Mercedes-Benz E 200 NGD (W212) 2013

Mercedes-Benz introduceert E 200 NGD op aardgas

Mercedes-Benz E 200 NGD (W212) 2013, Natural Gas Drive, Lack: Diamantweiss metallic

Mercedes-Benz heeft de E 200 Natural Gas Drive (NGD) op aardgas geïntroduceerd. De benzinemotor van deze E 200 NGD is ook geschikt voor goedkope aardgas en groen gas. Tot de voordelen van het rijden op aardgas behoort een reductie van de CO2-emissie met 20% vergeleken met het rijden op benzine. Hierdoor valt deze auto in de gunstige 20%-categorie van de fiscale bijtelling. Rijden op groen gas is zelfs 100% CO2-neutraal. De E 200 NGD zal vanaf december 2013 in Nederland leverbaar zijn, met een vanafprijs van € 50.995 inclusief BTW en BPM.

Het rijden op aardgas leidt bovendien tot een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten: vergeleken met het rijden op benzine valt de brandstofrekening ruim 50% lager uit.

CO2-uitstoot

De voordelen van de E 200 Natural Gas Drive komen voornamelijk tot uiting wanneer op groen gas wordt gereden. Hij verbruikt 4,3 kg hoog calorisch aardgas per 100 kilometer (gecombineerd verbruik volgens NEFZ), wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 116 gram per kilometer. Hierdoor valt de E 200 NGD in de gunstige 20% bijtellingscategorie.

Wanneer de nieuwe E 200 NGD automatisch en onmerkbaar overschakelt op benzine omdat de gastank leeg is, verbruikt de nieuw ontwikkelde viercilinder motor 6,3 liter benzine (gecombineerd verbruik) per 100 kilometer (CO2-emissie: 147 gram per kilometer).

Aandrijving

De bivalente aandrijving van de E 200 NGD biedt ook voordelen op het gebied van de actieradius, die in geval van het rijden op aardgas ruim 400 kilometer bedraagt. Zodra de gastank leegraakt schakelt de auto automatisch over op benzine. Hierdoor neemt de actieradius van het bi-fuel model (het enige in zijn soort in het luxe segment) toe tot ruim 1.300 kilometer. Met de optionele 80-liter benzinetank kan de E 200 Natural Gas Drive een afstand van 1.600 kilometer afleggen zonder te tanken.

Het aardgas wordt veilig opgeslagen in drie gastanks: één achter de achterbankleuning en twee onder de vloer van de kofferruimte. In totaal kan er 121,5 liter (19,5 kg) aardgas in de drie tanks worden opgeslagen. Ondanks de extra gastank beschikt de E 200 NGD over een kofferruimte met een volume van 400 liter.

Rijprestaties

Het hart van de E 200 Natural Gas Drive is de nieuwe viercilinder benzinemotor met straalgeleide directe inspuiting, die lid is van de BlueDIRECT-famile van de benzinemotoren van Mercedes-Benz. De krachtbron levert een vermogen van 115 kW (156 pk) en het maximum koppel van 270 Nm is beschikbaar vanaf 1.250 tpm. Hierdoor zijn dynamische rijprestaties mogelijk: de auto accelereert van 0 tot 100 km/h in 10,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 220 km/h.

Het ECO start/stop-systeem draagt bij aan de efficiency van de aandrijflijn, waardoor het mogelijk was het aardgasverbruik te verminderen met 1,2 kg per 100 kilometer ten opzichte van het voorgaande model. Dat is een verbetering van ruim 20 procent. De E 200 NGD voldoet nu al aan de Euro 6 emissienorm die in 2015 in werking treedt.

Bekijk de taxitest van TaxiProTV met de E-Klasse 220 CDI Estate (diesel):

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mercedes-Benz introduceert E 200 NGD op aardgas | TaxiPro
Mercedes-Benz E 200 NGD (W212) 2013

Mercedes-Benz introduceert E 200 NGD op aardgas

Mercedes-Benz E 200 NGD (W212) 2013, Natural Gas Drive, Lack: Diamantweiss metallic

Mercedes-Benz heeft de E 200 Natural Gas Drive (NGD) op aardgas geïntroduceerd. De benzinemotor van deze E 200 NGD is ook geschikt voor goedkope aardgas en groen gas. Tot de voordelen van het rijden op aardgas behoort een reductie van de CO2-emissie met 20% vergeleken met het rijden op benzine. Hierdoor valt deze auto in de gunstige 20%-categorie van de fiscale bijtelling. Rijden op groen gas is zelfs 100% CO2-neutraal. De E 200 NGD zal vanaf december 2013 in Nederland leverbaar zijn, met een vanafprijs van € 50.995 inclusief BTW en BPM.

Het rijden op aardgas leidt bovendien tot een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten: vergeleken met het rijden op benzine valt de brandstofrekening ruim 50% lager uit.

CO2-uitstoot

De voordelen van de E 200 Natural Gas Drive komen voornamelijk tot uiting wanneer op groen gas wordt gereden. Hij verbruikt 4,3 kg hoog calorisch aardgas per 100 kilometer (gecombineerd verbruik volgens NEFZ), wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 116 gram per kilometer. Hierdoor valt de E 200 NGD in de gunstige 20% bijtellingscategorie.

Wanneer de nieuwe E 200 NGD automatisch en onmerkbaar overschakelt op benzine omdat de gastank leeg is, verbruikt de nieuw ontwikkelde viercilinder motor 6,3 liter benzine (gecombineerd verbruik) per 100 kilometer (CO2-emissie: 147 gram per kilometer).

Aandrijving

De bivalente aandrijving van de E 200 NGD biedt ook voordelen op het gebied van de actieradius, die in geval van het rijden op aardgas ruim 400 kilometer bedraagt. Zodra de gastank leegraakt schakelt de auto automatisch over op benzine. Hierdoor neemt de actieradius van het bi-fuel model (het enige in zijn soort in het luxe segment) toe tot ruim 1.300 kilometer. Met de optionele 80-liter benzinetank kan de E 200 Natural Gas Drive een afstand van 1.600 kilometer afleggen zonder te tanken.

Het aardgas wordt veilig opgeslagen in drie gastanks: één achter de achterbankleuning en twee onder de vloer van de kofferruimte. In totaal kan er 121,5 liter (19,5 kg) aardgas in de drie tanks worden opgeslagen. Ondanks de extra gastank beschikt de E 200 NGD over een kofferruimte met een volume van 400 liter.

Rijprestaties

Het hart van de E 200 Natural Gas Drive is de nieuwe viercilinder benzinemotor met straalgeleide directe inspuiting, die lid is van de BlueDIRECT-famile van de benzinemotoren van Mercedes-Benz. De krachtbron levert een vermogen van 115 kW (156 pk) en het maximum koppel van 270 Nm is beschikbaar vanaf 1.250 tpm. Hierdoor zijn dynamische rijprestaties mogelijk: de auto accelereert van 0 tot 100 km/h in 10,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 220 km/h.

Het ECO start/stop-systeem draagt bij aan de efficiency van de aandrijflijn, waardoor het mogelijk was het aardgasverbruik te verminderen met 1,2 kg per 100 kilometer ten opzichte van het voorgaande model. Dat is een verbetering van ruim 20 procent. De E 200 NGD voldoet nu al aan de Euro 6 emissienorm die in 2015 in werking treedt.

Bekijk de taxitest van TaxiProTV met de E-Klasse 220 CDI Estate (diesel):

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.