FNV Logo

FNV: Utrecht moet ingrijpen in kwestie Bestax-chauffeurs

De provincie Utrecht moet Regiotaxi De Vallei opdracht geven zich te houden aan de CAO-bepaling dat minimaal 75% van het taxipersoneel van Bestax tegen dezelfde voorwaarden een contract wordt aangeboden. Dat vindt Remko Mast van FNV Bondgenoten. “We moeten vasthouden aan de geest van deze CAO-bepaling. De opdrachtgever is hierbij eindverantwoordelijk.”

Regiotaxi De Vallei heeft de aanbesteding van Regiotaxi Eemland en Heuvelrug gewonnen, maar weigert de 100 taxichauffeurs van huidige vervoerder Bestax mee te nemen onder dezelfde voorwaarden.

Taxisector

“Dat betekent dat er misschien wel 100 goede mensen uit de taxisector verdwijnen en de ww ingaan”, zegt Mast. “Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van de overheid. Bovendien is het slecht voor de taxisector.”

Mast hoopt dat er snel een oplossing komt voor de taxichauffeurs. “Hoe langer dit duurt, hoe slechter het is. Want dan is het straks onomkeerbaar. Daarom gaan we volgende week actie voeren bij de provincie Utrecht.”

Aanbesteding

Hij vindt opdrachtgevers bij aanbestedingen als eis zouden moeten stellen: ‘Ongeacht wie het vervoer gegund krijgt, 100% van het personeel moet onder dezelfde voorwaarden over’.

Als taxibedrijven bewust op zoek gaan naar ww’ers, om zo gebruik te kunnen maken van subsidiestromen vindt hij dat een kwalijke zaak. Mast: “Het UWV is er niet voor om gebruikt te worden als instrument om te concurreren op loonkosten.”

Taxichauffeur

Volgens Mast wordt de taxichauffeurs van Bestax weliswaar een nieuw contract aangeboden, maar vaak tegen slechtere voorwaarden dan het huidige. Bijvoorbeeld een tijdelijk contract in plaats van onbepaalde tijd, of voor minder uur per week.

Mast: “Zo gaat het bedrijfsrisico voor de nieuwe vervoerder omlaag. Maar de werknemers zijn de dupe. Zo verdwijnt hun inkomenszekerheid waardoor je constant in de stress zit of er wel genoeg geld binnenkomt om de rekeningen te betalen. Daarnaast verdwijnen de mogelijkheden die een fulltimecontract biedt zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om een hypotheek af te sluiten.”

Bart Pals

Lees ook: Geen CAO-bescherming tegen ontslag 100 taxichauffeurs Bestax

Lees ook: Regiotaxi De Vallei: ‘Chauffeurs Bestax zijn welkom’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “FNV: Utrecht moet ingrijpen in kwestie Bestax-chauffeurs”

Gabriel|13.06.12|08:04

onze school doet niet mee aan de sknitag we gaan morgen zelfs zwemmener is ook een voordeel want het is vrij zwemmen

FNV: Utrecht moet ingrijpen in kwestie Bestax-chauffeurs | TaxiPro
FNV Logo

FNV: Utrecht moet ingrijpen in kwestie Bestax-chauffeurs

De provincie Utrecht moet Regiotaxi De Vallei opdracht geven zich te houden aan de CAO-bepaling dat minimaal 75% van het taxipersoneel van Bestax tegen dezelfde voorwaarden een contract wordt aangeboden. Dat vindt Remko Mast van FNV Bondgenoten. “We moeten vasthouden aan de geest van deze CAO-bepaling. De opdrachtgever is hierbij eindverantwoordelijk.”

Regiotaxi De Vallei heeft de aanbesteding van Regiotaxi Eemland en Heuvelrug gewonnen, maar weigert de 100 taxichauffeurs van huidige vervoerder Bestax mee te nemen onder dezelfde voorwaarden.

Taxisector

“Dat betekent dat er misschien wel 100 goede mensen uit de taxisector verdwijnen en de ww ingaan”, zegt Mast. “Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van de overheid. Bovendien is het slecht voor de taxisector.”

Mast hoopt dat er snel een oplossing komt voor de taxichauffeurs. “Hoe langer dit duurt, hoe slechter het is. Want dan is het straks onomkeerbaar. Daarom gaan we volgende week actie voeren bij de provincie Utrecht.”

Aanbesteding

Hij vindt opdrachtgevers bij aanbestedingen als eis zouden moeten stellen: ‘Ongeacht wie het vervoer gegund krijgt, 100% van het personeel moet onder dezelfde voorwaarden over’.

Als taxibedrijven bewust op zoek gaan naar ww’ers, om zo gebruik te kunnen maken van subsidiestromen vindt hij dat een kwalijke zaak. Mast: “Het UWV is er niet voor om gebruikt te worden als instrument om te concurreren op loonkosten.”

Taxichauffeur

Volgens Mast wordt de taxichauffeurs van Bestax weliswaar een nieuw contract aangeboden, maar vaak tegen slechtere voorwaarden dan het huidige. Bijvoorbeeld een tijdelijk contract in plaats van onbepaalde tijd, of voor minder uur per week.

Mast: “Zo gaat het bedrijfsrisico voor de nieuwe vervoerder omlaag. Maar de werknemers zijn de dupe. Zo verdwijnt hun inkomenszekerheid waardoor je constant in de stress zit of er wel genoeg geld binnenkomt om de rekeningen te betalen. Daarnaast verdwijnen de mogelijkheden die een fulltimecontract biedt zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om een hypotheek af te sluiten.”

Bart Pals

Lees ook: Geen CAO-bescherming tegen ontslag 100 taxichauffeurs Bestax

Lees ook: Regiotaxi De Vallei: ‘Chauffeurs Bestax zijn welkom’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “FNV: Utrecht moet ingrijpen in kwestie Bestax-chauffeurs”

Gabriel|13.06.12|08:04

onze school doet niet mee aan de sknitag we gaan morgen zelfs zwemmener is ook een voordeel want het is vrij zwemmen