Drechthopper 5

Goede eerste maanden voor Mobiliteitsplatform Stroomlijn

Bron: TaxiPro (VK)

Onder meer de wmo-taxi’s in de regio Drechtsteden rijden sinds begin dit jaar op aansturing van het nieuwe mobiliteitsplatform Stroomlijn. Niet alleen zijn regie en vervoer hier gescheiden, de opdrachtgever neemt die regie bovendien voor eigen rekening. De betrokkenen zijn tevreden over de eerste drie maanden, zo bleek bij de officiële startbijeenkomst in Dordrecht.

Het doelgroepenvervoer in de gemeenten Sliedrecht, Alblasserdam, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht en Dordrecht moet op termijn allemaal onder Stroomlijn gaan vallen. De bundeling is voortgekomen uit de wens om de kwaliteit van het vervoer te verbeteren, niet primair om te bezuinigen. De regie en het vervoer zijn gescheiden, waarbij die eerste activiteit niet door een marktpartij maar door de opdrachtgever zelf wordt verzorgd. Stroomlijn heeft Lisette de Lijster de Raadt als directeur, iemand die veel ervaring in de vervoersbranche heeft. Het platform heeft bij elkaar twaalf fulltimers, die eveneens uit de taxibranche afkomstig zijn.

Aan de markt overlaten

Vanuit het algemeen bestuur van de Drechtsteden, de Drechtraad, was lange tijd veel bezwaar tegen de opzet van Stroomlijn. Karin Lambrechts, wethouder van de gemeente Dordrecht, legt uit waar die scepsis op was gebaseerd. “Voorheen was de regie in handen van vervoerders, dus men vroeg zich af waarom we dat zo nodig zelf wilden gaan doen. Konden we dat als overheid niet beter aan de markt overlaten? En zou de nieuwe aanpak wel goed zijn voor de gebruikers van het vervoer? Uiteindelijk hebben we alle scepsis kunnen wegnemen.”

Lisette de Lijster de Raadt, directeur van Stroomlijn, stelt dat de vervoerders ook blij zijn met hoe Stroomlijn in de praktijk uitpakt. “Voorheen was er veel onzekerheid over de hoeveelheid uren, nu is er een minimum aantal uren gegarandeerd. Onlangs waren de vervoerders ook bij een overleg met de Drechtraad. Vanuit Haars werd aangegeven dat ze het aanvankelijk maar niets vonden dat wij zelf de regie gingen doen. Maar daar waren ze op teruggekomen, en er werd aangegeven dat Stroomlijn voor Haars echt een partner met kennis van zaken is gebleken.”

Later instromen

Het vervoer dat nu onder Stroomlijn valt, is gegund aan Munckhof en de combinatie van DVG-bedrijven Haars en Stam. De Lijster de Raadt. “Het  gaat om zo’n 1.200 ritten per dag, of 400.000 tot 450.000 ritten op jaarbasis. Vooralsnog betreft dat het wmo-vervoer, zowel van en naar dagbestedingen als vraagafhankelijk, als het vervoer van en naar sociale werkplaatsen. Overigens zijn de budgetten voor het doelgroepenvervoer ten opzichte van de oude situatie niet veranderd.” Andere vormen van doelgroepenvervoer, zoals dat van leerlingen, kunnen later onderdeel gaan uitmaken van Stroomlijn.

Een streven van deze vorm van aanbesteden was om ook de kleinere vervoerders de kans geven om in te schrijven. Dat is wellicht gebeurd, maar het vervoer is uiteindelijk aan grotere bedrijven gegund: Taxi Stam heeft ruim zeventig voertuigen, Haars een kleine 200 en Munckhof behoort tot de grootste taxibedrijven van Nederland. De implementatieperiode werd nog bemoeilijkt doordat de vorige vervoerder via de rechter bezwaar maakte tegen de gunning aan Haars, Stam en Munckhof. Bovendien was de gekozen aanpak voor alle betrokkenen nieuw.

Uitstekende start

“Een deel van het vervoer ging in januari van start, een deel in februari. Het was een race tegen de klok, maar de eerste weken en maanden zijn goed verlopen”, stelt wethouder Karin Lambrechts. “Door de rechtszaak moesten we afwachten of we met deze vervoerders verder konden. Toen duidelijk werd dat dit het geval was, hadden we nog maar twee maanden om alles in goede banen te leiden.” De Lijster de Raadt: “Maar ondanks dat alles hebben we een uitstekende start gehad. Niemand die vervoerd moest worden, is blijven staan. Met zo’n grote implementatietijd is dat een prestatie van formaat. Petje af voor de vervoerders en chauffeurs.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Goede eerste maanden voor Mobiliteitsplatform Stroomlijn | TaxiPro
Drechthopper 5

Goede eerste maanden voor Mobiliteitsplatform Stroomlijn

Bron: TaxiPro (VK)

Onder meer de wmo-taxi’s in de regio Drechtsteden rijden sinds begin dit jaar op aansturing van het nieuwe mobiliteitsplatform Stroomlijn. Niet alleen zijn regie en vervoer hier gescheiden, de opdrachtgever neemt die regie bovendien voor eigen rekening. De betrokkenen zijn tevreden over de eerste drie maanden, zo bleek bij de officiële startbijeenkomst in Dordrecht.

Het doelgroepenvervoer in de gemeenten Sliedrecht, Alblasserdam, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht en Dordrecht moet op termijn allemaal onder Stroomlijn gaan vallen. De bundeling is voortgekomen uit de wens om de kwaliteit van het vervoer te verbeteren, niet primair om te bezuinigen. De regie en het vervoer zijn gescheiden, waarbij die eerste activiteit niet door een marktpartij maar door de opdrachtgever zelf wordt verzorgd. Stroomlijn heeft Lisette de Lijster de Raadt als directeur, iemand die veel ervaring in de vervoersbranche heeft. Het platform heeft bij elkaar twaalf fulltimers, die eveneens uit de taxibranche afkomstig zijn.

Aan de markt overlaten

Vanuit het algemeen bestuur van de Drechtsteden, de Drechtraad, was lange tijd veel bezwaar tegen de opzet van Stroomlijn. Karin Lambrechts, wethouder van de gemeente Dordrecht, legt uit waar die scepsis op was gebaseerd. “Voorheen was de regie in handen van vervoerders, dus men vroeg zich af waarom we dat zo nodig zelf wilden gaan doen. Konden we dat als overheid niet beter aan de markt overlaten? En zou de nieuwe aanpak wel goed zijn voor de gebruikers van het vervoer? Uiteindelijk hebben we alle scepsis kunnen wegnemen.”

Lisette de Lijster de Raadt, directeur van Stroomlijn, stelt dat de vervoerders ook blij zijn met hoe Stroomlijn in de praktijk uitpakt. “Voorheen was er veel onzekerheid over de hoeveelheid uren, nu is er een minimum aantal uren gegarandeerd. Onlangs waren de vervoerders ook bij een overleg met de Drechtraad. Vanuit Haars werd aangegeven dat ze het aanvankelijk maar niets vonden dat wij zelf de regie gingen doen. Maar daar waren ze op teruggekomen, en er werd aangegeven dat Stroomlijn voor Haars echt een partner met kennis van zaken is gebleken.”

Later instromen

Het vervoer dat nu onder Stroomlijn valt, is gegund aan Munckhof en de combinatie van DVG-bedrijven Haars en Stam. De Lijster de Raadt. “Het  gaat om zo’n 1.200 ritten per dag, of 400.000 tot 450.000 ritten op jaarbasis. Vooralsnog betreft dat het wmo-vervoer, zowel van en naar dagbestedingen als vraagafhankelijk, als het vervoer van en naar sociale werkplaatsen. Overigens zijn de budgetten voor het doelgroepenvervoer ten opzichte van de oude situatie niet veranderd.” Andere vormen van doelgroepenvervoer, zoals dat van leerlingen, kunnen later onderdeel gaan uitmaken van Stroomlijn.

Een streven van deze vorm van aanbesteden was om ook de kleinere vervoerders de kans geven om in te schrijven. Dat is wellicht gebeurd, maar het vervoer is uiteindelijk aan grotere bedrijven gegund: Taxi Stam heeft ruim zeventig voertuigen, Haars een kleine 200 en Munckhof behoort tot de grootste taxibedrijven van Nederland. De implementatieperiode werd nog bemoeilijkt doordat de vorige vervoerder via de rechter bezwaar maakte tegen de gunning aan Haars, Stam en Munckhof. Bovendien was de gekozen aanpak voor alle betrokkenen nieuw.

Uitstekende start

“Een deel van het vervoer ging in januari van start, een deel in februari. Het was een race tegen de klok, maar de eerste weken en maanden zijn goed verlopen”, stelt wethouder Karin Lambrechts. “Door de rechtszaak moesten we afwachten of we met deze vervoerders verder konden. Toen duidelijk werd dat dit het geval was, hadden we nog maar twee maanden om alles in goede banen te leiden.” De Lijster de Raadt: “Maar ondanks dat alles hebben we een uitstekende start gehad. Niemand die vervoerd moest worden, is blijven staan. Met zo’n grote implementatietijd is dat een prestatie van formaat. Petje af voor de vervoerders en chauffeurs.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.