regiotaxi, Twente, taxi, taxibus

Vervoersteam Noordwest-Twente bankroet

De rechter heeft vorige week donderdag Vervoersteam Noordwest-Twente failliet verklaard. De directie draagt het wegvallen van het regiotaxivervoer als reden voor dit bankroet aan. Tenminste een deel van de werknemers kan nog wel een baanaanbod tegemoet zien van de nieuwe vervoerder in het kader van de OPOV-regeling.

Vervoersteam Noordwest-Twente, een dochterbedrijf van Luttikhuis, verzorgde als onderaannemer van Connexxion tot voor kort de regiotaxidiensten in Rijssen/Holten, Wierden en Twenterand. Dertien medewerkers waren al vertrokken omdat zij ander werk hadden gevonden of omdat hun contracten afliepen. Ten tijde van het faillissement waren er nog twaalf werknemers in dienst. Directeur Gerben Luttikhuis verklaart tegenover Tubantia dat het bankroet in zijn ogen te wijten is aan het wegvallen van het werk inzake Regiotaxi Twente.

Die gunningsprocedure had nogal wat voeten in aarde. Afgelopen maart werd het wmo-vervoer in veertien Twentse gemeenten aan drie vervoerders gegund. Connexxion won acht percelen, Luttikhuis vijf en DVG een. Op deze voorlopige gunning volgde een bezwaarperiode, waarin aan het licht kwam dat Connexxion en Luttikhuis verzuimd hadden een extra controle door Sociaal Fonds Taxi aan te vragen. Hun bedrijfsoordeel was daardoor te oud om aan de geschiktheidseisen te voldoen. En daardoor werden de contracten voor de duur van een jaar alsnog aan Brookhuis en DVG gegund: twaalf om twee percelen.

Gunning definitief

Dan is er nog de regeling overgang van personeel bij overgang personeelscontracten (OPOV), die de nieuwe vervoerder verplicht om 75 procent van het personeel van de vorige vervoerder een baanaanbod te doen. Sociaal Fonds Taxi (SFT), dat toezicht houdt op het naleven van deze verplichting, vindt dat deze met het faillissement van Vervoersteam Noordwest-Twente niet is komen te vervallen. Dit bedrijf heeft immers tenminste in de zes maanden voorafgaand aan de voorlopige gunning aan Brookhuis het regiotaxivervoer in Rijssen/Holten, Wierden en Twenterand verzorgd.

Brookhuis laat weten dat door de gerechtelijke procedures de gunning van het werk aan Brookhuis pas rond 20 juni definitief definitief werd. Hans Landman, operationeel directeur van Brookhuis: “Op 27 juni heeft Brookhuis de opgave van het personeel van Vervoersteam Noordwest-Twente van het SFT ontvangen. Conform de OPOV-regeling heeft Brookhuis vanaf die datum vier weken de tijd om de OPOV-bepalingen na te komen. Deze 4 weken zijn binnen de OPOV-regeling bepaald en die tijd is nodig om het tijdsintensieve traject van de uitvoering van de OPOV-regeling te doorlopen. Brookhuis heeft dus tot 25 juli de tijd om de regeling uit te voeren.”

Vincent Krabbendam

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vervoersteam Noordwest-Twente bankroet | TaxiPro
regiotaxi, Twente, taxi, taxibus

Vervoersteam Noordwest-Twente bankroet

De rechter heeft vorige week donderdag Vervoersteam Noordwest-Twente failliet verklaard. De directie draagt het wegvallen van het regiotaxivervoer als reden voor dit bankroet aan. Tenminste een deel van de werknemers kan nog wel een baanaanbod tegemoet zien van de nieuwe vervoerder in het kader van de OPOV-regeling.

Vervoersteam Noordwest-Twente, een dochterbedrijf van Luttikhuis, verzorgde als onderaannemer van Connexxion tot voor kort de regiotaxidiensten in Rijssen/Holten, Wierden en Twenterand. Dertien medewerkers waren al vertrokken omdat zij ander werk hadden gevonden of omdat hun contracten afliepen. Ten tijde van het faillissement waren er nog twaalf werknemers in dienst. Directeur Gerben Luttikhuis verklaart tegenover Tubantia dat het bankroet in zijn ogen te wijten is aan het wegvallen van het werk inzake Regiotaxi Twente.

Die gunningsprocedure had nogal wat voeten in aarde. Afgelopen maart werd het wmo-vervoer in veertien Twentse gemeenten aan drie vervoerders gegund. Connexxion won acht percelen, Luttikhuis vijf en DVG een. Op deze voorlopige gunning volgde een bezwaarperiode, waarin aan het licht kwam dat Connexxion en Luttikhuis verzuimd hadden een extra controle door Sociaal Fonds Taxi aan te vragen. Hun bedrijfsoordeel was daardoor te oud om aan de geschiktheidseisen te voldoen. En daardoor werden de contracten voor de duur van een jaar alsnog aan Brookhuis en DVG gegund: twaalf om twee percelen.

Gunning definitief

Dan is er nog de regeling overgang van personeel bij overgang personeelscontracten (OPOV), die de nieuwe vervoerder verplicht om 75 procent van het personeel van de vorige vervoerder een baanaanbod te doen. Sociaal Fonds Taxi (SFT), dat toezicht houdt op het naleven van deze verplichting, vindt dat deze met het faillissement van Vervoersteam Noordwest-Twente niet is komen te vervallen. Dit bedrijf heeft immers tenminste in de zes maanden voorafgaand aan de voorlopige gunning aan Brookhuis het regiotaxivervoer in Rijssen/Holten, Wierden en Twenterand verzorgd.

Brookhuis laat weten dat door de gerechtelijke procedures de gunning van het werk aan Brookhuis pas rond 20 juni definitief definitief werd. Hans Landman, operationeel directeur van Brookhuis: “Op 27 juni heeft Brookhuis de opgave van het personeel van Vervoersteam Noordwest-Twente van het SFT ontvangen. Conform de OPOV-regeling heeft Brookhuis vanaf die datum vier weken de tijd om de OPOV-bepalingen na te komen. Deze 4 weken zijn binnen de OPOV-regeling bepaald en die tijd is nodig om het tijdsintensieve traject van de uitvoering van de OPOV-regeling te doorlopen. Brookhuis heeft dus tot 25 juli de tijd om de regeling uit te voeren.”

Vincent Krabbendam

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.