GreenCab, elektrische taxi

Opladen elektrische auto’s via inductie; taxistandplaats 2.0

Siemens en BMW hebben een testauto gemaakt die inductief geladen kan worden. Ze gaan hiermee in Berlijn experimenteren. Daartoe komt een inductief oplaadpunt met 3,6 kW vermogen, net zoveel als een normaal stopcontact levert.

In het wegdek van een parkeerplaats wordt een inductiespoel geplaatst, aangesloten op het normale stroomnet.
 Dat zou bijvoorbeeld al goed kunnen werken bij een taxistandplaats, zegt Siemens.

Inductief laden

Een voor inductief laden voorbereide BMW draagt een tweede inductiespoel onder de auto. Parkeert hij boven de spoel in het wegdek, dan zal via magnetische weg laadstroom door de spoel in de auto gaan lopen. Er is geen kabel of stekker nodig.

Als een elektrische taxi even parkeert, begint de accu automatisch op te laden als er een spoel ligt. De chauffeur hoeft verder niets te doen. Hij kan ook zo weer weg als zich een klant aandient.
 Snel gaat dat nog niet vanwege het beperkte laadvermogen. Een lege accu volledig opladen zal net als thuis zeven tot acht uur stilstaan boven de spoel vergen.

Rendement

De spoelen in auto en wegdek moeten binnen 8 tot 15 cm afstand van elkaar komen. De stroomoverdracht zou ruim 90 % rendement hebben, niet veel slechter dan opladen per kabel. Maar de praktijk moet uitwijzen of dit rendement echt gehaald wordt.
 In elk geval is het duurder om een spoel in de weg te leggen, dan een laadpaal te plaatsen, zo schrijft AMT.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Opladen elektrische auto’s via inductie; taxistandplaats 2.0 | TaxiPro
GreenCab, elektrische taxi

Opladen elektrische auto’s via inductie; taxistandplaats 2.0

Siemens en BMW hebben een testauto gemaakt die inductief geladen kan worden. Ze gaan hiermee in Berlijn experimenteren. Daartoe komt een inductief oplaadpunt met 3,6 kW vermogen, net zoveel als een normaal stopcontact levert.

In het wegdek van een parkeerplaats wordt een inductiespoel geplaatst, aangesloten op het normale stroomnet.
 Dat zou bijvoorbeeld al goed kunnen werken bij een taxistandplaats, zegt Siemens.

Inductief laden

Een voor inductief laden voorbereide BMW draagt een tweede inductiespoel onder de auto. Parkeert hij boven de spoel in het wegdek, dan zal via magnetische weg laadstroom door de spoel in de auto gaan lopen. Er is geen kabel of stekker nodig.

Als een elektrische taxi even parkeert, begint de accu automatisch op te laden als er een spoel ligt. De chauffeur hoeft verder niets te doen. Hij kan ook zo weer weg als zich een klant aandient.
 Snel gaat dat nog niet vanwege het beperkte laadvermogen. Een lege accu volledig opladen zal net als thuis zeven tot acht uur stilstaan boven de spoel vergen.

Rendement

De spoelen in auto en wegdek moeten binnen 8 tot 15 cm afstand van elkaar komen. De stroomoverdracht zou ruim 90 % rendement hebben, niet veel slechter dan opladen per kabel. Maar de praktijk moet uitwijzen of dit rendement echt gehaald wordt.
 In elk geval is het duurder om een spoel in de weg te leggen, dan een laadpaal te plaatsen, zo schrijft AMT.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.