gordel, tribus, B&S, taxi, rolstoel, taxichauffeur

Regiotaxi Noordoost-Brabant gegund aan ZCN

ZCN Totaalvervoer mag in 2017 en 2018 het regiotaxivervoer in Noordoost-Brabant voor zijn rekening nemen. Mogelijk komt er na afloop van die termijn nog twee keer een jaar bij. De kwaliteit van de inschrijving woog voor 60 procent mee; de prijs voor 40 procent.

De opdracht betreft het vervoer en de regie daarvan voor twaalf gemeenten: Bernheze, Boekel, Boxmeer, Cuijk, Grave, Landerd, Mill & Sint Hubert, Oss, Sint Anthonis, Sint Oedenrode, Uden en Veghel. Zij werken in de Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer (GR-KCV) voor de regio Noordoost-Brabant samen met de provincie. Regie en vervoer zijn in één aanbesteding ondergebracht, omdat de opdrachtgever daar bepaalde voordelen mee hoopt te realiseren: logistieke optimalisatie, betere dienstverlening, efficiency in ritindeling en aansturing en reductie van de kosten.

Regie alsnog apart

Deze overwegingen sluiten overigens niet uit dat de regie in het vervoer in de toekomst alsnog apart worden aanbesteed. Dat heeft eventueel pas zin als meerdere gebruikersgroepen kunnen worden toegevoegd aan het Regiotaxisysteem. Op dit moment maken wmo-gerechtigden, minima uit de gemeente Oss en vrije reizigers van de Regiotaxi gebruik. Het contract dat nu is getekend, geldt voor 2017 en 2018. Daarna kan het tweemaal met een jaar worden verlengd, maar in die twee verlengingsjaren heeft de opdrachtgever het recht om de regie elders onder te brengen.

Twee van de huidige gemeenten, Veghel en Sint-Oedenrode, vormen vanaf 1 januari 2017 samen met Schijndel de fusiegemeente Meierijstad. Schijndel heeft nu nog een eigen vervoersovereenkomst, maar na afloop daarvan wordt het regiotaxivervoer in dit gebied op 1 januari 2019 ondergebracht bij GR-KCV Noord-Brabant. Dat gebied zal dus alleen van de huidige overeenkomst deel gaan uitmaken als de optie tot verlenging wordt gelicht.

Punten voor punctualiteit

GR-KCV heeft gekozen voor een beoordeling op basis van Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Daarbij is prijs voor 40 procent meegewogen en kwaliteit dus logischerwijs voor de overige 60 procent. Van de 600 punten die er maximaal met kwaliteit konden worden gescoord, waren er 200 te verdienen met kwaliteit voor de gebruiker, zoals punctualiteit, veiligheid, maximale ritduur, kennis van het gebeid. Met extra kwaliteit ten opzichte van het Programma van Eisen waren 100 punten te verdienen, met het implementatieplan 70 en met maatschappelijk verantwoord ondernemen 80. De voorgestelde aanpak van de regie was goed voor maximaal 150 punten, waarvan 50 voor “meer geïndiceerde gebruikers in het openbaar vervoer.”

ZCN neemt met deze opdracht het stokje over van Munckhof. In 2015 werden er in het kader van Regiotaxi Noordoost-Brabant iets meer dan 210.000 ritten gereden. De meeste ritten, zo’n 61.500, werden verzorgd vanuit Oss. Dit is ook de grootste gemeente van de twaalf, met ruim 90.000 inwoners en in 2015 iets meer dan 3.500 wmo-pashouders –  al maakten maar ongeveer 1.300 van het dat jaar gebruik van de regiotaxi.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Regiotaxi Noordoost-Brabant gegund aan ZCN | TaxiPro
gordel, tribus, B&S, taxi, rolstoel, taxichauffeur

Regiotaxi Noordoost-Brabant gegund aan ZCN

ZCN Totaalvervoer mag in 2017 en 2018 het regiotaxivervoer in Noordoost-Brabant voor zijn rekening nemen. Mogelijk komt er na afloop van die termijn nog twee keer een jaar bij. De kwaliteit van de inschrijving woog voor 60 procent mee; de prijs voor 40 procent.

De opdracht betreft het vervoer en de regie daarvan voor twaalf gemeenten: Bernheze, Boekel, Boxmeer, Cuijk, Grave, Landerd, Mill & Sint Hubert, Oss, Sint Anthonis, Sint Oedenrode, Uden en Veghel. Zij werken in de Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer (GR-KCV) voor de regio Noordoost-Brabant samen met de provincie. Regie en vervoer zijn in één aanbesteding ondergebracht, omdat de opdrachtgever daar bepaalde voordelen mee hoopt te realiseren: logistieke optimalisatie, betere dienstverlening, efficiency in ritindeling en aansturing en reductie van de kosten.

Regie alsnog apart

Deze overwegingen sluiten overigens niet uit dat de regie in het vervoer in de toekomst alsnog apart worden aanbesteed. Dat heeft eventueel pas zin als meerdere gebruikersgroepen kunnen worden toegevoegd aan het Regiotaxisysteem. Op dit moment maken wmo-gerechtigden, minima uit de gemeente Oss en vrije reizigers van de Regiotaxi gebruik. Het contract dat nu is getekend, geldt voor 2017 en 2018. Daarna kan het tweemaal met een jaar worden verlengd, maar in die twee verlengingsjaren heeft de opdrachtgever het recht om de regie elders onder te brengen.

Twee van de huidige gemeenten, Veghel en Sint-Oedenrode, vormen vanaf 1 januari 2017 samen met Schijndel de fusiegemeente Meierijstad. Schijndel heeft nu nog een eigen vervoersovereenkomst, maar na afloop daarvan wordt het regiotaxivervoer in dit gebied op 1 januari 2019 ondergebracht bij GR-KCV Noord-Brabant. Dat gebied zal dus alleen van de huidige overeenkomst deel gaan uitmaken als de optie tot verlenging wordt gelicht.

Punten voor punctualiteit

GR-KCV heeft gekozen voor een beoordeling op basis van Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Daarbij is prijs voor 40 procent meegewogen en kwaliteit dus logischerwijs voor de overige 60 procent. Van de 600 punten die er maximaal met kwaliteit konden worden gescoord, waren er 200 te verdienen met kwaliteit voor de gebruiker, zoals punctualiteit, veiligheid, maximale ritduur, kennis van het gebeid. Met extra kwaliteit ten opzichte van het Programma van Eisen waren 100 punten te verdienen, met het implementatieplan 70 en met maatschappelijk verantwoord ondernemen 80. De voorgestelde aanpak van de regie was goed voor maximaal 150 punten, waarvan 50 voor “meer geïndiceerde gebruikers in het openbaar vervoer.”

ZCN neemt met deze opdracht het stokje over van Munckhof. In 2015 werden er in het kader van Regiotaxi Noordoost-Brabant iets meer dan 210.000 ritten gereden. De meeste ritten, zo’n 61.500, werden verzorgd vanuit Oss. Dit is ook de grootste gemeente van de twaalf, met ruim 90.000 inwoners en in 2015 iets meer dan 3.500 wmo-pashouders –  al maakten maar ongeveer 1.300 van het dat jaar gebruik van de regiotaxi.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.