rechtbank, rechter, rechtszaal, uitspraak

Bezwaren aanbesteding leerlingenvervoer Dalfsen afgewezen

De aanbesteding van het leerlingenvervoer in de gemeente Dalfsen, Hardenberg, Twenterand, Ommen en Wierden, hoeft niet over. Taxi Almelo en de vervoerscombinatie Westerbaan-Leemhuis hebben geen gelijk gekregen van de rechter. Die bepaalde onder meer dat volgens de aanbestedings-eisen ingediende routeplanningen niet hoefden te worden opgesteld met ‘Easy Travel’. Maar dat de gemeenten bij berekening van de individuele reistijd gebruik maken van het programma.

De voorlopige gunning van het leerlingenvervoer kan dus doorgaan. Perceel 1 gaat naar Taxi Witteveen, perceel 2 en 3 naar DVG, TCR en Taxi Steen, perceel 4 en 5 naar Brookhuis.

Aanbestedingsrecht

Volgens Taxi Almelo hadden de gemeenten in strijd met het aanbestedingsrecht gehandeld doordat er eisen losgelaten zouden zijn. De routeplanning die bij inschrijving ingediend werd, moest volgens Taxi Almelo worden opgesteld met Easy Travel. En de beoordelende partij had deze toetsing niet meegenomen in de eindbeoordeling.

Maar daar ging de rechter niet in mee. Die vindt dat de eis maar op één manier kan worden uitgelegd, namelijk: “dat de individuele reistijd per leerling in het voertuig maximaal 75 minuten mag bedragen. Waarbij de gemeenten bij de berekening van deze maximale reistijd gebruik maken van Easy Travel.”

Routeplanning

Volgens de rechter staat nergens dat de routeplanning dient te worden opgesteld met Easy Travel. En hoeft dat ook niet getoetst te worden door de gemeenten als ‘harde eis’. De rechter kan bovendien uit het vervoersplan niet afleiden welke inschrijvers Easy Travel wel of niet hebben toegepast.

Bovendien kan er geen routeplanning worden overlegd die alleen met Easy Travel is opgesteld. Dat moet worden gekoppeld aan andere programma’s, zoals een elektronische agenda of andere bedrijfssystemen. “Daar komt nog bij dat Brookhuis en Taxi Witteveen hebben aangevoerd dat zij wel degelijk hun routeplanning met behulp van onder meer Easy Travel hebben opgesteld”, aldus de rechter.

Eisen

De andere bezwaren van Taxi Almelo en Westerbaan/Leemhuis werden ook terzijde geschoven. Zo was de rechter het eens met Brookhuis en Witteveen dat de partijen zich niet meer op gebrek aan transparantie van de gestelde eisen konden beroepen. Van alle inschrijvers mag enige pro-activiteit worden verwacht, meldt de rechter.

“Ter opheldering van eventuele onduidelijkheden had men vragen kunnen stellen. Voor zover men geen reden heeft gezien om de gelegenheid daartoe te benutten, kan daarover in dit stadium niet meer met vrucht worden geklaagd.”

Gunning

De rechtbank wijst in de uitspraak alle vorderingen af, zodat de gunning kan doorgaan. Onlangs werden nog de contracten van de huidige personenvervoerders TCR en Taxi Steen voor het leelringenvervoer in Dalfsen verlengd tot de Kerst. Dat was een tijdelijke oplossing in afwachting van een rechterlijke uitspraak bij de aanbesteding.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Bezwaren aanbesteding leerlingenvervoer Dalfsen afgewezen”

Bert Doorn|06.08.14|15:30

Zo, nu nog even de gunning van Deventer, Raalte, Olst-Wijhe en Zutphen naar WDK, zoals in Mei al bepaald. Want ook hier zijn de bezwaren vaag en ongegrond. En dan kan iedereen die zijn baan is kwijtgeraakt door het “faillissement” van TCR wee aan de slag.

PS voor TCR: you win some, you loose some…

Bert Doorn|17.08.14|17:02

Ik weet niet hoe het in Olst-Wijhe en Raalte is, maar in Deventer en Bathmen heeft nog geen enkele ouder een brief van TCR ontvangen met daarin de bevestiging dat hun kind(eren) opgehaald gaan worden en hoe laat. Wanneer men belt dan krijgt men doodleuk te horen dat de brieven verstuurd zijn en dat men dan wel geen vervoer zal krijgen.
HET IS EEN GROTE PUINHOOP!

En dan durven ze ook nog de rechtszaak door te laten gaan aangaande de gunning van het leerlingenvervoer.

Wilco Siebelink|04.09.14|09:47

Wat me vooral sinds juni 2014 op valt is dat zowel TCR en DVG ( in 2012-2013 was dat munckhof)overal in nederland een kortgeding aanspannen tegen de aanbestedingen,ik rij nu al 4,5 jaar in de achterhoek schoolvervoer,maar zo’n puihoop als dit schooljaar 2014-2015 heb ik nog niet mee gemaakt.
Lijkt me nu wel eens tijd dat er harde maatregel worden getroffen tegen stompzinige rechtzaken,want met name de kinderen en ouders worden de dupe van dit soort praktijken

Bezwaren aanbesteding leerlingenvervoer Dalfsen afgewezen | TaxiPro
rechtbank, rechter, rechtszaal, uitspraak

Bezwaren aanbesteding leerlingenvervoer Dalfsen afgewezen

De aanbesteding van het leerlingenvervoer in de gemeente Dalfsen, Hardenberg, Twenterand, Ommen en Wierden, hoeft niet over. Taxi Almelo en de vervoerscombinatie Westerbaan-Leemhuis hebben geen gelijk gekregen van de rechter. Die bepaalde onder meer dat volgens de aanbestedings-eisen ingediende routeplanningen niet hoefden te worden opgesteld met ‘Easy Travel’. Maar dat de gemeenten bij berekening van de individuele reistijd gebruik maken van het programma.

De voorlopige gunning van het leerlingenvervoer kan dus doorgaan. Perceel 1 gaat naar Taxi Witteveen, perceel 2 en 3 naar DVG, TCR en Taxi Steen, perceel 4 en 5 naar Brookhuis.

Aanbestedingsrecht

Volgens Taxi Almelo hadden de gemeenten in strijd met het aanbestedingsrecht gehandeld doordat er eisen losgelaten zouden zijn. De routeplanning die bij inschrijving ingediend werd, moest volgens Taxi Almelo worden opgesteld met Easy Travel. En de beoordelende partij had deze toetsing niet meegenomen in de eindbeoordeling.

Maar daar ging de rechter niet in mee. Die vindt dat de eis maar op één manier kan worden uitgelegd, namelijk: “dat de individuele reistijd per leerling in het voertuig maximaal 75 minuten mag bedragen. Waarbij de gemeenten bij de berekening van deze maximale reistijd gebruik maken van Easy Travel.”

Routeplanning

Volgens de rechter staat nergens dat de routeplanning dient te worden opgesteld met Easy Travel. En hoeft dat ook niet getoetst te worden door de gemeenten als ‘harde eis’. De rechter kan bovendien uit het vervoersplan niet afleiden welke inschrijvers Easy Travel wel of niet hebben toegepast.

Bovendien kan er geen routeplanning worden overlegd die alleen met Easy Travel is opgesteld. Dat moet worden gekoppeld aan andere programma’s, zoals een elektronische agenda of andere bedrijfssystemen. “Daar komt nog bij dat Brookhuis en Taxi Witteveen hebben aangevoerd dat zij wel degelijk hun routeplanning met behulp van onder meer Easy Travel hebben opgesteld”, aldus de rechter.

Eisen

De andere bezwaren van Taxi Almelo en Westerbaan/Leemhuis werden ook terzijde geschoven. Zo was de rechter het eens met Brookhuis en Witteveen dat de partijen zich niet meer op gebrek aan transparantie van de gestelde eisen konden beroepen. Van alle inschrijvers mag enige pro-activiteit worden verwacht, meldt de rechter.

“Ter opheldering van eventuele onduidelijkheden had men vragen kunnen stellen. Voor zover men geen reden heeft gezien om de gelegenheid daartoe te benutten, kan daarover in dit stadium niet meer met vrucht worden geklaagd.”

Gunning

De rechtbank wijst in de uitspraak alle vorderingen af, zodat de gunning kan doorgaan. Onlangs werden nog de contracten van de huidige personenvervoerders TCR en Taxi Steen voor het leelringenvervoer in Dalfsen verlengd tot de Kerst. Dat was een tijdelijke oplossing in afwachting van een rechterlijke uitspraak bij de aanbesteding.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Bezwaren aanbesteding leerlingenvervoer Dalfsen afgewezen”

Bert Doorn|06.08.14|15:30

Zo, nu nog even de gunning van Deventer, Raalte, Olst-Wijhe en Zutphen naar WDK, zoals in Mei al bepaald. Want ook hier zijn de bezwaren vaag en ongegrond. En dan kan iedereen die zijn baan is kwijtgeraakt door het “faillissement” van TCR wee aan de slag.

PS voor TCR: you win some, you loose some…

Bert Doorn|17.08.14|17:02

Ik weet niet hoe het in Olst-Wijhe en Raalte is, maar in Deventer en Bathmen heeft nog geen enkele ouder een brief van TCR ontvangen met daarin de bevestiging dat hun kind(eren) opgehaald gaan worden en hoe laat. Wanneer men belt dan krijgt men doodleuk te horen dat de brieven verstuurd zijn en dat men dan wel geen vervoer zal krijgen.
HET IS EEN GROTE PUINHOOP!

En dan durven ze ook nog de rechtszaak door te laten gaan aangaande de gunning van het leerlingenvervoer.

Wilco Siebelink|04.09.14|09:47

Wat me vooral sinds juni 2014 op valt is dat zowel TCR en DVG ( in 2012-2013 was dat munckhof)overal in nederland een kortgeding aanspannen tegen de aanbestedingen,ik rij nu al 4,5 jaar in de achterhoek schoolvervoer,maar zo’n puihoop als dit schooljaar 2014-2015 heb ik nog niet mee gemaakt.
Lijkt me nu wel eens tijd dat er harde maatregel worden getroffen tegen stompzinige rechtzaken,want met name de kinderen en ouders worden de dupe van dit soort praktijken