Audi, A6, taxi, 2.0 TDI

Rijtest nieuwe Audi A6 2.0 TDI met wifi-hotspot

AUTOVANDAAG – Wifi in de auto, volledige led-verlichting rondom, navigeren met Google Earth, night vision, de mogelijkheden zijn eindeloos in Audi’s nieuwe A6. Een regelrechte topklasse limousine die ook nog eens uitstekend stuurt.

Aan originaliteit ontbreekt het anderzijds enigszins: de nieuwste modellen van Audi lijken inmiddels wel erg veel op elkaar. Kijk maar eens naar de A8, de A7 en nu deze nieuwe A6, knappe jongen die ze uit elkaar weet te houden, zeker recht van voren. Trouwens ook en profil.

Wielbasis

Ten opzichte van de vorige A6 is de nieuweling iets korter en lager. Bovendien is de wielbasis duidelijk toegenomen waardoor de auto nog beter in balans is. Audi heeft ook aan gewichtsbesparing gedaan door meer gebruik te maken van het lichtgewicht aluminium.

Afhankelijk van de motorversie is de nieuwe A6 tot 80 kilogram lichter. Een enthousiaste Audi-ingenieur vertelt trots dat de nieuweling met Quattro-aandrijving zelfs minder gewicht op de schaal legt dan de concurrenten met louter achterwielaandrijving.

2.0 TDI

Audi reserveert voor de nieuwe A6 in eerste instantie een vijftal motoren, op de 2.0 TDI na allen zescilinders. De viercilinder diesel levert nog altijd een aardig vermogen van 177 pk en er is 380 Nm aan koppel beschikbaar.

De tweeliter heeft geen enkele moeite met de A6. Al binnen 8,7 tellen staat er 100 km/u op de klok en pas bij 228 km/u raakt de common rail buiten adem. Audi stuurt het potentieel in deze 2.0 TDI via een handgeschakelde zesbak naar de voorwielen.

ESP

De voorwielaandrijvers (ook de geknepen 3.0 TDI en 2.8 FSI) zijn gezegend met ESP voorzien van een limited-slip differentieel, een elektronisch sper dat onderstuur opvangt door meer vermogen te sturen naar het voorwiel met de meeste grip.

Opvallend is de rust aan boord. Dat duidt meestal op een perfecte isolatie. En dat is ongetwijfeld het geval, maar ook met bijvoorbeeld het portierraam open houdt de motor zich opvallend stil.

Verbruik

Deze 2.0 TDI weet bovendien een keurig verbruik te noteren. Dankzij een uitgekiende Cw-waarde (0,26) en spaarsystemen als remgeneratie en een stop-start-automaat (standaard op iedere A6) claimt Audi een gemiddeld verbruik van slechts 4,9 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 129 g/km.

Een flinke verbetering; de vorige A6 2.0 TDI (170 pk) nam iedere 100 kilometer 5,7 liter diesel tot zich. Dat verbruikt de nieuwe 3.0 TDI zelfs niet eens (5,2 l/100 km).

Geluid

De instapdiesel doet allesbehalve afbreuk aan het topklasse niveau van de nieuwe A6. In de praktijk houdt de standaard Multitronic-automaat (Audi’s CVT) met acht voorgeprogrammeerde gangen tijdens accelereren het toerental constant tussen de 2.000 en 3.000 omwentelingen. Dat geeft ook weer een zekere mate aan rust, al mag de sound uit beide eindpijpen best gehoord worden.

Net als voor het exterieur is ook voor het interieur met een knipoog gekeken naar het binnenste van de A7 en A8. Of beter gezegd, grotendeels gekopieerd. Keuze te over als het gaat om kleurstelling, bekleding en type decorinleg.

MMI-systeem

Bijzonder is de teakhouten decorinleg, een houtsoort die voornamelijk voor de afwerking van luxe jachten wordt gebruikt. De ergonomie is eveneens dik in orde. Het MMI-systeem, waarin zo’n beetje alle functies van de auto zijn ondergebracht, laat zich intuïtief bedienen met een grote draaiknop op de middentunnel.

Overigens is MMI met diverse modules uit te breiden. MMI navigatie plus werkt bijvoorbeeld nauw samen met de verschillende veiligheids- en assistentiesystemen. De gegevens van de route worden gebruikt om de werking van de verlichting, de transmissie en adaptieve cruise control te optimaliseren.

Navigatie

Navigeren gaat in de A6 via een groot scherm dat ingenieus uit het dashboard tevoorschijn komt en gebruik maakt van levensechte kaarten van Google Earth. De aanwijzigen worden trouwens tevens op het display tussen snelheidsmeter en toerenteller geprojecteerd. Daarop wordt ook het beeld van de optionele infraroodcamera (night vision) getoond.

Volledige led-verlichting voor de koplampen, waarbij een grootlichtassistent zorgdraagt voor automatisch overschakelen tussen dim- en grootlicht, een inparkeerhulp, adaptieve cruise control met stop & go-functie en een head up-display, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Wifi-hotspot

Nieuw voor de A6 is de optionele Wifi-hotspot in de auto. Zaak is wel om een data-abonnement bij een mobiele internetprovider te nemen, waarna vrolijk met maximaal acht apparaten (laptop, smartphone of iPad) op het wereldwijde web gesurft kan worden.

Met de komst van de nieuwe A6, begin maart, vindt Audi weer de aansluiting met de Mercedes E-klasse en BMW 5-serie. Op diverse fronten gaat de nieuwe A6 zelfs weer een stapje verder.

De prijslijst van de nieuwe A6 limousine start bij 46.900 euro voor de 2.0 TDI.

Audi, A6, interieur

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijtest nieuwe Audi A6 2.0 TDI met wifi-hotspot | TaxiPro
Audi, A6, taxi, 2.0 TDI

Rijtest nieuwe Audi A6 2.0 TDI met wifi-hotspot

AUTOVANDAAG – Wifi in de auto, volledige led-verlichting rondom, navigeren met Google Earth, night vision, de mogelijkheden zijn eindeloos in Audi’s nieuwe A6. Een regelrechte topklasse limousine die ook nog eens uitstekend stuurt.

Aan originaliteit ontbreekt het anderzijds enigszins: de nieuwste modellen van Audi lijken inmiddels wel erg veel op elkaar. Kijk maar eens naar de A8, de A7 en nu deze nieuwe A6, knappe jongen die ze uit elkaar weet te houden, zeker recht van voren. Trouwens ook en profil.

Wielbasis

Ten opzichte van de vorige A6 is de nieuweling iets korter en lager. Bovendien is de wielbasis duidelijk toegenomen waardoor de auto nog beter in balans is. Audi heeft ook aan gewichtsbesparing gedaan door meer gebruik te maken van het lichtgewicht aluminium.

Afhankelijk van de motorversie is de nieuwe A6 tot 80 kilogram lichter. Een enthousiaste Audi-ingenieur vertelt trots dat de nieuweling met Quattro-aandrijving zelfs minder gewicht op de schaal legt dan de concurrenten met louter achterwielaandrijving.

2.0 TDI

Audi reserveert voor de nieuwe A6 in eerste instantie een vijftal motoren, op de 2.0 TDI na allen zescilinders. De viercilinder diesel levert nog altijd een aardig vermogen van 177 pk en er is 380 Nm aan koppel beschikbaar.

De tweeliter heeft geen enkele moeite met de A6. Al binnen 8,7 tellen staat er 100 km/u op de klok en pas bij 228 km/u raakt de common rail buiten adem. Audi stuurt het potentieel in deze 2.0 TDI via een handgeschakelde zesbak naar de voorwielen.

ESP

De voorwielaandrijvers (ook de geknepen 3.0 TDI en 2.8 FSI) zijn gezegend met ESP voorzien van een limited-slip differentieel, een elektronisch sper dat onderstuur opvangt door meer vermogen te sturen naar het voorwiel met de meeste grip.

Opvallend is de rust aan boord. Dat duidt meestal op een perfecte isolatie. En dat is ongetwijfeld het geval, maar ook met bijvoorbeeld het portierraam open houdt de motor zich opvallend stil.

Verbruik

Deze 2.0 TDI weet bovendien een keurig verbruik te noteren. Dankzij een uitgekiende Cw-waarde (0,26) en spaarsystemen als remgeneratie en een stop-start-automaat (standaard op iedere A6) claimt Audi een gemiddeld verbruik van slechts 4,9 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 129 g/km.

Een flinke verbetering; de vorige A6 2.0 TDI (170 pk) nam iedere 100 kilometer 5,7 liter diesel tot zich. Dat verbruikt de nieuwe 3.0 TDI zelfs niet eens (5,2 l/100 km).

Geluid

De instapdiesel doet allesbehalve afbreuk aan het topklasse niveau van de nieuwe A6. In de praktijk houdt de standaard Multitronic-automaat (Audi’s CVT) met acht voorgeprogrammeerde gangen tijdens accelereren het toerental constant tussen de 2.000 en 3.000 omwentelingen. Dat geeft ook weer een zekere mate aan rust, al mag de sound uit beide eindpijpen best gehoord worden.

Net als voor het exterieur is ook voor het interieur met een knipoog gekeken naar het binnenste van de A7 en A8. Of beter gezegd, grotendeels gekopieerd. Keuze te over als het gaat om kleurstelling, bekleding en type decorinleg.

MMI-systeem

Bijzonder is de teakhouten decorinleg, een houtsoort die voornamelijk voor de afwerking van luxe jachten wordt gebruikt. De ergonomie is eveneens dik in orde. Het MMI-systeem, waarin zo’n beetje alle functies van de auto zijn ondergebracht, laat zich intuïtief bedienen met een grote draaiknop op de middentunnel.

Overigens is MMI met diverse modules uit te breiden. MMI navigatie plus werkt bijvoorbeeld nauw samen met de verschillende veiligheids- en assistentiesystemen. De gegevens van de route worden gebruikt om de werking van de verlichting, de transmissie en adaptieve cruise control te optimaliseren.

Navigatie

Navigeren gaat in de A6 via een groot scherm dat ingenieus uit het dashboard tevoorschijn komt en gebruik maakt van levensechte kaarten van Google Earth. De aanwijzigen worden trouwens tevens op het display tussen snelheidsmeter en toerenteller geprojecteerd. Daarop wordt ook het beeld van de optionele infraroodcamera (night vision) getoond.

Volledige led-verlichting voor de koplampen, waarbij een grootlichtassistent zorgdraagt voor automatisch overschakelen tussen dim- en grootlicht, een inparkeerhulp, adaptieve cruise control met stop & go-functie en een head up-display, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Wifi-hotspot

Nieuw voor de A6 is de optionele Wifi-hotspot in de auto. Zaak is wel om een data-abonnement bij een mobiele internetprovider te nemen, waarna vrolijk met maximaal acht apparaten (laptop, smartphone of iPad) op het wereldwijde web gesurft kan worden.

Met de komst van de nieuwe A6, begin maart, vindt Audi weer de aansluiting met de Mercedes E-klasse en BMW 5-serie. Op diverse fronten gaat de nieuwe A6 zelfs weer een stapje verder.

De prijslijst van de nieuwe A6 limousine start bij 46.900 euro voor de 2.0 TDI.

Audi, A6, interieur

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.