Connexxion, Renault Fluence, elektrische taxi

Connexxion begint met elektrisch taxivervoer vanaf Schiphol

Connexxion Taxi Services is begonnen met elektrisch taxivervoer: de Schiphol e-Business Taxi. Voortaan zijn er twee elektrische taxi’s van het type Renault Fluence ZE beschikbaar voor vervoer van en naar Schiphol. In juni komen er nog 4 van deze elektrische taxivoertuigen bij.

Omdat de Fluence ZE niet geschikt is om te snelladen, zal er met de 4 nieuwe voertuigen vanaf de zomer gebruik gemaakt worden van het accuwisselsysteem (AWS) van Better Place. Hiermee kan in 5 minuten tijd van accu gewisseld worden. De huidige twee voertuigen zijn ongeschikt voor het AWS.

Opleiding taxichauffeur

“De chauffeurs krijgen een extra opleiding”, vertelt Connexxion-woordvoerder Edwin de Bruin. “Zij leren om zo veel mogelijk op de motor af te remmen tijdens het rijden. Met deze rijstijl kunnen ze de meeste stroom terugwinnen en is de actieradius maximaal.”

Tot het AWS is gebouwd, worden de taxi’s via een stekker opgeladen. De Bruin verwacht dat de taxi’s gemiddeld drie ritten Schiphol-Amsterdam kunnen doen, alvorens dat nodig is.

Taxistandplaats Schiphol

De taxi’s worden naast de traditionele taxivoertuigen ingezet op de 4 Connexxion-plaatsen op Schiphol. Met de pilot wil Connexxion ervaring opdoen met elektrisch taxivervoer.

Klanten die een rit bestellen via de website kunnen een voorkeur aangeven om met de elektrische auto vervoer te worden. Indien mogelijk, wordt dan een Fluence ZE ingezet.

Bart Pals

Lees ook: Rijtest: Elektrische Renault Fluence ZE geschikt als taxi?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Connexxion begint met elektrisch taxivervoer vanaf Schiphol”

henk van mullem|31.03.12|15:03

prima idee,Connexxion is al tijden inovatief bezig in vervoersland,maar wat betreft nieuwe systemen,zoals (bio)gas zonnecel aandrijving en elektrisch,was de focus vooral gericht op de grote bussen in het o.v en tour segment,en niet in het ksov en taxi segment.
fijn dat daar nu een kentering in komt.
ga zo door.groetjes henk van Mullem chauffeur personen vervoer kleinschalig.

Kritische-Taxi|08.04.12|16:17

Ingenieus systeem! Ik ben alleen wel benieuwd hoe het met de bagage ruimte zit.. bovendien vraag ik mij af of het elektrisch laden van het systeem uiteindelijk niet meer aan energie kost dan (grondstoffen of arbeid om de energie te leveren) simpel brandstof. En dit is rendabel te maken zonder eindeloze subsidie..+ de auto heeft geen eigen batterij maar eentje die word uitgewisseld, waardoor de waarde van auto niet keldert door een slechte accu! Waarom is men hier niet veel eerder op gekomen?

David|15.04.12|22:35

Leuk op de A-baan. En nou maar hopen dat er niemand in stapt voor Eindhoven of zo…moet je 2 keer stoppen om op te laden… Verder ben ik het met de vorige reactie eens : iedereen prijst het idee van electrische “brandstof” maar ik zie nergens de berekening erbij wat het aan fossiele brandstof (kolengestookte centrales want kernenergie willen we niet) kost om die electra op te wekken.

Connexxion begint met elektrisch taxivervoer vanaf Schiphol | TaxiPro
Connexxion, Renault Fluence, elektrische taxi

Connexxion begint met elektrisch taxivervoer vanaf Schiphol

Connexxion Taxi Services is begonnen met elektrisch taxivervoer: de Schiphol e-Business Taxi. Voortaan zijn er twee elektrische taxi’s van het type Renault Fluence ZE beschikbaar voor vervoer van en naar Schiphol. In juni komen er nog 4 van deze elektrische taxivoertuigen bij.

Omdat de Fluence ZE niet geschikt is om te snelladen, zal er met de 4 nieuwe voertuigen vanaf de zomer gebruik gemaakt worden van het accuwisselsysteem (AWS) van Better Place. Hiermee kan in 5 minuten tijd van accu gewisseld worden. De huidige twee voertuigen zijn ongeschikt voor het AWS.

Opleiding taxichauffeur

“De chauffeurs krijgen een extra opleiding”, vertelt Connexxion-woordvoerder Edwin de Bruin. “Zij leren om zo veel mogelijk op de motor af te remmen tijdens het rijden. Met deze rijstijl kunnen ze de meeste stroom terugwinnen en is de actieradius maximaal.”

Tot het AWS is gebouwd, worden de taxi’s via een stekker opgeladen. De Bruin verwacht dat de taxi’s gemiddeld drie ritten Schiphol-Amsterdam kunnen doen, alvorens dat nodig is.

Taxistandplaats Schiphol

De taxi’s worden naast de traditionele taxivoertuigen ingezet op de 4 Connexxion-plaatsen op Schiphol. Met de pilot wil Connexxion ervaring opdoen met elektrisch taxivervoer.

Klanten die een rit bestellen via de website kunnen een voorkeur aangeven om met de elektrische auto vervoer te worden. Indien mogelijk, wordt dan een Fluence ZE ingezet.

Bart Pals

Lees ook: Rijtest: Elektrische Renault Fluence ZE geschikt als taxi?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Connexxion begint met elektrisch taxivervoer vanaf Schiphol”

henk van mullem|31.03.12|15:03

prima idee,Connexxion is al tijden inovatief bezig in vervoersland,maar wat betreft nieuwe systemen,zoals (bio)gas zonnecel aandrijving en elektrisch,was de focus vooral gericht op de grote bussen in het o.v en tour segment,en niet in het ksov en taxi segment.
fijn dat daar nu een kentering in komt.
ga zo door.groetjes henk van Mullem chauffeur personen vervoer kleinschalig.

Kritische-Taxi|08.04.12|16:17

Ingenieus systeem! Ik ben alleen wel benieuwd hoe het met de bagage ruimte zit.. bovendien vraag ik mij af of het elektrisch laden van het systeem uiteindelijk niet meer aan energie kost dan (grondstoffen of arbeid om de energie te leveren) simpel brandstof. En dit is rendabel te maken zonder eindeloze subsidie..+ de auto heeft geen eigen batterij maar eentje die word uitgewisseld, waardoor de waarde van auto niet keldert door een slechte accu! Waarom is men hier niet veel eerder op gekomen?

David|15.04.12|22:35

Leuk op de A-baan. En nou maar hopen dat er niemand in stapt voor Eindhoven of zo…moet je 2 keer stoppen om op te laden… Verder ben ik het met de vorige reactie eens : iedereen prijst het idee van electrische “brandstof” maar ik zie nergens de berekening erbij wat het aan fossiele brandstof (kolengestookte centrales want kernenergie willen we niet) kost om die electra op te wekken.