Kevin Verweij, CNG

‘CNG en groengas geven voorsprong bij aanbesteding’

Taxi’s die rijden op Compressed Natural Gas (CNG) en groengas leveren vaak punten op bij aanbestedingen. Aardgas onder druk stoot een vijfde minder Co2 uit dan benzine en 95% minder NOx dan diesel. Account manager Kevin Vermeij van CNG Net legde op het Nationaal Congres Contractvervoer een zaal vol toehoorders gewend aan zelfontbranders en LPG de voordelen uit.

“Voordelig, schoon, stil en veilig”, dat zijn volgens Verweij de vier kenmerken van CNG en groengas. “En daarom zijn ze uitermate geschikt voor Wmo- en leerlingenvervoer. Het zijn de meest milieuvriendelijke brandstoffen op de markt. Als restproduct van GFT, rioolslib en mest wordt groengas vermengd met dat van het aardgasnet en is dan volledig duurzaam en Co2-neutraal. De uitstoot NOx is bij groengas nihil en het produceert geen fijnstof.”

Aardgas

“CNG is gewoon aardgas, onder hoge druk opgeslagen. Het is precies hetzelfde gas als waar Slochteren beroemd om is geworden”, zegt Verweij. “Niet te verwarren met LPG daarom, dat staat voor vloeibaar petroleumgas, een restproduct bij oliewinning. CNG reken je ook niet af per liter maar per kilo. Die kilo heeft dezelfde engergiewaarde als een liter diesel. Voordeel ten opzichte van die brandstof is dat CNG een stuk stiller, vooral bij piekgeluiden tijdens in- en uitstappen. Dat is prettig voor passagiers.”

CNG Net beheert 55 van de 108 aardgasstations in Nederland. “We zijn het sterkst aanwezig in Noord- en Zuid-Holland en Utrecht maar zitten ook op Ameland.” illustreert Verweij met een kaart op zijn powerpoint.

Subsidie

“Van alle brandstoffen rijdt CNG voor het geld het verst”, weet Verweij. “Voor 15 euro ben je gemiddeld 300 kilometer verder. Bij diesel en LPG houdt het dan bij 190 kilometer al op. Geld verdienen is het ook met subsidies. Er zit een landelijke op CNG van 1250 euro netto. Daarnaast bieden verschillende lagere overheden steun. Hoeveel verschilt per geval. Overijssel en de Gemeente Haaglanden hebben 3000 euro liggen, maar de provincie Utrecht biedt geen subsidie. Via Mia en Vamil is wel belastingvoordeel te halen.

Met onderhoud van CNG-uitgeruste auto’s zit het wel snor volgens Vermeij. “Omdat CNG in Nederland pas sinds 2006 vaker werd toegepast was het even wachten op betrouwbare gegevens. Taxi’s rijden nu eenmaal veel kilometers. Nu zijn er Mercedesen B-klasse met CNG en meer dan drie ton op de teller. Wat blijkt? Ze vergen minder onderhoud dat de dieselversie. Denk alleen al aan de besparing op roetfilters. De vervangingsreparatie daarvan gaat vaak voorbij de duizend euro.”

Restwaarde

“Nu zijn luxe middenklassers met hoge tellerstanden altijd wat moeilijk op de occasionmarkt, dus veel CNG taxi’s gaan naar het buitenland. Op de markt voor particulieren ligt de restwaarde nagenoeg gelijk aan die van diesels. Vlootmanagers die ik spreek beamen het: bij verkoop heeft de CNG-versie evenveel opgebracht.”

“Het ligt natuurlijk een beetje aan je werknemers, maar het is zelfs te zeggen dat je met CNG op personeelskosten bespaart”, zegt Verweij. “Die willen met een benzinepasje van de zaak nog wel eens een jerry-cannetje bij tanken voor thuisgebruik. Maar de kans dat het personeel privé ook CNG rijdt is erg klein.”

Fabrikanten

Verschillende autofabrikanten bieden modellen aan die af fabriek met een aardgasinstallatie zijn uitgerust. Ondermeer Mercedes-Benz, Fiat en Iveco bieden een aantal modellen. CNG Net adviseert graag bij de aanbesteding over de duurzaamheidsaspecten.

Bekijk hier de presentatie van Kevin Verweij van CNG voor het Nationaal Congres Contractvervoer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.