Publiek Vervoer

Groningen en Drenthe besteden doelgroepenvervoer samen aan

Bron: Publiek Vervoer

Alle 35 gemeenten in Groningen en Drenthe en beide provincies hebben besloten gezamenlijk hun doelgroepenvervoer aan te besteden. Ook de laatste gemeenten hebben een positief besluit genomen over het voorstel voor Publiek Vervoer en het OV-bureau Groningen Drenthe doet eveneens mee. De aanbesteding betreft vervoerscontracten die per 2018 van start gaan.

In 2016 konden ongeveer 55.000 wmo-pashouders en 3.700 kinderen in Groningen en Drenthe gebruik maken van taxivervoer. Daarnaast namen vorig jaar zoā€™n 57.000 mensen de Regiotaxi en maken veel inwoners gebruik van lokaal vervoer, zoals buurtbussen en speciaal stadsvervoer. Al dit vervoer wordt verzorgd door de regionale taxibedrijven en zal in de nabije toekomst onder de vlag van Publiek Vervoer worden samengebracht.

Alle gemeentes in Groningen en Drenthe, alsmede de provincies zelf, gaven begin 2016 opdracht aan de projectorganisatie Publiek Vervoer om een plan op te stellen voor een gezamenlijke aanbesteding van het doelgroepenvervoer. Al sinds 2008 wordenĀ deze aanbestedingen in regionale samenwerkingsverbanden aanbesteed. Het idee is dat er nog een efficiencyslag kan worden gemaakt, en dat er wellicht mogelijkheden zijn om het doelgroepenvervoer met kleinschalig OV te combineren. Omdat veel vervoerscontracten eind 2017 aflopen, wordt 1 januari 2018 als een mooi moment gezien om met de nieuwe aanpak van start te gaan.

Pilots opstarten

De betrokken partijen willen zoveel mogelijk inwoners van Groningen en Drenthe de mogelijkheid bieden om zelfstandig, efficiƫnt en betaalbaar te reizen met verschillende vormen van publiek vervoer. Daarbij wordt gestreefd naar een optimale integratie van alle vervoersvormen. In dat geheel moet de reiziger centraal blijven staan. De gemeenten bepalen de individuele mogelijkheden en beperkingen. Daarnaast is het streven om reizigers meer zelfredzaam te maken. Meer samenwerking biedt onder meer de kans om daar pilots voor op te starten.

Inwoners die dat nodig hebben kunnen ook vanaf 2018 via hun gemeente gebruik blijven maken van vervoer op maat. Daarnaast blijven aanvullende mogelijkheden op de buslijnen en treinen van het openbaar vervoer voor iedereen aanwezig. Ook nadat de nieuwe vervoerscontracten zijn ingegaan, wil men het systeem blijven verbeteren en waar mogelijk efficiƫnter maken.

Minder taxiā€™s leeg terug

Dan kan het bijvoorbeeld gaan om een betere afstemming van doelgroepenvervoer op openbaar vervoer en verdere onderlinge samenwerking door de vervoerders. Slimmere combinaties zullen naar verwachting tot gevolg hebben dat minder taxi’s leeg terug rijden. Via pilots worden initiatieven ondersteund, die zelfstandig reizen bevorderen en de leefbaarheid in gebieden verhogen.

Voor mensen met een wmo-pas en kinderen in het leerlingenvervoer verandert er in Groningen en Drentje dit jaar nog niets. Eventuele wijzigingen in de toekomst worden vroegtijdig gecommuniceerd. Via de website publiekvervoer.nl kan iedereen op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Groningen en Drenthe besteden doelgroepenvervoer samen aan | TaxiPro
Publiek Vervoer

Groningen en Drenthe besteden doelgroepenvervoer samen aan

Bron: Publiek Vervoer

Alle 35 gemeenten in Groningen en Drenthe en beide provincies hebben besloten gezamenlijk hun doelgroepenvervoer aan te besteden. Ook de laatste gemeenten hebben een positief besluit genomen over het voorstel voor Publiek Vervoer en het OV-bureau Groningen Drenthe doet eveneens mee. De aanbesteding betreft vervoerscontracten die per 2018 van start gaan.

In 2016 konden ongeveer 55.000 wmo-pashouders en 3.700 kinderen in Groningen en Drenthe gebruik maken van taxivervoer. Daarnaast namen vorig jaar zoā€™n 57.000 mensen de Regiotaxi en maken veel inwoners gebruik van lokaal vervoer, zoals buurtbussen en speciaal stadsvervoer. Al dit vervoer wordt verzorgd door de regionale taxibedrijven en zal in de nabije toekomst onder de vlag van Publiek Vervoer worden samengebracht.

Alle gemeentes in Groningen en Drenthe, alsmede de provincies zelf, gaven begin 2016 opdracht aan de projectorganisatie Publiek Vervoer om een plan op te stellen voor een gezamenlijke aanbesteding van het doelgroepenvervoer. Al sinds 2008 wordenĀ deze aanbestedingen in regionale samenwerkingsverbanden aanbesteed. Het idee is dat er nog een efficiencyslag kan worden gemaakt, en dat er wellicht mogelijkheden zijn om het doelgroepenvervoer met kleinschalig OV te combineren. Omdat veel vervoerscontracten eind 2017 aflopen, wordt 1 januari 2018 als een mooi moment gezien om met de nieuwe aanpak van start te gaan.

Pilots opstarten

De betrokken partijen willen zoveel mogelijk inwoners van Groningen en Drenthe de mogelijkheid bieden om zelfstandig, efficiƫnt en betaalbaar te reizen met verschillende vormen van publiek vervoer. Daarbij wordt gestreefd naar een optimale integratie van alle vervoersvormen. In dat geheel moet de reiziger centraal blijven staan. De gemeenten bepalen de individuele mogelijkheden en beperkingen. Daarnaast is het streven om reizigers meer zelfredzaam te maken. Meer samenwerking biedt onder meer de kans om daar pilots voor op te starten.

Inwoners die dat nodig hebben kunnen ook vanaf 2018 via hun gemeente gebruik blijven maken van vervoer op maat. Daarnaast blijven aanvullende mogelijkheden op de buslijnen en treinen van het openbaar vervoer voor iedereen aanwezig. Ook nadat de nieuwe vervoerscontracten zijn ingegaan, wil men het systeem blijven verbeteren en waar mogelijk efficiƫnter maken.

Minder taxiā€™s leeg terug

Dan kan het bijvoorbeeld gaan om een betere afstemming van doelgroepenvervoer op openbaar vervoer en verdere onderlinge samenwerking door de vervoerders. Slimmere combinaties zullen naar verwachting tot gevolg hebben dat minder taxi’s leeg terug rijden. Via pilots worden initiatieven ondersteund, die zelfstandig reizen bevorderen en de leefbaarheid in gebieden verhogen.

Voor mensen met een wmo-pas en kinderen in het leerlingenvervoer verandert er in Groningen en Drentje dit jaar nog niets. Eventuele wijzigingen in de toekomst worden vroegtijdig gecommuniceerd. Via de website publiekvervoer.nl kan iedereen op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.