taxibedrijf, Diepstraten

Taxibedrijf Diepstraten blikt terug op reorganisatie

Taxi- en touringcarbedrijf Diepstraten heeft 36 jaar het schoolvervoer in Gilze en Rijen verzorgd. Totdat het openbaar werd aanbesteed. Het bedrijf verloor de aanbesteding en moest afscheid nemen van bijna de helft van de medewerkers en het wagenpark. Directeur Johan Diepstraten: “Het was een zware slag. Maar we waren natuurlijk niet alles kwijt. Het leek mij het beste om te investeren in wat ik nog wél had.”

Directeur Johan Diepstraten van Taxi- en touringcarbedrijf Diepstraten voert dit jaar voor het eerst zelf de functioneringsgesprekken. Dat is een gevolg van de reorganisatie die dit bedrijf dit jaar heeft doorgevoerd. Hoewel vervoersbedrijf Diepstraten dit jaar stevig moest inkrimpen, leverde Tribus het afgelopen jaar toch twee Crafters en een Caddy voor rolstoelvervoer.

Nieuwe rolstoelbussen

Het vervoersbedrijf kocht daarom naast een touringcar met een capaciteit van 89 passagiers ook een aantal nieuwe rolstoelbussen. De bussen zijn uitgerust met het TriflexPLUS-systeem.

Diepstraten: “De prijs was aantrekkelijk, maar het belangrijkste was de eenvoud, het gemak en de afwerking van het systeem. We hebben ook bussen rijden met een ander systeem, maar de voorkeur van de chauffeurs gaat uit naar de bussen van Tribus. Ook passagiers zijn tevreden.”

Hand op de knip

Het valt de directeur op dat veel van zijn collega’s in het huidig economisch tij juist de hand op de knip houden. “Dat lijkt me geen goede instelling. Als je pas weer gaat investeren als de markt aantrekt, ben je eigenlijk al te laat. Deze bedrijven lopen het gevaar dat ze langzaam wegkwijnen.”

Dat hij nu zelf de functioneringsgesprekken kan voeren, beschouwt Diepstraten als een positief effect van de reorganisatie. “Met sommige werknemers heb ik pas nu echt een goed gesprek. Ik merk ook dat de sfeer binnen het bedrijf gemoedelijker is geworden. Dat vertaalt zich ook in productiviteit: sinds de reorganisatie heeft niemand zich nog ziek gemeld.”

Openbare aanbestedingen

De directeur heeft zich neergelegd bij de reorganisatie en heeft binnen de gegeven omstandigheden zijn zaken goed op orde. Toch stoort het hem dat openbare aanbestedingen – waarmee hij bijna de helft van zijn werknemers en wagens is kwijtgeraakt – niet goed functioneren.

Diepstraten: “Neem nou het TX-Keur. Dat is in het leven geroepen om een minimale kwaliteit van taxi- en contractvervoer te waarborgen. Laatst echter was er hier in de buurt een openbare aanbesteding, waarbij gezegd werd dat het TX-Keur niet nodig was. Wat is dan nog de waarde van zo’n keurmerk?”, vraagt de directeur zich hardop af. “Ondertussen kost het ondernemers een hoop geld om het keurmerk te voeren en hun chauffeurs op te leiden.”

Inplannen

Desalniettemin gaat Diepstraten elke dag weer met een glimlach naar kantoor. “Ik denk dan bij mezelf: ik heb het toch maar mooi voor elkaar. En als het me af en toe een beetje te veel wordt, dan vraag ik mijn dochter (zij werkt op het kantoor van het taxibedrijf, red.) of ze me niet kan inplannen voor een ritje met de touringcar. Ben ik er ook even uit.” 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Taxibedrijf Diepstraten blikt terug op reorganisatie”

Hans Hoogenboom|03.01.13|14:17

Ook hier blijkt maar weer dat niet naar geschiedenis, kwaliteit en organisatie gekeken wordt. De PRIJS bepaalt alles !

Taxibedrijf Diepstraten blikt terug op reorganisatie | TaxiPro
taxibedrijf, Diepstraten

Taxibedrijf Diepstraten blikt terug op reorganisatie

Taxi- en touringcarbedrijf Diepstraten heeft 36 jaar het schoolvervoer in Gilze en Rijen verzorgd. Totdat het openbaar werd aanbesteed. Het bedrijf verloor de aanbesteding en moest afscheid nemen van bijna de helft van de medewerkers en het wagenpark. Directeur Johan Diepstraten: “Het was een zware slag. Maar we waren natuurlijk niet alles kwijt. Het leek mij het beste om te investeren in wat ik nog wél had.”

Directeur Johan Diepstraten van Taxi- en touringcarbedrijf Diepstraten voert dit jaar voor het eerst zelf de functioneringsgesprekken. Dat is een gevolg van de reorganisatie die dit bedrijf dit jaar heeft doorgevoerd. Hoewel vervoersbedrijf Diepstraten dit jaar stevig moest inkrimpen, leverde Tribus het afgelopen jaar toch twee Crafters en een Caddy voor rolstoelvervoer.

Nieuwe rolstoelbussen

Het vervoersbedrijf kocht daarom naast een touringcar met een capaciteit van 89 passagiers ook een aantal nieuwe rolstoelbussen. De bussen zijn uitgerust met het TriflexPLUS-systeem.

Diepstraten: “De prijs was aantrekkelijk, maar het belangrijkste was de eenvoud, het gemak en de afwerking van het systeem. We hebben ook bussen rijden met een ander systeem, maar de voorkeur van de chauffeurs gaat uit naar de bussen van Tribus. Ook passagiers zijn tevreden.”

Hand op de knip

Het valt de directeur op dat veel van zijn collega’s in het huidig economisch tij juist de hand op de knip houden. “Dat lijkt me geen goede instelling. Als je pas weer gaat investeren als de markt aantrekt, ben je eigenlijk al te laat. Deze bedrijven lopen het gevaar dat ze langzaam wegkwijnen.”

Dat hij nu zelf de functioneringsgesprekken kan voeren, beschouwt Diepstraten als een positief effect van de reorganisatie. “Met sommige werknemers heb ik pas nu echt een goed gesprek. Ik merk ook dat de sfeer binnen het bedrijf gemoedelijker is geworden. Dat vertaalt zich ook in productiviteit: sinds de reorganisatie heeft niemand zich nog ziek gemeld.”

Openbare aanbestedingen

De directeur heeft zich neergelegd bij de reorganisatie en heeft binnen de gegeven omstandigheden zijn zaken goed op orde. Toch stoort het hem dat openbare aanbestedingen – waarmee hij bijna de helft van zijn werknemers en wagens is kwijtgeraakt – niet goed functioneren.

Diepstraten: “Neem nou het TX-Keur. Dat is in het leven geroepen om een minimale kwaliteit van taxi- en contractvervoer te waarborgen. Laatst echter was er hier in de buurt een openbare aanbesteding, waarbij gezegd werd dat het TX-Keur niet nodig was. Wat is dan nog de waarde van zo’n keurmerk?”, vraagt de directeur zich hardop af. “Ondertussen kost het ondernemers een hoop geld om het keurmerk te voeren en hun chauffeurs op te leiden.”

Inplannen

Desalniettemin gaat Diepstraten elke dag weer met een glimlach naar kantoor. “Ik denk dan bij mezelf: ik heb het toch maar mooi voor elkaar. En als het me af en toe een beetje te veel wordt, dan vraag ik mijn dochter (zij werkt op het kantoor van het taxibedrijf, red.) of ze me niet kan inplannen voor een ritje met de touringcar. Ben ik er ook even uit.” 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Taxibedrijf Diepstraten blikt terug op reorganisatie”

Hans Hoogenboom|03.01.13|14:17

Ook hier blijkt maar weer dat niet naar geschiedenis, kwaliteit en organisatie gekeken wordt. De PRIJS bepaalt alles !