taxibord, daklicht, taxi

Goes wil dat haltetaxi ook in stadswijken zonder bushalte rijdt

Omdat veel huizen in de bebouwde kom van Goes kilometers zijn verwijderd van de dichtstbijzijnde bushalte, moet de haltetaxi ook de stadwijken in. Dat vraagt de gemeente Goes in een brief aan de Zeeuwse statenleden. Want veel wijkbewoners hebben nu geen beschikking over openbaar vervoer naar cruciale plekken, zoals het ziekenhuis of treinstation.

Sinds 1 maart 2015 zijn er diverse ‘onrendabele’ buslijnen verdwenen in Zeeland. In de Goese wijken zorgt dat ervoor dat er elf halten zijn opgeheven, nog eens elf halten zijn alleen tijdens kantooruren in gebruik.

Dichtsbijzijnde halte

“Voor Goes-Oost met een hoge concentratie verzorgingstehuizen is de dichtstbijzijnde halte 1.400 meter verder weg komen te liggen. Voor Goes Meer 2.700 meter”, schrijft het college van B&W aan de provincie.

In het buitengebied zijn onrendabele buslijnen vervangen door de haltetaxi. Daardoor hebben deze bewoners de beschikking over een acceptabel sociaal vangnet. Maar die voorziening ontbreekt in de stedelijke wijken.

Stadswijken

Daarom wil Goes dat de provincie ook in de stadswijken gebruik van de haltetaxi toestaat op minimaal 6 halten, meldt de PZC. Dan ‘wordt de dekking al aanzienlijk verbeterd’, aldus het college.

Het probleem speelt overigens ook in Middelburg, Terneuzen en Vlissingen. Ook daar rijdt geen haltetaxi in wijken zonder bushalte. Het wmo-vervoer blijft weliswaar rijden, maar reizigers zonder indicatie kunnen daar geen gebruik van maken.

Haltetaxi

Een haltetaxi is een nieuwe vorm van openbaar vervoer, die geen standaard ritten rijdt. Gebruikers kunnen de haltetaxi uiterlijk anderhalf uur van tevoren telefonisch bestellen en aangeven op welke, reeds bestaande halte ze willen worden opgepikt.

De chauffeur brengt de passagier vervolgens naar de dichtstbijzijnde plek waar wél regulier OV komt. Voor het gebruik moet een pas worden aangevraagd en moet contant worden betaald, of achteraf op rekening. Reizigers betalen het volle OV-tarief en kunnen niet afrekenen met een OV-chipkaart of een OV-abonnement.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Goes wil dat haltetaxi ook in stadswijken zonder bushalte rijdt | TaxiPro
taxibord, daklicht, taxi

Goes wil dat haltetaxi ook in stadswijken zonder bushalte rijdt

Omdat veel huizen in de bebouwde kom van Goes kilometers zijn verwijderd van de dichtstbijzijnde bushalte, moet de haltetaxi ook de stadwijken in. Dat vraagt de gemeente Goes in een brief aan de Zeeuwse statenleden. Want veel wijkbewoners hebben nu geen beschikking over openbaar vervoer naar cruciale plekken, zoals het ziekenhuis of treinstation.

Sinds 1 maart 2015 zijn er diverse ‘onrendabele’ buslijnen verdwenen in Zeeland. In de Goese wijken zorgt dat ervoor dat er elf halten zijn opgeheven, nog eens elf halten zijn alleen tijdens kantooruren in gebruik.

Dichtsbijzijnde halte

“Voor Goes-Oost met een hoge concentratie verzorgingstehuizen is de dichtstbijzijnde halte 1.400 meter verder weg komen te liggen. Voor Goes Meer 2.700 meter”, schrijft het college van B&W aan de provincie.

In het buitengebied zijn onrendabele buslijnen vervangen door de haltetaxi. Daardoor hebben deze bewoners de beschikking over een acceptabel sociaal vangnet. Maar die voorziening ontbreekt in de stedelijke wijken.

Stadswijken

Daarom wil Goes dat de provincie ook in de stadswijken gebruik van de haltetaxi toestaat op minimaal 6 halten, meldt de PZC. Dan ‘wordt de dekking al aanzienlijk verbeterd’, aldus het college.

Het probleem speelt overigens ook in Middelburg, Terneuzen en Vlissingen. Ook daar rijdt geen haltetaxi in wijken zonder bushalte. Het wmo-vervoer blijft weliswaar rijden, maar reizigers zonder indicatie kunnen daar geen gebruik van maken.

Haltetaxi

Een haltetaxi is een nieuwe vorm van openbaar vervoer, die geen standaard ritten rijdt. Gebruikers kunnen de haltetaxi uiterlijk anderhalf uur van tevoren telefonisch bestellen en aangeven op welke, reeds bestaande halte ze willen worden opgepikt.

De chauffeur brengt de passagier vervolgens naar de dichtstbijzijnde plek waar wél regulier OV komt. Voor het gebruik moet een pas worden aangevraagd en moet contant worden betaald, of achteraf op rekening. Reizigers betalen het volle OV-tarief en kunnen niet afrekenen met een OV-chipkaart of een OV-abonnement.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.