Jeroen Veenendaal, gemeente Rotterdam, Congres Contractvervoer 2015

Rotterdam past dialoogprocedure toe bij aanbesteding doelgroepenvervoer

Een concurrentiegerichte dialoogprocedure is de nieuwe aanpak van de gemeente Rotterdam bij de aanbesteding van het doelgroepenvervoer van 2017 tot en met 2023. Dat vertelde projectmanager inkoop Jeroen Veenendaal tijdens het Congres Contractvervoer in Houten. Doordat de taxibranche een adviserende rol krijgt tijdens de aanbestedingsprocedure, moet er ruimte komen voor de taxibranche om te innoveren waardoor de klant meer centraal komt staan. 



De aanbesteding van het doelgroepenvervoer in Rotterdam betreft het Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, jeugd GGZ-vervoer, Vervoer op Maat, vervoer van en naar sociale werkplaatsen en vervoer voortkomend uit de participatiewet. Het gaat om een contract met een totale waarde van 31,8 miljoen en heeft een duur van zeven jaar.

Aanbesteding

Veenendaal: “We zien dat de traditionele aanbestedingen zich heel erg richten op de ritten. Daarnaast wordt de regiecentrale te veel als heilige graal gezien. Echter, de beleving van de client van het hele proces is véél breder dan de rit. We willen dat mensen meer tevreden zijn over het geheel.”

“Om dit te realiseren gaat we onze ketenpartners hier beter in betrekken. Om aan de behoefte van de client te voldoen, moeten we de dialoog met elkaar aangaan.” De gemeente Rotterdam wil tijdens de aanbestedingsprocedure in gesprek gaan met alle ketenpartners. Dus niet alleen taxi-ondernemers, maar ook ICT-aanbieders, fabrikanten, OV-bedrijven en adviseurs.

Dialoogprocedure

Rotterdam heeft daarom voor de concurrentiegerichte dialoogprocedure gekozen in de aanbesteding, waarbij alle partijen worden gehoord. Rijkswaterstaat paste deze aanbestedingsvorm eerder ook al toe. De concurrentiegerichte dialoogprocedure verschilt wezenlijk van een ‘gewone’ openbare of niet-openbare procedure. Het grootste verschil zit hem in de wijze van uitvragen. In een concurrentie gerichte dialoog start de opdrachtgever met een vraag waarvoor geen eenduidige oplossing is. Veenendaal: “Ik weet op voorhand nog niet hoe de dienstverlening eruit gaat zien. De partij met de beste expertise kan worden beloond met een gunning.”

Volgens Veenendaal ligt de focus bij taxi-aanbestedingen op dit moment ‘te sterk op kostenreductie’. “Dit gaat ten koste van de cliënt.” Daarom wil de gemeente Rotterdam liever focussen op een verlaging van de inzet in combinatie met een gezonde marge. Om de reiziger beter tot dienst te kunnen zijn, wordt het gehele klantproces in de aanbesteding geïntegreerd. “We moeten uitgaan van de client en zijn behoeftes. Ik denk dat we dit vanuit de dialoog veel beter kunnen.”

Contracten

Om de markt mee te laten denken zijn er diverse dialoogsessies met marktpartijen gepland. De verwachting is dat in september 2016 de aanbesteding zal worden gepubliceerd. “We willen er een interactieve, leuke procedure van maken. “We willen zoveel mogelijk partijen aan ons binden. Het is uiteindelijk de bedoeling dat er drie consortia worden gekozen.”

Advocaat aanbestedingsrecht Joost van de Wetering van Infense Advocaten reageerde tijdens het congres op de plannen van de gemeente Rotterdam. Volgens hem bieden de nationale en Europese regels “voldoende ruimte voor meer dialoog” tijdens de aanbesteding.

Clustering

De advocaat heeft echter twijfels over of de aanbestedingswet toestaat dat er clustering in Rotterdam plaatsvindt. Van clustering is sprake als er verschillende soorten doelgroepenvervoer worden gebundeld in één aanbesteding. De opdracht in Rotterdam betreft het Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, jeugd GGZ-vervoer, Vervoer op Maat, vervoer van en naar sociale werkplaatsen en vervoer voortkomend uit de participatiewet.

“De aanbestedingswet schrijft voor dat je niet aan clustering mag doen, behalve als je het nut hiervan kan aantonen. Als Rotterdam haar huiswerk goed doet, mag het misschien wel. Belangrijk is dat het goed wordt gemotiveerd waarom de gemeente hiervoor heeft gekozen”, aldus Van de Wetering.

Marieke van Gompel

Bekijk hier de presentatie van Jeroen Veenendaal tijdens het Congres Contractvervoer.

Lees ook: Klant in doelgroepenvervoer centraal door ze in kader te plaatsen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rotterdam past dialoogprocedure toe bij aanbesteding doelgroepenvervoer | TaxiPro
Jeroen Veenendaal, gemeente Rotterdam, Congres Contractvervoer 2015

Rotterdam past dialoogprocedure toe bij aanbesteding doelgroepenvervoer

Een concurrentiegerichte dialoogprocedure is de nieuwe aanpak van de gemeente Rotterdam bij de aanbesteding van het doelgroepenvervoer van 2017 tot en met 2023. Dat vertelde projectmanager inkoop Jeroen Veenendaal tijdens het Congres Contractvervoer in Houten. Doordat de taxibranche een adviserende rol krijgt tijdens de aanbestedingsprocedure, moet er ruimte komen voor de taxibranche om te innoveren waardoor de klant meer centraal komt staan. 



De aanbesteding van het doelgroepenvervoer in Rotterdam betreft het Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, jeugd GGZ-vervoer, Vervoer op Maat, vervoer van en naar sociale werkplaatsen en vervoer voortkomend uit de participatiewet. Het gaat om een contract met een totale waarde van 31,8 miljoen en heeft een duur van zeven jaar.

Aanbesteding

Veenendaal: “We zien dat de traditionele aanbestedingen zich heel erg richten op de ritten. Daarnaast wordt de regiecentrale te veel als heilige graal gezien. Echter, de beleving van de client van het hele proces is véél breder dan de rit. We willen dat mensen meer tevreden zijn over het geheel.”

“Om dit te realiseren gaat we onze ketenpartners hier beter in betrekken. Om aan de behoefte van de client te voldoen, moeten we de dialoog met elkaar aangaan.” De gemeente Rotterdam wil tijdens de aanbestedingsprocedure in gesprek gaan met alle ketenpartners. Dus niet alleen taxi-ondernemers, maar ook ICT-aanbieders, fabrikanten, OV-bedrijven en adviseurs.

Dialoogprocedure

Rotterdam heeft daarom voor de concurrentiegerichte dialoogprocedure gekozen in de aanbesteding, waarbij alle partijen worden gehoord. Rijkswaterstaat paste deze aanbestedingsvorm eerder ook al toe. De concurrentiegerichte dialoogprocedure verschilt wezenlijk van een ‘gewone’ openbare of niet-openbare procedure. Het grootste verschil zit hem in de wijze van uitvragen. In een concurrentie gerichte dialoog start de opdrachtgever met een vraag waarvoor geen eenduidige oplossing is. Veenendaal: “Ik weet op voorhand nog niet hoe de dienstverlening eruit gaat zien. De partij met de beste expertise kan worden beloond met een gunning.”

Volgens Veenendaal ligt de focus bij taxi-aanbestedingen op dit moment ‘te sterk op kostenreductie’. “Dit gaat ten koste van de cliënt.” Daarom wil de gemeente Rotterdam liever focussen op een verlaging van de inzet in combinatie met een gezonde marge. Om de reiziger beter tot dienst te kunnen zijn, wordt het gehele klantproces in de aanbesteding geïntegreerd. “We moeten uitgaan van de client en zijn behoeftes. Ik denk dat we dit vanuit de dialoog veel beter kunnen.”

Contracten

Om de markt mee te laten denken zijn er diverse dialoogsessies met marktpartijen gepland. De verwachting is dat in september 2016 de aanbesteding zal worden gepubliceerd. “We willen er een interactieve, leuke procedure van maken. “We willen zoveel mogelijk partijen aan ons binden. Het is uiteindelijk de bedoeling dat er drie consortia worden gekozen.”

Advocaat aanbestedingsrecht Joost van de Wetering van Infense Advocaten reageerde tijdens het congres op de plannen van de gemeente Rotterdam. Volgens hem bieden de nationale en Europese regels “voldoende ruimte voor meer dialoog” tijdens de aanbesteding.

Clustering

De advocaat heeft echter twijfels over of de aanbestedingswet toestaat dat er clustering in Rotterdam plaatsvindt. Van clustering is sprake als er verschillende soorten doelgroepenvervoer worden gebundeld in één aanbesteding. De opdracht in Rotterdam betreft het Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, jeugd GGZ-vervoer, Vervoer op Maat, vervoer van en naar sociale werkplaatsen en vervoer voortkomend uit de participatiewet.

“De aanbestedingswet schrijft voor dat je niet aan clustering mag doen, behalve als je het nut hiervan kan aantonen. Als Rotterdam haar huiswerk goed doet, mag het misschien wel. Belangrijk is dat het goed wordt gemotiveerd waarom de gemeente hiervoor heeft gekozen”, aldus Van de Wetering.

Marieke van Gompel

Bekijk hier de presentatie van Jeroen Veenendaal tijdens het Congres Contractvervoer.

Lees ook: Klant in doelgroepenvervoer centraal door ze in kader te plaatsen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.