Rolstoelvervoer van Tribus nog zuiniger met motorelektronica

Rolstoelvervoer legt gewicht in de schaal door de vele specifieke aanpassingen aan het interieur. Tribus, dat om die reden inzet op lichtgewicht constructies, bouwt voortaan ook het elektronisch motormanagement Ecodrive in dat aanstuurt op zuinig rijgedrag. Volgens de Utrechtse fabrikant van aangepast personenvervoer bespaart dit bij een jaarkilometrage van 60.000 in vijf jaar zo’n 7.600 euro.

“Een zuinige auto is mooi, maar je bespaart nog meer als er ook nog zuinig in gereden wordt”, zegt Wilfred Wijnands van Tribus. “Met Ecodrive wordt maximumsnelheid, acceleratie en toerental per versnelling aangepast. Het systeem calculeert een optimaal motorvermogen voor minder brandstofverbruik. De gecombineerde brandstofbesparing van het lichte Triflex Air en Eco Drive kan oplopen tot 19%.”

Lichtgewicht totaalsysteem

Triflex Air is de naam van de lichtgewichtconstructie die Tribus maakt voor het rolstoelvervoer. “Zo’n tweehonderd kilo lichter dan conventionele systemen”, vermeldt Wijnants: “Alleen daardoor al duizenden euro’s goedkoper in gebruik.”

Behalve brandstofkosten, reduceren lichtgewichtconstructie en elektronica ook slijtage aan motor, ophanging en aandrijflijn. Voor de ondernemer resulteert dat in minder kosten aan reparatie, onderhoud en banden. De lagere CO2-uitstoot is daarnaast mooi meegenomen voor het milieu. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rolstoelvervoer van Tribus nog zuiniger met motorelektronica | TaxiPro

Rolstoelvervoer van Tribus nog zuiniger met motorelektronica

Rolstoelvervoer legt gewicht in de schaal door de vele specifieke aanpassingen aan het interieur. Tribus, dat om die reden inzet op lichtgewicht constructies, bouwt voortaan ook het elektronisch motormanagement Ecodrive in dat aanstuurt op zuinig rijgedrag. Volgens de Utrechtse fabrikant van aangepast personenvervoer bespaart dit bij een jaarkilometrage van 60.000 in vijf jaar zo’n 7.600 euro.

“Een zuinige auto is mooi, maar je bespaart nog meer als er ook nog zuinig in gereden wordt”, zegt Wilfred Wijnands van Tribus. “Met Ecodrive wordt maximumsnelheid, acceleratie en toerental per versnelling aangepast. Het systeem calculeert een optimaal motorvermogen voor minder brandstofverbruik. De gecombineerde brandstofbesparing van het lichte Triflex Air en Eco Drive kan oplopen tot 19%.”

Lichtgewicht totaalsysteem

Triflex Air is de naam van de lichtgewichtconstructie die Tribus maakt voor het rolstoelvervoer. “Zo’n tweehonderd kilo lichter dan conventionele systemen”, vermeldt Wijnants: “Alleen daardoor al duizenden euro’s goedkoper in gebruik.”

Behalve brandstofkosten, reduceren lichtgewichtconstructie en elektronica ook slijtage aan motor, ophanging en aandrijflijn. Voor de ondernemer resulteert dat in minder kosten aan reparatie, onderhoud en banden. De lagere CO2-uitstoot is daarnaast mooi meegenomen voor het milieu. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.