Patrick van der Hel, Helbro, taxibedrijf, directeur, Boordcomputer Taxi, BCT

‘BCT grote impact op bedrijfsvoering van taxibedrijven’

De eerste taxibedrijven hebben inmiddels een Boordcomputer Taxi (BCT) ingebouwd in hun voertuigen. Zo beschikken 40 van de 185 taxi’s van Heilbro uit Sliedrecht al over het apparaat. De eerste ervaringen zijn positief, zegt directeur Patrick van der Hel. “De BCT heeft echt een hele grote impact op de bedrijfsvoering van taxibedrijven.” Zo kan de urenregistratie door iedereen voortaan volledig geautomatiseerd worden. En heeft de belastingdienst direct inzage in de gegevens die de BCT vastlegt. Ze zien dus precies waar het voertuig voor gebruikt wordt.

Van der Hel: „Daardoor kunnen chauffeurs niet zomaar meer de taxibus voor privé-doeleinden gebruiken. Want voor je het weet rijden ze meer dan 500 kilometer privé per jaar en moeten ze opeens bijtelling gaan betalen. Dat gaat dan om forse bedragen.”

Administratie

Maar ook de administratie en planning moet goed inspelen op het gebruik van de BCT. „Daarom hebben we gekozen voor de meest uitgebreide boordcomputer van Quipment. Dat maakt de administratie en verloning veel makkelijker”, vertelt Van der Hel. „Bedrijven die kiezen voor een minimale BCT zijn straks veel tijd kwijt aan verloning en controle van de arbeidsuren.”

Hoewel taxibedrijven nu moeten investeren in de aanschaf van de BCT, is Van der Hel ervan overtuigd dat hij deze kosten met efficiencywinsten terug verdient. Helbro heeft de registratie van de arbeidsuren volledig geautomatiseerd. „De registratie van de werkelijke arbeidstijd is perfect”, vindt Van der Hel. „Er is geen discussie meer, die zijn we voor. Want alle uren worden volledig vastgelegd.”

Taxichauffeur

Met het systeem ligt er wel een grote verantwoordelijkheid bij de taxichauffeur. „We rekenen met 10 minuten marge, bijvoorbeeld om op tijd op de school aan te komen bij het leerlingenvervoer. Die minuten betalen we ook uit. Maar als een chauffeur na de laatste rit 25 minuten stil staat en geen melding maakt van een bijzondere situatie, dan gaan we ervan uit dat hij koffie is gaan drinken. Dat gebeurt volledig geautomatiseerd.”

Groot voordeel is dat op deze manier chauffeurs gedwongen zijn om meldingen te maken van bijzonderheden. „Ik weet precies wat er gebeurt. Want doen ze het niet, dan hebben ze kans dat het niet als arbeidstijd wordt gerekend. En dat willen chauffeurs natuurlijk niet.”

Urenregistratie

Helbro gebruikt daarvoor het systeem Q-planning. Dat zorgt onder meer voor urenregistratie, rituitgifte en -planning, track-en-trace, bellen en heeft zowel een chauffeurs- als klantenportaal. Hierbij kunnen chauffeurs inloggen om hun ritten te bekijken. Klanten kunnen automatisch ritten aan- en afmelden, bijvoorbeeld als hun kind ziek is en niet opgehaald hoeft te worden. „We zijn nog maar 1 uur buiten kantoortijd telefonisch bereikbaar. Zo kunnen dergelijke wijzigingen toch doorgegeven worden.”

De Quipment BCT Focus beschikt over een ingebouwde veiligheidscamera. Bij Helbro is hij nog niet geactiveerd vanwege allerlei privacy-regels. Maar dat is hij wel van plan. „We moeten bijvoorbeeld eerst zichtbaar maken in het voertuig dat er camerabewaking is, afspraken maken over het uitlezen van data, alle passagiers op de hoogte stellen en een protocol in het voertuig aanwezig hebben.”

Camera

Overigens is het taxibedrijf wel van plan het camera-systeem te gaan gebruiken. Taxibedrijf Helbro werkt al met camera’s in sommige voertuigen op ‚probleemroutes’. „Vroeger was daar nog wel eens weerstand op onder passagiers die bang waren voor privacyschendingen. Maar tegenwoordig vinden veel klanten het juist prettig. Want het is ook om de veiligheid van de passagiers te waarborgen.” De beelden worden lokaal opgeslagen. Als er geen calamiteiten zijn gweeest, worden de gegevens iedere week opnieuw overschreven.

Als chauffeurs gaan tanken, voeren ze op de Quipment BCT in hoeveel liters er in het voertuig zijn gegaan. Van der Hel: „Zo kan ik goed het verbruik per voertuig in de gaten houden. En mochten er grote uitschieters zijn, kunnen we daar op inspelen.”

RDW-erkenning

De werkplaats van Helbro beschikt over een eigen RDW-erkenning. Dat betekent dat ze de boordcomputers zelf kunnen inbouwen. Quipment komt achteraf kijken en hoeft alleen nog maar te activeren. „Dat scheelt enorm in de kosten”, weet Van der Hel. Nu is de monteur nog 1,5 uur per voertuig bezig, maar dat zal al snel teruglopen naar één uur inbouwtijd, verwacht hij.

„Ten opzichte van de reguliere dataterminals is de BCT een vooruitstrevend apparaat”, vindt Van der Hel. „We vinden vooral de nieuwe TomTom-interface erg goed. Chauffeurs zijn vooral blij dat ze geen rittenstaat en werkmap meer hoeven in te vullen.”

Belastingdienst

Van der Hel is niet bang voor fouten doordat chauffeurs verkeerde gegevens invoeren. „Mocht iemand het apparaat verkeerd bedienen, zien we dat meteen op de centrale. Dus daar maken we ons geen zorgen over. Iedereen is zeer te spreken over het apparaat. Al zullen sommige chauffeurs er niet blij mee zijn dat het privé-gebruik van taxivoertuigen aan banden wordt gelegd. Maar ja, anders krijgen we problemen met de belastingdienst.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

34 reacties op “‘BCT grote impact op bedrijfsvoering van taxibedrijven’”

Rex Urban|08.11.13|10:28

Een (uitgebreide) BCT is voor veel bedrijven achterhaald daar deze al 13 jaar geautomatiseerd zijn. Een BCT kan niets meer dan de in gebruik zijnde taxiterminals. Bovendien is een BCT zeer fraudegevoelig; de chauffeur dient alle handelingen zelf in te geven, kan goed of fout. Een ondernemer dient privacy van chauffeur in acht te nemen, of een schadeclaim riskeren.(Privacy wernemer tijdens werk) Belastingdienst kan niet zo maar over gegevens beschikken van bct. (Hiervoor geldt 4ogen systeem)

Rex Urban|09.11.13|10:28

Urenregistratie d.m.v. een Dataterminal met b.v. het WinTax agendapakket kan al 15 jaar. Met de Metrolink Taxi Computer zelfs al veel langer. Verkeerde gegevens ingevoerd door de chauffeur in een TERMINAL zijn achteraf alleen door de loonadministratie te corrigeren! Eenmaal opgeslagen gegevens in BCT ZIJN NIET TE CORRIGEREN Groot nadeel ! Hoe kan een centralist 185 taxi’s bij in en uitklokken corrigeren? 185×10 minuten fout is 30 uur loon (per dag)! Dit kan inderdaad een grote impact hebben.

Rex Urban|10.11.13|11:39

Niemand heeft direct inzage in positiegegevens opgeslagen in een bct. Alleen wanneer chauffeur verdachte is, op aangeven van een opsporingsambtenaar d.m.v. een inspectie en keuringskaart. Het z.g. vier-ogen-principe, geld ook voor de belastingdienst. Een chauffeur heeft recht op privacy. Gaat een ondernemer daar niet zorgvuldig mee om, kan je veroordeeld worden tot betalen van schadevergoeding aan je werknemer. Nut van een bct valt of staat met eerlijke en juiste bediening. Dat is een illusiie

Duco Douwstra|11.11.13|09:49

De heer Van Der Hel heeft helemaal gelijk, als je je bedrijf nog totaal niet geautomatiseerd hebt, dan is het aanschaffen van een automatiseringssysteem een hele vooruitgang. Maar Van Der Hel zou ook moeten weten dat hij niet op een soort BCT had hoeven wachten. In 2000 kon ik al registreren wat nu voor Heilbro een openbaring blijkt te zijn. Is de pincode,chauffeurskaart, garagekaart,ondernemerskaart en het hele, lasten verzwarende circus er omheen, dan een vooruitgang voor uw bedrijf? Nee dus

Duco Douwstra|11.11.13|09:59

Uw collega’s liggen al ruim 15 jaar dag en nacht te tobben, hoe ze hun bedrijf het allerbeste kunnen automatiseren en dat is ze heel goed gelukt. Ritgegevens, urencontrole, brandstof gebruik,volledig geautomatiseerde administratie enz.komt bij deze vooruitstrevende ondernemers al jaren lang online binnen. DENKT U NU ECHT DAT EEN STEL AMBTENAREN DAT KUNNEN VERBETEREN,dan waren ze zelf wel ondernemer geworden. Met alle respect meneer Van Der Hel de BCT is er niet voor u maar voor de ambtenaren

r.jaasma@ziggo.nl|13.11.13|11:05

hallo allemaal
De Bct dat wordt inderdaad een( hel) voor de kleine bedrijven en de zzp-ers!!!! de Bct is alleen maar gemaakt voor de belasting- dienst en I.L.T!!voor de controle doeleinden om te zien wat er gebeurt in taxi land.wij zijn immers weer de eersten in europa die het gaan invoeren, en tegen de taxi ondernemer wordt het met een zoet-makertje Afgemaakt administratieverlichting (geen werkboekje meer en geen rittenstaat meer bijhouden!)

r.jaasma@ziggo.nl|13.11.13|11:20

Dat er niet meer Taxi ondernemers zijn die protesteren !!!(laat je niet leiden door de bedenkers van de bct) jongens, je kunt het straks niet meer verdienen, en als je al een mooi ritje krijgt,dan loopt je arbeidstijd ten einde!!dit doet vele nadenken te stoppen (als dit kan!!!)of men zal in het faillissement raken .
groet Richard.

rexurban@hotmail.com|13.11.13|20:32

@ R.Jaasma.Taxiondernemers weten niet goed wat een basis bct precies kan. Ook het verschil tussen een bct en jaren gebruikte Terminal weet bijna niemand .Laat staan een Taxiterminal met een geintegreerde bct. Kan ook niet anders daar de info die ILT over de bct verstrekt vol met leugens staat Erger nog, de BCT is afhankelijk van juiste bediening! Adm kosten? werboekje € 10 per jaar, invullen 3 min. per dag. Is verwaarloosbaar. Een basis bct doet je adm. echt niet vanzelf. Is allemaal onzin.

rexurban@hotmail.com|13.11.13|21:32

Nogmaals, een bct mag dan gecertificeerd zijn maar niet in de praktijk uitgetest (mogen wij doen) precies zoals het bij de Fyra is gegaan,die staan weg te roesten. We kunnen ons wellicht beroepen op productaansprakelijkheid. Wanneer de BCT gebrekkig is kan leverancier/fabrikant aansprakelijk gesteld worden. Dat bct gebrekkig is staat beschreven in een onderzoeksrapport geproduceerd door Technolution, (in m’n bezit.).Wat ontbreekt zijn een paar ondernemers met ballen die van zich laten horen.

Bart Rijnders|14.11.13|11:39

we zijn een stellen lame schapen die achter de feiten aan lopen als het een flop word wie betaalt mij de handel weer terug er zijn maar twee die er beter van worden dat is de leverandcier en de belastingdienst wij echt niet
er moet gewoon een x landelijk wat gedaan worden in taxi land tegen het rijk we gaan allemaal zo naar de kl*ten
er worden dan nog korte ritten geweigerd en om gereden

Jan Geluk|14.11.13|18:14

het is te mooi om waar te wezen, gelijk al een lachende ondernemer, personeel per minuut betalen is dat niet iets voor de rondvraag. Er zijn nog steeds technische problemen, noem maar eens iets wat goed gaat de laatste 4 jaar

mvg jan geluk

rexurban@hotmail.com|14.11.13|23:22

@ Bart. Zal de belastingdienst beter worden van een ritstaat uit een bct die niet goed bedient is. Denk het niet. Je kan en mag zelf ritbedragen invoeren in de bct! Kan goed of fout! BCT ziet niet of er een klant in Taxi zit. Moet chauffeur aangeven. Een ritstaat juist ingevuld is altijd beter dan een ritstaat uit een bct die “per ongeluk” van foute ritbedragen of b.v pauze is voorzien. Daar gaan we in Nederland €100 mijoen aan uitgeven wat dit circus kost. @jeroen de Boer ,ander rapport.

Hudson Taxi|15.11.13|10:04

Bij vervoer van b.v. Schoolkinderen,Valys, Regiotaxi is er sprake van verhuur per zitplaats, z.g. paralellvervoer. Bij schoolvervoer wordt gebruik gemaakt van overstappunten. Dit alles moet de chauffeur handmatig gaan bijhouden in de bct. De ondernemer blijft naast de chauffeur aansprakelijk voor fouten, daardoor bekeuringen. Taxi Heilbro, hoe ga je dit bij iedere taxi controleren of verbeteren, daar dit moet voor de rit start bij de bct anders is het opgeslagen. Wordt chauffeur administrateur ?

willem Bothmer|15.11.13|10:30

Maar je heb meer werk met intoetsen op de boord computer dan op een lijst te schrijven.En dan de bekeuringen die ze achteraf kunnen uitgeven naar een aantal maanden.Een schande
Het enigste wat we met ze alle kunnen doen is eens er tegen in gaan
En niet de boord computer kopen tot dat er een fatsoenlijke regeling met ons hebben getroffen. Het is gewoon kassa voor de Nederlandse staat.

Duco Douwstra|17.11.13|10:58

De BCT is het beste te vergelijken met een omgekeerde wasstraat, schoon er in vuil er uit. We worden verplicht om de voor de bedrijven precies op maat geprogrammeerde automatisering voor veel geld, ergernis en nutteloze inspanningen om te ruilen, voor een door ambtenaren bedacht systeem. Dat nog in de praktijk getest moet worden waar gegarandeerd de problemen zullen ontstaan die ik en vele echte deskundigen al jarenlang voorspellen. De ILeM probeert met chantage (hoge boetes) u te dwingen om

Duco Douwstra|17.11.13|11:11

onverantwoorde investeringen te doen, een kat in het nauw maakt rare sprongen. De ILeM ziet ook wel dat ze al ruim 10 jaar spoken aan het najagen zijn, maar wat moeten ze? toegeven met gezichtsverlies, dat doen ze nooit, dus dreigen!Ze leven in een andere wereld en negeren de technologische vooruitgang, daarom zijn ze ook ambtenaar geworden. Maar u als ondernemer moet vooruitdenken en met uw tijd meegaan, anders gaat u failliet, het gevoel van failliet kunnen gaan kent een ambtenaar niet.

Taxi Volendam|17.11.13|16:01

Wat bct automatisch regisreerd is tijd/lokatie, accu spanning, contact aan/uit en chauff. bedrijf gegevens. Alle overige ritgegevens dien je in een basis bct handmatig in te geven. Op de printbon geen straatnamen of route. De bct vraagt niet waarom de route gereden is die opgeslagen is. Kunnen 100 redenen zijn. Weet je dat nog bij navraag door ILT na b.v. een half jaar? Fraudegevoeliger kunnen we het niet maken. Dommer ook niet. Dag € 100 miljoen. Na het 1e proefproces bct rijp voor kliko.

willem Bothmer|17.11.13|22:39

in mijn taxi mag ik ook privé rijden. Hoe werkt dat dan, als ik ritten rij en tussen door privé rijd bv 50km en daarna weer gewoon taxi rijd hoe moet ik het dan intoetsen. Navraag gedaan Quipment konden er geen antwoord op geven.Hoe moet ik het dan weten.Is het niet mogelijk om eens een tv zender aan te schrijven voor een discussie met de makers van de bct en andere vragen.

Taxi Volendam|17.11.13|23:29

Willem, Goede vraag! Wanneer een klant of passagier is uitgestapt , moet je handmatig aangeven dat je naar de volgende klant rijdt. De bct ziet niet of het klopt of jij leeg of prive rijdt , dus rijdt jij z.g. leeg 50 Km naar je volgende klant. Dan ben je loos voorgereden als de belastingdienst twijfelt of jou opgave klopt. De fabrikanten of ILT willen geen discussie, omdat ze dan moeten toegeven dat het een fraudegevoelig onzin ding is. Stoppen met deze onzin en kapitaalvernietiging.

Duco Douwstra|18.11.13|00:58

Leuk om te lezen dat na mijn ruim 7 jaar voorlichting er steeds meer mensen zijn die steeds meer punten zien waarop de BCT gaat crashen. Daarom is de beste oplossing online met vingerafdruk,de iPhone 5s kan dat ook dus. En laat mij met ruim 30 ervaring met controle,de controle maar inrichten. En alleen diegene er uit halen die de markt verzieken,meisjes lastig vallen, omrijden enz.Maar dat kost 40 inspecteurs hun baan,dus zal niet lukken, chaos dat schept pas banen zoals TTO controle Amsterdam

willem Bothmer|18.11.13|07:15

Dan word het tijd dat er een tv programma daar eens over gaat praten. En kijken of het klopt wat ze zeggen.En als de fabrieken en de Ilt niet willen praten is ons probleem niet. Ze denken ook niet aan ons en aan het bestaan van ons bedrijf en DE mensen die het werk als taxi chauffeur wel serieus nemen ,en BETROUWBAAR zijn.Kan iemand zeggen welk programma het beste kan of iemand die daar connecties heeft. Ik denk dat dat een optie is.En er ook mensen zetten die weten wat ze moete vertellen

rexurban@hotmail.com|18.11.13|10:29

Ik heb een brief van mevr. Mansveld ontvangen. Ze schrijft dat ze de bct volgend jaar gaat “evalueren”
Dat betekent in hollandse taal in de praktijk uittesten. Daarna zal de bct aangepast moeten worden. Wie dit gaat betalen staat niet in haar brief. Wat te doen staat is de bct testten en aanpassen voordat deze verplicht wordt in je taxi in te bouwen. Rechtshulp inhuren om uitstel te verkrijgen zal z’n geld dubbel en dwars opbrengen.
Deze soap is wellicht iets voor Zembla.

mohammed banu hila|21.11.13|10:41

Het verleden herhaalt zich.Ik heb ooit 2 jaar gehandicapten en ouderen op de stadsmobiel gereden , dat was is 1999 , toen bestonden dit soort systemen al.En nu is het opeens een openbaring.Er worden telkens een aantal jongens flink rijk die bijv bct computertjes ontwikkelen en zowel van de staat als chauffeurs flink betaald krijgen.Maar ja chauffeurs pikken het maar. Eerst word je geplukt om een printertje die nog geen 5 euro kost te kopen voor 300 a 400 euro dan weer dat en dan weer zo , hahaha

Duco Douwstra|22.11.13|14:15

Weer een folder,de BCT kost nu nog maar € 340,– Hoe kom ik van mijn rommel af denk ik.Wat zijn de gevolgen van deze aanschaf? 1.Inbouwkosten,2.opstartproblemen,dus heel veel ellede 3.extra administratie,4.uitlees problemen en kaarten,5.bij mislukken BCT (daar heeft niemand het over) alles in de vuilnisbak, hopelijk kunt u dan nog terug naar de oude situatie.Als de leveranciers de BCT vertrouwen laat ze dan zwart op wit en heel duidelijk garanties afgeven, voor zover ze nog solvabel genoeg zijn.

Hudson Taxi|23.11.13|21:41

Ter aanvulling van wat hierboven staat, bct geschikt voor ” sjoemelaars”. Betrouwbaarheid van de bct wordt gewaarborgd door de digitale handtekening =(citaat fabrikant). Bedoeld wordt de opgeslagen info in de BCT is GEWAARBORGD. De juistheid van de ingevoerde HANDMATIGE info kan onzin zijn. Juist daar hangt het slagen van de bct vanaf ! Een illusie. Dergelijke bct moet onder dwang van ILT aangeschaft worden. Garantie voor slagen en te maken kosten is nul. De rechter raadplegen ja, net als Fyra.

Duco Douwstra|27.11.13|14:24

LEES HIER Telegraaf 27-11-2013 Fiscus mag niet altijd snuffelen
https://docs.google.com/document/d/1Q9iZuhDl_QFufjQWV1xiKWQN5jzJddz84_R5A6fxbeY/edit Of dit Taxichauffeur heeft vrouw bruut mishandeld https://docs.google.com/document/d/1icQPwnCrC7JheInEC3QAiG9ZbJI_vqrInYZY38GZC6M/edit Met echt moderne systemen kun je wantoestanden voorkomen en echte slechte taxichauffeurs binnen 6 maanden allemaal de vergunning innemen.Maar zolang de voor zichzelf werk creërende ambtenaren aan de macht zij…

John Gelissen|11.12.13|14:37

Wat is het gemiddelde data verbruik van een BCT per maand?

Rex Urban|13.12.13|09:49

@ John. Het verbruik van een dataterminal , in ons geval in de buurt van 4000 KB. per voertuig, wat overeen komt met € 5.- per maand per taxi.
Gegevens in de bct die achter de digitale handtekening in de bct zitten mogen bij wet niet verzonden worden  waardoor je vraag niet goed te beantwoorden is.

Duco Douwstra|21.12.13|15:35

Heeft u de test van de BCT’s in het blad TAXI Magazine gelezen? Concludeer daaruit hoe we belazerd worden.NIEMAND WIL DE BCT,maar uit de enquêtes van TAXI Magazine blijkt dat iedereen alle BCT’s mooi,goedkoop,en makkelijk te bedienen vind, er is dus niemand met kritiek.Hoe durf je zoveel leugens te verkondigen. En de prijzen zijn eigenlijk maar een aanbetalingen,u bent verplicht om voor 5 jaar een abonnement af te sluiten ruim € 108,00 per jaar.U wordt er langzaam maar zeker ingeluisd!!!

Rex Urban|22.12.13|16:05

Het verbaast me dat TaxiMagazine vermeld dat het een succesvolle Boordcomputer test dag in Zeist was.Het is maar hoe je het bedoeld of ziet. Er kon geen uitleg door chauffeurs gegeven worden, zelfs geen print uitdraai van de gereden ritten. Ook niet over de aangekondigde vereenvoudigingen en besparingen door de BCT. Er zaten bij mij tijdens heenrit in het busje en retourrit in de taxi ondernemers die schrokken, daar de BCT niet doet wat ze er van verwachtten. In die zin misschien succesvol ???

Rex Urban|22.12.13|16:37

Het verbaast me dat TaxiMagazine vermeld dat het een succesvolle BCT testdag in Zeist was Het is maar hoe je het bedoeld of ziet. Bij de demonstratie kon geen uitleg gegeven worden, zelfs geen printbon. Ook niet over de aangekondigde besparingen door de bct. Tijdens de heenrit in het busje en retour in de taxi schrokken ondernemers doordat de bct niet aan hun verwachting voldeed. In die zin is het misschien succesvol geweest .

Dirk Den Boer|18.08.14|16:27

“Zo beschikken 40 van de 185 taxi’s van Heilbro uit Sliedrecht al over het apparaat. ”

en nu failliet!

Taxi Volendam|19.08.14|09:44

Ook een manier om je collega de nek om te draaien. Rotzooi aan hem verkopen waardoor een failissement volgt. Daarna er met zijn opdrachten vandoor gaan.
Dat noemt Mansveld “Voldoende marktwerking”

‘BCT grote impact op bedrijfsvoering van taxibedrijven’ | TaxiPro
Patrick van der Hel, Helbro, taxibedrijf, directeur, Boordcomputer Taxi, BCT

‘BCT grote impact op bedrijfsvoering van taxibedrijven’

De eerste taxibedrijven hebben inmiddels een Boordcomputer Taxi (BCT) ingebouwd in hun voertuigen. Zo beschikken 40 van de 185 taxi’s van Heilbro uit Sliedrecht al over het apparaat. De eerste ervaringen zijn positief, zegt directeur Patrick van der Hel. “De BCT heeft echt een hele grote impact op de bedrijfsvoering van taxibedrijven.” Zo kan de urenregistratie door iedereen voortaan volledig geautomatiseerd worden. En heeft de belastingdienst direct inzage in de gegevens die de BCT vastlegt. Ze zien dus precies waar het voertuig voor gebruikt wordt.

Van der Hel: „Daardoor kunnen chauffeurs niet zomaar meer de taxibus voor privé-doeleinden gebruiken. Want voor je het weet rijden ze meer dan 500 kilometer privé per jaar en moeten ze opeens bijtelling gaan betalen. Dat gaat dan om forse bedragen.”

Administratie

Maar ook de administratie en planning moet goed inspelen op het gebruik van de BCT. „Daarom hebben we gekozen voor de meest uitgebreide boordcomputer van Quipment. Dat maakt de administratie en verloning veel makkelijker”, vertelt Van der Hel. „Bedrijven die kiezen voor een minimale BCT zijn straks veel tijd kwijt aan verloning en controle van de arbeidsuren.”

Hoewel taxibedrijven nu moeten investeren in de aanschaf van de BCT, is Van der Hel ervan overtuigd dat hij deze kosten met efficiencywinsten terug verdient. Helbro heeft de registratie van de arbeidsuren volledig geautomatiseerd. „De registratie van de werkelijke arbeidstijd is perfect”, vindt Van der Hel. „Er is geen discussie meer, die zijn we voor. Want alle uren worden volledig vastgelegd.”

Taxichauffeur

Met het systeem ligt er wel een grote verantwoordelijkheid bij de taxichauffeur. „We rekenen met 10 minuten marge, bijvoorbeeld om op tijd op de school aan te komen bij het leerlingenvervoer. Die minuten betalen we ook uit. Maar als een chauffeur na de laatste rit 25 minuten stil staat en geen melding maakt van een bijzondere situatie, dan gaan we ervan uit dat hij koffie is gaan drinken. Dat gebeurt volledig geautomatiseerd.”

Groot voordeel is dat op deze manier chauffeurs gedwongen zijn om meldingen te maken van bijzonderheden. „Ik weet precies wat er gebeurt. Want doen ze het niet, dan hebben ze kans dat het niet als arbeidstijd wordt gerekend. En dat willen chauffeurs natuurlijk niet.”

Urenregistratie

Helbro gebruikt daarvoor het systeem Q-planning. Dat zorgt onder meer voor urenregistratie, rituitgifte en -planning, track-en-trace, bellen en heeft zowel een chauffeurs- als klantenportaal. Hierbij kunnen chauffeurs inloggen om hun ritten te bekijken. Klanten kunnen automatisch ritten aan- en afmelden, bijvoorbeeld als hun kind ziek is en niet opgehaald hoeft te worden. „We zijn nog maar 1 uur buiten kantoortijd telefonisch bereikbaar. Zo kunnen dergelijke wijzigingen toch doorgegeven worden.”

De Quipment BCT Focus beschikt over een ingebouwde veiligheidscamera. Bij Helbro is hij nog niet geactiveerd vanwege allerlei privacy-regels. Maar dat is hij wel van plan. „We moeten bijvoorbeeld eerst zichtbaar maken in het voertuig dat er camerabewaking is, afspraken maken over het uitlezen van data, alle passagiers op de hoogte stellen en een protocol in het voertuig aanwezig hebben.”

Camera

Overigens is het taxibedrijf wel van plan het camera-systeem te gaan gebruiken. Taxibedrijf Helbro werkt al met camera’s in sommige voertuigen op ‚probleemroutes’. „Vroeger was daar nog wel eens weerstand op onder passagiers die bang waren voor privacyschendingen. Maar tegenwoordig vinden veel klanten het juist prettig. Want het is ook om de veiligheid van de passagiers te waarborgen.” De beelden worden lokaal opgeslagen. Als er geen calamiteiten zijn gweeest, worden de gegevens iedere week opnieuw overschreven.

Als chauffeurs gaan tanken, voeren ze op de Quipment BCT in hoeveel liters er in het voertuig zijn gegaan. Van der Hel: „Zo kan ik goed het verbruik per voertuig in de gaten houden. En mochten er grote uitschieters zijn, kunnen we daar op inspelen.”

RDW-erkenning

De werkplaats van Helbro beschikt over een eigen RDW-erkenning. Dat betekent dat ze de boordcomputers zelf kunnen inbouwen. Quipment komt achteraf kijken en hoeft alleen nog maar te activeren. „Dat scheelt enorm in de kosten”, weet Van der Hel. Nu is de monteur nog 1,5 uur per voertuig bezig, maar dat zal al snel teruglopen naar één uur inbouwtijd, verwacht hij.

„Ten opzichte van de reguliere dataterminals is de BCT een vooruitstrevend apparaat”, vindt Van der Hel. „We vinden vooral de nieuwe TomTom-interface erg goed. Chauffeurs zijn vooral blij dat ze geen rittenstaat en werkmap meer hoeven in te vullen.”

Belastingdienst

Van der Hel is niet bang voor fouten doordat chauffeurs verkeerde gegevens invoeren. „Mocht iemand het apparaat verkeerd bedienen, zien we dat meteen op de centrale. Dus daar maken we ons geen zorgen over. Iedereen is zeer te spreken over het apparaat. Al zullen sommige chauffeurs er niet blij mee zijn dat het privé-gebruik van taxivoertuigen aan banden wordt gelegd. Maar ja, anders krijgen we problemen met de belastingdienst.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

34 reacties op “‘BCT grote impact op bedrijfsvoering van taxibedrijven’”

Rex Urban|08.11.13|10:28

Een (uitgebreide) BCT is voor veel bedrijven achterhaald daar deze al 13 jaar geautomatiseerd zijn. Een BCT kan niets meer dan de in gebruik zijnde taxiterminals. Bovendien is een BCT zeer fraudegevoelig; de chauffeur dient alle handelingen zelf in te geven, kan goed of fout. Een ondernemer dient privacy van chauffeur in acht te nemen, of een schadeclaim riskeren.(Privacy wernemer tijdens werk) Belastingdienst kan niet zo maar over gegevens beschikken van bct. (Hiervoor geldt 4ogen systeem)

Rex Urban|09.11.13|10:28

Urenregistratie d.m.v. een Dataterminal met b.v. het WinTax agendapakket kan al 15 jaar. Met de Metrolink Taxi Computer zelfs al veel langer. Verkeerde gegevens ingevoerd door de chauffeur in een TERMINAL zijn achteraf alleen door de loonadministratie te corrigeren! Eenmaal opgeslagen gegevens in BCT ZIJN NIET TE CORRIGEREN Groot nadeel ! Hoe kan een centralist 185 taxi’s bij in en uitklokken corrigeren? 185×10 minuten fout is 30 uur loon (per dag)! Dit kan inderdaad een grote impact hebben.

Rex Urban|10.11.13|11:39

Niemand heeft direct inzage in positiegegevens opgeslagen in een bct. Alleen wanneer chauffeur verdachte is, op aangeven van een opsporingsambtenaar d.m.v. een inspectie en keuringskaart. Het z.g. vier-ogen-principe, geld ook voor de belastingdienst. Een chauffeur heeft recht op privacy. Gaat een ondernemer daar niet zorgvuldig mee om, kan je veroordeeld worden tot betalen van schadevergoeding aan je werknemer. Nut van een bct valt of staat met eerlijke en juiste bediening. Dat is een illusiie

Duco Douwstra|11.11.13|09:49

De heer Van Der Hel heeft helemaal gelijk, als je je bedrijf nog totaal niet geautomatiseerd hebt, dan is het aanschaffen van een automatiseringssysteem een hele vooruitgang. Maar Van Der Hel zou ook moeten weten dat hij niet op een soort BCT had hoeven wachten. In 2000 kon ik al registreren wat nu voor Heilbro een openbaring blijkt te zijn. Is de pincode,chauffeurskaart, garagekaart,ondernemerskaart en het hele, lasten verzwarende circus er omheen, dan een vooruitgang voor uw bedrijf? Nee dus

Duco Douwstra|11.11.13|09:59

Uw collega’s liggen al ruim 15 jaar dag en nacht te tobben, hoe ze hun bedrijf het allerbeste kunnen automatiseren en dat is ze heel goed gelukt. Ritgegevens, urencontrole, brandstof gebruik,volledig geautomatiseerde administratie enz.komt bij deze vooruitstrevende ondernemers al jaren lang online binnen. DENKT U NU ECHT DAT EEN STEL AMBTENAREN DAT KUNNEN VERBETEREN,dan waren ze zelf wel ondernemer geworden. Met alle respect meneer Van Der Hel de BCT is er niet voor u maar voor de ambtenaren

r.jaasma@ziggo.nl|13.11.13|11:05

hallo allemaal
De Bct dat wordt inderdaad een( hel) voor de kleine bedrijven en de zzp-ers!!!! de Bct is alleen maar gemaakt voor de belasting- dienst en I.L.T!!voor de controle doeleinden om te zien wat er gebeurt in taxi land.wij zijn immers weer de eersten in europa die het gaan invoeren, en tegen de taxi ondernemer wordt het met een zoet-makertje Afgemaakt administratieverlichting (geen werkboekje meer en geen rittenstaat meer bijhouden!)

r.jaasma@ziggo.nl|13.11.13|11:20

Dat er niet meer Taxi ondernemers zijn die protesteren !!!(laat je niet leiden door de bedenkers van de bct) jongens, je kunt het straks niet meer verdienen, en als je al een mooi ritje krijgt,dan loopt je arbeidstijd ten einde!!dit doet vele nadenken te stoppen (als dit kan!!!)of men zal in het faillissement raken .
groet Richard.

rexurban@hotmail.com|13.11.13|20:32

@ R.Jaasma.Taxiondernemers weten niet goed wat een basis bct precies kan. Ook het verschil tussen een bct en jaren gebruikte Terminal weet bijna niemand .Laat staan een Taxiterminal met een geintegreerde bct. Kan ook niet anders daar de info die ILT over de bct verstrekt vol met leugens staat Erger nog, de BCT is afhankelijk van juiste bediening! Adm kosten? werboekje € 10 per jaar, invullen 3 min. per dag. Is verwaarloosbaar. Een basis bct doet je adm. echt niet vanzelf. Is allemaal onzin.

rexurban@hotmail.com|13.11.13|21:32

Nogmaals, een bct mag dan gecertificeerd zijn maar niet in de praktijk uitgetest (mogen wij doen) precies zoals het bij de Fyra is gegaan,die staan weg te roesten. We kunnen ons wellicht beroepen op productaansprakelijkheid. Wanneer de BCT gebrekkig is kan leverancier/fabrikant aansprakelijk gesteld worden. Dat bct gebrekkig is staat beschreven in een onderzoeksrapport geproduceerd door Technolution, (in m’n bezit.).Wat ontbreekt zijn een paar ondernemers met ballen die van zich laten horen.

Bart Rijnders|14.11.13|11:39

we zijn een stellen lame schapen die achter de feiten aan lopen als het een flop word wie betaalt mij de handel weer terug er zijn maar twee die er beter van worden dat is de leverandcier en de belastingdienst wij echt niet
er moet gewoon een x landelijk wat gedaan worden in taxi land tegen het rijk we gaan allemaal zo naar de kl*ten
er worden dan nog korte ritten geweigerd en om gereden

Jan Geluk|14.11.13|18:14

het is te mooi om waar te wezen, gelijk al een lachende ondernemer, personeel per minuut betalen is dat niet iets voor de rondvraag. Er zijn nog steeds technische problemen, noem maar eens iets wat goed gaat de laatste 4 jaar

mvg jan geluk

rexurban@hotmail.com|14.11.13|23:22

@ Bart. Zal de belastingdienst beter worden van een ritstaat uit een bct die niet goed bedient is. Denk het niet. Je kan en mag zelf ritbedragen invoeren in de bct! Kan goed of fout! BCT ziet niet of er een klant in Taxi zit. Moet chauffeur aangeven. Een ritstaat juist ingevuld is altijd beter dan een ritstaat uit een bct die “per ongeluk” van foute ritbedragen of b.v pauze is voorzien. Daar gaan we in Nederland €100 mijoen aan uitgeven wat dit circus kost. @jeroen de Boer ,ander rapport.

Hudson Taxi|15.11.13|10:04

Bij vervoer van b.v. Schoolkinderen,Valys, Regiotaxi is er sprake van verhuur per zitplaats, z.g. paralellvervoer. Bij schoolvervoer wordt gebruik gemaakt van overstappunten. Dit alles moet de chauffeur handmatig gaan bijhouden in de bct. De ondernemer blijft naast de chauffeur aansprakelijk voor fouten, daardoor bekeuringen. Taxi Heilbro, hoe ga je dit bij iedere taxi controleren of verbeteren, daar dit moet voor de rit start bij de bct anders is het opgeslagen. Wordt chauffeur administrateur ?

willem Bothmer|15.11.13|10:30

Maar je heb meer werk met intoetsen op de boord computer dan op een lijst te schrijven.En dan de bekeuringen die ze achteraf kunnen uitgeven naar een aantal maanden.Een schande
Het enigste wat we met ze alle kunnen doen is eens er tegen in gaan
En niet de boord computer kopen tot dat er een fatsoenlijke regeling met ons hebben getroffen. Het is gewoon kassa voor de Nederlandse staat.

Duco Douwstra|17.11.13|10:58

De BCT is het beste te vergelijken met een omgekeerde wasstraat, schoon er in vuil er uit. We worden verplicht om de voor de bedrijven precies op maat geprogrammeerde automatisering voor veel geld, ergernis en nutteloze inspanningen om te ruilen, voor een door ambtenaren bedacht systeem. Dat nog in de praktijk getest moet worden waar gegarandeerd de problemen zullen ontstaan die ik en vele echte deskundigen al jarenlang voorspellen. De ILeM probeert met chantage (hoge boetes) u te dwingen om

Duco Douwstra|17.11.13|11:11

onverantwoorde investeringen te doen, een kat in het nauw maakt rare sprongen. De ILeM ziet ook wel dat ze al ruim 10 jaar spoken aan het najagen zijn, maar wat moeten ze? toegeven met gezichtsverlies, dat doen ze nooit, dus dreigen!Ze leven in een andere wereld en negeren de technologische vooruitgang, daarom zijn ze ook ambtenaar geworden. Maar u als ondernemer moet vooruitdenken en met uw tijd meegaan, anders gaat u failliet, het gevoel van failliet kunnen gaan kent een ambtenaar niet.

Taxi Volendam|17.11.13|16:01

Wat bct automatisch regisreerd is tijd/lokatie, accu spanning, contact aan/uit en chauff. bedrijf gegevens. Alle overige ritgegevens dien je in een basis bct handmatig in te geven. Op de printbon geen straatnamen of route. De bct vraagt niet waarom de route gereden is die opgeslagen is. Kunnen 100 redenen zijn. Weet je dat nog bij navraag door ILT na b.v. een half jaar? Fraudegevoeliger kunnen we het niet maken. Dommer ook niet. Dag € 100 miljoen. Na het 1e proefproces bct rijp voor kliko.

willem Bothmer|17.11.13|22:39

in mijn taxi mag ik ook privé rijden. Hoe werkt dat dan, als ik ritten rij en tussen door privé rijd bv 50km en daarna weer gewoon taxi rijd hoe moet ik het dan intoetsen. Navraag gedaan Quipment konden er geen antwoord op geven.Hoe moet ik het dan weten.Is het niet mogelijk om eens een tv zender aan te schrijven voor een discussie met de makers van de bct en andere vragen.

Taxi Volendam|17.11.13|23:29

Willem, Goede vraag! Wanneer een klant of passagier is uitgestapt , moet je handmatig aangeven dat je naar de volgende klant rijdt. De bct ziet niet of het klopt of jij leeg of prive rijdt , dus rijdt jij z.g. leeg 50 Km naar je volgende klant. Dan ben je loos voorgereden als de belastingdienst twijfelt of jou opgave klopt. De fabrikanten of ILT willen geen discussie, omdat ze dan moeten toegeven dat het een fraudegevoelig onzin ding is. Stoppen met deze onzin en kapitaalvernietiging.

Duco Douwstra|18.11.13|00:58

Leuk om te lezen dat na mijn ruim 7 jaar voorlichting er steeds meer mensen zijn die steeds meer punten zien waarop de BCT gaat crashen. Daarom is de beste oplossing online met vingerafdruk,de iPhone 5s kan dat ook dus. En laat mij met ruim 30 ervaring met controle,de controle maar inrichten. En alleen diegene er uit halen die de markt verzieken,meisjes lastig vallen, omrijden enz.Maar dat kost 40 inspecteurs hun baan,dus zal niet lukken, chaos dat schept pas banen zoals TTO controle Amsterdam

willem Bothmer|18.11.13|07:15

Dan word het tijd dat er een tv programma daar eens over gaat praten. En kijken of het klopt wat ze zeggen.En als de fabrieken en de Ilt niet willen praten is ons probleem niet. Ze denken ook niet aan ons en aan het bestaan van ons bedrijf en DE mensen die het werk als taxi chauffeur wel serieus nemen ,en BETROUWBAAR zijn.Kan iemand zeggen welk programma het beste kan of iemand die daar connecties heeft. Ik denk dat dat een optie is.En er ook mensen zetten die weten wat ze moete vertellen

rexurban@hotmail.com|18.11.13|10:29

Ik heb een brief van mevr. Mansveld ontvangen. Ze schrijft dat ze de bct volgend jaar gaat “evalueren”
Dat betekent in hollandse taal in de praktijk uittesten. Daarna zal de bct aangepast moeten worden. Wie dit gaat betalen staat niet in haar brief. Wat te doen staat is de bct testten en aanpassen voordat deze verplicht wordt in je taxi in te bouwen. Rechtshulp inhuren om uitstel te verkrijgen zal z’n geld dubbel en dwars opbrengen.
Deze soap is wellicht iets voor Zembla.

mohammed banu hila|21.11.13|10:41

Het verleden herhaalt zich.Ik heb ooit 2 jaar gehandicapten en ouderen op de stadsmobiel gereden , dat was is 1999 , toen bestonden dit soort systemen al.En nu is het opeens een openbaring.Er worden telkens een aantal jongens flink rijk die bijv bct computertjes ontwikkelen en zowel van de staat als chauffeurs flink betaald krijgen.Maar ja chauffeurs pikken het maar. Eerst word je geplukt om een printertje die nog geen 5 euro kost te kopen voor 300 a 400 euro dan weer dat en dan weer zo , hahaha

Duco Douwstra|22.11.13|14:15

Weer een folder,de BCT kost nu nog maar € 340,– Hoe kom ik van mijn rommel af denk ik.Wat zijn de gevolgen van deze aanschaf? 1.Inbouwkosten,2.opstartproblemen,dus heel veel ellede 3.extra administratie,4.uitlees problemen en kaarten,5.bij mislukken BCT (daar heeft niemand het over) alles in de vuilnisbak, hopelijk kunt u dan nog terug naar de oude situatie.Als de leveranciers de BCT vertrouwen laat ze dan zwart op wit en heel duidelijk garanties afgeven, voor zover ze nog solvabel genoeg zijn.

Hudson Taxi|23.11.13|21:41

Ter aanvulling van wat hierboven staat, bct geschikt voor ” sjoemelaars”. Betrouwbaarheid van de bct wordt gewaarborgd door de digitale handtekening =(citaat fabrikant). Bedoeld wordt de opgeslagen info in de BCT is GEWAARBORGD. De juistheid van de ingevoerde HANDMATIGE info kan onzin zijn. Juist daar hangt het slagen van de bct vanaf ! Een illusie. Dergelijke bct moet onder dwang van ILT aangeschaft worden. Garantie voor slagen en te maken kosten is nul. De rechter raadplegen ja, net als Fyra.

Duco Douwstra|27.11.13|14:24

LEES HIER Telegraaf 27-11-2013 Fiscus mag niet altijd snuffelen
https://docs.google.com/document/d/1Q9iZuhDl_QFufjQWV1xiKWQN5jzJddz84_R5A6fxbeY/edit Of dit Taxichauffeur heeft vrouw bruut mishandeld https://docs.google.com/document/d/1icQPwnCrC7JheInEC3QAiG9ZbJI_vqrInYZY38GZC6M/edit Met echt moderne systemen kun je wantoestanden voorkomen en echte slechte taxichauffeurs binnen 6 maanden allemaal de vergunning innemen.Maar zolang de voor zichzelf werk creërende ambtenaren aan de macht zij…

John Gelissen|11.12.13|14:37

Wat is het gemiddelde data verbruik van een BCT per maand?

Rex Urban|13.12.13|09:49

@ John. Het verbruik van een dataterminal , in ons geval in de buurt van 4000 KB. per voertuig, wat overeen komt met € 5.- per maand per taxi.
Gegevens in de bct die achter de digitale handtekening in de bct zitten mogen bij wet niet verzonden worden  waardoor je vraag niet goed te beantwoorden is.

Duco Douwstra|21.12.13|15:35

Heeft u de test van de BCT’s in het blad TAXI Magazine gelezen? Concludeer daaruit hoe we belazerd worden.NIEMAND WIL DE BCT,maar uit de enquêtes van TAXI Magazine blijkt dat iedereen alle BCT’s mooi,goedkoop,en makkelijk te bedienen vind, er is dus niemand met kritiek.Hoe durf je zoveel leugens te verkondigen. En de prijzen zijn eigenlijk maar een aanbetalingen,u bent verplicht om voor 5 jaar een abonnement af te sluiten ruim € 108,00 per jaar.U wordt er langzaam maar zeker ingeluisd!!!

Rex Urban|22.12.13|16:05

Het verbaast me dat TaxiMagazine vermeld dat het een succesvolle Boordcomputer test dag in Zeist was.Het is maar hoe je het bedoeld of ziet. Er kon geen uitleg door chauffeurs gegeven worden, zelfs geen print uitdraai van de gereden ritten. Ook niet over de aangekondigde vereenvoudigingen en besparingen door de BCT. Er zaten bij mij tijdens heenrit in het busje en retourrit in de taxi ondernemers die schrokken, daar de BCT niet doet wat ze er van verwachtten. In die zin misschien succesvol ???

Rex Urban|22.12.13|16:37

Het verbaast me dat TaxiMagazine vermeld dat het een succesvolle BCT testdag in Zeist was Het is maar hoe je het bedoeld of ziet. Bij de demonstratie kon geen uitleg gegeven worden, zelfs geen printbon. Ook niet over de aangekondigde besparingen door de bct. Tijdens de heenrit in het busje en retour in de taxi schrokken ondernemers doordat de bct niet aan hun verwachting voldeed. In die zin is het misschien succesvol geweest .

Dirk Den Boer|18.08.14|16:27

“Zo beschikken 40 van de 185 taxi’s van Heilbro uit Sliedrecht al over het apparaat. ”

en nu failliet!

Taxi Volendam|19.08.14|09:44

Ook een manier om je collega de nek om te draaien. Rotzooi aan hem verkopen waardoor een failissement volgt. Daarna er met zijn opdrachten vandoor gaan.
Dat noemt Mansveld “Voldoende marktwerking”