fnv bondgenoten, kantoor, vakbond

FNV: Taxibedrijven failliet door manier van aanbesteden

FNV Bondgenoten maakt zich zorgen om de faillissementen van taxibedrijven in de regio Noord. Vooral de manier waarop met aanbestedingen omgegaan wordt leidt tot problemen, vindt Pieter Beuzenberg, bestuurder van FNV Bondgenoten in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Gelderland en Overijssel.

Om een aanbesteding binnen te slepen, zijn taxibedrijven vaak gedwongen om met de ritprijs onder de werkelijke kostprijs te zitten, hopend dat zij met extra ritten tussendoor wel winst kunnen maken. “Dat is een verkeerde aanname. Ik zie dat vaak misgaan”, schrijft Beuzenberg op FNVBondgenoten.nl.

Contractvervoer

“Contractvervoer gebeurt vaak in de spitsuren. In de tussenliggende tijd worden chauffeurs vaak onder druk gezet om flexibel inzetbaar te zijn. Dat wil zeggen zonder vergoeding thuis beschikbaar en direct oproepbaar zijn.”

“Extra ritten worden namelijk wel betaald, de tijd die chauffeurs moeten wachten en beschikbaar zijn niet.  Kortom: personeel moet twaalf tot dertien uur beschikbaar zijn, maar wordt maar acht uur uitbetaald. “

Aanbesteding

FNV Bondgenoten gaat met de kadergroepen noord en oost de aanbestedingsprocedure proberen te beïnvloeden. Beuzenberg: “Dat is een experiment dat wij de komende maanden zullen uitvoeren. We gaan contact  zoeken met gebruikersorganisaties zoals de WMO-raad en de ouderenbond ANBO om duidelijk te maken dat het voor iedereen beter is te kiezen voor kwalitatief goed vervoer.”

“De concurrentie in de taxisector is groot, veel bedrijven houden hun hoofd niet boven water. Als een bedrijf een slechte bedrijfsvoering heeft, vind ik het niet erg dat ze failliet gaan, het probleem is dat dit vaak gepaard gaat met een pensioenschuld.”

Pensioenfonds

Werkgevers die het moeilijk hebben dragen vaak geen pensioen af omdat dat in eerste instantie niet direct opvalt. “Iedere chauffeur die in 2010 heeft gewerkt, moet binnen nu en drie weken een overzicht van het pensioenfonds krijgen. Als je dit niet ontvangt is er dus iets mis”, zegt Beuzenberg. “Neem in dat geval contact op met je werkgever of met ons.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “FNV: Taxibedrijven failliet door manier van aanbesteden”

brian raaijmakers|10.06.11|21:05

het moet maar eens afgelopen zijn met het uitknijpen van de chauffeurs,en er moet gewoon fatsoenlijk betaald worrden knjip nu de taxibazen maar eens uit en laat die nu maar eens voor een hongerloontje werken van 1400,- euro per maand terwijl je altijd meer werkt dan waar je voor betaald krijgd ze willen alles hebben die bazen maar betalen ho maar.
HET DEVIES PLATGOOIEN en staken Nu! het is tiijd dat de bazen het gaan voelen
gr brian raaijmakers uit kaatsheuvel

taxiregister.nl|13.06.11|09:53

Het is inderdaad van den zotte dat wij taxichauffeurs savonds, zaterdags , zondags maar werken terwijl er geen fatsoenlijke vergoeding tegenover staat, in iedere bedrijvenbranche krijg je toeslagen voor onregelmatige werkuren , maar wij taxichauffeurs worden gewoon uitgeknepen.

Martijn|15.06.11|14:41

Wordt lid van een vakbond. Het maakt niet uit welke kleur FNV of CNV. Weet wat je rechten zijn en trek aan de bel bij de vakbond als je het niet vertrouwt. (vraag de namen van de kaderleden in jouw regio) .

De taxi CAO is verplicht voor alle taxibedrijven. Veel taxibedrijven betalen hun chauffeurs alleen de beladen tijd. Maar als je terug naar de centrale rijdt zonder passagiers is dit ook werktijd.

Pik het niet langer dat je wordt uitgebuit en meld je aan bij een vakbond

UTAX taxicentrale|18.06.11|05:48

De slechte gemene taxibaas moet zich in bijna onmogelijke bochten wringen om het bedrijf op de rails te houden om te kunnen concureren met het almachtig Connexxion, misschien iets om even over na te denken en als je in de gelegenheid bent maak dan eens een praatje (indien mogelijk) met een Connexxion-chauffeur …
Op de taxi is tegenwoordig niks meer te verdienen, niet voor ondernemers en ook niet voor chauffeurs.
Je mag blij zijn als je nog wat te rijden hebt ….

jacky|02.11.11|11:45

hoe zit het als een taxibesdrijf de aanbesteding wint maar op de dag dat die in gaat
op 1 januari 2012 laat hij zich failliet verklaren.is de aanbesteding dan nog geldig bij een nieuwe eigenaar