Toyota, Prius, Plugin, hybride

Dit is het échte verbruik van de Toyota Prius Plug-in

AUTOVANDAAG – Uit onderzoek van de NOS in samenwerking met leasemaatschappij Arval blijkt dat het gemiddeld verbruik van een stekkerhybride 80 tot 85 procent hoger uitvalt dan het verbruik volgens fabrieksopgaaf. Reden voor ons om een eigen onderzoek te starten en een weekje te gaan sturen met de Toyota Prius Plug-in.

Als we de berekeningen van de fabrikant mogen geloven (volgens NEDC-norm), zou de Prius Plug-in genoegen nemen met slechts 2.1 l/100 km, ofwel een verbruik van 1 op 47.6! Volgens de onderzoeksresultaten bedraagt het praktijkverbruik van de Prius Plug-in echter 3.9 l/100 km (1 op 25,6). Een verschil om niet echt vrolijk van te worden. Volgens de fabrikant vooral te wijten aan het rij- en laadgedrag van de bestuurder.

Verbruik

Om maar meteen ons resultaat prijs te geven: wij noteerden ook een overall verbruik van gemiddeld 3,9 l/100 km en ‘hingen’ de plug-in dagelijks aan het net. Het testverbruik is absoluut niet tot stand gekomen door voortdurend als een speer door het verkeer te bewegen, in tegendeel. We hebben het als een sport ervaren om zo lang mogelijk elektrisch te rijden.

Onze ervaring leert dat wanneer je steevast iedere avond de Prius Plug-in aan het ‘net’ hangt en liefst overdag ook nog ergens, dat je een prachtig verbruik kunt realiseren. Mits je niet al te lange afstanden aflegt. Ook wij noteerden op korte ritten een verbruik van onder de 3l/100 km gemiddeld. Op langere afstanden is het vooral de benzinemotor die voor de voorstuwing zorgt en dan neemt het verbruik inderdaad zienderogen toe.

Lege accu

Op een rit van meer dan 100 kilometer, voornamelijk over de snelweg, scoorden we een verbruik van iets boven de 1 op 21. Nog altijd keurig, maar verre van het door de fabrikant gesteld verbruik. Toyota is overigens wel zo fair om te melden dat het gemiddeld verbruik van de Plug-in met lege accu 1 op 27 bedraagt (3.7 l/100 km). Dat komt meer in de buurt.

Toyota geeft een elektrische actieradius op van 25 kilometer, in de praktijk blijkt het om 18 kilometer te gaan. Overigens is dat ook weer afhankelijk van je rijstijl. Een beduidend grotere afstand in ieder geval dan de gewone Prius elektrisch kan afleggen, maar nog altijd niet om over naar huis te schrijven. De elektrische topsnelheid bedraagt 85 km/h. Toyota heeft volgens een woordvoerder van de importeur bewust gekozen voor een relatief beperkte elektrische actieradius om zo een niet al te gewichtig accupakket te hoeven monteren. Een keuze, maar wat ons betreft zou de accucapaciteit misschien net iets verder mogen reiken. Lang niet iedereen woont immers op pakweg maximaal 18 kilometer van zijn werk.

Opladen

Opladen gaat kinderlijk eenvoudig. De Plug-in beschikt over twee laadkabels (voor thuis opladen en aan een openbare laadpaal) die in een ruimte onder de laadvloer in de kofferbak opgeborgen kunnen worden. Het snoer voor ‘thuisgebruik’ is vergelijkbaar met een conventionele netsnoer dat in het 220/230 Volt stopcontact geprikt kan worden.

Het andere uiteinde wordt in het stopcontact van de auto geprikt dat zich achter het tankklepje bevindt. Het laadproces neemt vervolgens 90 minuten in beslag. Met behulp van een timer op het dashboard kun je zelf instellen op welk tijdstip de accu opgeladen moet zijn. Handig in geval van een gereduceerd nachttarief.

Geen verlengsnoer

Aangezien Toyota niet gecharmeerd is van een verlengsnoer en niet iedereen een stopcontact binnen hand (lees: auto)bereik heeft, wordt de Prius Plug-in gratis geleverd met het Oplaad Service Pakket, ofwel een eigen laadpaal op de oprit, dan wel zo dicht mogelijk bij je huis. De Prius Plug-in kan uiteraard ook opgeladen worden aan een openbare laadpaal. Dan is het zaak de andere bijgeleverde laadsnoer met zogeheten Mennekes-stekker te gebruiken, die ook in hetzelfde stopcontact van de auto geprikt wordt. Kind kan de was doen. Klein minpunt, in de basis wordt de stekker aan de auto niet vergrendeld. Wordt de stekker door een of andere onverlaat uitgenomen, dan stopt het laadproces.

Technisch gezien steekt de Toyota formidabel in elkaar. De wisselwerking tussen de elektromotor en 1,8 liter benzinemotor met een systeemvermogen van 136 pk is nauwelijks voelbaar, alleen de fijnproever merkt het op. Die fijnproever (lees: liefhebber) zal ook niet bepaald gaan watertanden van het rijgedrag van de Prius Plug-in. Afstandelijk is hierbij het juiste woord. Het is geen auto die je lekker op de zaterdagochtend eens even gaat ‘uitlaten’. Puur een vervoersmiddel om van A naar B te komen. En weer terug. Plezier beleef je op een andere manier aan de Prius Plug-in, zoals het zo lang mogelijk elektrisch proberen te rijden en uiteraard het financiële plaatje. We zijn immers Hollanders…

Volop subsidie

Toyota vraagt voor de Prius Plug-in Aspiration een minimale vergoeding van 39.645 euro. Zaken als een audiosysteem, cruise control, airconditioning, bluetooth, led-dagrijverlichting, achteruitrijcamera en stuurwielbediening voor audio, airco en telefoon zijn bij de prijs inbegrepen. Het door ons gereden testexemplaar in Dynamic Business uitvoering voegt daar sleutelloze toegang, regensensor, een JBL audiosysteem en navigatie aan toe en kost 42.085 euro.

AutoVandaag.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Dit is het échte verbruik van de Toyota Prius Plug-in”

Hudson Taxi|17.12.12|12:23

De stroom die je nodig hebt om de akku op te laden kost toch ook brandstof ? Zet dat even om in liters benzine, steenkool , aardgas, plutonium , weet ik veel , daarna een eerlijke vergelijkenis.
Om een electrische auto te produceren is ook meer grondstof nodig , laadplekken oplaadtijd?

Daniël van der Keur|31.07.13|23:55

Vanavond met de Toyota Prius Plug-in Hybrid 29,8 km elektrisch gereden en daarna als gewone Hybride tot 93,8 km en toen getankt. Resultaat: 1,55 liter getankt=1:60,5.

Krijn Braber|24.07.14|14:22

Ik rijd nu vanaf december 2013 zo’n maand of 7 in de Prius Plug-in en heb een dikke 12.500 km gereden in die periode. Mijn verbruik ligt op 3,1 liter per 100 km, ofwel ongeveer 1 op 32. Inderdaad niet het testverbruik, maar wel heel netjes. Ik rijd ook niet ‘heel lullig’ met deze auto en als ik haast heb ook wel eens 130 of daaromtrent. Wel probeer ik zoveel mogelijk op te laden. Verder bevalt deze auto mij zeer goed en financieel lach ik oliemaatschappijen en ‘fossil heads’ steeds harder uit.

Dit is het échte verbruik van de Toyota Prius Plug-in | TaxiPro
Toyota, Prius, Plugin, hybride

Dit is het échte verbruik van de Toyota Prius Plug-in

AUTOVANDAAG – Uit onderzoek van de NOS in samenwerking met leasemaatschappij Arval blijkt dat het gemiddeld verbruik van een stekkerhybride 80 tot 85 procent hoger uitvalt dan het verbruik volgens fabrieksopgaaf. Reden voor ons om een eigen onderzoek te starten en een weekje te gaan sturen met de Toyota Prius Plug-in.

Als we de berekeningen van de fabrikant mogen geloven (volgens NEDC-norm), zou de Prius Plug-in genoegen nemen met slechts 2.1 l/100 km, ofwel een verbruik van 1 op 47.6! Volgens de onderzoeksresultaten bedraagt het praktijkverbruik van de Prius Plug-in echter 3.9 l/100 km (1 op 25,6). Een verschil om niet echt vrolijk van te worden. Volgens de fabrikant vooral te wijten aan het rij- en laadgedrag van de bestuurder.

Verbruik

Om maar meteen ons resultaat prijs te geven: wij noteerden ook een overall verbruik van gemiddeld 3,9 l/100 km en ‘hingen’ de plug-in dagelijks aan het net. Het testverbruik is absoluut niet tot stand gekomen door voortdurend als een speer door het verkeer te bewegen, in tegendeel. We hebben het als een sport ervaren om zo lang mogelijk elektrisch te rijden.

Onze ervaring leert dat wanneer je steevast iedere avond de Prius Plug-in aan het ‘net’ hangt en liefst overdag ook nog ergens, dat je een prachtig verbruik kunt realiseren. Mits je niet al te lange afstanden aflegt. Ook wij noteerden op korte ritten een verbruik van onder de 3l/100 km gemiddeld. Op langere afstanden is het vooral de benzinemotor die voor de voorstuwing zorgt en dan neemt het verbruik inderdaad zienderogen toe.

Lege accu

Op een rit van meer dan 100 kilometer, voornamelijk over de snelweg, scoorden we een verbruik van iets boven de 1 op 21. Nog altijd keurig, maar verre van het door de fabrikant gesteld verbruik. Toyota is overigens wel zo fair om te melden dat het gemiddeld verbruik van de Plug-in met lege accu 1 op 27 bedraagt (3.7 l/100 km). Dat komt meer in de buurt.

Toyota geeft een elektrische actieradius op van 25 kilometer, in de praktijk blijkt het om 18 kilometer te gaan. Overigens is dat ook weer afhankelijk van je rijstijl. Een beduidend grotere afstand in ieder geval dan de gewone Prius elektrisch kan afleggen, maar nog altijd niet om over naar huis te schrijven. De elektrische topsnelheid bedraagt 85 km/h. Toyota heeft volgens een woordvoerder van de importeur bewust gekozen voor een relatief beperkte elektrische actieradius om zo een niet al te gewichtig accupakket te hoeven monteren. Een keuze, maar wat ons betreft zou de accucapaciteit misschien net iets verder mogen reiken. Lang niet iedereen woont immers op pakweg maximaal 18 kilometer van zijn werk.

Opladen

Opladen gaat kinderlijk eenvoudig. De Plug-in beschikt over twee laadkabels (voor thuis opladen en aan een openbare laadpaal) die in een ruimte onder de laadvloer in de kofferbak opgeborgen kunnen worden. Het snoer voor ‘thuisgebruik’ is vergelijkbaar met een conventionele netsnoer dat in het 220/230 Volt stopcontact geprikt kan worden.

Het andere uiteinde wordt in het stopcontact van de auto geprikt dat zich achter het tankklepje bevindt. Het laadproces neemt vervolgens 90 minuten in beslag. Met behulp van een timer op het dashboard kun je zelf instellen op welk tijdstip de accu opgeladen moet zijn. Handig in geval van een gereduceerd nachttarief.

Geen verlengsnoer

Aangezien Toyota niet gecharmeerd is van een verlengsnoer en niet iedereen een stopcontact binnen hand (lees: auto)bereik heeft, wordt de Prius Plug-in gratis geleverd met het Oplaad Service Pakket, ofwel een eigen laadpaal op de oprit, dan wel zo dicht mogelijk bij je huis. De Prius Plug-in kan uiteraard ook opgeladen worden aan een openbare laadpaal. Dan is het zaak de andere bijgeleverde laadsnoer met zogeheten Mennekes-stekker te gebruiken, die ook in hetzelfde stopcontact van de auto geprikt wordt. Kind kan de was doen. Klein minpunt, in de basis wordt de stekker aan de auto niet vergrendeld. Wordt de stekker door een of andere onverlaat uitgenomen, dan stopt het laadproces.

Technisch gezien steekt de Toyota formidabel in elkaar. De wisselwerking tussen de elektromotor en 1,8 liter benzinemotor met een systeemvermogen van 136 pk is nauwelijks voelbaar, alleen de fijnproever merkt het op. Die fijnproever (lees: liefhebber) zal ook niet bepaald gaan watertanden van het rijgedrag van de Prius Plug-in. Afstandelijk is hierbij het juiste woord. Het is geen auto die je lekker op de zaterdagochtend eens even gaat ‘uitlaten’. Puur een vervoersmiddel om van A naar B te komen. En weer terug. Plezier beleef je op een andere manier aan de Prius Plug-in, zoals het zo lang mogelijk elektrisch proberen te rijden en uiteraard het financiële plaatje. We zijn immers Hollanders…

Volop subsidie

Toyota vraagt voor de Prius Plug-in Aspiration een minimale vergoeding van 39.645 euro. Zaken als een audiosysteem, cruise control, airconditioning, bluetooth, led-dagrijverlichting, achteruitrijcamera en stuurwielbediening voor audio, airco en telefoon zijn bij de prijs inbegrepen. Het door ons gereden testexemplaar in Dynamic Business uitvoering voegt daar sleutelloze toegang, regensensor, een JBL audiosysteem en navigatie aan toe en kost 42.085 euro.

AutoVandaag.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Dit is het échte verbruik van de Toyota Prius Plug-in”

Hudson Taxi|17.12.12|12:23

De stroom die je nodig hebt om de akku op te laden kost toch ook brandstof ? Zet dat even om in liters benzine, steenkool , aardgas, plutonium , weet ik veel , daarna een eerlijke vergelijkenis.
Om een electrische auto te produceren is ook meer grondstof nodig , laadplekken oplaadtijd?

Daniël van der Keur|31.07.13|23:55

Vanavond met de Toyota Prius Plug-in Hybrid 29,8 km elektrisch gereden en daarna als gewone Hybride tot 93,8 km en toen getankt. Resultaat: 1,55 liter getankt=1:60,5.

Krijn Braber|24.07.14|14:22

Ik rijd nu vanaf december 2013 zo’n maand of 7 in de Prius Plug-in en heb een dikke 12.500 km gereden in die periode. Mijn verbruik ligt op 3,1 liter per 100 km, ofwel ongeveer 1 op 32. Inderdaad niet het testverbruik, maar wel heel netjes. Ik rijd ook niet ‘heel lullig’ met deze auto en als ik haast heb ook wel eens 130 of daaromtrent. Wel probeer ik zoveel mogelijk op te laden. Verder bevalt deze auto mij zeer goed en financieel lach ik oliemaatschappijen en ‘fossil heads’ steeds harder uit.