Mansveld, staatssecretaris, IenM, Infrastructuur

Taxibranche moet Boordcomputer vóór 1 juni bestellen

De taxibranche heeft nog drie weken de tijd om een Boordcomputer Taxi (BCT) te bestellen. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur bekendgemaakt. “De feitelijke datum van verplichting van een werkende BCT handhaaf ik op 1 juli 2014. Maar ik heb besloten dat taxi-ondernemers, die vóór 1 juni 2014 een BCT hebben besteld, nog tot 1 september 2014 subsidie kunnen aanvragen conform de voorwaarden van de subsidieregeling”, schrijft staatssecretaris Mansveld maandag aan de Tweede Kamer.

De subsidievoorwaarden van deze regeling veranderen niet met het nieuwe besluit. De BCT moet dus geactiveerd zijn voordat subsidie kan worden aangevraagd. Eerder had de staatssecretaris de datum van verplichting voor de Boordcomputer Taxi (BCT) in de straattaxi verzet van 1 oktober 2013 naar 1 juli 2014. Dat gold ook voor de bijbehorende subsidieregeling.

BCT

“Aanleiding daarvoor was de verwachting dat niet tijdig BCT’s van meer dan één leverancier beschikbaar waren om alle taxi’s voor 1 oktober 2013 te voorzien van een BCT. Uitgangspunt was namelijk dat taxi-ondernemers keuze zouden hebben uit verscheidene aanbieders”, meldt Mansveld.

“Ondernemersvereniging KNV Taxi heeft mij onlangs dringend verzocht om de termijn voor de subsidie te verlengen, omdat ondernemers die BCT’s hebben besteld, deze niet altijd voor 1 juli 2014 geleverd krijgen, onder meer door de langere leveringstermijnen van de fabrikanten.”

Subsidie

Daarom heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu besloten om de subsidietermijn voor de BCT tot 1 september 2014 te verlengen. De ondernemers zouden anders buiten hun schuld de subsidie van € 600 per BCT mislopen. “Overweging daarbij is dat de subsidie zeer belangrijk is voor de taxisector die financieel zware tijden doormaakt”, aldus Mansveld.

KNV Taxi heeft de staatssecretaris ook verzocht toe te staan dat software updates voor de BCT buiten de erkende werkplaatsen mogen plaatsvinden. Veilig updaten van software buiten de werkplaats vereist aanpassing van de regelgeving.

Oplossingen

Mansveld: “Daarmee is intussen gestart; de inwerkingtreding verwacht ik tegen het einde van 2014. In overleg met betrokken partijen zal worden bezien of voor de tussentijd oplossingen mogelijk zijn.”

Het besluit van IenM tot verlenging van de subsidieperiode geeft meer rust in de taxibranche. Want bedrijven die onlangs bestelden, of dat zelfs deze maand nog doen, weten zich verzekerd van de subsidie. Ook als hun inbouw door omstandigheden pas na 1 juli plaats heeft.

Lees de brief van Mansveld aan de Tweede Kamer.

Bart Pals

Lees ook: Inbouwperiode Boordcomputer Taxi verlengd tot 1 september

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “Taxibranche moet Boordcomputer vóór 1 juni bestellen”

Chand Malik|12.05.14|20:58

“De feitelijke datum van verplichting van een werkende BCT handhaaf ik op 1 juli 2014”
Betekent dit dat je na 1 juli niet zonder een btc mag rijden?
Maar wel een subsidie krijgt

Ton van Dalfsen|12.05.14|22:19

Het ministerie zit volgens mij nu op 2 sporen, het ene spoor gaat naar het einde van de wereld , en het andere spoor naar de andere kant van het einde van de wereld met daartussen geen duidelijke halte. Wie begrijpt het nu nog ?

Taxi Volendam|12.05.14|22:47

Subsidie of geen subsidie, het is en blijft een sigaar uit eigen doos. Laat je niet misleiden . We hebben meer baat bij duidelijkheid. Die krijgen we van Mansveld helaas niet. Ze is het spoor waarschijnlijk bijster. Misschien wil TaxiPro het juiste financieele subsidie plaatje even op de site zetten.

Duco Douwstra|12.05.14|23:27

De staatssecretaris moest snel met een uitspraak komen, omdat 1 jullie nooit haalbaar is.Ik hoop dat Mansveld eens serieus naar de BCT problemen gaat kijken,ze moet de Kamervragen van B. Visser VVD ook nog beantwoorden.Ik heb alles nog maar eens op een rijtje gezet in bijgevoegde brief,waarin veel aanknopingspunten zitten voor rechtszaken.Lees hem a.u.b. https://docs.google.com/document/d/1V3PudT2IbBlrIN8y8tn5HZr4vLrrZKpoK6h-qwt6GQw/edit?usp=sharing laat je niet gek maken met subsidie.

t_x04|13.05.14|02:51

Tuurlijk is het een sigaar uit eigen doos waar de belastingbetaler voor opdraait. Als je een fabrikant laat weten dat iedere chauffeur een x bedrag subsidie krijgt gaat de prijs evenredig omhoog.De fabrikanten zijn de lachende derde. Kijk maar naar de elektrische auto’s
Je kan ook bij geen enkele fabrikant zien wat zo’n BCT nou precies kost.

Bct Belangen|13.05.14|10:55

@ duco, je stopt er veel tijd en energie in. We hebben jouw brief gelezen en wat opvalt is dat het erg inhoudelijk is en er veel oordelen in staan in niet mis te verstaan bewoordingen, wellicht kun je meer op hoofdlijnen (tweede kamer leden zijn waarschijnlijk inhoudelijk op dit dossier niet zo sterk) insteken en meer inzoomen op de oplossingen dan te oordelen. Die rechtzaken waar jij steeds aan refereerd, wie gaat die dagvaardingen bij het ministerie afgeven en wie gaat eea bekostigen?

Duco Douwstra|13.05.14|11:30

Bct,dank voor jou positieve reactie op mijn brief,we zijn nog bezig om deze op hoofdlijnen toe te spitsen,voordat hij definitief naar de Tweede Kamer en de media gaat.Zodat hij ook voor leken goed leesbaar en te begrijpen is.Fijn ook dat jij je zorgen maakt over de kosten.Totdat het rekeningnummer van de STN actief is,betaal ik deze kosten zelf.Maar STN heeft inmiddels zoveel leden dat kosten straks landelijk worden gedragen.Maar we zijn wel heel hard aan het werk,verslag daarover volgt z.s.m.

t_x04|13.05.14|12:42

Grote klasse. Petje af.

Duco Douwstra|16.05.14|00:13

Kijk even naar de BCT uit 1995 en constateer dat deze na bijna 20 jaar nog steeds beter is san de achterlijke ambtenaren BCT.
https://docs.google.com/document/d/1APr4kvo1DaZdlpkJbUzxyxSs3CfjMMCxwgL_uUIKfQM/edit

Duco Douwstra|16.05.14|15:17

Lees over de BCT uit 1995 van Rex Urban en zie de afbeelding alles kan deze BCT en veel meer dan de huidig https://docs.google.com/document/d/1APr4kvo1DaZdlpkJbUzxyxSs3CfjMMCxwgL_uUIKfQM/edit

Arno Geraards|22.05.14|12:05

Ik werk zelf in mijn taxi-bus ook met de BCT, maar dit is geen enkele verbetering. Apparaat slaat snel uit, of slaat op tilt als je aan het rijden bent, en daarvoor een optie hebt gekozen. Start vrij langzaam op.. en de navigatie die er ingebouwd is is ruk.

Maar goed mijn werkgever werkt er mee, en hebben vrij veel klachten er over gehad maar jammer genoeg word er weinig aan gedaan.

taxi gerritsen|23.05.14|18:05

En al weer een update bij taxitronic, alle auto’s uren weg, vele km rijden voor een systeem wat niet werkt en je alleen maar dubbele administratie oplevert. Weer alle auot’s uitlijnen etc. Wie gaat dit allemaal betalen? Je werkt nu alleen nog maar voor de BTC brood blijft er nog amper over voor een klein bedrijf zoals wij zijn

Hans Dekker|27.05.14|20:04

Duco en Rex. Alles goed met jullie?

Taxi Volendam|10.06.14|20:14

Mansveld schrijft 6 juni jl. aan de 2e kamer: keuze uit 2 overgebleven bct leveranciers. Onderzoek naar creditwaardigheid geeft aan dat het niet verstandig is met de overgeblevenen zaken te doen. Dan loop je hetzelfde risico als bij Quipment en Taxamatic. Dan zijn er ook nog problemen met je bestaande automatisering die niet te koppelen is. Ook zijn de bct’s ondeugdelijk. Geen veilige keuze, en …. wederom de kamer ondeugdelijk voorgelicht! KNV Taxibelangen werk voor U dit alsnog te doen !!