Gesteggel over aanbesteding Regiotaxi Gelderland

Taxibedrijf Juijn gaat erop toezien dat taxibedrijf Willemsen de Koning die vorige maand de concessie voor Regiotaxi Gelderland voorlopig werd gegund, deze ook daadwerkelijk op alle punten uitvoert. Juijn heeft al een kort geding aangespannen tegen de concessieverlener provincie Gelderland en vindt dat de aanbesteding alsnog hun kant moet uitkomen.

Juijn is samen met andere vervoerders de huidige vervoerder van het concessiegebied dat vanaf 1 januari 2013 aan Willemsen de Koning voorlopig is toegewezen. Beide vervoerders hebben op de concessie Gelderland onder dezelfde tarieven ingeschreven.

Niet realistisch

Volgens directeur Arjen Juijn van het gelijknamige taxibedrijf uit Zaltbommel is de bieding van Willemsen de Koning niet realistisch te noemen. “Er wordt uitgegaan van 80 lagevloersbusjes terwijl in de piekuren zeker 100 busje nodig zijn. Ook is het nog maar de vraag of die busjes de toets van duurzaamheid (biogas) zullen doorstaan, één van de eisen van de provincie.”

Verliezen

Mocht Juijn het kort geding verliezen dan zal het alsnog de nieuwe vervoerder controleren op resultaten. “Als blijkt dat Willemsen de Koning zijn beloftes niet kan nakomen zullen we dat opnieuw bij de provincie aankaarten.” Juijn verwacht dat het verlies van de concessie zal leiden tot gedwongen ontslagen binnen zijn bedrijf.

Doorberekend

Marc Bolderman, directeur van Willemsen de Koning uit Arnhem zegt niet onder de indruk te zijn van de aantijgingen. “Ik doe geen uitspraken over getallen en ander zaken die direct betrekking tot de concessie hebben. U kunt wel van mij aannemen dat we alles zeer goed hebben doorberekend en op maat zullen leveren. Wij hebben geen enkel probleem.”

Provincie

De provincie Gelderland wil niet inhoudelijk ingaan op de uitspraken van Juijn. Woordvoerder Michel Hulsink: “Wij gaan er van uit dat wij een zorgvuldige afweging hebben gemaakt bij de aanbesteding, maar dat is ter beoordeling van de rechter. Naar verwachting doet de rechtbank binnen enkele weken een uitspraak.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

24 reacties op “Gesteggel over aanbesteding Regiotaxi Gelderland”

Jos Dinkelaar|26.05.12|13:39

Willemse de Koning is een eerste klas taxibedrijf met deskundig personeel, ze hebben de aanbesteding terecht gewonnen. Bovendien gaan ze overstappen op andere brandstof dat is een enorme verbetering . Het is in de toekomst waarschijnlijk zo dat het taxibedrijf alleen nog op biogas en of elektrische zal mogen gaan rijden via aanbesteding. Zeg nu zelf is in 2012 een taxibusje met een roetwolk door de uitlaat nog wel van deze tijd…. Kijk eens rond en zie zelf wat een schroot nog op de weg is.

Geert|29.05.12|19:56

best jos als ik het dus goed begrepen heb rij jij ook in dit soort wat jij schroot noemt rij dan maar fijn door en bemoei je niet met zaken die je niet kent. wij taxi bedrijf in de Achterhoek rijden niet met schroot rond . maar met echte auto`s en bussen.

Jos Dinkelaar|30.05.12|10:30

Nee ik rij uitsuitend in nieuw materiaal bij voorkeur electrisch of biogas, en GEEN vervuilende DIESEL…! wil je met je tijd meegaan dan dien je die Dieselauto,s te vervangen, en dat is dus de reden dat je niet meer aan de bak komt.

Martijn|30.05.12|12:04

Beste Jos,

Alternatieve brandstof is al lang ontwikkeld. Er kan alleen nog geen accijns over geheven worden. Ik denk ook niet dat eleftra en biogas de brandstof van de toekomst zijn!
Maar als jij denkt dat je op electra moet gaan rijden moet je het zeker niet laten vooral nu niet als alles nog in de kinderschoenen staat en je een schamele 100 km kunt rijden met een accu! Waar blijven die accu’s eigenlijk als ze zijn afgedankt? Wordt dat wel milieuvriendelijk afgevoerd?

chauffeur|31.05.12|10:35

Beste Jos,

Elektrisch is over de gehele levensduur genomen niet schoner dan Diesel (het tegendeel is waar). Je moet wel alle uitstoot meenemen en dus ook die van het produceren en op een milieu verantwoorde wijze afvoeren van de accu’s. CO2 neutraal rijden is natuurlijk ook een misleiding. De uitstoot wordt voornamelijk verplaatst naar de energiecentrale….

Hans|31.05.12|13:08

Beste allemaal,een gemiddelde taxi die meedoet in Europesche aanbestedingen is niet ouder dan 6 jaar. De laatste 3 jaar was euronorm 5 een must en ons bedrijf heeft daar dus op geinvesteerd en wij zijn dus ook meegegaan met onze tijd DAAR WAAR MOGELIJK.Nu moet er ineens een product aangeboden worden wat nog niet geheel klaar is voor de taximarkt, we kunnen gemiddeld nog niet verder komen dan 350 km (max) op een dag, en de nieuwere auto`s(euronorm 5)moeten zeker nog 3 jaar mee. financieel zonde.

AVE|31.05.12|13:18

Waar kunnen de chauffeurs straks tanken??
Want 350 km (max) per dag rijden is niet veel!

Ik geloof best dat de provincie goede overwegingen heeft genomen, maar er verstand van hebben is een ander verhaal!!

AVE|31.05.12|13:26

Waar wil W.e/d K. gaan tanken?
Zoveel pompstations zijn er niet!
Aangezien er maar max. 350 km mee gereden kan worden!

En ik geloof best dat de provincie goede overwegingen heeft gemaakt, maar er verstand van hebben is een ander verhaal!!!

En dan ook nog dat er koppen gaan rollen, heeft de provincie daar ook aan gedacht?
75% moet worden overgenomen, en die andere 25% dan?
Die kunnen in de hele provincie Gelederland niet meer aan de bak op taxi?!!

Hans|31.05.12|13:30

De “jonkies” zullen misschien wel overgenomen worden, die zitten niet zo hoog in het loongebouw. De pijn zit hem in mensen die al wat ouder zijn, die komen helemaal niet meer aan de bak dat heeft de historie ons wel geleerd. Zonde van de ervaring en kwaliteit naar de klanten toe.

puck|31.05.12|15:09

aanbesteding krijgen, tegen mooie tarieven inschrijven en vervolgens tegen absurde bedragen verpachten bij de ZZP-ers, net zoals op Schiphol destijds….

als je inschrijft, zorg dat je dit als bedrijf zelf uitvoert en niet laten verpachten!
en geef anders de kans aan de kleinere bedrijven

Joop|31.05.12|17:51

Men kan natuurlijk altijd oude koeien uit de sloot blijven halen! Misschien moeten de bewuste schrijvers eens opnieuw aandacht besteden aan de whereabouts van WdK. Klanttevredenheid bijv.!
Als ik had goed lees rijden alle voertuigen van Juijn al op biogas? Moeten ontslaan doet altijd zeer, maar is geen reden een ander zwart te maken!

AVE|31.05.12|20:10

Hoe kom je er bij dat Juin met alles op biogas rijdt Joop?

Als dat zo was, dan hadden ze geen rechtzaak aangespannen, want daar draait het toch om (biogas)

De klanttevredenheid van W e/d K?

Vijfstromenland stond boven aan!

Daar kijkt de provincie niet naar!

Ja, ontslag krijgen doet zeer, maar daar heb jij zeker geen last van dat je ontslagen wordt Joop!

Robert de Munnik|31.05.12|20:43

Waar het om gaat is dat de overheden op een andere brandstof willen rijden, en dat is een goede zaak,
Willemse de Koning gaat investeren in deze andere brandstof .
Waarschijnlijk zal een taxi in de toekomst alleen nog maar electrisch of op aardgas gaan rijden om gebruik te mogen maken van vrijstellingen, btw,bpm, enz enz, en ook om een aanbesteding te kunnen doen. Wat ik hier zie is dat men met modder gaat gooien, je zou beter samen kunnen gaan ,dan kun je nog overleven als taxibedijf.

Frank|31.05.12|21:26

Aanbestedingen brengen niets dan narigheid,en is ons door de overheid opgelegd.
Kleine bedrijven worden opzij gezet,grote bedrijven willen alles hebben.
Met moet veel meer samenwerken en vertrouwen in elkaar krijgen,en niet elkaar de zwartePiet
toeschuiven.De overheid doet ons allemaal de das om.
Of je nou diesel , elektrisch of biogas rijdt,dat doet er toch helemaal niet toe.
een aanbesteding winnen is helemaal niet om jaloers op te zijn , neem dat maar van mij aan.

Mieke|01.06.12|18:39

Wat een onzin dat WdK met schroot rond rijdt, voor ieder wissewasje moeten de chauffeurs direct naar de garage.

werknemer D|01.06.12|18:46

Jammer Mieke maar zo is het niet deuren verliezen met klanten in je bus dat kan gewoon niet en ja natuurlijk mankeerd er wel eens wat aan een bus maar dit gaat te ver toch en ja er zijn ook goede auto s maar op aardgas zie ik ze nog niet rijden verder gaat het niet alleen om het materiaal maar ook of je volgens cao werkt en pensioen premie betaald en zo

GR werknemer D

Mieke|01.06.12|18:47

Ik denk dat het zeker zin heeft om taxi’s met minder uitstoot in te zetten, aangezien ze veel rijden op plaatsen waar veel mensen wonen. Ook al zouden deze alternatieven per saldo even veel vervuiling opleveren, als je die vervuiling grotendeels kan verplaatsen naar gebieden met weinig mensen en het afval beter verwerkt kan worden, kan dit toch voor een enorme verbetering van de luchtkwaliteit in drukke steden zorgen.

Robert de Munnik|01.06.12|21:14

De bedrijven die het voortouw nemen in schone brandstof gaan dit hele gesteggel overleven.

Mieke|01.06.12|21:33

@werknemer D

In Nijmegen rijden al meerdere bedrijven met wat alternatieve brandstof auto’s, waaronder WdK.

Ik ken het verhaal van die deur niet, maar als een chauffeur nalatig geweest zou zijn, kan je dat niet eeuwig heel WdK aanrekenen (honderden chauff). Lijkt het me overigens eerder dat er aan de constructie/materiaal van die deur iets flink mis was. Al zou een chauffeur met open deuren gaan rijden, dan laten de passagiers dat echt wel weten. Niet iets dat je niet zou opvallen.

Robert de Munnik|04.06.12|14:27

Een net bedrijf als WDK die ook nog wil investeren in andere brandstof dan die vervuilende Diesel
heeft verre de voorkeur. Dat dat ten kosten gaat van andere bedrijven die dat niet willen is dan maar zo. Met modder gaan gooien heeft alleen maar de zwakte van die bedrijven weer.
Bovendien heeft WDK een ondernemingsraad en zeer goede voorzieningen.
Natuurlijk heeft elk groot bedrijf dat overnames gaat doen last van raddraaiers in het overgenomen personeel waar het zich van moet ontdoen.

mulder|11.06.12|19:58

wdk jah zeker in t school vervoer scoren die ga af en to es kijken op weijnand van arnhemweg te oosterbeek de chauffeurs daar rijden met kinderen los in busjes en deuren open en nog niet zo zachtjes ook dagelijkse kost daar wat n goed opgeleide chauffeurs pffft

Bert|13.06.12|17:42

Wat wordt er een hoop onzin geschreven over die smerige diesels. Ik vraag me werkelijk af in welk tijdperk jullie leven en dat geldt ook voor de aanbesteders. Een feit is dat de huidige diesel en zeker de euro 6 diesel niet meer te vergelijken is met de diesel zoals bij de vorige reacties wordt beschreven.
Echter het verbruik van de diesel is dermate laag dat voorlopig nog geen enkel andere brandstof dit kan overtreffen dus bestudeer eerst de techniek voordat je deze uitspraken doet.

Bert|13.06.12|17:47

Aanbesteden is niet meer van deze tijd. Wat mij het meeste stoort is dat de overheid niet of niet voldoende controleert of de aanbesteding binnen de eisen haalbaar is op basis van exploitatiekosten en de nodige overhead. Een oplossing is er natuurlijk ook. Niet door onderaanneming maar op basis van gelijkwaardigheid de ritten te verdelen onder de bedrijven in een regio met een door de bedrijven en overheid gemaakte overeenkomst over prijs en kwaliteit. Schaalvergroting heeft niets opgeleverd.

familie sijbel|08.01.13|18:15

Nou beste collega’s,
Ik ben er klaar mee. In 2004/2005 was het al niet anders. En nu heb ik een jaar gewerkt voor een leuk bedrijf hier op de Veluwe. Je denkt; mwah, dat gaat goed, klanten tevreden, chauffeurs tevreden, bedrijf tevreden. En als je ziet tegen wat soort Bodemprijzen je moet aan knokken dan snap je niet waar de kwaliteit vandaan moet komen.
De arbeidsvoorwaarden en – omstandigheden (werkdruk) voor de chauffeurs worden er niet beter op.

Ik ben gestopt!
een ex-regiochauffeur