taxichauffeur, taxi

Gesprekken over alternatief voor CBR-examen Taxichauffeur

Naast vrijstelling verlenen voor de vakbekwaamheid van taxi-ondernemers, kan de minister van Infrastructuur in een aantal gevallen ook vrijstelling verlenen voor het verplicht CBR-examen voor taxichauffeurs in loondienst. Taxibedrijven mogen dan bijvoorbeeld zelf een gecertificeerde opleiding en examinering van hun personeel verzorgen.

Onder welke voorwaarden dan vrijstelling verleend kan worden, is nu onderwerp van gesprek tussen KNV Taxi en de vakbonden. In tegenstelling tot wat enkele media berichtten is afschaffing van het chauffeursexamen dus niet aan de orde.

Vrijstelling

De mogelijkheid om deze vrijstelling te geven werd vorig jaar al in het Besluit Personenvervoer 2000 doorgevoerd. De minister zal echter pas tot een vrijstelling overgaan als de branche zelf met een gelijkwaardig alternatief komt.

Deze interne opleiding moet op relevante onderdelen tenminste dezelfde inhoud en niveau hebben als het wettelijke chauffeursexamen bij het CBR. “De minister dan ontheffing verlenen als naar haar oordeel die opleidingsparagraaf voldoende is”, legt KNV Taxi-secretaris Hubert Andela uit.

CAO Taxivervoer

Het gaat alleen om bedrijven die onder de CAO Taxivervoer vallen. Andela noemt als voorbeeld taxibedrijven die de MBO-opleiding ‘Taxichauffeur’ aanbieden aan het personeel. “Dan is het CBR-examen vooral een extra last, terwijl de kwaliteit van de taxi-opleiding toch al is gegarandeerd.”

Taxibedrijven zouden zo gemakkelijker aan (parttime) personeel kunnen komen. Goede chauffeurs die zij voor invoering van het verplichte chauffeursexamen in 2003/2004 wel gemakkelijk aan konden nemen. Door invoering van het examen ontstond er een drempel voor herintreders, prepensioeners, gepensioneerden of mensen met examenvrees.

CBR-examen

“Taxibedrijven leiden nu in de regel zelf ook nog op – of ze noemen dat inwerken – nadat iemand met een CBR-examen binnenkomt. Dat CBR-examen is lang niet zo relevant voor het specifieke werk dat de chauffeur gaat doen dan dat je een eigen taxi-opleiding en -examen kunt maken”, vindt Andela.

“Ook kun je in de opleiding en examen elementen toevoegen over contractvervoer, bijvoorbeeld kennis over de passagiers van de specifieke vervoerscontracten die jij als bedrijf hebt.” Sociaal Fonds Taxi zou in dat geval toezicht kunnen houden op de kwaliteit van examens.

Taxi rijden

KNV Taxi en de vakbonden zijn het nog niet eens met elkaar over de invulling van de paragraaf in de CAO Taxivervoer. De minister gaat alleen akkoord als er een waterdicht systeem komt. Het wordt dus niet zo dat mensen zomaar op een taxi mogen gaan rijden.

Op dit moment volgen vrijwel alle nieuwe taxichauffeurs een algemene opleiding. Vervolgens bestaat het CBR-examen ‘Taxichauffeur’ bestaat uit een theorie- en een praktijktoets. Het praktijkexamen bestaat uit een praktijkrit met direct aansluitend een mondelinge toets over het examenonderdeel stratenkennis.

Bart Pals

Lees ook: Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “Gesprekken over alternatief voor CBR-examen Taxichauffeur”

Rodney|12.08.11|09:35

Het niveau van de opleiding is dusdanig laag dat je drie worden Nederlands moet kunnen spreken en de deur van je auto moet kunnen open doen. Afschaffen die chauffeurspas, geen enkele ondernemer neemt iemand aan die dat niet kan. Elke ondernemr zoekt naar personeel die verantwoordelijk met zijn klanten en auto om kan gaan.

Hans|13.08.11|12:45

En daar gaat je denkfout. Geen enkele WELDENKENDE ondernemer neemt iemand aan die geen Nederlands spreekt, geen enkel servicegericht gen in zijn donder heeft en te dom is om zelfstandig te poepen. Bovendien hoef je niet aangenomen te worden, want binnenkort is iedereen zzp-er. Zolang er binnen en buiten de brance de indruk bestaat dat je voor taxirijden uit
sluitend een rijbewijs en een auto hoeft te hebben,…

Hans|13.08.11|12:48

….ontstijgt de branche nooit het niveau van de achterlijke derdewereldlanden waar veel van de chauffeurs inmiddels vandaan komen. Taxirijden is meer dan met je tomtom mensen van A naar B brengen. Als je een pilsje kunt tappen ben je nog geen cafe-eigenaar! Een taxichauffeur is gastheer in zijn auto, entertainer, en therapeut. Dat leer je niet, maar dat ben je. En het CBR examen is de basis waarop voort geborduurd wordt. Hetzelfde zie je bij de controles en keurmerken:….

Hans|13.08.11|12:53

Als de papierwinkel in orde is dan plakken we er een blauwe sticker op. Nooit gaat er eens een mysterieshopper in die auto zitten om te kijken of de rijstijl, het gedrag en de gekozen route wel deugen. Maar owee als je een kruisje verkeerd zet!

Tegen de tijd dat de klant en de overheid inzien dat prijs niet het enige argument is waarop je een taxi selecteert, zijn alle goedwillende bedrijven op de fles en de goede chauffeurs vertrokken. Maar ach, wanneer hebben we de regelgevers nou eens op …

Hans|13.08.11|12:56

een onderbouwde en logische langetermijnvisie kunnen betrappen?
Just my 2 cents…

Gino|15.08.11|14:30

Helemaal gelijk Hans maar die uitzonderingen om getest te worden bij het CBR komt er alleen wanneer Connexxion en/of een aanverwante vervoers moloch problemen heeft om personeel te krijgen (met dat peop CAO niet zo verwonderlijk!) en dan zorgen de bevriende ambtenaren in het OldBoysNetwork van Connexxion ( enzo) er wel voor dat de dan zittende en op zeker achterlijke minister het volmondige “JA” woord geeft die grappenmakerij (Lees: Uitzondering/vrijstelling) gaat zeker niet voor de ZZPer gelden

bolkebeer|18.08.11|12:10

we laten ons als een paar lamme schapen naar de slachtbank brengen. we mopperen wel maar doen niets. Als je de overheid als klant hebt mag je overigens niets doen want je hebt vervoersplicht. Ze hebben in denhaag nog niet ontdekt dat iedere verandering welke ze de afgelopen 5 jaar hebben doorgevoerd zeker geen verbetering is geweest. met de laatste 2 regels gaan we zeker naar de kl…..

Albert|18.08.11|12:21

De wet is ontworpen om misstanden in de grote steden tegen te gaan. Wij zitten in de regio Hoeksche Waard en onze chauffeurs moeten straten kennis hebben van Rotterdam of Dordrecht.
Nu komen wij daar wel maar 90% van ons werk blijft toch altijd nog in onze regio. Dus die straten kennis mogen ze van mij laten vallen! Laten ze zich alleen richten hoe de chauffeur zijn nederlands spreekt, en omgang met klant en auto is en of zijn rijgedrag goed is.

Gino|18.08.11|13:07

Ja Albert elk aspect van WP 2000 is een farce want ook de test op omgang en gedrag is fnuikend omdat een toneelspelletje zo is opgevoerd,VOOR die achterlijke wet van 2000 was de instromende taxi ZZPer gemotiveerd omdat de hele grap een serieuze investering vereiste.
Deze branche leent zich bij uitstek NIET voor zelfregulering daarvoor is het opportunisme te groot en daarmee de kwaliteitsgarantie naar de klant te klein,de geschiedenis geeft mij en gelijkdenkende het grootste gelijk van de wereld

math|18.08.11|13:07

voor groepsvervoer chauffeur,vind ik de volgende eisen voldoende
1) bewijs v goed gedrag
2) geneeskundige verklaring
3) 10 jaar in bezit van Nederlans Rijbewijs
4) Veiligheidsinstructie’s door bv instructieboekje van CBR of IVW
Krijgen wat meer mensen weer een kans op een bijbaantje,
zoals gepensioneerden en huisvrouwen
Scholierenvervoer bv is maar enkele uurtjes per dag en
daardoor niet aantrekkelijk voor beroepschauffeurs

J.P. de Jeu|18.08.11|18:22

De aanschaf prijs van de vergunningen verhogen, voor degene die de diploma niet willen halen een mooie prijs maken van 10.000 euro per vergunning.
Voor degene die wel een diploma wensen te halen dus echt geïnteresseerd zijn in het ondernemerschap de huidige prijs hanteren en binnen een jaar het diploma behalen, haal je het niet 1 x herexamen, nog niet gehaald jammer dan en betaal je de 10.000 euro met aftrek van de opleiding. Worden de vergunningen ook weer wat waard.
Vervolg

J.P. de Jeu|18.08.11|18:28

De vergunningen alleen via het ivw en niet via een taxibedrijf dat zijn vergunningen kwijt wilt en dus lekker er aan wilt verdienen , als je je vergunningen wenst te verkopen dan beheersbaar via het ivw zodat er overzicht is.
Wanneer je als bedrijf meerdere vergunningen wenst aan te schaffen dan met diploma de huidige prijs en zonder ja ja ja weer die 10.000 euro.
Het iwv zou dan het geld ten kunnen aanbesteden voor extra maatregelen voor de taxi veiligheid.

Stevie|18.08.11|20:59

Het afschaffen van de vakbekwaamheid, lichtere regels voor je taxipas, en alles in samenwerking tussen overheid en KNV Taxichauffeurs/ondernemers, Ik vraag me af welke dubbele agenda er is.. Mensen uit de bijstand moeten aan de slag, het taxivervoer wordt te duur bevonden, schaalvergroting is wat ze willen, de ZZPérs zijn oncontroleerbaar en ziet men het liefste verdwijnen… Mijn visie wat ze willen: Grote taxibedrijven met goedkoop personeel, met behoud van uitkering aan het werk,

JohnJanos|18.08.11|21:44

Dat CBR examen stelt inderdaad geen moer voor als je een MBO opleiding volgt bij een of ander vervoersbedrijf en al helemaal het onderdeel stratenkennis niet. Je mag op de platte grond van je boerendorp examen doen en als je bijvoorbeeld in Den Haag moet afrijden, mag je alles op je tom tommie doen.

ZZP|18.08.11|22:22

Straks kan elke bijstandstrekker met rijbewijs voor weinig aan de slag. Vandaar de vrijstelling….. Dit gaat een hoop kleine ondernemers de kop kosten

Sandra|19.08.11|23:15

Waarom eigenlijk een taxibedrijf beginnen ? Chauffeursdiensten! daar heb je geen enkel papiertje voor nodig en regels, CAO’s enzo, bestaan er al helemaal niet deze bedrijfstak! Je huurt een student in voor €10 per uur en klaar ben je. Zonder blauwe kentekenplaat val je niet op ook.
Heerlijk vrij land Nederland. Geen werkboekje , computer, Beetje wegenbelasting, bpm? nou en, dat gaat er toch af, kan niet beter. Maak het je niet moeilijker dan nodig is, zou ik zeggen.

paul|13.12.11|12:03

Die dubbele agenda Stevie, lijkt mij duidelijk… Men denkt er nu over om in de grote steden weer een soort van vergunningstelsel in te voeren, zoiets kan natuurlijk niet alleen stedelijk, dus die wordt dan in heel nederland weer ingevoerd. Hoe meer chauffeurs een vergunning willen/kunnen kopen, hoe meer inkomsten voor de gemeenten! Natuurlijk wordt dit een tijdelijke vergunning (bijv. één jaar) zodat er ieder jaar weer een hoop geld in het gemeentelijke laatje komt…

Gesprekken over alternatief voor CBR-examen Taxichauffeur | TaxiPro
taxichauffeur, taxi

Gesprekken over alternatief voor CBR-examen Taxichauffeur

Naast vrijstelling verlenen voor de vakbekwaamheid van taxi-ondernemers, kan de minister van Infrastructuur in een aantal gevallen ook vrijstelling verlenen voor het verplicht CBR-examen voor taxichauffeurs in loondienst. Taxibedrijven mogen dan bijvoorbeeld zelf een gecertificeerde opleiding en examinering van hun personeel verzorgen.

Onder welke voorwaarden dan vrijstelling verleend kan worden, is nu onderwerp van gesprek tussen KNV Taxi en de vakbonden. In tegenstelling tot wat enkele media berichtten is afschaffing van het chauffeursexamen dus niet aan de orde.

Vrijstelling

De mogelijkheid om deze vrijstelling te geven werd vorig jaar al in het Besluit Personenvervoer 2000 doorgevoerd. De minister zal echter pas tot een vrijstelling overgaan als de branche zelf met een gelijkwaardig alternatief komt.

Deze interne opleiding moet op relevante onderdelen tenminste dezelfde inhoud en niveau hebben als het wettelijke chauffeursexamen bij het CBR. “De minister dan ontheffing verlenen als naar haar oordeel die opleidingsparagraaf voldoende is”, legt KNV Taxi-secretaris Hubert Andela uit.

CAO Taxivervoer

Het gaat alleen om bedrijven die onder de CAO Taxivervoer vallen. Andela noemt als voorbeeld taxibedrijven die de MBO-opleiding ‘Taxichauffeur’ aanbieden aan het personeel. “Dan is het CBR-examen vooral een extra last, terwijl de kwaliteit van de taxi-opleiding toch al is gegarandeerd.”

Taxibedrijven zouden zo gemakkelijker aan (parttime) personeel kunnen komen. Goede chauffeurs die zij voor invoering van het verplichte chauffeursexamen in 2003/2004 wel gemakkelijk aan konden nemen. Door invoering van het examen ontstond er een drempel voor herintreders, prepensioeners, gepensioneerden of mensen met examenvrees.

CBR-examen

“Taxibedrijven leiden nu in de regel zelf ook nog op – of ze noemen dat inwerken – nadat iemand met een CBR-examen binnenkomt. Dat CBR-examen is lang niet zo relevant voor het specifieke werk dat de chauffeur gaat doen dan dat je een eigen taxi-opleiding en -examen kunt maken”, vindt Andela.

“Ook kun je in de opleiding en examen elementen toevoegen over contractvervoer, bijvoorbeeld kennis over de passagiers van de specifieke vervoerscontracten die jij als bedrijf hebt.” Sociaal Fonds Taxi zou in dat geval toezicht kunnen houden op de kwaliteit van examens.

Taxi rijden

KNV Taxi en de vakbonden zijn het nog niet eens met elkaar over de invulling van de paragraaf in de CAO Taxivervoer. De minister gaat alleen akkoord als er een waterdicht systeem komt. Het wordt dus niet zo dat mensen zomaar op een taxi mogen gaan rijden.

Op dit moment volgen vrijwel alle nieuwe taxichauffeurs een algemene opleiding. Vervolgens bestaat het CBR-examen ‘Taxichauffeur’ bestaat uit een theorie- en een praktijktoets. Het praktijkexamen bestaat uit een praktijkrit met direct aansluitend een mondelinge toets over het examenonderdeel stratenkennis.

Bart Pals

Lees ook: Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “Gesprekken over alternatief voor CBR-examen Taxichauffeur”

Rodney|12.08.11|09:35

Het niveau van de opleiding is dusdanig laag dat je drie worden Nederlands moet kunnen spreken en de deur van je auto moet kunnen open doen. Afschaffen die chauffeurspas, geen enkele ondernemer neemt iemand aan die dat niet kan. Elke ondernemr zoekt naar personeel die verantwoordelijk met zijn klanten en auto om kan gaan.

Hans|13.08.11|12:45

En daar gaat je denkfout. Geen enkele WELDENKENDE ondernemer neemt iemand aan die geen Nederlands spreekt, geen enkel servicegericht gen in zijn donder heeft en te dom is om zelfstandig te poepen. Bovendien hoef je niet aangenomen te worden, want binnenkort is iedereen zzp-er. Zolang er binnen en buiten de brance de indruk bestaat dat je voor taxirijden uit
sluitend een rijbewijs en een auto hoeft te hebben,…

Hans|13.08.11|12:48

….ontstijgt de branche nooit het niveau van de achterlijke derdewereldlanden waar veel van de chauffeurs inmiddels vandaan komen. Taxirijden is meer dan met je tomtom mensen van A naar B brengen. Als je een pilsje kunt tappen ben je nog geen cafe-eigenaar! Een taxichauffeur is gastheer in zijn auto, entertainer, en therapeut. Dat leer je niet, maar dat ben je. En het CBR examen is de basis waarop voort geborduurd wordt. Hetzelfde zie je bij de controles en keurmerken:….

Hans|13.08.11|12:53

Als de papierwinkel in orde is dan plakken we er een blauwe sticker op. Nooit gaat er eens een mysterieshopper in die auto zitten om te kijken of de rijstijl, het gedrag en de gekozen route wel deugen. Maar owee als je een kruisje verkeerd zet!

Tegen de tijd dat de klant en de overheid inzien dat prijs niet het enige argument is waarop je een taxi selecteert, zijn alle goedwillende bedrijven op de fles en de goede chauffeurs vertrokken. Maar ach, wanneer hebben we de regelgevers nou eens op …

Hans|13.08.11|12:56

een onderbouwde en logische langetermijnvisie kunnen betrappen?
Just my 2 cents…

Gino|15.08.11|14:30

Helemaal gelijk Hans maar die uitzonderingen om getest te worden bij het CBR komt er alleen wanneer Connexxion en/of een aanverwante vervoers moloch problemen heeft om personeel te krijgen (met dat peop CAO niet zo verwonderlijk!) en dan zorgen de bevriende ambtenaren in het OldBoysNetwork van Connexxion ( enzo) er wel voor dat de dan zittende en op zeker achterlijke minister het volmondige “JA” woord geeft die grappenmakerij (Lees: Uitzondering/vrijstelling) gaat zeker niet voor de ZZPer gelden

bolkebeer|18.08.11|12:10

we laten ons als een paar lamme schapen naar de slachtbank brengen. we mopperen wel maar doen niets. Als je de overheid als klant hebt mag je overigens niets doen want je hebt vervoersplicht. Ze hebben in denhaag nog niet ontdekt dat iedere verandering welke ze de afgelopen 5 jaar hebben doorgevoerd zeker geen verbetering is geweest. met de laatste 2 regels gaan we zeker naar de kl…..

Albert|18.08.11|12:21

De wet is ontworpen om misstanden in de grote steden tegen te gaan. Wij zitten in de regio Hoeksche Waard en onze chauffeurs moeten straten kennis hebben van Rotterdam of Dordrecht.
Nu komen wij daar wel maar 90% van ons werk blijft toch altijd nog in onze regio. Dus die straten kennis mogen ze van mij laten vallen! Laten ze zich alleen richten hoe de chauffeur zijn nederlands spreekt, en omgang met klant en auto is en of zijn rijgedrag goed is.

Gino|18.08.11|13:07

Ja Albert elk aspect van WP 2000 is een farce want ook de test op omgang en gedrag is fnuikend omdat een toneelspelletje zo is opgevoerd,VOOR die achterlijke wet van 2000 was de instromende taxi ZZPer gemotiveerd omdat de hele grap een serieuze investering vereiste.
Deze branche leent zich bij uitstek NIET voor zelfregulering daarvoor is het opportunisme te groot en daarmee de kwaliteitsgarantie naar de klant te klein,de geschiedenis geeft mij en gelijkdenkende het grootste gelijk van de wereld

math|18.08.11|13:07

voor groepsvervoer chauffeur,vind ik de volgende eisen voldoende
1) bewijs v goed gedrag
2) geneeskundige verklaring
3) 10 jaar in bezit van Nederlans Rijbewijs
4) Veiligheidsinstructie’s door bv instructieboekje van CBR of IVW
Krijgen wat meer mensen weer een kans op een bijbaantje,
zoals gepensioneerden en huisvrouwen
Scholierenvervoer bv is maar enkele uurtjes per dag en
daardoor niet aantrekkelijk voor beroepschauffeurs

J.P. de Jeu|18.08.11|18:22

De aanschaf prijs van de vergunningen verhogen, voor degene die de diploma niet willen halen een mooie prijs maken van 10.000 euro per vergunning.
Voor degene die wel een diploma wensen te halen dus echt geïnteresseerd zijn in het ondernemerschap de huidige prijs hanteren en binnen een jaar het diploma behalen, haal je het niet 1 x herexamen, nog niet gehaald jammer dan en betaal je de 10.000 euro met aftrek van de opleiding. Worden de vergunningen ook weer wat waard.
Vervolg

J.P. de Jeu|18.08.11|18:28

De vergunningen alleen via het ivw en niet via een taxibedrijf dat zijn vergunningen kwijt wilt en dus lekker er aan wilt verdienen , als je je vergunningen wenst te verkopen dan beheersbaar via het ivw zodat er overzicht is.
Wanneer je als bedrijf meerdere vergunningen wenst aan te schaffen dan met diploma de huidige prijs en zonder ja ja ja weer die 10.000 euro.
Het iwv zou dan het geld ten kunnen aanbesteden voor extra maatregelen voor de taxi veiligheid.

Stevie|18.08.11|20:59

Het afschaffen van de vakbekwaamheid, lichtere regels voor je taxipas, en alles in samenwerking tussen overheid en KNV Taxichauffeurs/ondernemers, Ik vraag me af welke dubbele agenda er is.. Mensen uit de bijstand moeten aan de slag, het taxivervoer wordt te duur bevonden, schaalvergroting is wat ze willen, de ZZPérs zijn oncontroleerbaar en ziet men het liefste verdwijnen… Mijn visie wat ze willen: Grote taxibedrijven met goedkoop personeel, met behoud van uitkering aan het werk,

JohnJanos|18.08.11|21:44

Dat CBR examen stelt inderdaad geen moer voor als je een MBO opleiding volgt bij een of ander vervoersbedrijf en al helemaal het onderdeel stratenkennis niet. Je mag op de platte grond van je boerendorp examen doen en als je bijvoorbeeld in Den Haag moet afrijden, mag je alles op je tom tommie doen.

ZZP|18.08.11|22:22

Straks kan elke bijstandstrekker met rijbewijs voor weinig aan de slag. Vandaar de vrijstelling….. Dit gaat een hoop kleine ondernemers de kop kosten

Sandra|19.08.11|23:15

Waarom eigenlijk een taxibedrijf beginnen ? Chauffeursdiensten! daar heb je geen enkel papiertje voor nodig en regels, CAO’s enzo, bestaan er al helemaal niet deze bedrijfstak! Je huurt een student in voor €10 per uur en klaar ben je. Zonder blauwe kentekenplaat val je niet op ook.
Heerlijk vrij land Nederland. Geen werkboekje , computer, Beetje wegenbelasting, bpm? nou en, dat gaat er toch af, kan niet beter. Maak het je niet moeilijker dan nodig is, zou ik zeggen.

paul|13.12.11|12:03

Die dubbele agenda Stevie, lijkt mij duidelijk… Men denkt er nu over om in de grote steden weer een soort van vergunningstelsel in te voeren, zoiets kan natuurlijk niet alleen stedelijk, dus die wordt dan in heel nederland weer ingevoerd. Hoe meer chauffeurs een vergunning willen/kunnen kopen, hoe meer inkomsten voor de gemeenten! Natuurlijk wordt dit een tijdelijke vergunning (bijv. één jaar) zodat er ieder jaar weer een hoop geld in het gemeentelijke laatje komt…