Tribus, TriflexAIR, Taxi Expo, 2012

TriflexAIR bespaart op brandstof en arbeid in rolstoelbus

Tribus heeft het nieuwe systeem TriflexAIR geïntroduceerd voor het kleinschalig, rolstoeltoegankelijk vervoer. Het systeem is zo ontworpen dat ondernemers kunnen besparen op arbeid en brandstof als het gaat om rolstoelvervoer per taxi. Ook is de veiligheid, gebruiksgemak en het design nog verder verbeterd. Taxi-ondernemers en vervoersmaatschappijen konden onlangs tijdens Taxi Expo voor het eerst kennismaken met deze laatste innovatie van Tribus.

“Met ons TriflexAIR-systeem wilden we antwoord geven op drie vragen,” zegt Eric van Vliet, manager engineering & development bij Tribus. “Een: hoe kunnen wij de kosten voor taxiondernemers verlagen? Twee: hoe kunnen we tegelijkertijd de kwaliteit van contractvervoer waarborgen en zelfs verbeteren? En drie: kunnen we rolstoelvervoer nog veiliger maken?”

Laag verbruik

Bij het terugdringen van de kosten voor de ondernemer heeft Tribus vooral gekeken naar brandstof en arbeid. “Met TriflexAIR kan op beide posten worden bespaard,” aldus Van Vliet. “Om te beginnen is de constructie zodanig, dat er met één rolstoelbus tot honderden euro’s kan worden bespaard op brandstof. Daarnaast hebben we door een slim ontwerp het aantal handelingen voor de chauffeur weten terug te brengen.”

Het gebruiksgemak voor de chauffeur is ook opgemerkt door de bezoekers van de Taxi Expo. Vooral het gemak waarmee de stoelen van het TriflexAIR-systeem kunnen worden opgeklapt werd zeer gewaardeerd. Hans Rottier, projectleider bij de BIOS-groep: “Ik wou dat ik de stoelen nu al in mijn bussen had. Voor onze chauffeurs zijn ze echt een uitkomst: ze hoeven niet te bukken en de bediening is zeer eenvoudig.”

Kwaliteit

De afgelopen jaren is er door ondernemers flink geïnvesteerd in de kwaliteit van personenvervoer. Die staat door het economisch tij nu onder druk. “Wij wilden – binnen onze eigen mogelijkheden – de kwaliteit toch verbeteren. Het resultaat is meer ruimte en zicht voor passagiers en chauffeurs, zonder de ondernemer daar extra mee te belasten,” vertelt Van Vliet.

Tribus heeft dit onder meer bereikt door de stoel zo te ontwerpen dat hij in opgeklapte toestand zo plat mogelijk tegen de wand van de bus kan worden gedraaid. Hierdoor wordt de ruimte voor rolstoelen 13 cm. breder. Bovendien kan de hoofdsteun tot aan de raamlijn worden ingeschoven, om zo het zicht van rolstoelpassagiers zo min mogelijk te belemmeren.

Zitcomfort

Bij het ontwerp van de nieuwe stoel zijn ook het zitcomfort en het design meegenomen. Het resultaat is een stoel met een moderne, verfijnde vormgeving die voldoet aan strenge ergonomische richtlijnen. “De stoel ziet er gelikt uit en het opklapmechanisme zit degelijk in elkaar,” aldus bezoeker Geert Eikhout, directeur van Personenvervoer Maas en Waal.

De stoelen van het TriflexAIR-systeem lopen daarnaast voorop in het veilig vervoer van kinderen. Voor de kleinsten zijn de stoelen uitgerust met ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes. Voor grotere kinderen beschikken de stoelen over all age belts: veiligheidsgordels die in hoogte verstelbaar zijn.

Controlesysteem

In de stand van Tribus sprong ook het controlesysteem in het oog. Op een groot scherm konden de bezoekers onder andere zelf zien of een rolstoel correct was vastgezet en of een passagier op een stoel zijn veiligheidsgordel wel om had. Met dit controlesysteem komt Tribus tegemoet aan een toenemende vraag van opdrachtgevers in contractvervoer. Het overigens optionele controlesysteem werkt onafhankelijk van het zuiver mechanische rolstoelvastzetsysteem.

Bas Verboord, sales manager bij Tribus, vindt de introductie van TriflexAIR op Taxi Expo 2012 goed geslaagd. “ We hebben ontzettend veel positieve reacties gehad. Bezoekers waren vooral enthousiast over het comfort en het bedieningsgemak van de stoelen en over het controlesysteem. Dat TriflexAIR door zijn gewichtsbesparing ook zuiniger is, zullen taxiondernemers in de praktijk vanzelf gaan merken.” 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.