CNG populair in taxibranche, aantal elektrische taxi’s blijft ver achter

De elektrische taxi krijgt altijd veel aandacht van de overheid en media. Maar de echte luchtkwaliteits-verbetering door personenvervoer op alternatieve brandstoffen wordt geleverd door taxi’s op CNG. Want ondanks dat er miljoenen euro’s aan subsidie voor verstrekt zijn, is het aantal elektrische taxi’s nog erg laag. In de eerste helft van 2014 waren er slechts 54 elektrische taxi’s actief in Nederland. Daarentegen wordt CNG op dit moment wel volop gebruikt door de taxibranche. Op die brandstof rijden er in totaal al 1.173 taxi’s rond in Nederland. Dat blijkt uit gegevens van Rijkswaterstaat en de RDW. 

In tegenstelling tot dieselvoertuigen (ook met roetfilter), stoten auto’s op aardgas nagenoeg geen stikstof (NOx), fijnstof of roet uit. Dat is dus veel beter voor de luchtkwaliteit. Ook zijn CNG-voertuigen stiller. Verder zijn de brandstofkosten voor aardgas ongeveer 40% lager dan diesel. De taxi-ondernemer kan daarom een economisch gunstige prijs aanbieden. Bovendien is het rijden op groengas CO2-neutraal.

Elektrische taxi’s

Het gebruik van de volledig emissievrije elektrische taxi blijft echter nog ver achter.  Als het gaat om inzet van die voertuigen, dan is de provincie Noord-Holland koploper met 27 stuks. De provincie Utrecht beschikt er nu over 12, Zuid-Holland 7, Noord-Brabant 3, Flevoland 2, Friesland 2 en Gelderland 1. Ook rijden er in Nederland in totaal 7 plug-in hybrides rond als taxi.

Binnenkort gaat de nieuwe aanbesteding Schiphol in. De deelnemende taxibedrijven (Bios, BBF en WdK) hebben beloofd in totaal 100 Tesla’s in te gaan zetten voor taxivervoer vanaf de luchthaven. Zodra deze operationeel zijn, zal het aandeel elektrische taxi’s dus ineens verdrievoudigd zijn.

Subsidie

In Amsterdam staan er op dit moment 24 elektrische taxi’s op kenteken, zo blijkt uit de cijfers. Het taxibedrijf TaxiE neemt het grootste deel voor haar rekening. Dat bedrijf rijdt al enkele jaren rond in diverse Nissan Leaf’s. De 16 elektrische voertuigen van het voormalige Prestige GreenCab, waarvoor 1,6 miljoen euro subsidie is ontvangen van AgentschapNL, zijn al tijden niet meer actief als taxi.

Voor veel taxi-ondernemers is het niet rendabel om de huidige generatie elektrische voertuigen in te zetten voor taxivervoer. Vooral de niet door inkomsten gedekte extra loonkosten die gemaakt moeten worden om de auto’s op te laden, maken een sluitende exploitatie op dit moment nog erg lastig. Loonkosten maken tweederde uit van de exploitatiekosten in het taxivervoer en de chauffeurs zijn teveel tijd kwijt voor het omrijden en opladen.

Actieradius

Naast de extra omrijtijd, is ook de actieradius van de huidige voertuigen nog erg onbetrouwbaar, zowel in zomer- als in winterweer. Dat bemoeilijkt het maken van een ritplanning en maakt het daarmee bijzonder lastig om de auto’s efficiënt in te zetten.

Bovendien schrijven elektrische voertuigen veel harder af. Want door de bpm-teruggave regeling voor taxi-ondernemers is een Nissan Leaf ongeveer net zo duur als bijvoorbeeld een Mercedes-Benz E-Klasse op diesel of aardgas. En waar de Mercedes na een paar jaar nog veel restwaarde heeft en makkelijk verkocht kan worden omdat er altijd wel vraag naar is, is dat bij een Leaf nog maar de vraag.

CNG-taxi

Daarentegen zijn CNG-voergtuigen op dit moment al wel prima in te zetten voor taxivervoer. Het voordeel van groengas ten opzichte van andere alternatieven: geen probleem met actieradius. Dus ook wanneer er alleen een minimaal percentage wordt uitgevraagd in een aanbestding, zijn er marktpartijen die niet schromen om 100% in te schrijven op aardgas/Groengas.

Zo wordt Groengas al volop ingezet voor wmo-vervoer en leerlingenvervoer. De aanbesteding Regiotaxi Gelderland werd zelfs gewonnen door Willemsen de Koning, omdat het taxibedrijf in hun offerte beloofde het vervoer voor 100% op groengas uit te gaan voeren.

Taxivoertuigen

Inmiddels hebben diverse merken als Mercedes-Benz, Volkswagen en Fiat een ruime keuze aan CNG-taxivoertuigen af-fabriek in het assortiment. Taxi-ondernemers zijn dus niet genoodzaakt een heel ander merk of type voertuig aan te schaffen. Ook zijn er diverse subsidies waar taxiondernemers gebruik van kunnen maken wanneer zij een nieuw voertuig aanschaffen op CNG/Groengas

Groengas geeft minstens dezelfde milieuvoordelen als aardgas, maar met twee belangrijke verschillen. Groengas is de duurzame variant van aardgas en wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot het dezelfde kwaliteit heeft als aardgas. Groen gas wordt schoon geproduceerd en is hernieuwbaar. Groengas is dus geen fossiele brandstof.

Luchtkwaliteit

Rijkswaterstaat heeft onlangs een rapport uitgebracht waarin het tips geeft voor gemeenten die de luchtkwaliteit willen verbeteren door het personenvervoer op alternatieve brandstoffen op te nemen in een aanbesteding, zoals het leerlingenvervoer. Dat moet helpen om de klimaatdoelstellingen te halen.

Bart Pals

Lees ook: Tips Rijkswaterstaat voor duurzame aanbesteding taxivervoer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

CNG populair in taxibranche, aantal elektrische taxi’s blijft ver achter | TaxiPro

CNG populair in taxibranche, aantal elektrische taxi’s blijft ver achter

De elektrische taxi krijgt altijd veel aandacht van de overheid en media. Maar de echte luchtkwaliteits-verbetering door personenvervoer op alternatieve brandstoffen wordt geleverd door taxi’s op CNG. Want ondanks dat er miljoenen euro’s aan subsidie voor verstrekt zijn, is het aantal elektrische taxi’s nog erg laag. In de eerste helft van 2014 waren er slechts 54 elektrische taxi’s actief in Nederland. Daarentegen wordt CNG op dit moment wel volop gebruikt door de taxibranche. Op die brandstof rijden er in totaal al 1.173 taxi’s rond in Nederland. Dat blijkt uit gegevens van Rijkswaterstaat en de RDW. 

In tegenstelling tot dieselvoertuigen (ook met roetfilter), stoten auto’s op aardgas nagenoeg geen stikstof (NOx), fijnstof of roet uit. Dat is dus veel beter voor de luchtkwaliteit. Ook zijn CNG-voertuigen stiller. Verder zijn de brandstofkosten voor aardgas ongeveer 40% lager dan diesel. De taxi-ondernemer kan daarom een economisch gunstige prijs aanbieden. Bovendien is het rijden op groengas CO2-neutraal.

Elektrische taxi’s

Het gebruik van de volledig emissievrije elektrische taxi blijft echter nog ver achter.  Als het gaat om inzet van die voertuigen, dan is de provincie Noord-Holland koploper met 27 stuks. De provincie Utrecht beschikt er nu over 12, Zuid-Holland 7, Noord-Brabant 3, Flevoland 2, Friesland 2 en Gelderland 1. Ook rijden er in Nederland in totaal 7 plug-in hybrides rond als taxi.

Binnenkort gaat de nieuwe aanbesteding Schiphol in. De deelnemende taxibedrijven (Bios, BBF en WdK) hebben beloofd in totaal 100 Tesla’s in te gaan zetten voor taxivervoer vanaf de luchthaven. Zodra deze operationeel zijn, zal het aandeel elektrische taxi’s dus ineens verdrievoudigd zijn.

Subsidie

In Amsterdam staan er op dit moment 24 elektrische taxi’s op kenteken, zo blijkt uit de cijfers. Het taxibedrijf TaxiE neemt het grootste deel voor haar rekening. Dat bedrijf rijdt al enkele jaren rond in diverse Nissan Leaf’s. De 16 elektrische voertuigen van het voormalige Prestige GreenCab, waarvoor 1,6 miljoen euro subsidie is ontvangen van AgentschapNL, zijn al tijden niet meer actief als taxi.

Voor veel taxi-ondernemers is het niet rendabel om de huidige generatie elektrische voertuigen in te zetten voor taxivervoer. Vooral de niet door inkomsten gedekte extra loonkosten die gemaakt moeten worden om de auto’s op te laden, maken een sluitende exploitatie op dit moment nog erg lastig. Loonkosten maken tweederde uit van de exploitatiekosten in het taxivervoer en de chauffeurs zijn teveel tijd kwijt voor het omrijden en opladen.

Actieradius

Naast de extra omrijtijd, is ook de actieradius van de huidige voertuigen nog erg onbetrouwbaar, zowel in zomer- als in winterweer. Dat bemoeilijkt het maken van een ritplanning en maakt het daarmee bijzonder lastig om de auto’s efficiënt in te zetten.

Bovendien schrijven elektrische voertuigen veel harder af. Want door de bpm-teruggave regeling voor taxi-ondernemers is een Nissan Leaf ongeveer net zo duur als bijvoorbeeld een Mercedes-Benz E-Klasse op diesel of aardgas. En waar de Mercedes na een paar jaar nog veel restwaarde heeft en makkelijk verkocht kan worden omdat er altijd wel vraag naar is, is dat bij een Leaf nog maar de vraag.

CNG-taxi

Daarentegen zijn CNG-voergtuigen op dit moment al wel prima in te zetten voor taxivervoer. Het voordeel van groengas ten opzichte van andere alternatieven: geen probleem met actieradius. Dus ook wanneer er alleen een minimaal percentage wordt uitgevraagd in een aanbestding, zijn er marktpartijen die niet schromen om 100% in te schrijven op aardgas/Groengas.

Zo wordt Groengas al volop ingezet voor wmo-vervoer en leerlingenvervoer. De aanbesteding Regiotaxi Gelderland werd zelfs gewonnen door Willemsen de Koning, omdat het taxibedrijf in hun offerte beloofde het vervoer voor 100% op groengas uit te gaan voeren.

Taxivoertuigen

Inmiddels hebben diverse merken als Mercedes-Benz, Volkswagen en Fiat een ruime keuze aan CNG-taxivoertuigen af-fabriek in het assortiment. Taxi-ondernemers zijn dus niet genoodzaakt een heel ander merk of type voertuig aan te schaffen. Ook zijn er diverse subsidies waar taxiondernemers gebruik van kunnen maken wanneer zij een nieuw voertuig aanschaffen op CNG/Groengas

Groengas geeft minstens dezelfde milieuvoordelen als aardgas, maar met twee belangrijke verschillen. Groengas is de duurzame variant van aardgas en wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot het dezelfde kwaliteit heeft als aardgas. Groen gas wordt schoon geproduceerd en is hernieuwbaar. Groengas is dus geen fossiele brandstof.

Luchtkwaliteit

Rijkswaterstaat heeft onlangs een rapport uitgebracht waarin het tips geeft voor gemeenten die de luchtkwaliteit willen verbeteren door het personenvervoer op alternatieve brandstoffen op te nemen in een aanbesteding, zoals het leerlingenvervoer. Dat moet helpen om de klimaatdoelstellingen te halen.

Bart Pals

Lees ook: Tips Rijkswaterstaat voor duurzame aanbesteding taxivervoer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.