Vrijwillige chauffeurs staken wegens ‘onvoldoende verzekeringen werkgever’

Chauffeurs voor het vrijwilligers-vervoer van woonzorgcentrum Damsterheerd hebben deze week gestaakt. Nadat een collega al 12 maanden thuis zit met ernstig rugletsel, opgelopen tijdens het ‘werk’, twijfelen ze er sterk aan of hun ‘werkgever’ wel een fatsoenlijke verzekering voor ze heeft afgesloten. Volgens letselschadespecialist Richard Heersema voldoet overkoepelende stichting De Hoven niet aan de wettelijke verplichting ‘goed werkgeverschap’. Er komt een rechtszaak aan, aangespannen door de geblesseerde chauffeur.

De chauffeur verstapte zich vorig jaar toen hij een rolstoel-passagier uit het busje hielp met de tillift. Hij kwam op zijn hiel terecht, waarna stevige rugklachten onstonden. Hij is inmiddels meerdere malen geopereerd, maar heeft nog steeds veel pijn.

Hypotheek

Onlangs kreeg Heidema een nieuwe tussenwervelschijf. Een kostbare operatie. “De bank klopt al aan. We kunnen de hypotheek niet meer opbrengen”, zegt hij tegen DVNH. De rolstoelbus was volgens de vrijwillige chauffeur niet in orde. “De lift haperde.” Andere chauffeurs bevestigen dat.

Volgens manager financiën Klaas Wierenga van De Hoven zijn de verzekeringen wel in orde. Waarom de zaak van Heidema dan niet is afgehandeld, wil hij niet zeggen. Hij wil niet ingaan op individuele gevallen.

Vrijwilligerswerk

Bij het doen van vrijwilligerswerk kan men letsel oplopen of er kan materiële schade ontstaan. De organisatie waar iemand als vrijwilliger werkt is ervoor verantwoordelijk dat er voldoende verzekeringen worden afgesloten.

Een verzekeringspakket omvat onder meer een ongevallenverzekering, een aansprakelijkheids- en een rechtsbijstandverzekering. Het pakket geldt automatisch voor iedereen die in enig georganiseerd verband onverplicht en onbetaald (een vergoeding binnen de fiscale maxima is toegestaan) werk verricht ten behoeve van anderen en/of de samenleving, waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend.

Vrijwilligersorganisatie als werkgever

In een uitspraak van het gerechtshof begin 2005 is bepaald de vrijwilliger gelijk gesteld kan worden aan de flexwerker. Dat betekent dat de vrijwilligersorganisatie als werkgever beschouwd wordt, wat voorheen niet het geval was.

De consequentie hiervan is dat de vrijwilligersorganisatie aansprakelijk gesteld kan worden voor de volledige schade die een vrijwilliger tijdens het vrijwilligerswerk oploopt. Dit kan verzekerd worden door in de WA-verzekering voor bedrijven ook de werkgeversaansprakelijkheid mee te verzekeren. Tot nu toe hebben veel vrijwilligersorganisaties dit niet gedaan omdat dit deel niet op hen van toepassing was.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Vrijwillige chauffeurs staken wegens ‘onvoldoende verzekeringen werkgever’”

Rob van Daalen|11.10.13|15:13

misschien moeten de chauffeurs die hiervoor speciaal zijn opgeleid en met een betrouwbare werkgever (Connexxion) dit vervoer gauw weer gaan rijden.

Geert Westerink|11.10.13|18:30

Jammer voor de vrijwilligers ,wij die dat werk deden voor connexxion rijden nu al de heft minder ,het moet gewoon weer terug naar hoe het was

Willem de mijne|13.10.13|20:38

Als al die vrijwilligers nu eens stoppen, dan komen er vanzelf weer betaalde banen.
Hebben die vrijwilligers ook nog kans op betaald werk.

L Laan|31.10.13|10:46

rob geert willem jullie hebben gelijk vooral willem wat een zooitje wordt het zo

Vrijwillige chauffeurs staken wegens ‘onvoldoende verzekeringen werkgever’ | TaxiPro

Vrijwillige chauffeurs staken wegens ‘onvoldoende verzekeringen werkgever’

Chauffeurs voor het vrijwilligers-vervoer van woonzorgcentrum Damsterheerd hebben deze week gestaakt. Nadat een collega al 12 maanden thuis zit met ernstig rugletsel, opgelopen tijdens het ‘werk’, twijfelen ze er sterk aan of hun ‘werkgever’ wel een fatsoenlijke verzekering voor ze heeft afgesloten. Volgens letselschadespecialist Richard Heersema voldoet overkoepelende stichting De Hoven niet aan de wettelijke verplichting ‘goed werkgeverschap’. Er komt een rechtszaak aan, aangespannen door de geblesseerde chauffeur.

De chauffeur verstapte zich vorig jaar toen hij een rolstoel-passagier uit het busje hielp met de tillift. Hij kwam op zijn hiel terecht, waarna stevige rugklachten onstonden. Hij is inmiddels meerdere malen geopereerd, maar heeft nog steeds veel pijn.

Hypotheek

Onlangs kreeg Heidema een nieuwe tussenwervelschijf. Een kostbare operatie. “De bank klopt al aan. We kunnen de hypotheek niet meer opbrengen”, zegt hij tegen DVNH. De rolstoelbus was volgens de vrijwillige chauffeur niet in orde. “De lift haperde.” Andere chauffeurs bevestigen dat.

Volgens manager financiën Klaas Wierenga van De Hoven zijn de verzekeringen wel in orde. Waarom de zaak van Heidema dan niet is afgehandeld, wil hij niet zeggen. Hij wil niet ingaan op individuele gevallen.

Vrijwilligerswerk

Bij het doen van vrijwilligerswerk kan men letsel oplopen of er kan materiële schade ontstaan. De organisatie waar iemand als vrijwilliger werkt is ervoor verantwoordelijk dat er voldoende verzekeringen worden afgesloten.

Een verzekeringspakket omvat onder meer een ongevallenverzekering, een aansprakelijkheids- en een rechtsbijstandverzekering. Het pakket geldt automatisch voor iedereen die in enig georganiseerd verband onverplicht en onbetaald (een vergoeding binnen de fiscale maxima is toegestaan) werk verricht ten behoeve van anderen en/of de samenleving, waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend.

Vrijwilligersorganisatie als werkgever

In een uitspraak van het gerechtshof begin 2005 is bepaald de vrijwilliger gelijk gesteld kan worden aan de flexwerker. Dat betekent dat de vrijwilligersorganisatie als werkgever beschouwd wordt, wat voorheen niet het geval was.

De consequentie hiervan is dat de vrijwilligersorganisatie aansprakelijk gesteld kan worden voor de volledige schade die een vrijwilliger tijdens het vrijwilligerswerk oploopt. Dit kan verzekerd worden door in de WA-verzekering voor bedrijven ook de werkgeversaansprakelijkheid mee te verzekeren. Tot nu toe hebben veel vrijwilligersorganisaties dit niet gedaan omdat dit deel niet op hen van toepassing was.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Vrijwillige chauffeurs staken wegens ‘onvoldoende verzekeringen werkgever’”

Rob van Daalen|11.10.13|15:13

misschien moeten de chauffeurs die hiervoor speciaal zijn opgeleid en met een betrouwbare werkgever (Connexxion) dit vervoer gauw weer gaan rijden.

Geert Westerink|11.10.13|18:30

Jammer voor de vrijwilligers ,wij die dat werk deden voor connexxion rijden nu al de heft minder ,het moet gewoon weer terug naar hoe het was

Willem de mijne|13.10.13|20:38

Als al die vrijwilligers nu eens stoppen, dan komen er vanzelf weer betaalde banen.
Hebben die vrijwilligers ook nog kans op betaald werk.

L Laan|31.10.13|10:46

rob geert willem jullie hebben gelijk vooral willem wat een zooitje wordt het zo