deeltaxi, westbrabant, lucien brouwers, Adje Maas, Marian Janse

PZN wint aanbesteding Deeltaxi West-Brabant en zet in op app

PZN heeft de aanbesteding voor de deeltaxi West-Brabant gewonnen. De vervoersregisseur behoudt daarmee het grootste regiotaxi-perceel in Nederland. Deeltaxi West-Brabant is goed voor 50 miljoen euro omzet in de komende vier jaar. In de uitvoering wordt zwaar ingezet op het gebruik van een klanten-app. Wel moet er een stuk efficiënter gewerkt gaan worden; het tarief is 10% lager dan nu het geval is.

De uitslag van de gunning voor het wmo- en aanvullend OV-vervoer in de 18 West-Brabantse gemeenten is donderdagochtend bekendgemaakt. Er is door niemand bezwaar gemaakt. Munckhof, Quattrotax, DVG en Transvision hadden ook ingeschreven op deze aanbesteding.

Taxi-app

PZN, dochterbedrijf van Veolia, gaat vanaf de start van het contract (1 januari 2016) zwaar inzetten op gebruik van een taxi-app voor de reizigers. “Zodra de taxicentrale de rit naar een voertuig heeft gestuurd, kan de klant live meekijken”, vertelt Lucien Brouwers, directeur PZN.

“De klant kan zien wanneer de taxi gaat arriveren. Ook zien ze een foto van de chauffeur. Aan het einde van de rit kan de reiziger de dienstverlening van de chauffeur beoordelen. Wij registreren dat om de prestaties van de chauffeurs te kunnen monitoren. Iedere maand krijgt de chauffeur met de hoogste gemiddelde waardering een bonus van 50 euro.”

Onderaannemers

PZN gaat nu in gesprek met de huidige onderaannemers (lokale taxibedrijven) die het deeltaxivervoer voor hun rekening nemen. “Het is de bedoeling dat iedereen binnenboord blijft. Maar ze zullen dan wel mee moeten gaan met de nieuwe voorwaarden en eisen”, zegt Brouwers. Hij beseft dat de regisseur en de taxibedrijven flink hun best moeten gaan doen om ook met het nieuwe tarief kostendekkend te kunnen werken.

“Ik verwacht dat met de nieuwe technologische innovaties er efficiënter gewerkt kan worden. Zo zullen we door het gebruik van de klanten-app minder loosmeldingen krijgen, omdat de klant precies weet wanneer de taxi arriveert. Ook zal het de gemiddelde instaptijd verkorten, omdat de klanten vaker klaar zullen staan. Verder kunnen deeltaxiritten straks ook digitaal besteld worden. En kan er in iedere taxi gepind worden.”

Doelgroepvervoer

Net zoals bij vrijwel alle andere doelgroepvervoer-contracten, is ook bij de Deeltaxi West-Brabant het volume de afgelopen jaren flink teruggelopen. Met maar liefst 25% in drie jaar. “Dat komt vooral omdat gemeenten strenger zijn gaan indiceren bij nieuwe gebruikers. Ook zijn gemeenten met een kilometerbudget gaan werken”, legt voorzitter en wethouder Marian Janse van de gemeente Oosterhout uit.

“Het zou kunnen dat dit volume de komende jaren nog verder omlaag gaat. Daar houdt de vervoerder rekening mee. Ook is er ruimte in het contract voor nieuwe kleinschalige mobiliteitsoplossingen, bijvoorbeeld als er buslijnen verdwijnen of vrijwilligers-vervoer wordt opgezet. Dit hoeft dan niet per sé met PZN.”

Gebruikers

Bij de bekendmaking van de gunning was ook een vertegenwoordiger van de gebruikers aanwezig; Adje Maas. Volgens haar heeft inkoper Regio West-Brabant goed geluisterd naar de wensen van de gebruikers.

“We zijn 100% tevreden. Alle punten die we met de klankbordgroep hebben besproken zijn terug te vinden in het contract. Zo is de klachtenprocedure heel goed geregeld. En we zijn erg blij met de app. Want ook al heeft niet iedereen van de 40.000 gebruikers een smartphone, dat aantal zal flink toenemen.”

Begeleiders

Indien gebruikers zelf geen smartphone hebben, kunnen overigens ook begeleiders of verzorgers die wel een smartphone hebben kijken wanneer de taxi arriveert. “Dat kan als ze inloggen met de gegevens van de reiziger”, legt Brouwers uit. “Het is ook mogelijk om begeleiders van hele groepen om voor hun cliënten dat te doen. Dat is bijvoorbeeld handig voor begeleiders van GVT’s.”

De app komt beschikbaar voor alle platformen; Android, IOS en Windows. Brouwers: “Hij is al klaar. Nu moeten we hem nog gaan inrichten voor dit contract. Het was een flinke investering, dus we gaan deze service natuurlijk ook inzetten bij andere Regiotaxi-contracten. De app is gemaakt in onze opdracht door een ontwikkelaar. We zijn dus 100% eigenaar van de software.”

OV-gebruikers

De Deeltaxi West-Brabant blijft beschikbaar voor OV-gebruikers, dus mensen zonder Wmo-vervoersindicatie. Wel wordt er voortaan een bindend OV-advies gegeven, indien mogelijk. “Mocht blijken dat er een hele goede OV-verbinding is op dat moment en de reiziger wil toch met de taxi, dan betaalt hij een verhoogd tarief”, vertelt projectleider Nico Kielstra van Regio West-Brabant.

In het bestek werd ook aandacht besteed aan milieu. Voertuigen moeten minimaal aan de Euro V-norm voldoen en mogen maximaal 8 jaar oud zijn. Indien er minimaal aan de Euro VI-norm werd voldaan, waren extra punten te verdienen. PZN heeft 8% Euro VI beloofd en een proef met elektrische voertuigen.

Elektrisch taxivervoer

“We hebben nagedacht over elektrisch taxivervoer. Maar omdat de 18 deelnemende gemeenten behoorlijk uit elkaar liggen, zou dat het kostenplaatje flink verhogen”, legt wethouder Janse uit. “Bovendien hoeft nu de bestaande vloot niet volledig vervangen te worden. En dat is ook goed voor het milieu.”

Voor PZN en haar onderaannemers was het van wezenlijk belang om dit contract te behouden, zegt Brouwers. PZN is namelijk al sinds de start van Deeltaxi West-Brabant in 1998 verantwoordelijk voor het vervoer.

Transitievergoeding

“In totaal zijn er 100 FTE met dit contract gemoeid. Sommige mensen rijden al tientallen jaren naar volle tevredenheid. Als we niet hadden gewonnen, hadden we een gigantisch probleem. Kijk alleen al maar naar de transitievergoedingen die dan uitbetaald moeten worden.”

Maar ook wethouder Janse geeft aan blij te zijn dat PZN het contract behoudt. “We zijn al jarenlang heel tevreden. De klanttevredenheid scoort altijd rond de 8, dat is heel hoog. De klanten kennen de chauffeurs en andersom. Dit geeft toch een mooie vorm van continuïteit.”

Bonus/malus

Wel is de bonus/malus-regeling aangepast. Janse: “We moesten eigenlijk altijd de bonus uitkeren. Daar zouden we eigenlijk blij mee moeten zijn, want dan is de kwaliteit goed. Maar toch vonden we dat raar. Want is er wel een prikkel nodig om het goed te doen? Daarom is er nu nog alleen een malus.”

Overigens was de huidige bonus ook niet echt een ‘bonus’, zegt Brouwers. “We wisten welk kwaliteitsniveau we zouden bieden. Dus hebben we de bonus toen al meegerekend in ons tarief. Dat geld was dus al uitgegeven aan gemaakte kosten. Dat konden we helaas niet rechtstreeks in onze kas steken.”

Aanbesteding

Het nieuwe contract gaat op 1 januari in en heeft een looptijd van vier jaar plus enkele verlengopties. “We zijn erg blij met de uitkomst en de inhoud van deze aanbesteding. Er is goed naar de gebruikers geluisterd. Iedereen heeft zijn zegje kunnen doen en er is niets waar we ontevreden over zijn”, aldus Maas namens de gebruikers.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “PZN wint aanbesteding Deeltaxi West-Brabant en zet in op app”

Sannie Pannie|16.07.15|12:32

Yes !!!

Super blij hiermee !

Edwin Leuris|16.07.15|13:28

Steeds weer grappig om te vernemen hoe de taxibedrijven zich gek laten maken door bulk contracten. Steeds enorm investeren om efficiënter te kunnen werken maar de vruchten daarvan pukken nooit. Elke efficiëntie winst wordt vervolgens weer terug geknepen in het tarief en zo blijven ze keihard werken voor marginale winsten of verlies. Het zijn niet de taxibedrijven die tarief zouden moeten inleveren, de hoofdaannemer, in dit geval PZN dient dit bedrag van de regiekosten in mindering te brengen >>

Edwin Leuris|16.07.15|13:32

>> daar is namelijk het grootste voordeel te behalen qua tarief door automatisering.

BIZDRIVE HOLLAND|16.07.15|20:02

Meer bieden voor minder…respect!

Hardy Brunink|17.07.15|03:46

Tja, 50 miljoen euro omzet lijkt mooi. Maar omzet halen is niet het probleem,winst maken juist wel! Het tarief is 10 procent lager, ik wens ze veel succes!

Ton van Dalfsen|17.07.15|08:26

Ben benieuwd hoeveel taxibedrijven die hiervoor rijden binnen een jaar failliet zijn? 10% lager tarief ? En het zal al een beduidend laag tarief zijn.

Ton van Dalfsen|17.07.15|08:31

Ga zo door GEMEENTES van Nederland. Ook jullie maken de taxibranche kapot. net als de zorgverzekeraars, de doctoren etc. sturen toch ook geen factuur naar de zorgverzekeraars voor kostprijs of zelfs beneden kostprijs. Wordt tijd dat daar ook wat aan gedaan moet worden. Minimum tarief waar je nog wat aan over houd.

Ton van Dalfsen|17.07.15|09:22

De onderaannemers zullen toch ook wel hun eigen voorwaarden en regels hebben ? En als ze het niet hebben, Snel je eigen voorwaarden en regels maken. Verenigd u onder alle onderaannemers. Dan kan je een vuist maken tegen PZN. Eigen wagens zullen ze niet inzetten want ze weten dat het voor dat tarief niet kan.

Max Willemsma|17.07.15|12:44

Citaat: “Hij beseft dat de regisseur en de taxibedrijven flink hun best moeten gaan doen om ook met het nieuwe tarief kostendekkend te kunnen werken.”
Sinds wanneer heeft iemand het lef om onderaannemers te stimuleren “kostendekkend” te gaan werken? Je hebt toch een bedrijf om WINST te maken?

Petrus PK Kerstens|19.07.15|19:28

Voorlopig zijn de banen van 100 FTE’s wel gered, dat zijn pakweg 2 tot driehonderd part- en fulltimers.
Velen zitten binnen een paar jaar al tegen hun pensioen aan te kijken.
Ik begrijp dat vele eigen rijders en wat kleinere taxibedrijven jaloers zijn, maar op de oude voet doorgaan met alleen maar straattaxirijden, daar ga je het echt niet mee rijden. Het gaat om het totale plaatje van Deeltaxi, Zorgtaxi en straattaxi wat je bedrijf rendabel maakt.

Ton van Dalfsen|20.07.15|22:43

Wens alle onderaannemers veel succes. 10% lager tarief. is 10% lager winst. Als je überhaupt nog winst maakt? Kostendekkend is nog geen winst

Edwin Leuris|23.07.15|14:53

Als er nog steeds winst gemaakt wordt bij een 10% lager tarief dan werd er in het vorig contract dus minimaal 5.000.000,00 EUR winst gemaakt. Die 10% wordt er nu dan vanaf geroomd, de resterende winst moet dan komen uit efficiëntie verhoging. Maar wat als de winst bij vorig contract nu lager was als 5 miljoen euro? Jaarrekeningen openbaren en de uitkomst is al bekend voor aanvang contract. Succes iedereen!

Edwin Leuris|23.07.15|15:07

Soms moet je keuzes maken, vrije tijd die bijna niets kost of hard werken om bijna niets te verdienen, al is het maken van de juiste keuze lang niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt. Er zijn ook nog steeds bedrijven die toch verdienen aan dergelijk vervoer. Diegene in een goed gebied en diegene met continu dekking die pieken aftoppen door uitbesteding. Maar behoor je niet tot die groep…

Piet Pietersen|31.07.15|12:53

Wat ik echt bijzonder vindt is dat de verantwoordelijke wethouder zegt dat ze niet voor duurzame voertuigen heeft gekozen in het bestek omdat dan het wagenpark niet vervangen hoeft te worden. Hoe kun je dat nu weten? Dat kan alleen maar als je al wist dat het contract wéér naar PZN zou gaan.
Ditzelfde geldt voor het verhaal over de bonus: die was niet meer nodig want het was altijd goed bij PZN, nou ja zeg!

PZN wint aanbesteding Deeltaxi West-Brabant en zet in op app | TaxiPro
deeltaxi, westbrabant, lucien brouwers, Adje Maas, Marian Janse

PZN wint aanbesteding Deeltaxi West-Brabant en zet in op app

PZN heeft de aanbesteding voor de deeltaxi West-Brabant gewonnen. De vervoersregisseur behoudt daarmee het grootste regiotaxi-perceel in Nederland. Deeltaxi West-Brabant is goed voor 50 miljoen euro omzet in de komende vier jaar. In de uitvoering wordt zwaar ingezet op het gebruik van een klanten-app. Wel moet er een stuk efficiënter gewerkt gaan worden; het tarief is 10% lager dan nu het geval is.

De uitslag van de gunning voor het wmo- en aanvullend OV-vervoer in de 18 West-Brabantse gemeenten is donderdagochtend bekendgemaakt. Er is door niemand bezwaar gemaakt. Munckhof, Quattrotax, DVG en Transvision hadden ook ingeschreven op deze aanbesteding.

Taxi-app

PZN, dochterbedrijf van Veolia, gaat vanaf de start van het contract (1 januari 2016) zwaar inzetten op gebruik van een taxi-app voor de reizigers. “Zodra de taxicentrale de rit naar een voertuig heeft gestuurd, kan de klant live meekijken”, vertelt Lucien Brouwers, directeur PZN.

“De klant kan zien wanneer de taxi gaat arriveren. Ook zien ze een foto van de chauffeur. Aan het einde van de rit kan de reiziger de dienstverlening van de chauffeur beoordelen. Wij registreren dat om de prestaties van de chauffeurs te kunnen monitoren. Iedere maand krijgt de chauffeur met de hoogste gemiddelde waardering een bonus van 50 euro.”

Onderaannemers

PZN gaat nu in gesprek met de huidige onderaannemers (lokale taxibedrijven) die het deeltaxivervoer voor hun rekening nemen. “Het is de bedoeling dat iedereen binnenboord blijft. Maar ze zullen dan wel mee moeten gaan met de nieuwe voorwaarden en eisen”, zegt Brouwers. Hij beseft dat de regisseur en de taxibedrijven flink hun best moeten gaan doen om ook met het nieuwe tarief kostendekkend te kunnen werken.

“Ik verwacht dat met de nieuwe technologische innovaties er efficiënter gewerkt kan worden. Zo zullen we door het gebruik van de klanten-app minder loosmeldingen krijgen, omdat de klant precies weet wanneer de taxi arriveert. Ook zal het de gemiddelde instaptijd verkorten, omdat de klanten vaker klaar zullen staan. Verder kunnen deeltaxiritten straks ook digitaal besteld worden. En kan er in iedere taxi gepind worden.”

Doelgroepvervoer

Net zoals bij vrijwel alle andere doelgroepvervoer-contracten, is ook bij de Deeltaxi West-Brabant het volume de afgelopen jaren flink teruggelopen. Met maar liefst 25% in drie jaar. “Dat komt vooral omdat gemeenten strenger zijn gaan indiceren bij nieuwe gebruikers. Ook zijn gemeenten met een kilometerbudget gaan werken”, legt voorzitter en wethouder Marian Janse van de gemeente Oosterhout uit.

“Het zou kunnen dat dit volume de komende jaren nog verder omlaag gaat. Daar houdt de vervoerder rekening mee. Ook is er ruimte in het contract voor nieuwe kleinschalige mobiliteitsoplossingen, bijvoorbeeld als er buslijnen verdwijnen of vrijwilligers-vervoer wordt opgezet. Dit hoeft dan niet per sé met PZN.”

Gebruikers

Bij de bekendmaking van de gunning was ook een vertegenwoordiger van de gebruikers aanwezig; Adje Maas. Volgens haar heeft inkoper Regio West-Brabant goed geluisterd naar de wensen van de gebruikers.

“We zijn 100% tevreden. Alle punten die we met de klankbordgroep hebben besproken zijn terug te vinden in het contract. Zo is de klachtenprocedure heel goed geregeld. En we zijn erg blij met de app. Want ook al heeft niet iedereen van de 40.000 gebruikers een smartphone, dat aantal zal flink toenemen.”

Begeleiders

Indien gebruikers zelf geen smartphone hebben, kunnen overigens ook begeleiders of verzorgers die wel een smartphone hebben kijken wanneer de taxi arriveert. “Dat kan als ze inloggen met de gegevens van de reiziger”, legt Brouwers uit. “Het is ook mogelijk om begeleiders van hele groepen om voor hun cliënten dat te doen. Dat is bijvoorbeeld handig voor begeleiders van GVT’s.”

De app komt beschikbaar voor alle platformen; Android, IOS en Windows. Brouwers: “Hij is al klaar. Nu moeten we hem nog gaan inrichten voor dit contract. Het was een flinke investering, dus we gaan deze service natuurlijk ook inzetten bij andere Regiotaxi-contracten. De app is gemaakt in onze opdracht door een ontwikkelaar. We zijn dus 100% eigenaar van de software.”

OV-gebruikers

De Deeltaxi West-Brabant blijft beschikbaar voor OV-gebruikers, dus mensen zonder Wmo-vervoersindicatie. Wel wordt er voortaan een bindend OV-advies gegeven, indien mogelijk. “Mocht blijken dat er een hele goede OV-verbinding is op dat moment en de reiziger wil toch met de taxi, dan betaalt hij een verhoogd tarief”, vertelt projectleider Nico Kielstra van Regio West-Brabant.

In het bestek werd ook aandacht besteed aan milieu. Voertuigen moeten minimaal aan de Euro V-norm voldoen en mogen maximaal 8 jaar oud zijn. Indien er minimaal aan de Euro VI-norm werd voldaan, waren extra punten te verdienen. PZN heeft 8% Euro VI beloofd en een proef met elektrische voertuigen.

Elektrisch taxivervoer

“We hebben nagedacht over elektrisch taxivervoer. Maar omdat de 18 deelnemende gemeenten behoorlijk uit elkaar liggen, zou dat het kostenplaatje flink verhogen”, legt wethouder Janse uit. “Bovendien hoeft nu de bestaande vloot niet volledig vervangen te worden. En dat is ook goed voor het milieu.”

Voor PZN en haar onderaannemers was het van wezenlijk belang om dit contract te behouden, zegt Brouwers. PZN is namelijk al sinds de start van Deeltaxi West-Brabant in 1998 verantwoordelijk voor het vervoer.

Transitievergoeding

“In totaal zijn er 100 FTE met dit contract gemoeid. Sommige mensen rijden al tientallen jaren naar volle tevredenheid. Als we niet hadden gewonnen, hadden we een gigantisch probleem. Kijk alleen al maar naar de transitievergoedingen die dan uitbetaald moeten worden.”

Maar ook wethouder Janse geeft aan blij te zijn dat PZN het contract behoudt. “We zijn al jarenlang heel tevreden. De klanttevredenheid scoort altijd rond de 8, dat is heel hoog. De klanten kennen de chauffeurs en andersom. Dit geeft toch een mooie vorm van continuïteit.”

Bonus/malus

Wel is de bonus/malus-regeling aangepast. Janse: “We moesten eigenlijk altijd de bonus uitkeren. Daar zouden we eigenlijk blij mee moeten zijn, want dan is de kwaliteit goed. Maar toch vonden we dat raar. Want is er wel een prikkel nodig om het goed te doen? Daarom is er nu nog alleen een malus.”

Overigens was de huidige bonus ook niet echt een ‘bonus’, zegt Brouwers. “We wisten welk kwaliteitsniveau we zouden bieden. Dus hebben we de bonus toen al meegerekend in ons tarief. Dat geld was dus al uitgegeven aan gemaakte kosten. Dat konden we helaas niet rechtstreeks in onze kas steken.”

Aanbesteding

Het nieuwe contract gaat op 1 januari in en heeft een looptijd van vier jaar plus enkele verlengopties. “We zijn erg blij met de uitkomst en de inhoud van deze aanbesteding. Er is goed naar de gebruikers geluisterd. Iedereen heeft zijn zegje kunnen doen en er is niets waar we ontevreden over zijn”, aldus Maas namens de gebruikers.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “PZN wint aanbesteding Deeltaxi West-Brabant en zet in op app”

Sannie Pannie|16.07.15|12:32

Yes !!!

Super blij hiermee !

Edwin Leuris|16.07.15|13:28

Steeds weer grappig om te vernemen hoe de taxibedrijven zich gek laten maken door bulk contracten. Steeds enorm investeren om efficiënter te kunnen werken maar de vruchten daarvan pukken nooit. Elke efficiëntie winst wordt vervolgens weer terug geknepen in het tarief en zo blijven ze keihard werken voor marginale winsten of verlies. Het zijn niet de taxibedrijven die tarief zouden moeten inleveren, de hoofdaannemer, in dit geval PZN dient dit bedrag van de regiekosten in mindering te brengen >>

Edwin Leuris|16.07.15|13:32

>> daar is namelijk het grootste voordeel te behalen qua tarief door automatisering.

BIZDRIVE HOLLAND|16.07.15|20:02

Meer bieden voor minder…respect!

Hardy Brunink|17.07.15|03:46

Tja, 50 miljoen euro omzet lijkt mooi. Maar omzet halen is niet het probleem,winst maken juist wel! Het tarief is 10 procent lager, ik wens ze veel succes!

Ton van Dalfsen|17.07.15|08:26

Ben benieuwd hoeveel taxibedrijven die hiervoor rijden binnen een jaar failliet zijn? 10% lager tarief ? En het zal al een beduidend laag tarief zijn.

Ton van Dalfsen|17.07.15|08:31

Ga zo door GEMEENTES van Nederland. Ook jullie maken de taxibranche kapot. net als de zorgverzekeraars, de doctoren etc. sturen toch ook geen factuur naar de zorgverzekeraars voor kostprijs of zelfs beneden kostprijs. Wordt tijd dat daar ook wat aan gedaan moet worden. Minimum tarief waar je nog wat aan over houd.

Ton van Dalfsen|17.07.15|09:22

De onderaannemers zullen toch ook wel hun eigen voorwaarden en regels hebben ? En als ze het niet hebben, Snel je eigen voorwaarden en regels maken. Verenigd u onder alle onderaannemers. Dan kan je een vuist maken tegen PZN. Eigen wagens zullen ze niet inzetten want ze weten dat het voor dat tarief niet kan.

Max Willemsma|17.07.15|12:44

Citaat: “Hij beseft dat de regisseur en de taxibedrijven flink hun best moeten gaan doen om ook met het nieuwe tarief kostendekkend te kunnen werken.”
Sinds wanneer heeft iemand het lef om onderaannemers te stimuleren “kostendekkend” te gaan werken? Je hebt toch een bedrijf om WINST te maken?

Petrus PK Kerstens|19.07.15|19:28

Voorlopig zijn de banen van 100 FTE’s wel gered, dat zijn pakweg 2 tot driehonderd part- en fulltimers.
Velen zitten binnen een paar jaar al tegen hun pensioen aan te kijken.
Ik begrijp dat vele eigen rijders en wat kleinere taxibedrijven jaloers zijn, maar op de oude voet doorgaan met alleen maar straattaxirijden, daar ga je het echt niet mee rijden. Het gaat om het totale plaatje van Deeltaxi, Zorgtaxi en straattaxi wat je bedrijf rendabel maakt.

Ton van Dalfsen|20.07.15|22:43

Wens alle onderaannemers veel succes. 10% lager tarief. is 10% lager winst. Als je überhaupt nog winst maakt? Kostendekkend is nog geen winst

Edwin Leuris|23.07.15|14:53

Als er nog steeds winst gemaakt wordt bij een 10% lager tarief dan werd er in het vorig contract dus minimaal 5.000.000,00 EUR winst gemaakt. Die 10% wordt er nu dan vanaf geroomd, de resterende winst moet dan komen uit efficiëntie verhoging. Maar wat als de winst bij vorig contract nu lager was als 5 miljoen euro? Jaarrekeningen openbaren en de uitkomst is al bekend voor aanvang contract. Succes iedereen!

Edwin Leuris|23.07.15|15:07

Soms moet je keuzes maken, vrije tijd die bijna niets kost of hard werken om bijna niets te verdienen, al is het maken van de juiste keuze lang niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt. Er zijn ook nog steeds bedrijven die toch verdienen aan dergelijk vervoer. Diegene in een goed gebied en diegene met continu dekking die pieken aftoppen door uitbesteding. Maar behoor je niet tot die groep…

Piet Pietersen|31.07.15|12:53

Wat ik echt bijzonder vindt is dat de verantwoordelijke wethouder zegt dat ze niet voor duurzame voertuigen heeft gekozen in het bestek omdat dan het wagenpark niet vervangen hoeft te worden. Hoe kun je dat nu weten? Dat kan alleen maar als je al wist dat het contract wéér naar PZN zou gaan.
Ditzelfde geldt voor het verhaal over de bonus: die was niet meer nodig want het was altijd goed bij PZN, nou ja zeg!