wmo, regiotaxi

Onderzoek instroom doelgroepreizigers in openbaar vervoer

Eindhoven en Helmond gaan samen een verkennend onderzoek doen naar de mogelijkheden om gebruikers van het doelgroepenvervoer in te laten stromen in het openbaar busvervoer. Het onderzoek moet uitwijzen of een combinatie van beide vervoersvormen bepaalde voordelen oplevert.

De insteek voor de samenwerking is volgens beide gemeenten het streven naar een samenleving waar iedereen zo optimaal mogelijk aan kan deelnemen. Goede mogelijkheden om vervoerd te worden, kunnen bijdragen aan de mate waarin mensen participeren. Waar mogelijk en gewenst mensen laten overstappen van speciaal vervoer naar openbaar vervoer moet bijdragen aan de integratie en emancipatie van mensen met een beperking, zo redeneren Helmond en Eindhoven.

Het openbaar vervoer ontwikkelt zich in de ogen van beide gemeenten ogen in twee richtingen: bundeling van lijnen enerzijds en maatwerkoplossingen waar die bundelingen voor blinde vlekken in de dienstregeling zorgen anderzijds. “Dit maatwerk lijkt steeds meer op doelgroepenvervoer. We verwachten dat een mogelijke combinatie van doelgroepenvervoer en OV voordelen oplevert”, aldus de uitleg. De gemeenten denken dan bijvoorbeeld aan een lagere kostprijs per kilometer. mits de bezettingsgraad voldoende is.

Wmo-budgetten

Het onderzoek loopt tot 1 januari 2017. Eindhoven maakt er 83.000 euro voor vrij terwijl Helmond er 38.000 euro aan bijdraagt. Beide gemeenten maken hiervoor gebruik van hun wmo-budgetten. Allereerst moet duidelijk worden of de vermeende voordelen inderdaad kunnen worden gerealiseerd. De bevindingen die het onderzoek oplevert moeten de gemeenten helpen besluiten om eventueel middelen vrij te maken om het OV door te ontwikkelen tot een oplossing die nog beter geschikt is voor de mensen die nu van het doelgroepenvervoer gebruikmaken.

Uit het onderzoek moet een aantal scenario’s voor één of beide gemeenten voortvloeien. Deze scenario’s gaan in op manieren om de gewenste integratie van vervoersvormen voor elkaar te krijgen. “Belangrijk aspect is dat het speciale karakter van het doelgroepenvervoer deels wordt genormaliseerd en dus minder stigmatiserend is”, aldus de gemeenten.

Contractvervoer

Er wordt wel opgemerkt dat het principe ‘inzet van het OV als het kan, speciaal vervoer voor doelgroepen als het moet’ leidend is. “Speciaal vervoer zal voor doelgroepen blijven bestaan indien andere vervoersmogelijkheden niet bestaan”, zo benadrukt de gemeente Eindhoven. Om te zorgen dat niet aan deze belangen voorbij wordt gegaan worden gebruikers, hun vertegenwoordigers en instellingen als scholen betrokken bij het project.

Mogelijk gevolg van dit alles is dat de omvang van het contractvervoer in de gemeenten Helmond en Eindhoven kleiner wordt dan nu het geval is. Daarom wordt de inhoud van de bestaande vervoerscontracten meegenomen in het onderzoek, zodat de risico’s op dit gebied kunnen worden afgewogen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.