snellader, snellaadpaal, elektrische auto, taxi, GreenCab

GreenCab dient facturen in voor vaststelling subsidie, maar zonder accountantsverklaring

GreenCab is er niet in geslaagd om een accountantsverklaring aan te leveren aan AgentschapNL. Hierin moet het voormalige elektrische taxibedrijf de uitgaven verantwoorden die zijn gedaan met de in totaal 1,6 miljoen euro ontvangen subsidie-voorschot. Wel zijn er betaalde facturen ingediend en heeft de huidige directeur van Prestige GreenCab een vaststellingsverzoek ingediend bij AgentschapNL. Er loopt nu nog een zogenaamde hersteltermijn van 10 dagen om alsnog de accountantsverklaring erbij aan te leveren. Als die vóór 13 december niet binnen is, dan zal AgentschapNL op basis van de aangeleverde stukken zelf het definitieve subsidiebedrag vaststellen.

GreenCab moet aantonen dat alle overheidsgelden op de juiste wijze zijn besteed. Mocht het definitieve subsidiebedrag uiteindelijk lager zijn dan de uitgekeerde voorschotten, dan zal AgentschapNL het teveel betaalde geld proberen terug te halen. Probleem is alleen dat GreenCab inmiddels twee keer verkocht is en nu op naam staat van Kors van Roeler, de beruchtste katvanger van Nederland. Daar valt waarschijnlijk geen cent te halen.

Juridische afdeling

“Mocht er binnen 10 dagen alsnog een overzicht komen met accountantsverklaring, dan zullen we dat controleren”, vertelt Katrien Westendorp, woordvoerster AgentschapNL. Daarbij geldt hetzelfde als wanneer AgentschapNL zelf het eindbedrag vaststelt. “Mocht blijken dat er geld terugbetaald moet worden, gaat het naar onze juridische afdeling. Die zullen dat oppakken.”

Hoewel GreenCab-initiatiefnemer George Jansen verantwoordelijk was voor het bedrijf tijdens de periode waarin de voorschotten zijn uitbetaald, speelt hij volgens haar op dit moment officieel geen rol. “Onze correspondentie verloopt met Van Roeler. Hij is op dit moment verantwoordelijk voor het bedrijf.”

Gemaakte kosten

Wel is Jansen bezig geweest om de financiële stukken op orde te krijgen, vertelt de voormalige taxi-ondernemer. “Agentschap moet deze nu beoordelen en vaststellen. Volgens alle stukken die zijn verantwoord en ingediend zou er niets terugbetaald hoeven te worden”, zegt Jansen. “Alle gemaakte kosten in dit GreenCab project bedragen circa 2.5 miljoen euro. Het subsidiabele deel daarvan is 70% van de meerkosten ten opzichte van conventionele taxibusiness. Volgens de ingediende stukken is dat ruim € 1.600.000,-.”

Gezien het korte tijdsbestek is het Prestige GreenCab niet gelukt om een controle verklaring te overleggen, bekent Jansen. “Maar aangezien de ingeleverde financiële stukken een goed beeld geven van de kosten lijkt me dat AgentschapNL dit prima zelf kan vaststellen. Immers is het wel duidelijk dat het GreenCab project in volle omvang daadwerkelijk elektrische taxidiensten heeft verricht, zoals het oorspronkelijke projectplan van deze Proeftuin beoogde.”

Subsidie-methode

Het indienen van een begroting en het op naam zetten van 16 elektrische auto’s, was voldoende om de 1,6 miljoen euro aan subsidie te ontvangen. Pas geruime tijd later wordt door AgentschapNL bekeken of het overheidsgeld op juiste wijze is besteed. De kwestie is voor AgentschapNL geen directe aanleiding om de methode van subsidie-voorschotten en verantwoording achteraf aan te passen. “Dat gebeurt volgens de wettelijke kaders die door het ministerie en Tweede Kamer zijn vastgesteld”, vindt Westendorp.

Bart Pals

Lees ook: GreenCab moet de 1,6 miljoen subsidie vóór 30 november verantwoorden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

GreenCab dient facturen in voor vaststelling subsidie, maar zonder accountantsverklaring | TaxiPro
snellader, snellaadpaal, elektrische auto, taxi, GreenCab

GreenCab dient facturen in voor vaststelling subsidie, maar zonder accountantsverklaring

GreenCab is er niet in geslaagd om een accountantsverklaring aan te leveren aan AgentschapNL. Hierin moet het voormalige elektrische taxibedrijf de uitgaven verantwoorden die zijn gedaan met de in totaal 1,6 miljoen euro ontvangen subsidie-voorschot. Wel zijn er betaalde facturen ingediend en heeft de huidige directeur van Prestige GreenCab een vaststellingsverzoek ingediend bij AgentschapNL. Er loopt nu nog een zogenaamde hersteltermijn van 10 dagen om alsnog de accountantsverklaring erbij aan te leveren. Als die vóór 13 december niet binnen is, dan zal AgentschapNL op basis van de aangeleverde stukken zelf het definitieve subsidiebedrag vaststellen.

GreenCab moet aantonen dat alle overheidsgelden op de juiste wijze zijn besteed. Mocht het definitieve subsidiebedrag uiteindelijk lager zijn dan de uitgekeerde voorschotten, dan zal AgentschapNL het teveel betaalde geld proberen terug te halen. Probleem is alleen dat GreenCab inmiddels twee keer verkocht is en nu op naam staat van Kors van Roeler, de beruchtste katvanger van Nederland. Daar valt waarschijnlijk geen cent te halen.

Juridische afdeling

“Mocht er binnen 10 dagen alsnog een overzicht komen met accountantsverklaring, dan zullen we dat controleren”, vertelt Katrien Westendorp, woordvoerster AgentschapNL. Daarbij geldt hetzelfde als wanneer AgentschapNL zelf het eindbedrag vaststelt. “Mocht blijken dat er geld terugbetaald moet worden, gaat het naar onze juridische afdeling. Die zullen dat oppakken.”

Hoewel GreenCab-initiatiefnemer George Jansen verantwoordelijk was voor het bedrijf tijdens de periode waarin de voorschotten zijn uitbetaald, speelt hij volgens haar op dit moment officieel geen rol. “Onze correspondentie verloopt met Van Roeler. Hij is op dit moment verantwoordelijk voor het bedrijf.”

Gemaakte kosten

Wel is Jansen bezig geweest om de financiële stukken op orde te krijgen, vertelt de voormalige taxi-ondernemer. “Agentschap moet deze nu beoordelen en vaststellen. Volgens alle stukken die zijn verantwoord en ingediend zou er niets terugbetaald hoeven te worden”, zegt Jansen. “Alle gemaakte kosten in dit GreenCab project bedragen circa 2.5 miljoen euro. Het subsidiabele deel daarvan is 70% van de meerkosten ten opzichte van conventionele taxibusiness. Volgens de ingediende stukken is dat ruim € 1.600.000,-.”

Gezien het korte tijdsbestek is het Prestige GreenCab niet gelukt om een controle verklaring te overleggen, bekent Jansen. “Maar aangezien de ingeleverde financiële stukken een goed beeld geven van de kosten lijkt me dat AgentschapNL dit prima zelf kan vaststellen. Immers is het wel duidelijk dat het GreenCab project in volle omvang daadwerkelijk elektrische taxidiensten heeft verricht, zoals het oorspronkelijke projectplan van deze Proeftuin beoogde.”

Subsidie-methode

Het indienen van een begroting en het op naam zetten van 16 elektrische auto’s, was voldoende om de 1,6 miljoen euro aan subsidie te ontvangen. Pas geruime tijd later wordt door AgentschapNL bekeken of het overheidsgeld op juiste wijze is besteed. De kwestie is voor AgentschapNL geen directe aanleiding om de methode van subsidie-voorschotten en verantwoording achteraf aan te passen. “Dat gebeurt volgens de wettelijke kaders die door het ministerie en Tweede Kamer zijn vastgesteld”, vindt Westendorp.

Bart Pals

Lees ook: GreenCab moet de 1,6 miljoen subsidie vóór 30 november verantwoorden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.