Slim op stroom: Chevrolet Volt

AUTOVANDAAG – Is de Chevrolet Volt nou een elektrische auto met een benzinemotor als generator of toch eigenlijk een plug-in hybride? Het uitgangspunt is hoe dan ook identiek: zoveel mogelijk elektrisch rijden en niet stil komen te staan als de accu’s leeg zijn. Hoe dan? Door gewoon op benzine verder te rijden. Verenigt de Auto van het Jaar 2012 het beste van twee werelden?

Als het aan vele autofabrikanten ligt zijn elektrische auto’s de toekomst. Het publiek denkt er vaak nog anders over, omdat het overgrote deel van de aangeboden elektrische modellen een actieradius heeft van maximaal 160 kilometer. Hoe vaak ook is vermeld dat een dergelijke afstand voor vrijwel iedereen voldoende is, wordt dit toch als een beperkende factor gezien. En dus rijden we vooral nog graag in zuinige, belastingvrije benzine- en dieselauto’s. Chevrolet en Opel (maar bijv. ook Fisker) hebben niet in problemen, maar in oplossingen gedacht en combineren een elektrisch aandrijflijn met een conventionele benzinemotor, die dan als ‘generator’ (range extender) fungeert.

Vierpitter achter de hand

Bij de tweeling Chevrolet Volt en Opel Ampera betreft dit een 1.4 liter benzinemotor zonder poespas. In vergelijking met een plug-in hybride zoals de Prius Plug-in Hybrid wordt de verbrandingsmotor niet direct gebruikt voor de aandrijving. Het eenpuntviertje dient alleen als generator om stroom op te wekken als de accu’s leeg zijn. En dat is gemiddeld na zo’n 50 tot 65 kilometer het geval. Je kunt er een hele studie op los laten of dit een efficiëntere benadering is dan die van plug-in hybrides, maar feit is dat je als (potentiele) koper in beide gevallen gewoon door kunt rijden op benzine. Eenmaal aangekomen op de eindbestemming (werk) of thuis kan de boel weer aan de lader. Na zo’n 6-11 uur uur zijn de accu’s weer volledig ‘bijgetankt’ via het normale stopcontact met 10 ampere. Met behulp van een 16 ampere wallbox duurt opladen slechts vier uur.

De Volt zelf is net als vele elektrische auto’s een niet alledaagse verschijning, getuige de lage, strakgetrokken carrosserie, dichte grille en de sportieve achterzijde met platte achterlichten en een bumper met diffuserlook. Natuurlijk heeft Chevrolet er ook alle belang bij om zo’n high-tech auto ook visueel in de schijnwerpers te zetten, maar de gladde, lage koets is feitelijk ook pure noodzaak om zo efficiënt mogelijk te kunnen rijden. Met het resultaat is weinig mis, al sneuvelt de onderspoiler bij de eerste de beste verkeersdrempel en houdt de hoofdruimte op de achterbank niet over. Omdat de wielbasis (2.69 meter) gelijk is aan een middenklasser zoals een Volkswagen Passat voelt de Volt verder wel ruim aan. De accu’s zijn verwerkt in de middentunnel van de auto en onderin de bagageruimte. Daardoor heeft de Volt geen bagageruimte van pakweg 500 liter, maar moet je genoegen nemen met zo’n 300 liter. Eventueel is de achterbank nog neer te klappen.

Futuristisch interieur

De vormgeving van het dashboard is misschien nog wel spraakmakender dan de techniek of design van de Volt zelf. Het stuur kennen we wel uit andere Chevrolet- en Opel-modellen, maar verder lijkt het net alsof je in een futuristisch studiemodel bent gestapt. Vertrouwde elementen zoals een instrumentarium met tellers en een dashboard met knoppen zijn er niet; je kijkt uit op een TFT-scherm boordevol informatie (waaronder de resterende actieradius op benzine en elektriciteit) en bedient de airco, navigatie en radio met tiptoetsen. Dat went overigens snel, maar omdat er veel toetsen zijn én deze veelal dezelfde vorm hebben is het in eerste instantie even zoeken naar de juiste. Ook niet te missen is het witte jasje waarin de middenconsole en de deurpanelen zijn gestoken. De stoelen zijn met zwart leder bekleed, anders wordt het natuurlijk allemaal wel erg ‘plastisch’.

Ondanks de innovatieve techniek die achter de Volt schuil gaat rijdt de Chevrolet heel gewoontjes. Het voelbaar forse gewicht van de auto staat een veilige en stabiele wegligging niet in de weg. Daarnaast geniet je van het voordeel dat de krachtige elektromotor (150 pk) geen geluid maakt en de automatische transmissie niet hoeft te schakelen. Rijden in de Volt is lekker rustgevend en vraagt geen andere rijstijl. Toch zal het ons niet verbazen wanneer menig Volt-rijder zich zo nu en dan laat verleiden tot een stoplichtsprintje om eens een aantal tellen flink in de stoel gedrukt te worden. De 0-100 exercitie duurt niet langer dan negen tellen en bij 160 km/u is het de begrenzer die een eind aan de versnelling maakt. Game over.

Energie vasthouden en terugwinnen

Indien de benzinemotor meedraait om energie op te wekken – het bijspringen van de ‘range extender’ gaat automatisch en is onmerkbaar – bromt deze zachtjes op de achtergrond. Het karakter van de aandrijflijn is nog wel enigszins te beïnvloeden met behulp van verschillende rijmodi. Naast een Sport-stand – waarmee de Volt feller reageert op het ‘gaspedaal’ – biedt de Hold-stand de mogelijkheid om de accucapaciteit ‘vast te houden en de brandstoftank aan te roeren om energie te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn in stadscentra, waar lokaal emissievrij rijden de meeste milieuwinst (luchtkwaliteit) oplevert. Met behulp van de Mountain-stand is de Volt ingesteld op het rijden in de bergen door met behulp van de benzinemotor alvast elektriciteit te produceren, zodat die later kan worden gebruikt als er veel kracht nodig is. Dit is uiteraard stroom waar een benzineluchtje aan zit, maar prestaties leveren hebben in dit geval prioriteit. De automatische transmissie heeft naast de vertrouwde D(rive)-stand ook nog een L-versnelling. Hierbij wordt er sterker op de motor afgeremd en kan er meer remenergie worden teruggewonnen naar de accu’s. De L-stand is – net als bij conventionele automaten – ook ideaal bij afdalingen in bergachtige gebieden.

Variabel verbruik

Het verbruik van de Chevrolet Volt is een variabel begrip. Wie louter elektrisch rijdt en dus op tijd de stekker ter hand neemt verbruikt geen druppel benzine. In dat geval is ook de officiële verbruikswaarde van 1.2l/100km een peuleschil. Stug doorrijden zonder een laadpaal of stopcontact op te zoeken vraagt ongeveer 6 tot 7 liter brandstof per 100 kilometer. We weten dat een Prius plug-in Hybrid dan zuiniger is (maar die kan weer minder ver elektrisch rijden). Met een beetje consequent opladen is een praktijkverbruik van 1 op 25 tot 1 op 30 zeker mogelijk. De regelmaat waarmee je 1.80 euro per liter afrekent heb je dus zelf in de hand.

Prijzen

Chevrolet levert de Volt in twee uitvoeringen; de LT en de LTZ. Die 2500 euro duurdere LTZ is zijn geld meer dan waard gezien het standaard aanwezige radio/navigatiesysteem, BOSE speakers, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Lederen bekleding, cruise control, automatisch geregelde airco en lichtmetalen wielen zijn bij elke Volt inbegrepen. Gezien de prijs van de Volt – minimaal 42.950 euro – is de Auto van het Jaar 2012 niet voor iedereen weggelegd.

Conclusie

De Chevrolet Volt maakt elektrisch rijden een stuk toegankelijker. Je hebt geen zorgen om zonder prik langs de weg te komen staan omdat de ‘range extender’ onmerkbaar het werk overneemt. Door het gewicht voelt de Volt wel als een zware auto, maar blijft hij te allen tijde stabiel en veilig sturen. Met vier zitplaatsen en een niet al te riante bagageruimte is de Volt niet de meest ideale vakantieauto, al houdt de zakelijk rijder door zijn aanzienlijke bijtellingsvoordeel toch genoeg centen over om lekker het met vliegtuig op vakantie te gaan! Op kerosine, dat wel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Slim op stroom: Chevrolet Volt | TaxiPro

Slim op stroom: Chevrolet Volt

AUTOVANDAAG – Is de Chevrolet Volt nou een elektrische auto met een benzinemotor als generator of toch eigenlijk een plug-in hybride? Het uitgangspunt is hoe dan ook identiek: zoveel mogelijk elektrisch rijden en niet stil komen te staan als de accu’s leeg zijn. Hoe dan? Door gewoon op benzine verder te rijden. Verenigt de Auto van het Jaar 2012 het beste van twee werelden?

Als het aan vele autofabrikanten ligt zijn elektrische auto’s de toekomst. Het publiek denkt er vaak nog anders over, omdat het overgrote deel van de aangeboden elektrische modellen een actieradius heeft van maximaal 160 kilometer. Hoe vaak ook is vermeld dat een dergelijke afstand voor vrijwel iedereen voldoende is, wordt dit toch als een beperkende factor gezien. En dus rijden we vooral nog graag in zuinige, belastingvrije benzine- en dieselauto’s. Chevrolet en Opel (maar bijv. ook Fisker) hebben niet in problemen, maar in oplossingen gedacht en combineren een elektrisch aandrijflijn met een conventionele benzinemotor, die dan als ‘generator’ (range extender) fungeert.

Vierpitter achter de hand

Bij de tweeling Chevrolet Volt en Opel Ampera betreft dit een 1.4 liter benzinemotor zonder poespas. In vergelijking met een plug-in hybride zoals de Prius Plug-in Hybrid wordt de verbrandingsmotor niet direct gebruikt voor de aandrijving. Het eenpuntviertje dient alleen als generator om stroom op te wekken als de accu’s leeg zijn. En dat is gemiddeld na zo’n 50 tot 65 kilometer het geval. Je kunt er een hele studie op los laten of dit een efficiëntere benadering is dan die van plug-in hybrides, maar feit is dat je als (potentiele) koper in beide gevallen gewoon door kunt rijden op benzine. Eenmaal aangekomen op de eindbestemming (werk) of thuis kan de boel weer aan de lader. Na zo’n 6-11 uur uur zijn de accu’s weer volledig ‘bijgetankt’ via het normale stopcontact met 10 ampere. Met behulp van een 16 ampere wallbox duurt opladen slechts vier uur.

De Volt zelf is net als vele elektrische auto’s een niet alledaagse verschijning, getuige de lage, strakgetrokken carrosserie, dichte grille en de sportieve achterzijde met platte achterlichten en een bumper met diffuserlook. Natuurlijk heeft Chevrolet er ook alle belang bij om zo’n high-tech auto ook visueel in de schijnwerpers te zetten, maar de gladde, lage koets is feitelijk ook pure noodzaak om zo efficiënt mogelijk te kunnen rijden. Met het resultaat is weinig mis, al sneuvelt de onderspoiler bij de eerste de beste verkeersdrempel en houdt de hoofdruimte op de achterbank niet over. Omdat de wielbasis (2.69 meter) gelijk is aan een middenklasser zoals een Volkswagen Passat voelt de Volt verder wel ruim aan. De accu’s zijn verwerkt in de middentunnel van de auto en onderin de bagageruimte. Daardoor heeft de Volt geen bagageruimte van pakweg 500 liter, maar moet je genoegen nemen met zo’n 300 liter. Eventueel is de achterbank nog neer te klappen.

Futuristisch interieur

De vormgeving van het dashboard is misschien nog wel spraakmakender dan de techniek of design van de Volt zelf. Het stuur kennen we wel uit andere Chevrolet- en Opel-modellen, maar verder lijkt het net alsof je in een futuristisch studiemodel bent gestapt. Vertrouwde elementen zoals een instrumentarium met tellers en een dashboard met knoppen zijn er niet; je kijkt uit op een TFT-scherm boordevol informatie (waaronder de resterende actieradius op benzine en elektriciteit) en bedient de airco, navigatie en radio met tiptoetsen. Dat went overigens snel, maar omdat er veel toetsen zijn én deze veelal dezelfde vorm hebben is het in eerste instantie even zoeken naar de juiste. Ook niet te missen is het witte jasje waarin de middenconsole en de deurpanelen zijn gestoken. De stoelen zijn met zwart leder bekleed, anders wordt het natuurlijk allemaal wel erg ‘plastisch’.

Ondanks de innovatieve techniek die achter de Volt schuil gaat rijdt de Chevrolet heel gewoontjes. Het voelbaar forse gewicht van de auto staat een veilige en stabiele wegligging niet in de weg. Daarnaast geniet je van het voordeel dat de krachtige elektromotor (150 pk) geen geluid maakt en de automatische transmissie niet hoeft te schakelen. Rijden in de Volt is lekker rustgevend en vraagt geen andere rijstijl. Toch zal het ons niet verbazen wanneer menig Volt-rijder zich zo nu en dan laat verleiden tot een stoplichtsprintje om eens een aantal tellen flink in de stoel gedrukt te worden. De 0-100 exercitie duurt niet langer dan negen tellen en bij 160 km/u is het de begrenzer die een eind aan de versnelling maakt. Game over.

Energie vasthouden en terugwinnen

Indien de benzinemotor meedraait om energie op te wekken – het bijspringen van de ‘range extender’ gaat automatisch en is onmerkbaar – bromt deze zachtjes op de achtergrond. Het karakter van de aandrijflijn is nog wel enigszins te beïnvloeden met behulp van verschillende rijmodi. Naast een Sport-stand – waarmee de Volt feller reageert op het ‘gaspedaal’ – biedt de Hold-stand de mogelijkheid om de accucapaciteit ‘vast te houden en de brandstoftank aan te roeren om energie te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn in stadscentra, waar lokaal emissievrij rijden de meeste milieuwinst (luchtkwaliteit) oplevert. Met behulp van de Mountain-stand is de Volt ingesteld op het rijden in de bergen door met behulp van de benzinemotor alvast elektriciteit te produceren, zodat die later kan worden gebruikt als er veel kracht nodig is. Dit is uiteraard stroom waar een benzineluchtje aan zit, maar prestaties leveren hebben in dit geval prioriteit. De automatische transmissie heeft naast de vertrouwde D(rive)-stand ook nog een L-versnelling. Hierbij wordt er sterker op de motor afgeremd en kan er meer remenergie worden teruggewonnen naar de accu’s. De L-stand is – net als bij conventionele automaten – ook ideaal bij afdalingen in bergachtige gebieden.

Variabel verbruik

Het verbruik van de Chevrolet Volt is een variabel begrip. Wie louter elektrisch rijdt en dus op tijd de stekker ter hand neemt verbruikt geen druppel benzine. In dat geval is ook de officiële verbruikswaarde van 1.2l/100km een peuleschil. Stug doorrijden zonder een laadpaal of stopcontact op te zoeken vraagt ongeveer 6 tot 7 liter brandstof per 100 kilometer. We weten dat een Prius plug-in Hybrid dan zuiniger is (maar die kan weer minder ver elektrisch rijden). Met een beetje consequent opladen is een praktijkverbruik van 1 op 25 tot 1 op 30 zeker mogelijk. De regelmaat waarmee je 1.80 euro per liter afrekent heb je dus zelf in de hand.

Prijzen

Chevrolet levert de Volt in twee uitvoeringen; de LT en de LTZ. Die 2500 euro duurdere LTZ is zijn geld meer dan waard gezien het standaard aanwezige radio/navigatiesysteem, BOSE speakers, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Lederen bekleding, cruise control, automatisch geregelde airco en lichtmetalen wielen zijn bij elke Volt inbegrepen. Gezien de prijs van de Volt – minimaal 42.950 euro – is de Auto van het Jaar 2012 niet voor iedereen weggelegd.

Conclusie

De Chevrolet Volt maakt elektrisch rijden een stuk toegankelijker. Je hebt geen zorgen om zonder prik langs de weg te komen staan omdat de ‘range extender’ onmerkbaar het werk overneemt. Door het gewicht voelt de Volt wel als een zware auto, maar blijft hij te allen tijde stabiel en veilig sturen. Met vier zitplaatsen en een niet al te riante bagageruimte is de Volt niet de meest ideale vakantieauto, al houdt de zakelijk rijder door zijn aanzienlijke bijtellingsvoordeel toch genoeg centen over om lekker het met vliegtuig op vakantie te gaan! Op kerosine, dat wel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.