Koen Verweij, Ivar Benschop, taxichauffeurs, Aethon

Nieuwe generatie taxichauffeurs gaat uit van eigen kracht

Ze zijn begonnen als taxichauffeur tijdens hun studie en staan symbool voor een nieuwe generatie. Dat betekent: jezelf niet te afhankelijk opstellen van je werkgever. “Alles wordt flexibeler. Je moet zelf initiatief nemen om aan de bak te kunnen. Word niet afhankelijk van een werkgever die je toch geen vast contract aanbiedt. Maar ga zelf achter voldoende werk aan. Dat werkt beter dan passief afwachten.” Koen Verweij en Ivar Bensdorp zijn allebei taxichauffeur bij uitzend- en detacheringsbureau Aethon.

Verweij studeert Sport en Management in Den Haag, Benschop is afgestudeerd mbo-toerisme. Maar hij ziet zich voorlopig nog wel in de taxisector blijven. Hoewel andere sectoren er al tientallen jaren mee werken, zijn taxichauffeurs op uitzendbasis nog relatief nieuw in de taxisector. Maar het is in deze tijd belangrijk dat chauffeurs meegaan met de markt, vinden ze. En die beweegt nu richting flexibilisering. Als uitzendchauffeurs hebben de jongens geen enkele zekerheid als het gaat om aantal werkuren, maar dat vinden ze geen probleem.

Taxibedrijf

“Dat hebben chauffeurs die direct bij taxibedrijven in dienst zijn met een 0-uren contract ook niet”, vertellen ze. “En tot nu toe heeft Aethon altijd genoeg werk voor ons. En als dat niet het geval is, dan bellen we zelf even op of ze nog werk voor ons hebben. Jezelf actief opstellen, dat werkt. Overigens hebben wij geen gezin te onderhouden. Dus een beetje onzekerheid, vinden we niet erg.”

Aethon Taxipersoneel levert taxichauffeurs op uitzendbasis aan taxibedrijven. Het bedrijf leidt de werknemers, zowel jong als oud, specifiek op voor taxibedrijven. Zij krijgen onder meer taxipas-certificering en planningsopleidingen, waarna ze volledig flexibel aangeboden worden.

Chauffeurs geven via een online-portal hun beschikbaarheid aan bij Aethon, die plant ze vervolgens in bij de taxibedrijven die klant zijn. Daardoor hebben de uitzendchauffeurs al bij verschillende taxibedrijven gewerkt, zowel regionaal als landelijk opererend. Het voordeel daarvan is dat wanneer de huidige vervoerder een aanbesteding verliest, er vaak voldoende werk over blijft voor de Aethon-chauffeurs.

Aanbesteding

“Als een taxibedrijf een aanbesteding verliest, is er vaak juist extra werk voor ons. Veel collega’s zijn dan hun baan kwijt, omdat de werkgever van de contracten af wil. Maar het vervoer loopt dan nog even door. Daarvoor zijn wij dan erg geschikt om in te zetten.”

Het werken met verschillende voertuigen, datacom- of rolstoelvastzetsystemen, is voor de chauffeurs geen probleem. “Ze werken vrijwel allemaal volgens hetzelfde principe. Als we dat één keer gezien hebben, dan is het voldoende. Net als dat een Samsung-telefoon ook ongeveer hetzelfde werkt als een telefoon van het merk HTC.”

Contractvervoer

De markt van contractvervoer is voor buitenstaanders soms moeilijk te begrijpen. “Toen ik begon, had ik geen flauw benul van contractvervoer. Ik wist totaal niet hoe de markt in elkaar zat”, vertelt Verweij. “Ik kende eigenlijk alleen maar straattaxi. Maar het taxivak is juist heel divers. Er zijn heel veel aspecten en soorten klanten, dat maakt het erg leuk.”

Zo rijden de taxichauffeurs veel voor regiotaxi- en Valys-contracten. Dat taxibedrijven daarbij voor minimale tarieven rijden, vinden ze niet opmerkelijk. “Er gaat zoveel overheidsgeld om in deze markt. Dan zou het raar zijn als de bedrijven veel winst zouden maken. Het gaat wel om belastinggeld. Dus een break-even of minimale winst, zou al prima moeten zijn.”

Passagiers

Dat ze als taxichauffeur een belangrijke maatschappelijk functie vervullen voor sommige van de passagiers, dat hadden ze al snel door. “Het is meer dan mensen van A naar B vervoeren. Sommige klanten hebben al een week met niemand gepraat. Daarom is het ook belangrijk dat je plezier hebt in je werk. Want klanten merken het meteen als je een brompot bent.”

En dat werkplezier, is voor de chauffeurs erg belangrijk. “Autorijden is mijn grootste hobby. En het geeft me een goed gevoel als mensen tevreden zijn. Dat een bejaarde aan het einde van de rit zegt: ‘Dank je wel’. Dan maak je toch het verschil voor hen tussen een vervelende, of een plezierige dag. En dat geeft me voldoening.” 

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Nieuwe generatie taxichauffeurs gaat uit van eigen kracht”

John Janos|27.10.13|08:11

Ik zou haast bij Aethon Taxipersoneel solliciteren, maar deze advertentie zou ook voor Connexxion en al die andere taxiboeren het visitekaartje kunnen zijn… Dus maakt het niet zoveel verschil bij wie je werkt, want die leveren dezelfde kwaliteit…

Nieuwe generatie taxichauffeurs gaat uit van eigen kracht | TaxiPro
Koen Verweij, Ivar Benschop, taxichauffeurs, Aethon

Nieuwe generatie taxichauffeurs gaat uit van eigen kracht

Ze zijn begonnen als taxichauffeur tijdens hun studie en staan symbool voor een nieuwe generatie. Dat betekent: jezelf niet te afhankelijk opstellen van je werkgever. “Alles wordt flexibeler. Je moet zelf initiatief nemen om aan de bak te kunnen. Word niet afhankelijk van een werkgever die je toch geen vast contract aanbiedt. Maar ga zelf achter voldoende werk aan. Dat werkt beter dan passief afwachten.” Koen Verweij en Ivar Bensdorp zijn allebei taxichauffeur bij uitzend- en detacheringsbureau Aethon.

Verweij studeert Sport en Management in Den Haag, Benschop is afgestudeerd mbo-toerisme. Maar hij ziet zich voorlopig nog wel in de taxisector blijven. Hoewel andere sectoren er al tientallen jaren mee werken, zijn taxichauffeurs op uitzendbasis nog relatief nieuw in de taxisector. Maar het is in deze tijd belangrijk dat chauffeurs meegaan met de markt, vinden ze. En die beweegt nu richting flexibilisering. Als uitzendchauffeurs hebben de jongens geen enkele zekerheid als het gaat om aantal werkuren, maar dat vinden ze geen probleem.

Taxibedrijf

“Dat hebben chauffeurs die direct bij taxibedrijven in dienst zijn met een 0-uren contract ook niet”, vertellen ze. “En tot nu toe heeft Aethon altijd genoeg werk voor ons. En als dat niet het geval is, dan bellen we zelf even op of ze nog werk voor ons hebben. Jezelf actief opstellen, dat werkt. Overigens hebben wij geen gezin te onderhouden. Dus een beetje onzekerheid, vinden we niet erg.”

Aethon Taxipersoneel levert taxichauffeurs op uitzendbasis aan taxibedrijven. Het bedrijf leidt de werknemers, zowel jong als oud, specifiek op voor taxibedrijven. Zij krijgen onder meer taxipas-certificering en planningsopleidingen, waarna ze volledig flexibel aangeboden worden.

Chauffeurs geven via een online-portal hun beschikbaarheid aan bij Aethon, die plant ze vervolgens in bij de taxibedrijven die klant zijn. Daardoor hebben de uitzendchauffeurs al bij verschillende taxibedrijven gewerkt, zowel regionaal als landelijk opererend. Het voordeel daarvan is dat wanneer de huidige vervoerder een aanbesteding verliest, er vaak voldoende werk over blijft voor de Aethon-chauffeurs.

Aanbesteding

“Als een taxibedrijf een aanbesteding verliest, is er vaak juist extra werk voor ons. Veel collega’s zijn dan hun baan kwijt, omdat de werkgever van de contracten af wil. Maar het vervoer loopt dan nog even door. Daarvoor zijn wij dan erg geschikt om in te zetten.”

Het werken met verschillende voertuigen, datacom- of rolstoelvastzetsystemen, is voor de chauffeurs geen probleem. “Ze werken vrijwel allemaal volgens hetzelfde principe. Als we dat één keer gezien hebben, dan is het voldoende. Net als dat een Samsung-telefoon ook ongeveer hetzelfde werkt als een telefoon van het merk HTC.”

Contractvervoer

De markt van contractvervoer is voor buitenstaanders soms moeilijk te begrijpen. “Toen ik begon, had ik geen flauw benul van contractvervoer. Ik wist totaal niet hoe de markt in elkaar zat”, vertelt Verweij. “Ik kende eigenlijk alleen maar straattaxi. Maar het taxivak is juist heel divers. Er zijn heel veel aspecten en soorten klanten, dat maakt het erg leuk.”

Zo rijden de taxichauffeurs veel voor regiotaxi- en Valys-contracten. Dat taxibedrijven daarbij voor minimale tarieven rijden, vinden ze niet opmerkelijk. “Er gaat zoveel overheidsgeld om in deze markt. Dan zou het raar zijn als de bedrijven veel winst zouden maken. Het gaat wel om belastinggeld. Dus een break-even of minimale winst, zou al prima moeten zijn.”

Passagiers

Dat ze als taxichauffeur een belangrijke maatschappelijk functie vervullen voor sommige van de passagiers, dat hadden ze al snel door. “Het is meer dan mensen van A naar B vervoeren. Sommige klanten hebben al een week met niemand gepraat. Daarom is het ook belangrijk dat je plezier hebt in je werk. Want klanten merken het meteen als je een brompot bent.”

En dat werkplezier, is voor de chauffeurs erg belangrijk. “Autorijden is mijn grootste hobby. En het geeft me een goed gevoel als mensen tevreden zijn. Dat een bejaarde aan het einde van de rit zegt: ‘Dank je wel’. Dan maak je toch het verschil voor hen tussen een vervelende, of een plezierige dag. En dat geeft me voldoening.” 

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Nieuwe generatie taxichauffeurs gaat uit van eigen kracht”

John Janos|27.10.13|08:11

Ik zou haast bij Aethon Taxipersoneel solliciteren, maar deze advertentie zou ook voor Connexxion en al die andere taxiboeren het visitekaartje kunnen zijn… Dus maakt het niet zoveel verschil bij wie je werkt, want die leveren dezelfde kwaliteit…