regiotaxi, Overijssel

Contract aanbesteding Regiotaxi Overijssel slechts 1,5 jaar

De provincie Overijssel heeft het bestek bekendgemaakt voor de aanbesteding van het regiotaxivervoer in de regio’s Noordwest-Overijssel en Salland. De betrokken gemeenten gunnen het contract voor een bijzonder korte periode; 1,5 tot maximaal 2,5 jaar. Het lijkt vrijwel onmogelijk voor een taxi-ondernemer die investeringen moet doen voor deze klus, om dat binnen een dergelijke looptijd rendabel te maken.

Openbaar vervoerondernemers kunnen een offerte uitbrengen op het regiotaxivervoer in de regio’s Noordwest-Overijssel en Salland. De provincie Overijssel heeft, in afstemming met de betrokken gemeenten, het bestek met het programma van eisen voor het vervoer voor maximaal 2,5 jaar op de Europese aanbestedingskalender geplaatst. Naar verwachting kan in mei dit jaar tot gunning worden overgegaan.

Korte vervoersperiode

De contractduur voor regiotaxivervoer ligt normaal gesproken op 4 tot maximaal 6 jaar. De gemeenten en provincie hebben er bewust voor gekozen om de contractduur nu op 1,5 (tot 1 januari 2016) tot maximaal 2,5 jaar te zetten. In de tussenliggende tijd bereiden de gemeenten zich voor op de wijze waarop de nieuwe zorgtaken die ze krijgen op het gebied van AWBZ-vervoer uitgevoerd kunnen worden.

De provincie Overijssel buigt zich op dit moment over mogelijke bezuinigingen in het openbaar vervoer omdat het Rijk bezuinigt. Voorstel is om te stoppen met het OV-regiotaxivervoer per 1 januari 2016. Deze tussenliggende periode wordt gebruikt om in samenwerking met gemeenten, inwoners en belangenorganisaties te bekijken welke alternatieven er zijn om de bereikbaarheid van dorpen en kernen te garanderen.

Regiotaxivervoer

De provincie Overijssel en de gemeenten in West-Overijssel werken samen bij de aanbesteding van het regiotaxivervoer. De gemeenten zijn bevoegd gezag voor het vervoer van specifieke doelgroepen (Wmo-vervoer). Gemiddeld worden twee van de drie ritten uitgevoerd voor de Wmo.

De provincie is bevoegd gezag voor het openbaar vervoer. Voor de provincie vormt de regiotaxi een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Dorpen en kernen die niet met reguliere buslijnen worden bediend, zijn bereikbaar met de regiotaxi.

Taxicentrale

Op dit moment verzorgt Taxi Centrale Zwolle (TCZ) het regiotaxivervoer in Noordwest-Overijssel. Deze opdracht loopt tot 1 september 2014. In Salland verzorgen De Vier Gewesten (DVG) en TCR Vervoer het regiotaxivervoer tot 1 januari 2015.

Het gaat om de provincie Overijssel en de gemeenten Deventer, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Kampen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Contract aanbesteding Regiotaxi Overijssel slechts 1,5 jaar”

Ton van Dalfsen|20.02.14|12:22

Als ik daar in die gemeentes de plaatselijke taxi ondernemer zou zijn , zou ik hierop in de komende tijd inspelen en de gemeente te bewegen geen aanbesteding meer te doen en de inwoners die via WMO/regiotaxi recht op vervoer hebben de keuze vrijheid geven door welk taxibedrijf je laat rijden via taxibonnen voor een maximaal aantal km’s per jaar. Zijn de gemeentes goedkoper mee uit , kwaliteit gaat omhoog, en ze helpen hiermee de lokale taxibedrijven aan omzet.

Ton van Dalfsen|20.02.14|12:26

Je merkt dat nu in nederland alle gemeentes moeten bezuinigen en daar moet je dus als taxi ondernemer op inspelen. En daar valt ook dit vervoer onder.

Hardy Brunink|20.02.14|19:47

In de gemeente apeldoorn zijn al goede resultaten behaald met een pgb. Hier ook gewoon doen,zonder dure aanbesteding. Bespaart geldt, en de gebruiker kan zelf voor een taxibedrijf kiezen, wat marktwerking bevordert.