regiotaxi, Gelderland, taxi, passagier, taxichauffeur

Regiotaxi Gelderland gaat verder als Versis

De tien gemeenten die als Regio Rivierenland vanaf 1 januari 2017 verantwoordelijk zijn voor het regiotaxivervoer in hun gebied hebben de naam gepresenteerd waaronder dat zal gebeuren. Versis zal in eerste instantie betrekking hebben op het wmo-vervoer en het aanvullend openbaar vervoer. Later deze maand wordt bekend welke partijen het vervoer mogen gaan verzorgen. De regie werd eerder al aan Noot Touringcar en Regiecentraal gegund.

De bekendmaking van de naam Versis en het bijbehorende logo is een volgende stap in het kader van de Samenwerkingsovereenkomst Basismobiliteit 2017-2019. Deze werd in juli 2015 ondertekend door de gemeenten Buren, Culemborg, Geldermalsen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Tiel, West Maas en Waal en Zaltbommel, ofwel de Regio Rivierenland. Met de basismobiliteit beogen zij dat alle inwoners van het verzorgingsgebied zich zo zelfstandig mogelijk en tegen een redelijk tarief kunnen verplaatsen.

Scheiden regie en vervoer

Op 31 december van dit jaar loopt de huidige Regiotaxi-samenwerking van de tien gemeenten met de provincie Gelderland af. Vanaf 1 januari 2017 zijn zij zelf verantwoordelijk voor het regionale vervoerssysteem. Een uitgangspunt van de gezamenlijke aanpak is het scheiden van regie en vervoer, in de hoop beide aspecten van het doelgroepenvervoer efficiënter in te richten. De aanbesteding voor de regie werd gewonnen door een combinatie van Noot Touringcar en de Regiecentrale.

De inschrijfperiode op het vervoer is inmiddels gesloten; later deze maand wordt naar verwachting bekend welke partij of partijen deze procedure hebben gewonnen. Vanaf de start is vervoer voorzien in het kader van wmo en aanvullend openbaar vervoer. Later kunnen daar andere reizigersgroepen aan worden toegevoegd, zoals wmo-dagbesteding, leerlingen en cliënten vanuit de Jeugdwet. De contracten worden eerste aangegaan voor een periode van twee jaar. Daarna kunnen ze nog drie keer met een jaar worden verlengd, waardoor de uiterste afloopdatum 31 december 2022 wordt.

Vijf percelen

Om kleinere, regionale bedrijven de kans te geven is de aanbesteding opgedeeld in vijf percelen, in dit geval ook wel basispunten genoemd. Door die opdeling kunnen meerdere partijen deelnemen in de uitvoering van de totale vervoervoorziening. Dat geeft MKB-bedrijven toegang tot deze procedure, iets dat nog kan worden versterkt door de mogelijkheid om als combinatie in te schrijven op één of meer percelen. De keuze voor vijf percelen moet ook zorgen voor concurrentie onder inschrijvers en leiden tot efficiency van het vervoer, zo schrijft de opdrachtgever.

Met die aanbesteding is men er overigens nog niet. Bij de inrichting van het vervoerssysteem wordt, zoals men het zelf formuleert, “de verbinding gelegd met vertegenwoordigers van de verschillende doelgroepen.” Nu en de komende tijd wordt er nog gesproken met de verschillende reizigersgroepen, vervoerders, belangenorganisaties, de regisseurs en gemeenteraden. Al die gesprekken dienen om de verbetermogelijkheden van het vervoerssysteem in kaart te brengen. Daarbij wordt gedacht aan een meer betrouwbare dienstverlening of het optimaliseren van de inzet van voertuigen.

Prijs is leidend

De huidige kenmerken van de Regiotaxi Gelderland vormen het uitgangspunt van Versis. Voor de reizigers verandert er per 1 januari dan ook nauwelijks iets: alleen de naam van het concept en het telefoonnummer dat er bij hoort. De prijsstelling hangt nog af van de aanbesteding van het het vervoer. De insteek is wel dat een tarief per kilometer in plaats van per zone voor eerlijkere prijzen gaat zorgen. Dit is wel dat de prijs waarvoor de vervoerders Versis menen te kunnen uitvoeren leidend is. Het extra aanbod van een flexibele schil en het kwaliteitsplan voor de chauffeurs zijn elk goed voor maximaal 150 punten. De overige beschikbare 700 punten kunnen alleen met prijs worden gescoord.

Wat dus zeker wel verandert is de naam, en daar is over nagedacht. Versis staat voor VervoerSysteem. Door de y te vervangen door een i klinkt het woord zoals je het schrijft, zodat daar geen misverstanden over kunnen ontstaan. Het beeldmerk bestaat uit vormen die doen denken aan pijlpunten, wat impliceert dat je met Versis alle kanten op kunt. De website www.versis.nl zal de komende tijd van steeds meer informatie worden voorzien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Regiotaxi Gelderland gaat verder als Versis”

Piet Pietersen|03.08.16|12:57

Is de opdracht aan het communicatiebureau ook aanbesteed? Heeft vast meer dan 200.000 gekost maar dat halen ze wel terug met een aanbesteding op prijs.

Richard te Brinke|07.08.16|17:32

Dat zeiden ze bij de regio foodvalley ook. Kleinere lokale bedrijven een kans geven. En wie is de winnaar geworden: Munckhof. Bepaald geen kleintje.

Piet Pietersen|28.10.16|11:00

Exact zo in Kennemerland, lokale bedrijven een kans geven, Munckhof/Maasbuurt krijgt 4 percelen, terwijl het maximum 2 was, heel vreemd

Marcel Janssen|11.06.17|17:16

Hallo gezien de verwachte temperatuur neem ik lekker vrij vandaag ! GEEN TEMPERATUUR OM IN EEN METALEN LOODS TE SLEUTELEN dus …….geen Reuvers !

Regiotaxi Gelderland gaat verder als Versis | TaxiPro
regiotaxi, Gelderland, taxi, passagier, taxichauffeur

Regiotaxi Gelderland gaat verder als Versis

De tien gemeenten die als Regio Rivierenland vanaf 1 januari 2017 verantwoordelijk zijn voor het regiotaxivervoer in hun gebied hebben de naam gepresenteerd waaronder dat zal gebeuren. Versis zal in eerste instantie betrekking hebben op het wmo-vervoer en het aanvullend openbaar vervoer. Later deze maand wordt bekend welke partijen het vervoer mogen gaan verzorgen. De regie werd eerder al aan Noot Touringcar en Regiecentraal gegund.

De bekendmaking van de naam Versis en het bijbehorende logo is een volgende stap in het kader van de Samenwerkingsovereenkomst Basismobiliteit 2017-2019. Deze werd in juli 2015 ondertekend door de gemeenten Buren, Culemborg, Geldermalsen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Tiel, West Maas en Waal en Zaltbommel, ofwel de Regio Rivierenland. Met de basismobiliteit beogen zij dat alle inwoners van het verzorgingsgebied zich zo zelfstandig mogelijk en tegen een redelijk tarief kunnen verplaatsen.

Scheiden regie en vervoer

Op 31 december van dit jaar loopt de huidige Regiotaxi-samenwerking van de tien gemeenten met de provincie Gelderland af. Vanaf 1 januari 2017 zijn zij zelf verantwoordelijk voor het regionale vervoerssysteem. Een uitgangspunt van de gezamenlijke aanpak is het scheiden van regie en vervoer, in de hoop beide aspecten van het doelgroepenvervoer efficiënter in te richten. De aanbesteding voor de regie werd gewonnen door een combinatie van Noot Touringcar en de Regiecentrale.

De inschrijfperiode op het vervoer is inmiddels gesloten; later deze maand wordt naar verwachting bekend welke partij of partijen deze procedure hebben gewonnen. Vanaf de start is vervoer voorzien in het kader van wmo en aanvullend openbaar vervoer. Later kunnen daar andere reizigersgroepen aan worden toegevoegd, zoals wmo-dagbesteding, leerlingen en cliënten vanuit de Jeugdwet. De contracten worden eerste aangegaan voor een periode van twee jaar. Daarna kunnen ze nog drie keer met een jaar worden verlengd, waardoor de uiterste afloopdatum 31 december 2022 wordt.

Vijf percelen

Om kleinere, regionale bedrijven de kans te geven is de aanbesteding opgedeeld in vijf percelen, in dit geval ook wel basispunten genoemd. Door die opdeling kunnen meerdere partijen deelnemen in de uitvoering van de totale vervoervoorziening. Dat geeft MKB-bedrijven toegang tot deze procedure, iets dat nog kan worden versterkt door de mogelijkheid om als combinatie in te schrijven op één of meer percelen. De keuze voor vijf percelen moet ook zorgen voor concurrentie onder inschrijvers en leiden tot efficiency van het vervoer, zo schrijft de opdrachtgever.

Met die aanbesteding is men er overigens nog niet. Bij de inrichting van het vervoerssysteem wordt, zoals men het zelf formuleert, “de verbinding gelegd met vertegenwoordigers van de verschillende doelgroepen.” Nu en de komende tijd wordt er nog gesproken met de verschillende reizigersgroepen, vervoerders, belangenorganisaties, de regisseurs en gemeenteraden. Al die gesprekken dienen om de verbetermogelijkheden van het vervoerssysteem in kaart te brengen. Daarbij wordt gedacht aan een meer betrouwbare dienstverlening of het optimaliseren van de inzet van voertuigen.

Prijs is leidend

De huidige kenmerken van de Regiotaxi Gelderland vormen het uitgangspunt van Versis. Voor de reizigers verandert er per 1 januari dan ook nauwelijks iets: alleen de naam van het concept en het telefoonnummer dat er bij hoort. De prijsstelling hangt nog af van de aanbesteding van het het vervoer. De insteek is wel dat een tarief per kilometer in plaats van per zone voor eerlijkere prijzen gaat zorgen. Dit is wel dat de prijs waarvoor de vervoerders Versis menen te kunnen uitvoeren leidend is. Het extra aanbod van een flexibele schil en het kwaliteitsplan voor de chauffeurs zijn elk goed voor maximaal 150 punten. De overige beschikbare 700 punten kunnen alleen met prijs worden gescoord.

Wat dus zeker wel verandert is de naam, en daar is over nagedacht. Versis staat voor VervoerSysteem. Door de y te vervangen door een i klinkt het woord zoals je het schrijft, zodat daar geen misverstanden over kunnen ontstaan. Het beeldmerk bestaat uit vormen die doen denken aan pijlpunten, wat impliceert dat je met Versis alle kanten op kunt. De website www.versis.nl zal de komende tijd van steeds meer informatie worden voorzien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Regiotaxi Gelderland gaat verder als Versis”

Piet Pietersen|03.08.16|12:57

Is de opdracht aan het communicatiebureau ook aanbesteed? Heeft vast meer dan 200.000 gekost maar dat halen ze wel terug met een aanbesteding op prijs.

Richard te Brinke|07.08.16|17:32

Dat zeiden ze bij de regio foodvalley ook. Kleinere lokale bedrijven een kans geven. En wie is de winnaar geworden: Munckhof. Bepaald geen kleintje.

Piet Pietersen|28.10.16|11:00

Exact zo in Kennemerland, lokale bedrijven een kans geven, Munckhof/Maasbuurt krijgt 4 percelen, terwijl het maximum 2 was, heel vreemd

Marcel Janssen|11.06.17|17:16

Hallo gezien de verwachte temperatuur neem ik lekker vrij vandaag ! GEEN TEMPERATUUR OM IN EEN METALEN LOODS TE SLEUTELEN dus …….geen Reuvers !