Marc Rozendal, directeur Taxi, Connexxion, Congres Contractvervoer

‘Speel in op vraaggestuurde mobiliteits-behoefte van ouderen’

Het doelgroepenvervoer gaat veranderen van aanbodgericht taxivervoer naar vraaggestuurde mobiliteit. Want dat is waar de klant om vraagt. “We zitten gevangen in een systeem. De eerste die uit dit systeem kan stappen en begrijpt wat de burger wil, die gaat de markt pakken.” Die verwachting sprak Marc Rozendal, directeur Taxi bij Connexxion, uit tijdens zijn presentatie op het Nationaal Congres Contractvervoer 2014. Hij verwacht dat de budgetten voor taxivervoer worden opgenomen in mobiliteitsbudgetten.

“Het totale mobiliteitsbudget in Nederland is meer dan voldoende om antwoord te geven op vragen van de toekomst”, weet Rozendal. “Maar we zitten zo gevangen in het systeem. We creëren een eenheidsworst die geen oplossing biedt voor de individuele burgers.”

Zorgkosten

De oudere doelgroep is voor de taxisector de toekomst, vindt Rozendal. Maar ook voor de zorgkosten van de overheid is het belangrijk om het vervoer en mobiliteit van ouderen goed te regelen. “Hoe meer wij in staat zijn om die ouderen mobiel te houden, des te lager de zorgkosten zijn. Dat blijkt uit diverse onderzoeken.”

Daarom moet de taxibranche juist nu innovatief zijn in het bedenken van dergelijke oplossingen, vindt hij. “We zijn gedwongen om dat te doen door alle budgettaire druk die er nu is. De burger zoekt alternatieven. We moeten als taxibranche in staat zijn om te voorzien in die vervoersbehoefte.”

Aanbestedingen

Hij pleit ervoor dat de overheid samenwerking op het gebied van mobiliteit stimuleert. “We moeten dus geen inputgerichte aanbestedingen hebben met inputgerichte eisen. Soms wil een opdrachtgever een eigen kleur verplicht stellen voor de voertuigen. Maar laten we in plaats daarvan kijken wat het beste is voor de burger. Dus een flexibelere omgang met vervoersregels.”

De overheid wil graag dat taxi en openbaar vervoer naar elkaar toe groeien. Maar de praktijk bevordert dat niet altijd. Zo merkt Connexxion regelmatig dat bijvoorbeeld een buschauffeur kwaliteit probeert te leveren door de minder valide passagier te helpen met instappen. Rozendal: “Vervolgens deelt de opdrachtgever een malus uit omdat er niet wordt voldaan aan punctualiteitseisen. Dat werkt elkaar tegen en stimuleert niet dat gehandicapten het openbaar vervoer gebruiken.”

Doelgroepenvervoer

Volgens Rozendal is de tijd rijp om naar nieuwe oplossingen te kijken, in plaats van het ouderwets individueel aanbesteden van verschillende vormen van doelgroepenvervoer. “Uit bezuinigingsoogpunt worden de financieringsstromen gebundeld”, vertelt Rozendal.

“De taximarkt is met het huidige systeem zwaar verlieslatend. Goede bedrijven met mooie oplossingen staan op omvallen. Dat vraagt dus om een andere toekomst. Maar misschien is dat soms ook wel goed, omdat we dan anders naar onze conservatieve markt gaan kijken. Er komen vervoersbehoeften tot stand waar wij een oplossing voor moeten vinden.”

Bart Pals

Bekijk de presentatie van Marc Rozendal tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2014

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “‘Speel in op vraaggestuurde mobiliteits-behoefte van ouderen’”

Ton van Dalfsen|01.10.14|18:39

Gewoon elke burger die recht op vervoer heeft zoals Regiotaxi een PGB geven en zelf laten bepalen met welke taxibedrijf ze willen rijden. Men leert dan met je budget om te gaan. Ben je haverwege het jaar of zeg maar het 3/4 jaar bijna over je budget heen? Jammer je kan/mag niet meer voor het resterende jaar.

Ton van Dalfsen|01.10.14|18:47

Noem het bijv. maar een PGVB: Persoons Gebonden Vervoers Budget , Denk dat je daarmee ook bijdraagt aan een lift in de taximarkt

J.Schoon|01.10.14|19:20

@ton. Exact , de klant (burgers ) bepaald en niet de overheid.