EU-bandenlabel voor duurzamer en veiliger rijden

Gepubliceerd op 23-05-2012 om 10:26
Goodyear

Vanaf 1 november 2012 doet in Europa voor nieuwe banden het bandenlabel zijn intrede. Het EU bandenlabel is bedoeld om de veiligheid op de wegen van Europa te bevorderen en de impact op het milieu te verminderen. Dankzij het bandenlabel kan de consument bij de aanschaf van nieuwe banden zien welke banden het zuinigst zijn, met de minste invloed op het milieu, en ook nog eens het meest veilig zijn.

Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot worden mede bepaald door het soort banden onder de auto.

Eigenschappen

Bandenfabrikanten moeten vanaf juli 2012 elke band produceren met het nieuwe label erbij. Daarop komt een classificatie van rolweerstand, natte grip en geluidsproductie. Voor die eigenschappen geldt dan ook een minimum vereiste, zodat echt slechte banden niet meer verkocht mogen worden.

Het label moet met name de consument helpen bij een verstandige bandenkeuze. De EU bewerkstelligt dat de bandenkoper gaat voor zuinig en stil. Vooral de industrie hecht eraan dat ook natte grip, als veiligheidsitem, een waardering krijgt. Niet alleen personenautobanden, ook die voor lichte bedrijfsauto’s vallen onder de regel.

Goodyear

Goodyear heeft inmiddels tests van zo’n 1.200 verschillende banden van ongeveer zeventig verschillende types afgerond. Het testen van alle banden nam bijna een jaar in beslag en gebeurde in het Goodyear Innovation Center in Luxemburg, waar de fabrikant zijn voornaamste onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteit in de regio heeft.

De tests werden ruim op tijd afgewerkt, bijna een maand vóór de start van de vrijwillige labeling en acht maanden voordat het label wettelijk verplicht wordt.

Mankracht

“We zijn ervan overtuigd dat het label klanten in grote mate zal helpen om vertrouwd te raken met de belangrijke veiligheids- en milieuvoordelen van banden”, zegt Xavier Fraipont van Goodyear.

“We hebben de labeling van onze banden volgens de nieuwe wetgeving dan ook zeer ernstig genomen. In totaal zijn zo’n honderd ingenieurs en andere medewerkers ingeschakeld, want het spreekt voor zich dat we met 1200 te testen banden heel wat mankracht nodig hadden.”

 

Onderwerpen: , , ,

Reageer ook

Nog maximaal tekens.

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Partners

Taxi cao-vragen?

Ben ik automatisch lid van de bond als ik de hulp van AxiTaxi inroep?
Nee, beslist niet. AxiTaxi is er om jou te helpen. We willen dat chauffeurs met plezier hun werk doen. Daarom willen we problemen oplossen. De vakbonden FNV en CNV werken daarvoor nauw samen. We zien het belang in van een goede en gezonde taxibranche met tevreden chauffeurs.
powered by AxiTaxi

Poll

In mijn regio zijn veel illegale snorders actief.

Facebook

Twitter

1.341 followers
Volg ons op Twitter