Patrick van der Heijden, Regiotaxi, Jack Vos, Vos Taxi en Touringcar

‘Voordeliger en méér taxivervoer door lokale samenwerking’

De kracht voor goed en betaalbaar personenvervoer ligt bij de lokale personenvervoerders. Zij kunnen beter en voordeliger vervoer bieden dan het vervoer dat nu op basis van grote aanbestedingen wordt uitgevoerd. Dat is de overtuiging van Jack Vos (Vos Taxi en Touringcars uit Zevenbergen) en Patrick van der Heijden (Regiotaxi uit Roosendaal).

“Door het contractvervoer aan te besteden heeft de overheid de bodem opgezocht. Iedereen moet mee met de lagere tarieven en steeds meer bedrijven gaan failliet.” Regiotaxi en Vos Taxi en Touringcar zijn allebei familiebedrijven. Patrick en Jack zijn er begin jaren negentig ingestapt. “Toen was het ook een lastige tijd. Het vervoersvolume is daarna echter sterk gegroeid, waardoor taxiondernemers hun tarieven konden verlagen. Nu neemt het vervoersvolume af, en kom je moeilijker uit de kosten.”

Pasjes

Hoe houd je je bedrijf rendabel? “Die vraagt bracht ons samen. Wij hebben allebei een familiebedrijf dat elk mogelijk soort vervoer heeft gedaan. Wij hebben niet zozeer voor dit vak gekozen; we zijn er in geboren. Wij kunnen er niet zomaar uitstappen,” zegt Vos. Regiotaxi en Vos Taxi en Touringcar hebben daarom het roer omgegooid. Ze werken nu nauw samen bij de uitvoering van het vervoer en hebben gezamenlijk een concept ontwikkelt om de lokale vraag naar taxivervoer te stimuleren.

“In zes gemeenten – Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert – kunnen inwoners een gratis pas krijgen waarmee zij 35% korting krijgen op ritten binnen, vanuit of naar deze gemeenten,” zegt Van der Heijden. “We verwachten hiermee de vraag naar taxivervoer en daarmee het vervoersvolume te vergroten.”

Lokale stichtingen

Om de pasjes aan de man te brengen, hebben Van der Heijden en Vos lokale stichtingen en verenigingen ingezet. De organisaties verspreiden de pasjes onder hun eigen leden en vrijwilligers. Dat doen ze niet voor niks. De stichtingen en verenigingen krijgen 5% van de omzet van de ritten die door hun leden of vrijwilligers zijn gereden. “Als ze het goed aanpakken, levert dit de clubs meer geld op dan een gemiddelde sponsordeal,” aldus Van der Heijden.

Naast hun gezamenlijke inspanningen om de omzet te verhogen, werken Regiotaxi en Vos taxi en Touringcar ook nauw samen om de kosten te drukken. Van der Heijden: “We hebben om te beginnen de telefooncentrales samengevoegd en we delen onze ritagenda. Op die manier kunnen we makkelijk ritten combineren. Hierdoor kunnen we onze chauffeurs heel strak inplannen. Neem bijvoorbeeld de Deeltaxi. De vraag naar Deeltaxi is de afgelopen tijd met bijna een kwart verminderd. Ik heb daar nu minder chauffeurs op zitten. Mocht ik toch een chauffeur te kort komen, dan kan Jack die misschien opvangen.”

Samenwerking

Een dergelijke vorm van samenwerking, waarbij taxiondernemers ritten van elkaar overnemen, vereist wel vertrouwen. “Dat vertrouwen ontbreekt vaak tussen taxiondernemers,” meent Vos. Dat is jammer, vindt hij, want samenwerkende bedrijven maken minder kosten en daarnaast hebben ze een sterkere onderhandelingspositie.

Lokale vervoerders kunnen namelijk een hogere kwaliteit leveren. Ze zijn vertrouwd met de omgeving en voelen daardoor vaak een grotere verantwoordelijkheid voor hun klanten. Omdat zij elkaars klanten kunnen opvangen, zijn  ze bovendien in staat om maatwerk te leveren.

Opdrachtgever

Deze aanpak hoeft niet tot hogere kosten voor de opdrachtgever te leiden. Sterker nog, als lokale vervoerders hun ritagenda delen en voor elkaar kunnen bijspringen, dan is een partij die zich louter bezighoudt met regie overbodig.

“Daarmee komt dus een dure schakel in  de vervoersketen te vervallen,” zegt Vos. “Voor gemeenten zou dit met betrekking tot bijvoorbeeld WMO-vervoer een heel aantrekkelijk concept moeten zijn.”

Kwaliteit

Het argument dat een onafhankelijke regisseur beter de kwaliteit van het vervoer kan waarborgen, houdt volgens de taxi-ondernemers binnen een lokaal samenwerkingsverband geen stand, omdat klanten hun eigen vervoerder kunnen kiezen. Omdat de voordelen van samenwerking alleen maar groter worden bij meer deelnemende partijen, hopen Van der Heijden en Vos dat meer vervoerders uit de regio zich aansluiten.

Dit artikel is geschreven door Hugo Wortel van Tribus.

Tribus bouwt voertuigen om voor alle soorten kleinschalig personenvervoer, zoals rolstoelvervoer en lijndiensten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “‘Voordeliger en méér taxivervoer door lokale samenwerking’”

Frank van der Heijden|17.11.14|17:19

De kracht voor goed en betaalbaar personenvervoer ligt bij de lokale personenvervoerders. Zij kunnen beter en voordeliger vervoer bieden dan het vervoer dat nu op basis van grote aanbestedingen wordt uitgevoerd. Dat is de overtuiging van Jack Vos (Vos Taxi en Touringcars uit Zevenbergen) en Patrick van der Heijden (Regiotaxi uit Roosendaal).Daarmee komt dus een dure schakel in de vervoersketen te vervallen,” zegt Vos. “Voor gemeenten WMO -vervoer zou dit heel aantrekkelijk concept moeten zijn.”

‘Voordeliger en méér taxivervoer door lokale samenwerking’ | TaxiPro
Patrick van der Heijden, Regiotaxi, Jack Vos, Vos Taxi en Touringcar

‘Voordeliger en méér taxivervoer door lokale samenwerking’

De kracht voor goed en betaalbaar personenvervoer ligt bij de lokale personenvervoerders. Zij kunnen beter en voordeliger vervoer bieden dan het vervoer dat nu op basis van grote aanbestedingen wordt uitgevoerd. Dat is de overtuiging van Jack Vos (Vos Taxi en Touringcars uit Zevenbergen) en Patrick van der Heijden (Regiotaxi uit Roosendaal).

“Door het contractvervoer aan te besteden heeft de overheid de bodem opgezocht. Iedereen moet mee met de lagere tarieven en steeds meer bedrijven gaan failliet.” Regiotaxi en Vos Taxi en Touringcar zijn allebei familiebedrijven. Patrick en Jack zijn er begin jaren negentig ingestapt. “Toen was het ook een lastige tijd. Het vervoersvolume is daarna echter sterk gegroeid, waardoor taxiondernemers hun tarieven konden verlagen. Nu neemt het vervoersvolume af, en kom je moeilijker uit de kosten.”

Pasjes

Hoe houd je je bedrijf rendabel? “Die vraagt bracht ons samen. Wij hebben allebei een familiebedrijf dat elk mogelijk soort vervoer heeft gedaan. Wij hebben niet zozeer voor dit vak gekozen; we zijn er in geboren. Wij kunnen er niet zomaar uitstappen,” zegt Vos. Regiotaxi en Vos Taxi en Touringcar hebben daarom het roer omgegooid. Ze werken nu nauw samen bij de uitvoering van het vervoer en hebben gezamenlijk een concept ontwikkelt om de lokale vraag naar taxivervoer te stimuleren.

“In zes gemeenten – Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert – kunnen inwoners een gratis pas krijgen waarmee zij 35% korting krijgen op ritten binnen, vanuit of naar deze gemeenten,” zegt Van der Heijden. “We verwachten hiermee de vraag naar taxivervoer en daarmee het vervoersvolume te vergroten.”

Lokale stichtingen

Om de pasjes aan de man te brengen, hebben Van der Heijden en Vos lokale stichtingen en verenigingen ingezet. De organisaties verspreiden de pasjes onder hun eigen leden en vrijwilligers. Dat doen ze niet voor niks. De stichtingen en verenigingen krijgen 5% van de omzet van de ritten die door hun leden of vrijwilligers zijn gereden. “Als ze het goed aanpakken, levert dit de clubs meer geld op dan een gemiddelde sponsordeal,” aldus Van der Heijden.

Naast hun gezamenlijke inspanningen om de omzet te verhogen, werken Regiotaxi en Vos taxi en Touringcar ook nauw samen om de kosten te drukken. Van der Heijden: “We hebben om te beginnen de telefooncentrales samengevoegd en we delen onze ritagenda. Op die manier kunnen we makkelijk ritten combineren. Hierdoor kunnen we onze chauffeurs heel strak inplannen. Neem bijvoorbeeld de Deeltaxi. De vraag naar Deeltaxi is de afgelopen tijd met bijna een kwart verminderd. Ik heb daar nu minder chauffeurs op zitten. Mocht ik toch een chauffeur te kort komen, dan kan Jack die misschien opvangen.”

Samenwerking

Een dergelijke vorm van samenwerking, waarbij taxiondernemers ritten van elkaar overnemen, vereist wel vertrouwen. “Dat vertrouwen ontbreekt vaak tussen taxiondernemers,” meent Vos. Dat is jammer, vindt hij, want samenwerkende bedrijven maken minder kosten en daarnaast hebben ze een sterkere onderhandelingspositie.

Lokale vervoerders kunnen namelijk een hogere kwaliteit leveren. Ze zijn vertrouwd met de omgeving en voelen daardoor vaak een grotere verantwoordelijkheid voor hun klanten. Omdat zij elkaars klanten kunnen opvangen, zijn  ze bovendien in staat om maatwerk te leveren.

Opdrachtgever

Deze aanpak hoeft niet tot hogere kosten voor de opdrachtgever te leiden. Sterker nog, als lokale vervoerders hun ritagenda delen en voor elkaar kunnen bijspringen, dan is een partij die zich louter bezighoudt met regie overbodig.

“Daarmee komt dus een dure schakel in  de vervoersketen te vervallen,” zegt Vos. “Voor gemeenten zou dit met betrekking tot bijvoorbeeld WMO-vervoer een heel aantrekkelijk concept moeten zijn.”

Kwaliteit

Het argument dat een onafhankelijke regisseur beter de kwaliteit van het vervoer kan waarborgen, houdt volgens de taxi-ondernemers binnen een lokaal samenwerkingsverband geen stand, omdat klanten hun eigen vervoerder kunnen kiezen. Omdat de voordelen van samenwerking alleen maar groter worden bij meer deelnemende partijen, hopen Van der Heijden en Vos dat meer vervoerders uit de regio zich aansluiten.

Dit artikel is geschreven door Hugo Wortel van Tribus.

Tribus bouwt voertuigen om voor alle soorten kleinschalig personenvervoer, zoals rolstoelvervoer en lijndiensten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “‘Voordeliger en méér taxivervoer door lokale samenwerking’”

Frank van der Heijden|17.11.14|17:19

De kracht voor goed en betaalbaar personenvervoer ligt bij de lokale personenvervoerders. Zij kunnen beter en voordeliger vervoer bieden dan het vervoer dat nu op basis van grote aanbestedingen wordt uitgevoerd. Dat is de overtuiging van Jack Vos (Vos Taxi en Touringcars uit Zevenbergen) en Patrick van der Heijden (Regiotaxi uit Roosendaal).Daarmee komt dus een dure schakel in de vervoersketen te vervallen,” zegt Vos. “Voor gemeenten WMO -vervoer zou dit heel aantrekkelijk concept moeten zijn.”