regiotaxi, taxi, taxichauffeur, passagier

Gelderland geeft bindend OV-reisadvies bij CVV-regiotaxi

De provincie Gelderland gaat CVV-ritaanvragen voor de regiotaxi voortaan strenger beoordelen (Collectief Vraagafhankelijk Vervoer). Reizigers met een OV-pas die een rit willen maken die ook met het OV gemaakt kan worden moeten voortaan van dat openbaar vervoer gebruik maken. Daartoe krijgen ze een bindend advies. Wil een reiziger toch van de regio gebruik maken, betaalt hij een dubbel tarief.

De provincie heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het toegankelijk maken van bussen en het verbeteren van de aansluiting van de regiotaxi op de bus- en treindiensten. Regiotaxi Gelderland is -voor niet Wmo pashouders- bedoeld als vangnet als een reis niet met het openbaar vervoer gemaakt kan worden.

Openbaar vervoer

Gedeputeerde Conny Bieze: “In de praktijk blijkt dat veel OV-reizigers een rit met de regiotaxi bestellen, die ook met het gewone openbaar vervoer kan worden gemaakt. Als reizen met de bus of trein goed mogelijk is, moeten OV-reizigers daar voortaan gebruik van maken. Zo houden we de regiotaxi ook in de toekomst beschikbaar voor OV reizigers. OV als het kan, regiotaxi als het moet!”

Momenteel krijgen OV-pashouders die een rit reserveren een vrijblijvend OV-advies. Met ingang 1 augustus wordt dit een bindend OV-advies. Het reizigerspanel van Regiotaxi Gelderland en reizigersorganisatie ROCOV hebben positief op dit voorstel geadviseerd.

Regiotaxi

Bij het aanmelden van de rit wordt bepaald of de rit ook met het openbaar vervoer gemaakt kan worden. Uiteraard kan de reiziger ook besluiten om de rit toch met de regiotaxi te maken, maar dan betalen ze het reguliere tarief voor de rit (â3,90 euro in plaats van â 2,00 euro per zone).

Om te bepalen of de gevraagde verplaatsing per openbaar vervoer gemaakt kan worden maakt Regiotaxi Gelderland gebruik van de nationale reisplanner van 9292. Een OV-verbinding wordt als alternatief beschouwd als :

  • de looptijd van of naar de dichtstbijzijnde bushalte niet meer dan 10 minuten (ca 600 meter) is;
  • er sprake is van maximaal 1 overstap;
  • de reistijd in het OV voor een korte rit (1 of 2 zones) hooguit 15 minuten langer duurt dan dezelfde rit met de taxibus. Voor ritten van 3 of meer zones mag dat hooguit 30 minuten zijn;
  • de reis per openbaar vervoer ligt tussen een kwartier voor en drie kwartier na het door de reiziger gewenste vertrektijdstip.

Het verplichte OV-advies is niet van toepassing op de reizigers met een WMO-reispas.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Gelderland geeft bindend OV-reisadvies bij CVV-regiotaxi”

Henk Mullem|02.08.13|13:55

prima initiatief om vervuiling van subsidie gelden tegen te gaan,maar ik vraag mij toch wel af wat dit gaat betekenen voor de aanbestedingen,die toch al zwaar onder druk staan als het gaat om gezonde winst marges voor bedrijven die het werk uiteindelijk moeten uitvoeren.
gr Henk van Mullem

Gelderland geeft bindend OV-reisadvies bij CVV-regiotaxi | TaxiPro
regiotaxi, taxi, taxichauffeur, passagier

Gelderland geeft bindend OV-reisadvies bij CVV-regiotaxi

De provincie Gelderland gaat CVV-ritaanvragen voor de regiotaxi voortaan strenger beoordelen (Collectief Vraagafhankelijk Vervoer). Reizigers met een OV-pas die een rit willen maken die ook met het OV gemaakt kan worden moeten voortaan van dat openbaar vervoer gebruik maken. Daartoe krijgen ze een bindend advies. Wil een reiziger toch van de regio gebruik maken, betaalt hij een dubbel tarief.

De provincie heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het toegankelijk maken van bussen en het verbeteren van de aansluiting van de regiotaxi op de bus- en treindiensten. Regiotaxi Gelderland is -voor niet Wmo pashouders- bedoeld als vangnet als een reis niet met het openbaar vervoer gemaakt kan worden.

Openbaar vervoer

Gedeputeerde Conny Bieze: “In de praktijk blijkt dat veel OV-reizigers een rit met de regiotaxi bestellen, die ook met het gewone openbaar vervoer kan worden gemaakt. Als reizen met de bus of trein goed mogelijk is, moeten OV-reizigers daar voortaan gebruik van maken. Zo houden we de regiotaxi ook in de toekomst beschikbaar voor OV reizigers. OV als het kan, regiotaxi als het moet!”

Momenteel krijgen OV-pashouders die een rit reserveren een vrijblijvend OV-advies. Met ingang 1 augustus wordt dit een bindend OV-advies. Het reizigerspanel van Regiotaxi Gelderland en reizigersorganisatie ROCOV hebben positief op dit voorstel geadviseerd.

Regiotaxi

Bij het aanmelden van de rit wordt bepaald of de rit ook met het openbaar vervoer gemaakt kan worden. Uiteraard kan de reiziger ook besluiten om de rit toch met de regiotaxi te maken, maar dan betalen ze het reguliere tarief voor de rit (â3,90 euro in plaats van â 2,00 euro per zone).

Om te bepalen of de gevraagde verplaatsing per openbaar vervoer gemaakt kan worden maakt Regiotaxi Gelderland gebruik van de nationale reisplanner van 9292. Een OV-verbinding wordt als alternatief beschouwd als :

  • de looptijd van of naar de dichtstbijzijnde bushalte niet meer dan 10 minuten (ca 600 meter) is;
  • er sprake is van maximaal 1 overstap;
  • de reistijd in het OV voor een korte rit (1 of 2 zones) hooguit 15 minuten langer duurt dan dezelfde rit met de taxibus. Voor ritten van 3 of meer zones mag dat hooguit 30 minuten zijn;
  • de reis per openbaar vervoer ligt tussen een kwartier voor en drie kwartier na het door de reiziger gewenste vertrektijdstip.

Het verplichte OV-advies is niet van toepassing op de reizigers met een WMO-reispas.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Gelderland geeft bindend OV-reisadvies bij CVV-regiotaxi”

Henk Mullem|02.08.13|13:55

prima initiatief om vervuiling van subsidie gelden tegen te gaan,maar ik vraag mij toch wel af wat dit gaat betekenen voor de aanbestedingen,die toch al zwaar onder druk staan als het gaat om gezonde winst marges voor bedrijven die het werk uiteindelijk moeten uitvoeren.
gr Henk van Mullem