Rieke Horsman, gemeente Apeldoorn

Geen aanbesteding, toch fors besparen op invididueel wmo-vervoer

Wmo-gerechtigden die niet met het collectief vervoer kunnen, zoals de Regiotaxi, krijgen vaak van gemeenten een persoonsgebonden budget. Hiermee kunnen ze zelf hun vervoer inkopen. Maar het is geen geheim dat dit geld vaak wordt gebruikt als aanvulling op het inkomen. En dat het niet volledig besteed wordt aan vervoer. Daar heeft de gemeente Apeldoorn een goede oplossing op gevonden. Bijzonder is dat er geen dure aanbestedingsprocedure voor nodig is én dat de passagier zelf kiest uit diverse regionale en lokale taxibedrijven.

„Er zijn in onze gemeente 300 mensen die gebruik maken van een individuele vervoersvoorziening, omdat ze niet met het collectief vervoer mee kunnen gaan”, zegt Rieke Horsman van de gemeente Apeldoorn, die verantwoordelijk is voor de voorziening. „Dat kan bijvoorbeeld zijn wegens gedragsproblemen, luchtwegaandoeningen, epilepsie-aanvallen en dat soort dingen.”

Individuele vervoersvoorziening

Vroeger maakte Apeldoorn ruim duizend euro per persoon per jaar over voor een individuele vervoersvoorziening en controleerde verder niet waar het geld aan besteed werd. Nu krijgt een deel daarvan een individueel budget van maximaal 1500 kilometers in natura. Het grootste deel heeft echter gekozen voor een ‘eigen auto-pgb’ van 46 euro per maand.

Een dure aanbesteding was niet nodig, want ieder taxibedrijf mag eraan meedoen. Het bijzondere is dat de klant zelf de vervoerder kiest. Is een passagier dus tevreden over een vervoerder, dan maakt hij er vaker gebruik van. Zo niet, kiest hij voortaan een ander.

Wettelijk maximumtarief

„Daardoor gebeurt het vanzelf dat bedrijven die goed presteren beloond worden met extra werk”, vertelt Horsman. „Bovendien betalen we gewoon het wettelijk maximumtarief. Dat maakt het voor hen ook interessant.” Ondanks dat Apeldoorn het normale taxitarief betaalt, heeft de gemeente flink kunnen bezuinigen op het individuele vervoer.

„We merken dat vrijwel niemand het kilometerbudget opmaakt. Afgelopen jaar was dat maar één iemand. Lange ritten worden met Valys gemaakt. Mensen mogen maximaal 20 kilometer rondom de eigen woning reizen, want de regeling is bedoeld voor ritten in de directe omgeving.”

Overhead

De enige overhead die de gemeente Apeldoorn kwijt is, is een simpel software systeem om de persoonlijke budgetten te monitoren. Dat kostte eenmalig een paar duizend euro. En jaarlijks wat administratiekosten per persoon om de kilometerbudgetten van de klanten te beheren en ritten van de taxibedrijven te controleren. Dat is een paar honderd euro per jaar. „Vergelijk dat maar eens met de kosten van een complete aanbesteding”, lacht Horsman.

Het systeem werkt als volgt. Lokale taxibedrijven en de regionale taxibedrijven die rolstoelvervoer bieden zijn benaderd om zich kosteloos aan het systeem aan te sluiten. Passagiers krijgen van de gemeente een vervoerspas en de lijst aangesloten taxibedrijven. Passagiers bestellen een rit rechtstreeks bij een taxibedrijf naar keuze. Die vult na het uitvoeren van de rit de ritgegevens in op een webportal.

Controle ritten

De tussenpersoon, de beheerder van de webapplicatie, controleert de ritten op realiteit en maakt per maand een bestand op van gemaakte kosten. Die wordt zowel naar de gemeente als het taxibedrijf gezonden. Vervolgens dient het taxibedrijf aan het begin van de volgende maand een factuur in bij de gemeente.

De gemeente vergelijkt de factuur met de opgave van de tussenpersoon en betaalt de nota. De passagier krijgt ook een overzicht van zijn gemaakte ritten, omdat hij via automatische incasso een ritbijdrage moet betalen. Zo wordt voorkomen dat taxibedrijven zomaar ritten toeschrijven aan mensen.

Fraude

„Het zal misschien niet 100% waterdicht zijn”, beseft ook Horsman. „Maar we accepteren dat. Want anders moeten we heel veel kosten maken om het systeem 100% fraude-proof te maken. Dat weegt niet op tegen de opbrengsten. En bijna niemand maakt het budget op, verre van. Dus volgens mij valt misbruik wel mee. Als je mensen verantwoordelijkheid geeft, zie je dat ze daar goed mee omgaan. En natuurlijk controleren we de ritten wel op realiteit.”

Toen het nieuwe systeem een aantal jaar geleden werd ingevoerd kregen de inwoners om wie het ging de keuze: of een bijdrage van 42 euro per maand als auto-vergoeding of het taxisysteem. Tot dan toe kregen ze allemaal ongeveer 100 euro per maand als vergoeding voor taxikosten.

Financiële risico’s

Horsman: “Dit bedrag had door de uitspraak van de rechter om per persoon minimaal 1.500 reiskilometers te bieden, flink moeten stijgen. Dat zagen wij niet zitten. Het financiële risico om op de oude voet door te gaan was te groot. Van de 300 mensen kozen er 60 voor het taxi-systeem. De rest nam genoegen met de bijdrage voor de auto en dus een halvering van het budget.”

Het is de bedoeling dat mensen zelf het taxibedrijf kiezen en zich in die zin echt als klant opstellen. Dus ook qua klachten die er zijn. “Dan moeten ze niet bij de gemeente zijn, maar bij het taxibedrijf zelf”, vindt Horsman. “En als dat niet naar tevredenheid wordt opgelost, kunnen ze voortaan gebruik maken van een ander taxibedrijf.”

Vervoersvoorziening

Het is de taxibedrijven die deelnemen wel verboden om reclame te maken voor de vervoersvoorziening. „Je moet ze daarmee wel in de hand houden”, weet ook Horsman. „Daarom hebben we daar afspraken over gemaakt. Anders gaan ze met dit systeem flink adverteren in bijvoorbeeld verzorgingshuizen. En dat is niet de bedoeling, want we kijken altijd eerst of de mensen met het collectief vervoer kunnen reizen. Individueel vervoer als dit behoort tot de uitzonderingen. Je moet de mensen niet op het verkeerde been zetten.”

Er zijn een aantal grote taxibedrijven ook bij de regeling aangesloten, maar mensen kiezen toch vaak voor de kleine regionale en lokale taxi’s. Zelfs zzp’ers rijden ritten weg en dienen declaraties in. “We hebben bij de start alle lokale taxibedrijven aangeschreven dat ze hieraan mee konden doen. Gewoon de nummers uit de Gouden Gids. Ook zzp’ers zijn van harte welkom.”

Aanbestedingsprocedures

„Met een beetje creativiteit en marktwerking kun je vaak veel meer doen dan dichtgetimmerde aanbestedingsprocedures”, vindt Horsman. „Dat is hier wel gebleken. Want onze uitgaven voor de individuele vervoersvoorzieningen zijn echt heel fors gedaald sinds we dit systeem zijn gaan gebruiken.”

Van de 1.500 km die per persoon beschikbaar is, wordt gemiddeld 357 km gebruikt. Horsman: “Geld wordt nu besteed waarvoor het bedoeld is: mobiliteit. Wij zijn veel goedkoper uit en mensen krijgen goede service. En dat zonder dat de taxibranche wordt uitgeknepen.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Geen aanbesteding, toch fors besparen op invididueel wmo-vervoer”

Ton van Dalfsen|06.02.14|09:13

En dat bedoel ik ook in eerdere posten van mij dat het ook anders kan en daardoor de plaatselijke taxibedrijven dit gegunt worden ipv van de grote jongens. Den Helder en Goeree Overvlakkee werken ook met zo’n soort systeem en besparen hierop veel geld. Hierbij een oproep:Als je weet wanneer weer een aanbesteding eraan komt van je gemeente, informeer ze ruim van tevoren over dit systeem waardoor ze geen dure aanbesteding hoeven te doen en de kwaliteit van het vervoer gaat ver omhoog.

Ton van Dalfsen|06.02.14|09:20

Ook bijv. de gemeente Apeldoorn kan dit aan de orde brengen in de Vereniging Nederlandse Gemeentes. De gemeentes besparen en de plaatselijke taxibedrijven hebben hierdoor weer meer inkomsten en krijg je meer dan als onder-aannemer voor de grote jongens te werken voor wurg kontrakten.

Jan Pastoor|06.02.14|15:02

Moesten alle gemeenten doen ,,dan hebbe we tevredenklanten,,,,,,

Hudson Taxi|06.02.14|16:56

In Vaals en omstreken is er een dergelijk systeem geweest. (1990) De WMO gerechtigde kreeg dan een Chipkaard met een max. KM of geldbedrag er op. De kaartlezer in de Taxi werd bij in en uitstap gebruikt en de gegevens/betalingen automatich verwerkt. Keuze vrijheid voor de passagier en weinig overige kosten. Door verplichte aanbestedingen is dit om zeep geholpen.

Ton van Dalfsen|07.02.14|10:44

De gemeentes Den Helder en Goeree Overvlakkee hebben uitgevonden dat ze de aanbestedings plicht hierdoor kunnen omzeilen om het niet onder contractvervoer te laten vallen ( zelfs het hele WMO vervoer ) Ook Apeldoorn heeft dit dus ook kunnen omzeilen. Goed voor de gemeentes omdat ze vele malen goedkoper uit zijn, en goed voor de plaatselijke taxibedrijven. En zelfs regiecentrales zijn overbodig want die doen het ook niet voor niets. Hierdoor valt er weer wat te verdienen voor de plaatselijke Taxi

Bart Pals|07.02.14|12:50

@Ton: Apeldoorn is in dit geval niet aanbestedingsplichtig, omdat ieder taxibedrijf het werk kan en mag uitvoeren. Daarmee wordt de concurrentie niet beperkt, en is dus geen aanbesteding nodig.

Ton van Dalfsen|07.02.14|13:04

@Bart: Dank je wel voor deze uitleg. Ben heel blij met deze artikelen van jou. Geeft de plaatselijke taxibedrijven toch weer meer moed. ( hoop ik ) En natuurlijk moeten ze wel zelf actie ondernemen anders gebeurt er niets.

Geen aanbesteding, toch fors besparen op invididueel wmo-vervoer | TaxiPro
Rieke Horsman, gemeente Apeldoorn

Geen aanbesteding, toch fors besparen op invididueel wmo-vervoer

Wmo-gerechtigden die niet met het collectief vervoer kunnen, zoals de Regiotaxi, krijgen vaak van gemeenten een persoonsgebonden budget. Hiermee kunnen ze zelf hun vervoer inkopen. Maar het is geen geheim dat dit geld vaak wordt gebruikt als aanvulling op het inkomen. En dat het niet volledig besteed wordt aan vervoer. Daar heeft de gemeente Apeldoorn een goede oplossing op gevonden. Bijzonder is dat er geen dure aanbestedingsprocedure voor nodig is én dat de passagier zelf kiest uit diverse regionale en lokale taxibedrijven.

„Er zijn in onze gemeente 300 mensen die gebruik maken van een individuele vervoersvoorziening, omdat ze niet met het collectief vervoer mee kunnen gaan”, zegt Rieke Horsman van de gemeente Apeldoorn, die verantwoordelijk is voor de voorziening. „Dat kan bijvoorbeeld zijn wegens gedragsproblemen, luchtwegaandoeningen, epilepsie-aanvallen en dat soort dingen.”

Individuele vervoersvoorziening

Vroeger maakte Apeldoorn ruim duizend euro per persoon per jaar over voor een individuele vervoersvoorziening en controleerde verder niet waar het geld aan besteed werd. Nu krijgt een deel daarvan een individueel budget van maximaal 1500 kilometers in natura. Het grootste deel heeft echter gekozen voor een ‘eigen auto-pgb’ van 46 euro per maand.

Een dure aanbesteding was niet nodig, want ieder taxibedrijf mag eraan meedoen. Het bijzondere is dat de klant zelf de vervoerder kiest. Is een passagier dus tevreden over een vervoerder, dan maakt hij er vaker gebruik van. Zo niet, kiest hij voortaan een ander.

Wettelijk maximumtarief

„Daardoor gebeurt het vanzelf dat bedrijven die goed presteren beloond worden met extra werk”, vertelt Horsman. „Bovendien betalen we gewoon het wettelijk maximumtarief. Dat maakt het voor hen ook interessant.” Ondanks dat Apeldoorn het normale taxitarief betaalt, heeft de gemeente flink kunnen bezuinigen op het individuele vervoer.

„We merken dat vrijwel niemand het kilometerbudget opmaakt. Afgelopen jaar was dat maar één iemand. Lange ritten worden met Valys gemaakt. Mensen mogen maximaal 20 kilometer rondom de eigen woning reizen, want de regeling is bedoeld voor ritten in de directe omgeving.”

Overhead

De enige overhead die de gemeente Apeldoorn kwijt is, is een simpel software systeem om de persoonlijke budgetten te monitoren. Dat kostte eenmalig een paar duizend euro. En jaarlijks wat administratiekosten per persoon om de kilometerbudgetten van de klanten te beheren en ritten van de taxibedrijven te controleren. Dat is een paar honderd euro per jaar. „Vergelijk dat maar eens met de kosten van een complete aanbesteding”, lacht Horsman.

Het systeem werkt als volgt. Lokale taxibedrijven en de regionale taxibedrijven die rolstoelvervoer bieden zijn benaderd om zich kosteloos aan het systeem aan te sluiten. Passagiers krijgen van de gemeente een vervoerspas en de lijst aangesloten taxibedrijven. Passagiers bestellen een rit rechtstreeks bij een taxibedrijf naar keuze. Die vult na het uitvoeren van de rit de ritgegevens in op een webportal.

Controle ritten

De tussenpersoon, de beheerder van de webapplicatie, controleert de ritten op realiteit en maakt per maand een bestand op van gemaakte kosten. Die wordt zowel naar de gemeente als het taxibedrijf gezonden. Vervolgens dient het taxibedrijf aan het begin van de volgende maand een factuur in bij de gemeente.

De gemeente vergelijkt de factuur met de opgave van de tussenpersoon en betaalt de nota. De passagier krijgt ook een overzicht van zijn gemaakte ritten, omdat hij via automatische incasso een ritbijdrage moet betalen. Zo wordt voorkomen dat taxibedrijven zomaar ritten toeschrijven aan mensen.

Fraude

„Het zal misschien niet 100% waterdicht zijn”, beseft ook Horsman. „Maar we accepteren dat. Want anders moeten we heel veel kosten maken om het systeem 100% fraude-proof te maken. Dat weegt niet op tegen de opbrengsten. En bijna niemand maakt het budget op, verre van. Dus volgens mij valt misbruik wel mee. Als je mensen verantwoordelijkheid geeft, zie je dat ze daar goed mee omgaan. En natuurlijk controleren we de ritten wel op realiteit.”

Toen het nieuwe systeem een aantal jaar geleden werd ingevoerd kregen de inwoners om wie het ging de keuze: of een bijdrage van 42 euro per maand als auto-vergoeding of het taxisysteem. Tot dan toe kregen ze allemaal ongeveer 100 euro per maand als vergoeding voor taxikosten.

Financiële risico’s

Horsman: “Dit bedrag had door de uitspraak van de rechter om per persoon minimaal 1.500 reiskilometers te bieden, flink moeten stijgen. Dat zagen wij niet zitten. Het financiële risico om op de oude voet door te gaan was te groot. Van de 300 mensen kozen er 60 voor het taxi-systeem. De rest nam genoegen met de bijdrage voor de auto en dus een halvering van het budget.”

Het is de bedoeling dat mensen zelf het taxibedrijf kiezen en zich in die zin echt als klant opstellen. Dus ook qua klachten die er zijn. “Dan moeten ze niet bij de gemeente zijn, maar bij het taxibedrijf zelf”, vindt Horsman. “En als dat niet naar tevredenheid wordt opgelost, kunnen ze voortaan gebruik maken van een ander taxibedrijf.”

Vervoersvoorziening

Het is de taxibedrijven die deelnemen wel verboden om reclame te maken voor de vervoersvoorziening. „Je moet ze daarmee wel in de hand houden”, weet ook Horsman. „Daarom hebben we daar afspraken over gemaakt. Anders gaan ze met dit systeem flink adverteren in bijvoorbeeld verzorgingshuizen. En dat is niet de bedoeling, want we kijken altijd eerst of de mensen met het collectief vervoer kunnen reizen. Individueel vervoer als dit behoort tot de uitzonderingen. Je moet de mensen niet op het verkeerde been zetten.”

Er zijn een aantal grote taxibedrijven ook bij de regeling aangesloten, maar mensen kiezen toch vaak voor de kleine regionale en lokale taxi’s. Zelfs zzp’ers rijden ritten weg en dienen declaraties in. “We hebben bij de start alle lokale taxibedrijven aangeschreven dat ze hieraan mee konden doen. Gewoon de nummers uit de Gouden Gids. Ook zzp’ers zijn van harte welkom.”

Aanbestedingsprocedures

„Met een beetje creativiteit en marktwerking kun je vaak veel meer doen dan dichtgetimmerde aanbestedingsprocedures”, vindt Horsman. „Dat is hier wel gebleken. Want onze uitgaven voor de individuele vervoersvoorzieningen zijn echt heel fors gedaald sinds we dit systeem zijn gaan gebruiken.”

Van de 1.500 km die per persoon beschikbaar is, wordt gemiddeld 357 km gebruikt. Horsman: “Geld wordt nu besteed waarvoor het bedoeld is: mobiliteit. Wij zijn veel goedkoper uit en mensen krijgen goede service. En dat zonder dat de taxibranche wordt uitgeknepen.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Geen aanbesteding, toch fors besparen op invididueel wmo-vervoer”

Ton van Dalfsen|06.02.14|09:13

En dat bedoel ik ook in eerdere posten van mij dat het ook anders kan en daardoor de plaatselijke taxibedrijven dit gegunt worden ipv van de grote jongens. Den Helder en Goeree Overvlakkee werken ook met zo’n soort systeem en besparen hierop veel geld. Hierbij een oproep:Als je weet wanneer weer een aanbesteding eraan komt van je gemeente, informeer ze ruim van tevoren over dit systeem waardoor ze geen dure aanbesteding hoeven te doen en de kwaliteit van het vervoer gaat ver omhoog.

Ton van Dalfsen|06.02.14|09:20

Ook bijv. de gemeente Apeldoorn kan dit aan de orde brengen in de Vereniging Nederlandse Gemeentes. De gemeentes besparen en de plaatselijke taxibedrijven hebben hierdoor weer meer inkomsten en krijg je meer dan als onder-aannemer voor de grote jongens te werken voor wurg kontrakten.

Jan Pastoor|06.02.14|15:02

Moesten alle gemeenten doen ,,dan hebbe we tevredenklanten,,,,,,

Hudson Taxi|06.02.14|16:56

In Vaals en omstreken is er een dergelijk systeem geweest. (1990) De WMO gerechtigde kreeg dan een Chipkaard met een max. KM of geldbedrag er op. De kaartlezer in de Taxi werd bij in en uitstap gebruikt en de gegevens/betalingen automatich verwerkt. Keuze vrijheid voor de passagier en weinig overige kosten. Door verplichte aanbestedingen is dit om zeep geholpen.

Ton van Dalfsen|07.02.14|10:44

De gemeentes Den Helder en Goeree Overvlakkee hebben uitgevonden dat ze de aanbestedings plicht hierdoor kunnen omzeilen om het niet onder contractvervoer te laten vallen ( zelfs het hele WMO vervoer ) Ook Apeldoorn heeft dit dus ook kunnen omzeilen. Goed voor de gemeentes omdat ze vele malen goedkoper uit zijn, en goed voor de plaatselijke taxibedrijven. En zelfs regiecentrales zijn overbodig want die doen het ook niet voor niets. Hierdoor valt er weer wat te verdienen voor de plaatselijke Taxi

Bart Pals|07.02.14|12:50

@Ton: Apeldoorn is in dit geval niet aanbestedingsplichtig, omdat ieder taxibedrijf het werk kan en mag uitvoeren. Daarmee wordt de concurrentie niet beperkt, en is dus geen aanbesteding nodig.

Ton van Dalfsen|07.02.14|13:04

@Bart: Dank je wel voor deze uitleg. Ben heel blij met deze artikelen van jou. Geeft de plaatselijke taxibedrijven toch weer meer moed. ( hoop ik ) En natuurlijk moeten ze wel zelf actie ondernemen anders gebeurt er niets.