Bestax, taxibus

Geen CAO-bescherming tegen ontslag 100 taxichauffeurs Bestax

Honderd taxichauffeurs van Bestax dreigen per 1 januari hun baan kwijt te raken na het verlies van de aanbesteding Regiotaxi Eemland Heuvelrug, omdat de nieuwe vervoerder weigert hen tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden over te nemen. Hij zou liever 100 nieuwe taxichauffeurs zoeken. Dit lijkt opmerkelijk, maar vanwege de vele UWV-subsidies, reïntegratietrajecten en loonschalen is dit een manier om fors te bezuinigen op personeelskosten voor een nieuwe vervoerder.

Taxibedrijf Bestax uit Amersfoort heeft jarenlang het vervoer uitgevoerd. Nu is de aanbesteding gewonnen door Regiotaxi De Vallei BV. Normaliter moet volgens de CAO Taxivervoer minimaal 75% van het personeel overgenomen worden tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden als een nieuwe vervoerder of contractpartij een aanbesteding wint.

Aanbesteding

Echter, in dit geval heeft Bestax 4 jaar gewerkt als onderaannemer van de combinatie Novio Net BV en Regiotaxi de Vallei BV. Laatsgenoemde heeft de nieuwe aanbesteding voor het vervoer vanaf 1 januari gewonnen en vindt dus dat er geen sprake zou zijn van een nieuwe contractpartij. Hij wisselt alleen van onderaannemer.

“Daar zijn wij het niet mee eens en we gaan dan ook actie voeren”, vertelt de woordvoerder van het Bestax-personeel. “Het kan toch niet zo zijn dat wij allemaal op straat komen te staan, terwijl er 100 vacatures door nieuwe mensen vervuld moeten worden. Of dat ons een contract tegen slechter voorwaarden wordt aangeboden, zoals minder uur of bepaalde tijd.”

CAO Taxivervoer

Reden voor een nieuwe vervoerder om nieuw personeel te werven is de loonkosten te drukken. Ervaren en goed opgeleide taxichauffeurs worden hoger ingeschaald volgens de CAO Taxivervoer. Bovendien geeft het UWV allerlei subsidies aan bedrijven die werklozen een baan aanbieden. Zo is het financieel veel minder interessant de huidige ervaren chauffeurs over te nemen.

Ook Edwin Besseling, directeur van Bestax vindt het zeer kwalijk dat zijn chauffeurs op straat komen te staan. “Dat we deze aanbesteding verliezen, is natuurlijk zuur, maar hoort bij het ondernemen. Echter, het kan niet zo zijn dat alle taxichauffeurs op straat komen te staan omdat de nieuwe vervoerder de CAO Taxivervoer anders uitlegt.”

Regiotaxi

Besseling is het dan ook niet eens met de uitleg van Regiotaxi De Vallei. “Er was toen sprake van een combinatie van inschrijvers (Novio Net en De Vallei, red.) en nu een zelfstandige inschrijving (De Vallei, red.). Dat is een duidelijk verschil. Bovendien moeten we ook de intentie van de CAO-bepaling niet vergeten. En dat is dat wanneer iemand anders het vervoer gaat doen na een aanbesteding, samen met het werk ook het personeel wordt overgenomen.”

“De situatie die zich bij ons voordoet, kan ontstaan bij elke hoofdaannemer, die van onderaannemer wisselt”, vertelt Besseling. “Daarmee is taxibranche niet gediend. Want zo worden alle investeringen die een taxibedrijf doet in kwaliteit van het personeel steeds teniet gedaan.”

Offerte

Ook de overheid is hierin geen winnaar. Aan de ene kant wordt weliswaar geld bespaard omdat de offerte 17% lager is dan het huidige contract. Maar dat gaat er aan de andere kant weer uit met subsidies aan de nieuwe taxichauffeurs en ww-uitkeringen aan de huidige taxichauffeurs.

De taxichauffeurs van Bestax gaan volgende week woensdag om 14:30 uur een petitie overhandigen aan de provincie Utrecht, opdrachtgever van de Regiotaxi Eemland en Heuvelrug. Ook heeft Bestax bezwaar ingediend bij de beroepscommissie van Sociaal Fonds Taxi, die verantwoordelijk is voor CAO-controles.

Bart Pals

Lees ook: Regiotaxi De Vallei: ‘Chauffeurs Bestax zijn welkom’

Lees ook: FNV: Utrecht moet ingrijpen in kwestie Bestax-chauffeurs

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Geen CAO-bescherming tegen ontslag 100 taxichauffeurs Bestax”

L.Wolters|15.09.11|13:49

Dit is gewoon werk voor het SFT, als SFT haar verplichting nakomt dan zijn er slechts max. 25 die ander werk moeten zoeken.
Een sportieve taxiondernemer zorgt echter voor 100% van de werkelijk betrokken werknemers. Ik verwacht dat men hier eerder schreeuwt dabn er wordt geslagen.
Lammert Wolters

paul|13.12.11|14:14

Werkt lekker dat regiotaxigebeuren… één strijkt de subsidies op en de ander doet het werk, en is die te duur, ach dan is dat pech voor dat bedrijf, er is vast wel weer een ander die er in trapt. Ondertussen staan de bedrijven die geen regiotaxi-vervoer doen met hun rug tegen de muur! Dit terwijl het subsidieren van bedrijven in een markt waarin meerdere aanbieders zijn bij Europese regelgeving verboden! Ook raar, in Castricum NH wordt de regiotaxi geregeld door een bedrijf uit Rotterdam…

Geen CAO-bescherming tegen ontslag 100 taxichauffeurs Bestax | TaxiPro
Bestax, taxibus

Geen CAO-bescherming tegen ontslag 100 taxichauffeurs Bestax

Honderd taxichauffeurs van Bestax dreigen per 1 januari hun baan kwijt te raken na het verlies van de aanbesteding Regiotaxi Eemland Heuvelrug, omdat de nieuwe vervoerder weigert hen tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden over te nemen. Hij zou liever 100 nieuwe taxichauffeurs zoeken. Dit lijkt opmerkelijk, maar vanwege de vele UWV-subsidies, reïntegratietrajecten en loonschalen is dit een manier om fors te bezuinigen op personeelskosten voor een nieuwe vervoerder.

Taxibedrijf Bestax uit Amersfoort heeft jarenlang het vervoer uitgevoerd. Nu is de aanbesteding gewonnen door Regiotaxi De Vallei BV. Normaliter moet volgens de CAO Taxivervoer minimaal 75% van het personeel overgenomen worden tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden als een nieuwe vervoerder of contractpartij een aanbesteding wint.

Aanbesteding

Echter, in dit geval heeft Bestax 4 jaar gewerkt als onderaannemer van de combinatie Novio Net BV en Regiotaxi de Vallei BV. Laatsgenoemde heeft de nieuwe aanbesteding voor het vervoer vanaf 1 januari gewonnen en vindt dus dat er geen sprake zou zijn van een nieuwe contractpartij. Hij wisselt alleen van onderaannemer.

“Daar zijn wij het niet mee eens en we gaan dan ook actie voeren”, vertelt de woordvoerder van het Bestax-personeel. “Het kan toch niet zo zijn dat wij allemaal op straat komen te staan, terwijl er 100 vacatures door nieuwe mensen vervuld moeten worden. Of dat ons een contract tegen slechter voorwaarden wordt aangeboden, zoals minder uur of bepaalde tijd.”

CAO Taxivervoer

Reden voor een nieuwe vervoerder om nieuw personeel te werven is de loonkosten te drukken. Ervaren en goed opgeleide taxichauffeurs worden hoger ingeschaald volgens de CAO Taxivervoer. Bovendien geeft het UWV allerlei subsidies aan bedrijven die werklozen een baan aanbieden. Zo is het financieel veel minder interessant de huidige ervaren chauffeurs over te nemen.

Ook Edwin Besseling, directeur van Bestax vindt het zeer kwalijk dat zijn chauffeurs op straat komen te staan. “Dat we deze aanbesteding verliezen, is natuurlijk zuur, maar hoort bij het ondernemen. Echter, het kan niet zo zijn dat alle taxichauffeurs op straat komen te staan omdat de nieuwe vervoerder de CAO Taxivervoer anders uitlegt.”

Regiotaxi

Besseling is het dan ook niet eens met de uitleg van Regiotaxi De Vallei. “Er was toen sprake van een combinatie van inschrijvers (Novio Net en De Vallei, red.) en nu een zelfstandige inschrijving (De Vallei, red.). Dat is een duidelijk verschil. Bovendien moeten we ook de intentie van de CAO-bepaling niet vergeten. En dat is dat wanneer iemand anders het vervoer gaat doen na een aanbesteding, samen met het werk ook het personeel wordt overgenomen.”

“De situatie die zich bij ons voordoet, kan ontstaan bij elke hoofdaannemer, die van onderaannemer wisselt”, vertelt Besseling. “Daarmee is taxibranche niet gediend. Want zo worden alle investeringen die een taxibedrijf doet in kwaliteit van het personeel steeds teniet gedaan.”

Offerte

Ook de overheid is hierin geen winnaar. Aan de ene kant wordt weliswaar geld bespaard omdat de offerte 17% lager is dan het huidige contract. Maar dat gaat er aan de andere kant weer uit met subsidies aan de nieuwe taxichauffeurs en ww-uitkeringen aan de huidige taxichauffeurs.

De taxichauffeurs van Bestax gaan volgende week woensdag om 14:30 uur een petitie overhandigen aan de provincie Utrecht, opdrachtgever van de Regiotaxi Eemland en Heuvelrug. Ook heeft Bestax bezwaar ingediend bij de beroepscommissie van Sociaal Fonds Taxi, die verantwoordelijk is voor CAO-controles.

Bart Pals

Lees ook: Regiotaxi De Vallei: ‘Chauffeurs Bestax zijn welkom’

Lees ook: FNV: Utrecht moet ingrijpen in kwestie Bestax-chauffeurs

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Geen CAO-bescherming tegen ontslag 100 taxichauffeurs Bestax”

L.Wolters|15.09.11|13:49

Dit is gewoon werk voor het SFT, als SFT haar verplichting nakomt dan zijn er slechts max. 25 die ander werk moeten zoeken.
Een sportieve taxiondernemer zorgt echter voor 100% van de werkelijk betrokken werknemers. Ik verwacht dat men hier eerder schreeuwt dabn er wordt geslagen.
Lammert Wolters

paul|13.12.11|14:14

Werkt lekker dat regiotaxigebeuren… één strijkt de subsidies op en de ander doet het werk, en is die te duur, ach dan is dat pech voor dat bedrijf, er is vast wel weer een ander die er in trapt. Ondertussen staan de bedrijven die geen regiotaxi-vervoer doen met hun rug tegen de muur! Dit terwijl het subsidieren van bedrijven in een markt waarin meerdere aanbieders zijn bij Europese regelgeving verboden! Ook raar, in Castricum NH wordt de regiotaxi geregeld door een bedrijf uit Rotterdam…