‘Durf te experimenteren met budgetten doelgroepenvervoer’

Gepubliceerd op 06-02-2017 om 08:00

De schotten tussen budgetten voor doelgroepenvervoer en andere vormen van vervoer zullen steeds meer gaan verdwijnen, denkt staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu. Op weg naar die ontschotting is het volgens haar de moeite waard om te experimenteren met mogelijk betere oplossingen. Dijksma zei dat tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Koninklijk Nederlands Vervoer, gisteren in Den Haag.

De staatssecretaris vindt dat er in het verband van doelgroepenvervoer durf moet zijn om experimenten aan te gaan. “Dat wil de Tweede Kamer graag en ik ben daar zelf ook groot voorstander van. Er zijn veel verschillende budgetten voor zowel het decentrale vervoer als het doelgroepenvervoer. Het is interessant om te bekijken wat er gebeurt als je zaken die nu gescheiden zijn, bij elkaar zet. Kun je dan meer dan wat je nu kunt?”

De mogelijkheid van een andere uitkomst als gevolg van die aanpak vindt Dijksma “echt een heel goed experiment waard. En dat zal ook de toekomst zijn. De schotten tussen die budgetten zullen langzamerhand steeds meer gaan verdwijnen.”

Geen race naar de bodem

Dijksma is ook positief over het feit dat KNV samen met andere partijen een modelbestek heeft ontwikkeld. Dit bestek moet opdrachtgevers voor het doelgroepenvervoer stimuleren om meer op waarde te gunnen, en niet grotendeels op prijs.“Het is mooi en goed dat dit modelbestek is gemaakt, want ik ben zelf geen voorstander van de race naar de bodem.”

“In aanbestedingsland is prijs vaak de belangrijkste prikkel, maar voor passagiers gaat het ook over kwaliteit. Het is goed dat overheden scherp worden gehouden om daar op te blijven letten. Want er is nergens in de Europese regelgeving een gebod dat het bij aanbestedingen alleen over de prijs moet gaan.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro, SDC360 en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.