FNV Taxi luidt noodklok over tarieven doelgroepenvervoer

Met een open brief aan de aanbestedende overheden heeft FNV Taxi opgeroepen tot een verhoging van de tarieven voor doelgroepenvervoer. De vakbond wil zo samen met de gemeenten een einde maken aan de race naar de bodem in aanbestedingen. Ook komt de vakbond in opstand tegen nog minder regelgeving in de taxibranche.

De brief is verstuurd aan gemeenten, regionale overheden en taxiwoordvoerders van partijen in de Tweede Kamer. FNV Taxi constateert in het document dat er het nodige mis gaat met vervoersaanbestedingen, met grote gevolgen voor werknemers in de sector. De vakbond constateert dat werkgevers alles doen om het hoofd boven water te houden en dat dit niet zelden ten koste gaat van het personeel. “Werknemers moeten, buiten het hard werken in de taxisector om, ook nog eens knokken tegen de werkgever(s) om te krijgen waar zij recht op hebben: het loon.”

Vooral gegund op prijs

Volgens de vakbond durven veel werknemers in de taxibranche die strijd niet eens aan te gaan uit angst om geen vast contract te krijgen. Door de manier van aanbesteedden de Wet werk en zekerheid zijn vaste dienstverbanden in de sector een schaars goed geworden, constateert FNV. Aanbestedingen worden vooral gegund op prijs en veel vervoerders schrijven vooral in om maar aan het het werk te blijven. Bovendien zijn de contracten vaak te kort om nieuwe voertuigen te kunnen afschrijven en het in vaste dienst nemen van chauffeurs en ander personeel te verantwoorden.

In aanbestedingen worden bovendien allerlei eisen gesteld, zoals het meewerken aan social return, de inzet van vrijwilligers, chauffeurs die over een geldige chauffeurspas beschikken en meer. “De overheid heeft actief meegedaan aan de opstart om van taxichauffeur een echt beroep te maken”, schrijft FNV Taxi. “Hier is stevig in geïnvesteerd en wat zien we nu: precies de omgekeerde wereld, wat is opgebouwd wordt / is nu weer afgebroken.”

Meer chaos

De vakbond verwijst ook naar Uber, omdat er onder invloed van deze taxidienst zou worden gesproken over het afschaffen of aanpassen van het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs, terwijl “de regels in Nederland al minimaal zijn en er een groot overschot is aan taxichauffeurs. De regels die er zijn, worden nauwelijks gehandhaafd. In deze overspannen sector levert minder regelgeving alleen maar meer chaos op, en een verlies van kwaliteit in het vervoer van kwetsbare groepen.”

Het is veel mensen een door in het oog dat gekwalificeerde chauffeurs bij het UWV terechtkomen, terwijl datzelfde UWV mensen met een uitkering omschoolt tot taxichauffeurs. De te lage tarieven hebben volgens de vakbond een negatief effect op vervoerders (faillissementen), werknemers (geen werk of vast contract) en uiteindelijk ook cliënten, want vroeg of laat lijdt het vervoer onder moeilijke omstandigheden. FNV wil dan ook samen met de opdrachtgevers tot een verhoging van de tarieven voor doelgroepenvervoer komen. “Taxivervoer is een vak, ondernemer en werknemer moeten hier fatsoenlijk voor beloond worden.”

Lees ook: ‘Vakbekwaamheidsexamen taxichauffeurs moet blijven’

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “FNV Taxi luidt noodklok over tarieven doelgroepenvervoer”

Piet Pietersen|24.02.17|13:11

een ander zeer groot probleem is natuurlijk de WWZ, maar daar horen we de FNV niet over.

Hans Mensert|24.02.17|16:17

Bovenstaand stukje is zo waar. Helaas, komt het, zoals zo vaak, voor mij te laat. Na bijna 32 jaar stonden we ineens op straat nadat een concessie weer van vervoerder wisselde. Samen met 40 anderen collega’s viel ik niet onder de OPOV regeling. Omdat ik 55 ben, in het bezit van al mijn papieren, ben ik te duur. Een volledige werkweek van 40 uur wil men mij niet geven. Ik werk nu circa 20 uur per week en krijg UWV aangevuld. Ik dank de politiek voor deze geweldige chaos
Hans Mensert

FNV Taxi luidt noodklok over tarieven doelgroepenvervoer | TaxiPro

FNV Taxi luidt noodklok over tarieven doelgroepenvervoer

Met een open brief aan de aanbestedende overheden heeft FNV Taxi opgeroepen tot een verhoging van de tarieven voor doelgroepenvervoer. De vakbond wil zo samen met de gemeenten een einde maken aan de race naar de bodem in aanbestedingen. Ook komt de vakbond in opstand tegen nog minder regelgeving in de taxibranche.

De brief is verstuurd aan gemeenten, regionale overheden en taxiwoordvoerders van partijen in de Tweede Kamer. FNV Taxi constateert in het document dat er het nodige mis gaat met vervoersaanbestedingen, met grote gevolgen voor werknemers in de sector. De vakbond constateert dat werkgevers alles doen om het hoofd boven water te houden en dat dit niet zelden ten koste gaat van het personeel. “Werknemers moeten, buiten het hard werken in de taxisector om, ook nog eens knokken tegen de werkgever(s) om te krijgen waar zij recht op hebben: het loon.”

Vooral gegund op prijs

Volgens de vakbond durven veel werknemers in de taxibranche die strijd niet eens aan te gaan uit angst om geen vast contract te krijgen. Door de manier van aanbesteedden de Wet werk en zekerheid zijn vaste dienstverbanden in de sector een schaars goed geworden, constateert FNV. Aanbestedingen worden vooral gegund op prijs en veel vervoerders schrijven vooral in om maar aan het het werk te blijven. Bovendien zijn de contracten vaak te kort om nieuwe voertuigen te kunnen afschrijven en het in vaste dienst nemen van chauffeurs en ander personeel te verantwoorden.

In aanbestedingen worden bovendien allerlei eisen gesteld, zoals het meewerken aan social return, de inzet van vrijwilligers, chauffeurs die over een geldige chauffeurspas beschikken en meer. “De overheid heeft actief meegedaan aan de opstart om van taxichauffeur een echt beroep te maken”, schrijft FNV Taxi. “Hier is stevig in geïnvesteerd en wat zien we nu: precies de omgekeerde wereld, wat is opgebouwd wordt / is nu weer afgebroken.”

Meer chaos

De vakbond verwijst ook naar Uber, omdat er onder invloed van deze taxidienst zou worden gesproken over het afschaffen of aanpassen van het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs, terwijl “de regels in Nederland al minimaal zijn en er een groot overschot is aan taxichauffeurs. De regels die er zijn, worden nauwelijks gehandhaafd. In deze overspannen sector levert minder regelgeving alleen maar meer chaos op, en een verlies van kwaliteit in het vervoer van kwetsbare groepen.”

Het is veel mensen een door in het oog dat gekwalificeerde chauffeurs bij het UWV terechtkomen, terwijl datzelfde UWV mensen met een uitkering omschoolt tot taxichauffeurs. De te lage tarieven hebben volgens de vakbond een negatief effect op vervoerders (faillissementen), werknemers (geen werk of vast contract) en uiteindelijk ook cliënten, want vroeg of laat lijdt het vervoer onder moeilijke omstandigheden. FNV wil dan ook samen met de opdrachtgevers tot een verhoging van de tarieven voor doelgroepenvervoer komen. “Taxivervoer is een vak, ondernemer en werknemer moeten hier fatsoenlijk voor beloond worden.”

Lees ook: ‘Vakbekwaamheidsexamen taxichauffeurs moet blijven’

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “FNV Taxi luidt noodklok over tarieven doelgroepenvervoer”

Piet Pietersen|24.02.17|13:11

een ander zeer groot probleem is natuurlijk de WWZ, maar daar horen we de FNV niet over.

Hans Mensert|24.02.17|16:17

Bovenstaand stukje is zo waar. Helaas, komt het, zoals zo vaak, voor mij te laat. Na bijna 32 jaar stonden we ineens op straat nadat een concessie weer van vervoerder wisselde. Samen met 40 anderen collega’s viel ik niet onder de OPOV regeling. Omdat ik 55 ben, in het bezit van al mijn papieren, ben ik te duur. Een volledige werkweek van 40 uur wil men mij niet geven. Ik werk nu circa 20 uur per week en krijg UWV aangevuld. Ik dank de politiek voor deze geweldige chaos
Hans Mensert