regiotaxi, deeltaxi, taxibus, taxichauffeur

Evaluatie Regiotaxi: goede maar dure vorm van OV

De Regiotaxi blijkt een goed functionerend maar dure vorm van openbaar vervoer. Dat blijkt uit de evaluatie van de provincie Noord-Brabant over de inzet van de Regiotaxi. Er is besloten om verder te gaan met het huidige aanbod van van deur tot deur openbaar vervoer en met de gezamenlijke exploitatie met de gemeenten. De provincie wil de komende jaren het gebruik van de Regiotaxi beperken op plaatsen waar voldoende regulier OV beschikbaar is. Verder wordt er gezocht naar andere kleinschalige initiatieven op die plaatsen waar regulier OV beperkt beschikbaar is.

De Regiotaxi is een vorm van OV waarbij zitplaatsen in een taxi per reiziger worden verhuurd als zogenaamd ‘vangnet-OV’ op plaatsen waar regulier OV beperkt beschikbaar is. In Brabant werkt de provincie hiervoor samen met gemeenten en dragen ze samen zorg voor de aanbesteding en exploitatie.

Regiotaxi

De gemeenten zetten de Regiotaxi in voor mensen met een vervoerswens vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en de provincie zet de Regiotaxi in als van deur tot deur-aanvulling van het reguliere OV. In Zuidoost-Brabant heeft het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) ervoor gekozen om geen regiotaxi als OV in te zetten.

Ondanks de samenwerking met de gemeenten blijkt de Regiotaxi per reiziger een dure vorm van OV te zijn. Gedeputeerde Ruud van Heugten: “Uit de evaluatie blijkt dat de Regiotaxi veel gebruikt wordt terwijl er ook reguliere (buurt)bussen beschikbaar zijn. Daarvoor is deze vorm van OV niet bedoeld en maakt het te kostbaar. Door reizigers bijvoorbeeld een meer dwingend reisadvies te geven, willen we deze parallelle vorm van vervoer beperken. Het geld dat we hiermee besparen, zetten we in om een zo groot mogelijk (buurt)busnetwerk voor Brabant in te zetten.”

Lokale initiatieven

De provincie gaat voor de voorgang van de Regiotaxi een nieuwe overeenkomst met de gemeenten aan met afspraken over de samenwerking. “Samen met de gemeenten blijven we zoeken naar kleinschalige en lokale initiatieven voor vervoer op maat. Een goed voorbeeld hiervan is de Plusbus in Steenbergen. Een vervoersdienst voor ouderen verzorgd door vrijwilligers. Zulke initiatieven helpen wij graag op weg,” aldus Van Heugten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

2 reacties op “Evaluatie Regiotaxi: goede maar dure vorm van OV”

Paul Dijkhuizen|17.07.14|14:35

Eerst met dumpprijzen de concurrerende taxibedrijven om zeep geholpen en nu tranen? Vreemd hè, dat een auto met een chauffeur tegenwoordig vrij duur is (loonkosten, brandstofkosten e.d.) Natuurlijk is een buurtbus goedkoper (het liefst gesponsord en voorzien van een vrijwilliger of een chauffeur die met behoud van zijn uitkering aan het werk kan). Weer een fantastisch plan, net als de Plusbus, dat hierdoor bedrijven failliet gaan, ach… dan kunnen die mensen fijn aan het werk als vrijwilliger!

Paul Dijkhuizen|17.07.14|14:44

Al die adviesorganen, gedeputeerden, beleidsmedewerkers, gemeenteambtenaren, provincieambtenaren, regiemedewerkers, etc. etc. etc. Begrijpen jullie nou werkelijk niet dat kwaliteitsvervoer, 24 uur per dag, millieuneutraal, op afroep maar wel binnen 10 minuten ter plaatse, door gediplomeerd personeel, etc. niet gratis kán?