Amsterdam vergroot subsidiepot elektrische taxi’s met 6,5 miljoen

Nederland, Amsterdam, Luchthaven Schiphol, 16 oktober 2014 presentatie van Tesla taxis. de introductie van de electrische duurzame taxi op Luchthaven Schiphol. foto: Herman Wouters

Omdat er veel vraag blijft naar elektrisch vervoer heeft de gemeente besloten subsidie voor de schoonste brandstofvoertuigen, die nauwelijks wordt aangevraagd, in te zetten voor elektrische voertuigen. Het gaat om een bedrag van 6,5 miljoen euro. Zo kunnen nog meer ondernemers in Amsterdam overgaan op uitstootvrije auto’s, bestelbusjes en taxi’s. Dit draagt bij aan de doelstelling uit de Agenda Duurzaamheid om het Amsterdamse verkeer in 2025 zoveel mogelijk uitstootvrij te laten zijn.

Sinds 2012 is er subsidie voor elektrische voertuigen om de luchtkwaliteit sneller te verschonen. De regeling is veel gebruikt: bijna 900 elektrische voertuigen zijn aangeschaft voor gebruik in Amsterdam met behulp van de subsidie. Bovenop de 29 miljoen euro die ondernemers hieraan hebben uitgegeven heeft de gemeente 5 miljoen euro aan subsidie vastgesteld. Dit is voor elektrische voertuigen die dagelijks en veel rijden door de stad, zoals taxi’s.

Nieuwe subsidieregeling voor elektrisch vervoer

De huidige regeling voor elektrische voertuigen loopt af op 31 december 2015. In het najaar wordt een nieuwe subsidieregeling bekendgemaakt.

De gemeente houdt voor de schoonste brandstofvoertuigen, zoals bijvoorbeeld plug-in hybrides, euro 6 diesel en groen gas, een bedrag van €375.000 beschikbaar. Hiermee kunnen vanuit de euro 6/vi subsidieregeling nog circa 200 voertuigen worden gesubsidieerd. De euro 6/vi regeling vervalt per 1 september 2015 omdat alle verkochte dieselvoertuigen vanaf die datum wettelijk aan de euro 6 norm moeten voldoen.

Agenda Duurzaamheid

Het Amsterdamse college wil de verduurzaming van de hoofdstad versnellen. In 2020 kent Amsterdam 20% meer duurzame energie en 20% minder energiegebruik. Stimulering van elektrisch vervoer, slimme distributie en de uitbreiding van de milieuzone naar bestelwagens moeten de lucht in de stad gezonder maken.

Meer informatie over de Amsterdamse subsidieregelingen voor schone voertuigen is te vinden op www.amsterdam.nl/zakelijkeveelrijder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Amsterdam vergroot subsidiepot elektrische taxi’s met 6,5 miljoen”

M. Martins.|22.04.15|14:34

Weet Amsterdam nog niet dat de taxi waarschijnlijk binnenkort niet meer bestaat?

Johan Zevenbergen|22.04.15|17:10

Kun je in ieder geval nog mooi goedkoop aan een auto komen, om in de milieuzone te snorren.

M. Martins.|22.04.15|17:46

Die prijzen van elektrische wagens gaan nergens over. Zelfs als je subsidie krijgt.

Paul Dijkhuizen|23.04.15|14:11

Blijft toch vreemd dat wanneer je een auto hebt die op gas rijdt, je extra moet betalen….

Ben Hennik|24.04.15|04:36

moet de tesla dealer ook mee werken. helaas doen hun niet aan auto inruilen. daardoor zal de taxi subsidie alleen gebruikt worden door schiphol en e-taxi. goed werk om zo de oude garde eruit te drukken.

4 x ben ik weggestuurd omdat ik 16.000,- effe moest meenemen en mijn eigen auto maar kwijt moest raken op straat. beetje jammer

M. Martins.|24.04.15|12:31

Leuk dat zogenaamde groen stimuleren in Amsterdam terwijl ze aan de andere kant steeds meer taxi’s toelaten die vrijwel allemaal oude hokken aanschaffen. Er is geen plaats voor dus dat rijdt de hele dag onnodig rondjes door de stad. Wagens uit 86, 99 en dat soort schoot.

Schitterend, Even de Tesla’s zijn vervuilender dan een nieuwe diesel auto, het produceert een zeer gevaarlijke fijnstof… (dit is gebleken na een onafhankelijk onderzoek door een instituut.)

Dus hoezo milieuvriendelijk…

Rij-ze

Johan Zevenbergen|25.04.15|20:02

Tijd dat de overheid is stopt met allerlei stimulering en subsidie,s voor kleine doelgroepen.
Laat ze dat geld in projecten steken waar iedereen in het land wat aan heeft.