Petitie Regiotaxi-chauffeurs tegen aanbestedingsbeleid BRU

Vrouw met een spierziekte maakt gebruik van rolstoeltaxi, vergezeld door haar hulphond. Onscherp masker toevoegen a.u.b. U mag het beeld niet veranderen of aansnijden. Is het bestand te klein, bel ons. Dit bestand is gelijk aan de originele opname. Behalve een simpele retouche en correcties in contrast, helderheid en kleurbalans zijn geen veranderingen aangebracht.

Chauffeurs van vier bedrijven die momenteel het vervoer verzorgen voor de Regiotaxi Utrecht zijn een petitie gestart tegen het aanbestedingsbeleid van het Bestuur Regio Utrecht (BRU). Met de toewijzing van het vervoer aan een nieuwe partij (vanaf februari 2014) vrezen zij dat aanbestedingen alleen nog kunnen worden gewonnen door bedrijven die voor de laagste prijs gaan, meldt vakbond FNV.

De afgelopen weken heeft FNV Taxi voorlichting gegeven bij Schoonhoven-Buytendijk, Hoek Vervoer, Taxi Verbree en Taxi Van der Pol. Met de komst van een nieuwe vervoerder zijn chauffeurs van deze bedrijven er niet gerust op dat zij hun baan volgend jaar kunnen behouden.

Goedkoop is duurkoop

Taxiconsulent Erik Pijpers: “We hebben uitgelegd hoe het aanbestedingstraject werkt en hoe opdrachtgevers hiermee omgaan met bezuinigingen in het achterhoofd. Kwaliteit lijkt niet meer interessant. Er wordt alleen maar naar de laagste prijs gekeken. Goedkoop is echter duurkoop. Gelukkig zien cliënten en werknemers in de taxibranche dat ook in.”

FNV Taxi wil duidelijk maken dat met het huidige aanbestedingsbeleid vakmanschap in de sector onder druk komt te staan. Daarom zijn chauffeurs en cliënten een petitie gestart. “De verzamelde handtekeningen willen we begin september aanbieden aan het BRU”, aldus Pijpers.

Overgang Personeel bij Overgang Vervoer (OPOV)

Chauffeurs werden tijdens de bijeenkomsten onder meer bijgepraat over de OPOV regeling. Deze regeling is, mede dankzij een lobby van FNV Taxi, zeven jaar geleden in het leven geroepen. Hierin is afgesproken dat 75 procent van het personeel dat bij het vervoer betrokken is een baanaanbod moet krijgen van de nieuwe vervoerder.

Voor de vier bovengenoemde bedrijven wordt de OPOV-regeling straks afzonderlijk toegepast. Dit betekent dat per bedrijf 75 procent van de chauffeurs een baanaanbod krijgt. Overigens is de gunning nog niet definitief aangezien FNV Taxi bezwaar heeft aangetekend. Over een maand wordt er meer duidelijkheid verwacht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Petitie Regiotaxi-chauffeurs tegen aanbestedingsbeleid BRU”

John Janos|15.08.13|20:25

Opov mijn reet… Ik heb van collega chauffeurs gehoord dat men inzake het verlies van een gunning allemaal over zouden gaan naar de nieuwe vervoerder, NOT… Men mocht gaan solliciteren bij andere vervoerders en zelfs in de tuinbouw… Dan rijd je op een tractor en mag je groenten gaan vervoeren…

Henk Mullem|22.08.13|20:02

tja als we nou allemaal lid zouden worden van een van de bonden CNV/FNV dan zouden we eindelijk die C.A.O vuist kunnen maken,en de OPOV van 75%naar 100%
kunnen tillen en waren we van het gelazer af.
gr Henk van Mullem