Rechtbank: bundeling doelgroepenvervoer blijft toegestaan

Het samenvoegen van bijvoorbeeld WMO-vervoer, leerlingenvervoer en WSW-vervoer in één aanbesteding blijft in sommige gevallen toegestaan. Belangrijke voorwaarde is dat de inkoop van regie niet in de taxivervoer-aanbesteding zit. Dat besloot het Gerechtshof in Den Bosch, die daarmee een eerder gerechtelijk vonnis bekrachtigt. De uitspraak is gedaan in een zaak tussen Transvision aan de ene kant en vervoerder Hala en drie Zeeuwse gemeenten aan de andere kant.

De gemeenten Middelburg, Vlissingen en Veere besloten om diverse vormen van doelgroepenvervoer in één aanbesteding samen te voegen, zonder de regie daarin mee te nemen. Door de bundeling denken de overheden zo’n veertien procent te kunnen besparen op de uitgaven. Tevens zou het vervoer kwalitatief beter worden.

Bezwaar

De aanbesteding werd gewonnen door Hala Zeeland, onderdeel van de Taxi Centrale Renesse (TCR). Transvision dong ook mee naar de vervoersopdracht, maar won de aanbesteding niet. Het bedrijf startte vervolgens een juridische procedure, waarbij het bezwaar maakte tegen de beslissing van de drie gemeenten.

De rechtbank Zeeland-West-Brabant sprak zich deze zomer al uit in het kort geding over deze zaak en stelde Transvision in het ongelijk. De rechter was van mening dat als reizigers van verschillende vervoersstromen in hetzelfde voertuig door dezelfde chauffeur volgtijdelijk kunnen worden vervoerd, er geen juridische obstakels ontstaan. Transvision liet het er niet bij zitten en procedeerde verder. Het Hof in Den Bosch bekrachtigt echter de uitspraak van de andere rechtbank.

Regie

In de drie gemeente in Walcheren gaat het om bundeling van WMO-vervoer, leerlingenvervoer, gym- en zwemvervoer, WSW-vervoer, haltetaxi en (optioneel) vervoer jeugd-GGZ en medisch kinderdagverblijf. Normaal gesproken worden deze vervoersvormen apart aanbesteed, maar in Zeeland besloot men om het samen te voegen en te gunnen aan Hala. De regie is in handen van de gemeentelijke vervoerscentrale (GVC).

Lees ook: Zeeuwse gemeenten mogen doelgroepenvervoer bundelen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

3 reacties op “Rechtbank: bundeling doelgroepenvervoer blijft toegestaan”

Huib van der Kleij|02.12.15|13:22

Zoals ik het lees stuurt de GVC de taxi’s aan en heeft Hala of TCR daarin niets te zeggen. Dat kan je mij niet wijsmaken ik denk dat de aanstuurders van of Hala of TCR afkomstig zijn of ingelijfd bij GVC anders hebben we binnenkort er een faillissement bij.

Willem De Jong|02.12.15|14:01

Ik begrijp niet waarom al het vervoer aan één vervoerder aanbesteed is. Volgens mij is het bij deze opzet (regiecentrale en vervoer apart) juist de bedoeling om het vervoer aan meerdere vervoerders uit te besteden. Dit vergroot de flexibiliteit en de mogelijkheden voor kleinere vervoerders om ook te participeren. Volgens mij zetten de gemeentes zich met deze oplossing behoorlijk vast en worden ze veel te afhankelijk van één vervoerder.

Huib van der Kleij|03.12.15|06:50

Zoals ik al dacht is de regie bij taxicentrale zeeuwsvlaanderen alleen kan je dit niet hard maken, want dan moet je weten welke centralisten bij wie op de loonlijst staan. Deze aanbesteding lijkt er een die moest maar via deze constructie al geregeld was.

Rechtbank: bundeling doelgroepenvervoer blijft toegestaan | TaxiPro

Rechtbank: bundeling doelgroepenvervoer blijft toegestaan

Het samenvoegen van bijvoorbeeld WMO-vervoer, leerlingenvervoer en WSW-vervoer in één aanbesteding blijft in sommige gevallen toegestaan. Belangrijke voorwaarde is dat de inkoop van regie niet in de taxivervoer-aanbesteding zit. Dat besloot het Gerechtshof in Den Bosch, die daarmee een eerder gerechtelijk vonnis bekrachtigt. De uitspraak is gedaan in een zaak tussen Transvision aan de ene kant en vervoerder Hala en drie Zeeuwse gemeenten aan de andere kant.

De gemeenten Middelburg, Vlissingen en Veere besloten om diverse vormen van doelgroepenvervoer in één aanbesteding samen te voegen, zonder de regie daarin mee te nemen. Door de bundeling denken de overheden zo’n veertien procent te kunnen besparen op de uitgaven. Tevens zou het vervoer kwalitatief beter worden.

Bezwaar

De aanbesteding werd gewonnen door Hala Zeeland, onderdeel van de Taxi Centrale Renesse (TCR). Transvision dong ook mee naar de vervoersopdracht, maar won de aanbesteding niet. Het bedrijf startte vervolgens een juridische procedure, waarbij het bezwaar maakte tegen de beslissing van de drie gemeenten.

De rechtbank Zeeland-West-Brabant sprak zich deze zomer al uit in het kort geding over deze zaak en stelde Transvision in het ongelijk. De rechter was van mening dat als reizigers van verschillende vervoersstromen in hetzelfde voertuig door dezelfde chauffeur volgtijdelijk kunnen worden vervoerd, er geen juridische obstakels ontstaan. Transvision liet het er niet bij zitten en procedeerde verder. Het Hof in Den Bosch bekrachtigt echter de uitspraak van de andere rechtbank.

Regie

In de drie gemeente in Walcheren gaat het om bundeling van WMO-vervoer, leerlingenvervoer, gym- en zwemvervoer, WSW-vervoer, haltetaxi en (optioneel) vervoer jeugd-GGZ en medisch kinderdagverblijf. Normaal gesproken worden deze vervoersvormen apart aanbesteed, maar in Zeeland besloot men om het samen te voegen en te gunnen aan Hala. De regie is in handen van de gemeentelijke vervoerscentrale (GVC).

Lees ook: Zeeuwse gemeenten mogen doelgroepenvervoer bundelen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

3 reacties op “Rechtbank: bundeling doelgroepenvervoer blijft toegestaan”

Huib van der Kleij|02.12.15|13:22

Zoals ik het lees stuurt de GVC de taxi’s aan en heeft Hala of TCR daarin niets te zeggen. Dat kan je mij niet wijsmaken ik denk dat de aanstuurders van of Hala of TCR afkomstig zijn of ingelijfd bij GVC anders hebben we binnenkort er een faillissement bij.

Willem De Jong|02.12.15|14:01

Ik begrijp niet waarom al het vervoer aan één vervoerder aanbesteed is. Volgens mij is het bij deze opzet (regiecentrale en vervoer apart) juist de bedoeling om het vervoer aan meerdere vervoerders uit te besteden. Dit vergroot de flexibiliteit en de mogelijkheden voor kleinere vervoerders om ook te participeren. Volgens mij zetten de gemeentes zich met deze oplossing behoorlijk vast en worden ze veel te afhankelijk van één vervoerder.

Huib van der Kleij|03.12.15|06:50

Zoals ik al dacht is de regie bij taxicentrale zeeuwsvlaanderen alleen kan je dit niet hard maken, want dan moet je weten welke centralisten bij wie op de loonlijst staan. Deze aanbesteding lijkt er een die moest maar via deze constructie al geregeld was.