taxibord, daklicht, taxi

Taxibranche-jaaroverzicht 2014: bezuinigingen, BCT en Uber

2014 was een bewogen jaar voor de taxibranche, waarin heel veel is gebeurd. De tarieven in het contractvervoer zijn nog verder onder druk komen te staan door de moordende concurrentie, overcapacaciteit en bezuingingen in het doelgroepenvervoer door de overheid. De Boordcomputer Taxi is dit jaar eindelijk geïntroduceerd en dat ging niet bepaald van een leien dakje. En het Amerikaanse miljardenbedrijf Uber transformeerde snorders van criminelen naar hipsters.

Tientallen taxibedrijven gingen failliet in 2014. Voornaamste oorzaak: ze kunnen niet mee met de al jaren voortdurende prijserosie bij aanbestedingen. Vaak kunnen aanbestedingen alleen nog gewonnen worden door bedrijven die nieuw gesubsidieerd personeel aannemen, zoals 50-plussers die uit een uitkering komen. Taxibedrijven met veel ervaren chauffeurs prijzen zichzelf uit de markt.

Doelgroepenvervoer

Daarbij komen ook de structurele bezuinigingen van de overheid op het doelgroepenvervoer. Hoe begrijpelijk dat vaak ook is, het zorgt ervoor dat de overcapaciteit in de taxisector versneld toeneemt. Met alle nadelige gevolgen die daarbij horen, voor zowel taxi-ondernemers als taxichauffeurs.

Dit jaar is ook de verplichting van de Boordcomputer Taxi ingegaan. Sinds 1 september moeten alle taxi’s voorzien zijn van een dergelijk apparaat. Voertuigen die uitsluitend gebruikt worden voor contractvervoer hebben nog respijt tot 1 februari 2015. Maar de subsidieregeling is afgelopen.

Hoge kosten

De invoering is nou niet bepaald van een leien dakje gegaan. De software was bij de introductie nog niet optimaal, zodat de apparaten regelmatig in storing gingen. Omdat updates door de lucht nog altijd niet mogelijk gemaakt zijn, hebben de taxibedrijven met hoge extra kosten te kampen. Er moet immers iedere keer naar een RDW-station gegaan worden voor een update of reset.

Het ontwikkelen van een BCT heeft de leveranciers nou niet bepaald economische voorspoed bezorgd. Vlak voor de deadline ging BCT-leverancier Quipment failliet. En enige maanden daarvoor ging BCT-leverancier Taxamatic op de fles. En ook de overige twee leveranciers zijn er door tegenvallende ontwikkelkosten ook niet bepaald rijk van geworden. Dat komt vooral omdat er diverse specificaties door de overheid zijn gesteld die behoorlijk discutabel zijn, zoals het beveiligingsniveau en de elektronische handtekening.

UberPop

En op de straattaximarkt was 2014 natuurlijk vooral het jaar van UberPop. Het Amerikaanse bedrijf is erin geslaagd dat snorders door diverse consumenten en politici niet meer als criminelen beschouwd worden, maar als hipsters die het beste met de maatschappij voor hebben.

Dat de ILT in een half jaar tijd slechts 4 UberPop-snorders in Amsterdam heeft weten te pakken is op zijn zachtst gezegd een mager resultaat. In Rotterdam was die score na één dag al bijna gehaald door de Politie Rotterdam-Rijnmond.

Taxivergunning

De rechter heeft zich in ieder geval duidelijk uitgesproken over de illegaliteit van UberPop. Het is niet toegestaan voor particulieren zonder taxivergunning om betaald personenvervoer te verrichten. Met deze uitspraak in de hand is de ILT aan haar stand verplicht om in 2015 keihard op te treden tegen deze dienst.

Waren er ook nog positieve zaken te melden voor de taxisector in 2014? Jazeker. Op de valreep zijn eindelijk de rij- en rusttijden voor taxichauffeurs flink versoepeld. Per 1 januari hoeven taxichauffeurs niet meer zo bang te zijn voor torenhoge boetes van de ILT als ze iets te lang op de standplaats hebben gestaan en dus in de ogen van de overheid te weinig ‘rust’ hebben gekregen.

Kansen

En het wordt steeds meer duidelijk dat overheden ook beknibbelen op het openbaar vervoer in de dorpen. Dat betekent dat er kansen ontstaan voor de taxibranche om in dat gat te springen. Zeker als het taxibedrijven lukt om hierbij ritten te combineren zodat dergelijk vervoer gereden kan worden voor tarieven die normaal zijn voor contractvervoer.

TaxiPro wenst u een zeer goed en innovatief 2015 toe. In dit jaar zullen de slimme taxi-ondernemers boven zichzelf uit gaan stijgen.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Taxibranche-jaaroverzicht 2014: bezuinigingen, BCT en Uber”

Tsja !!! Zij die gaan ……… groeten u !!

Johan Zevenbergen|03.02.15|17:23

Gedoog beleid taxi.
Uber pop er uit , taxi app van Google of automaatje van de ANWB, of wat er nog meer bedacht word er in.
oud autootje, weinig afschrijving, onderdeeltjes van de sloop, lekker op lpg en karren maar,
0,30 cent de km per persoon, geen belasting, geen vergunning,geen dure apparatuur, wat fooi en een top prijsje per km en een leuk inkomen en niet te traceren.
Ongeveer vergelijkbaar met het druks beleid.
Goed bezig Den Haag.

Taxibranche-jaaroverzicht 2014: bezuinigingen, BCT en Uber | TaxiPro
taxibord, daklicht, taxi

Taxibranche-jaaroverzicht 2014: bezuinigingen, BCT en Uber

2014 was een bewogen jaar voor de taxibranche, waarin heel veel is gebeurd. De tarieven in het contractvervoer zijn nog verder onder druk komen te staan door de moordende concurrentie, overcapacaciteit en bezuingingen in het doelgroepenvervoer door de overheid. De Boordcomputer Taxi is dit jaar eindelijk geïntroduceerd en dat ging niet bepaald van een leien dakje. En het Amerikaanse miljardenbedrijf Uber transformeerde snorders van criminelen naar hipsters.

Tientallen taxibedrijven gingen failliet in 2014. Voornaamste oorzaak: ze kunnen niet mee met de al jaren voortdurende prijserosie bij aanbestedingen. Vaak kunnen aanbestedingen alleen nog gewonnen worden door bedrijven die nieuw gesubsidieerd personeel aannemen, zoals 50-plussers die uit een uitkering komen. Taxibedrijven met veel ervaren chauffeurs prijzen zichzelf uit de markt.

Doelgroepenvervoer

Daarbij komen ook de structurele bezuinigingen van de overheid op het doelgroepenvervoer. Hoe begrijpelijk dat vaak ook is, het zorgt ervoor dat de overcapaciteit in de taxisector versneld toeneemt. Met alle nadelige gevolgen die daarbij horen, voor zowel taxi-ondernemers als taxichauffeurs.

Dit jaar is ook de verplichting van de Boordcomputer Taxi ingegaan. Sinds 1 september moeten alle taxi’s voorzien zijn van een dergelijk apparaat. Voertuigen die uitsluitend gebruikt worden voor contractvervoer hebben nog respijt tot 1 februari 2015. Maar de subsidieregeling is afgelopen.

Hoge kosten

De invoering is nou niet bepaald van een leien dakje gegaan. De software was bij de introductie nog niet optimaal, zodat de apparaten regelmatig in storing gingen. Omdat updates door de lucht nog altijd niet mogelijk gemaakt zijn, hebben de taxibedrijven met hoge extra kosten te kampen. Er moet immers iedere keer naar een RDW-station gegaan worden voor een update of reset.

Het ontwikkelen van een BCT heeft de leveranciers nou niet bepaald economische voorspoed bezorgd. Vlak voor de deadline ging BCT-leverancier Quipment failliet. En enige maanden daarvoor ging BCT-leverancier Taxamatic op de fles. En ook de overige twee leveranciers zijn er door tegenvallende ontwikkelkosten ook niet bepaald rijk van geworden. Dat komt vooral omdat er diverse specificaties door de overheid zijn gesteld die behoorlijk discutabel zijn, zoals het beveiligingsniveau en de elektronische handtekening.

UberPop

En op de straattaximarkt was 2014 natuurlijk vooral het jaar van UberPop. Het Amerikaanse bedrijf is erin geslaagd dat snorders door diverse consumenten en politici niet meer als criminelen beschouwd worden, maar als hipsters die het beste met de maatschappij voor hebben.

Dat de ILT in een half jaar tijd slechts 4 UberPop-snorders in Amsterdam heeft weten te pakken is op zijn zachtst gezegd een mager resultaat. In Rotterdam was die score na één dag al bijna gehaald door de Politie Rotterdam-Rijnmond.

Taxivergunning

De rechter heeft zich in ieder geval duidelijk uitgesproken over de illegaliteit van UberPop. Het is niet toegestaan voor particulieren zonder taxivergunning om betaald personenvervoer te verrichten. Met deze uitspraak in de hand is de ILT aan haar stand verplicht om in 2015 keihard op te treden tegen deze dienst.

Waren er ook nog positieve zaken te melden voor de taxisector in 2014? Jazeker. Op de valreep zijn eindelijk de rij- en rusttijden voor taxichauffeurs flink versoepeld. Per 1 januari hoeven taxichauffeurs niet meer zo bang te zijn voor torenhoge boetes van de ILT als ze iets te lang op de standplaats hebben gestaan en dus in de ogen van de overheid te weinig ‘rust’ hebben gekregen.

Kansen

En het wordt steeds meer duidelijk dat overheden ook beknibbelen op het openbaar vervoer in de dorpen. Dat betekent dat er kansen ontstaan voor de taxibranche om in dat gat te springen. Zeker als het taxibedrijven lukt om hierbij ritten te combineren zodat dergelijk vervoer gereden kan worden voor tarieven die normaal zijn voor contractvervoer.

TaxiPro wenst u een zeer goed en innovatief 2015 toe. In dit jaar zullen de slimme taxi-ondernemers boven zichzelf uit gaan stijgen.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Taxibranche-jaaroverzicht 2014: bezuinigingen, BCT en Uber”

Tsja !!! Zij die gaan ……… groeten u !!

Johan Zevenbergen|03.02.15|17:23

Gedoog beleid taxi.
Uber pop er uit , taxi app van Google of automaatje van de ANWB, of wat er nog meer bedacht word er in.
oud autootje, weinig afschrijving, onderdeeltjes van de sloop, lekker op lpg en karren maar,
0,30 cent de km per persoon, geen belasting, geen vergunning,geen dure apparatuur, wat fooi en een top prijsje per km en een leuk inkomen en niet te traceren.
Ongeveer vergelijkbaar met het druks beleid.
Goed bezig Den Haag.