Mercedes-Benz C 250 BlueTEC, T-Modell (S 205) 2014, station, Estate

Nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse Estate bijna bij de dealer

Mercedes-Benz heeft de C-Klasse-familie uitgebreid met de nieuwe C-Klasse Estate. De Estate onderscheidt zich door een modern en tegelijkertijd sportief design, meer beenruimte achterin, innovatieve technologie, flexibiliteit en een bagageruimte die groter is geworden ten opzichte van het voorgaande model. De C-Klasse Estate is vanaf 30 juni te bestellen, in september arriveert hij in de showrooms.

Dankzij de vele nieuwe assistentiesystemen biedt de nieuwe Estate een hoog veiligheidsniveau. Verder beschikt hij over een lichtgewichtconstructie, aerodynamica en nieuwe, zuinige motoren. De C-Klasse Estate vormt bovendien het platform voor de wereldprimeur van de “Mercedes connect me” services.

Achterpassagiers

De nieuwe C-Klasse Estate is aanzienlijk gegroeid. Naast een 80 mm grotere wielbasis (2.840 mm) is het nieuwe model 96 mm langer (4.702 mm) en 40 mm breder (1.810 mm) vergeleken met zijn voorganger. De grotere ruimte die daaruit voortvloeit, komt vooral ten goede aan de achterpassagiers, die nu 45 mm meer beenruimte hebben. Ook is er ten opzichte van het vorige model meer ruimte voor de schouders, ellebogen en het hoofd.

De groei heeft ook zijn invloed gehad op de bagageruimte. Onder de sportief gestylde achterzijde van de nieuwe Estate gaat een laadvermogen van 1.510 liter (volgens ISO 3832) schuil. Daarmee is hij tien liter ruimer dan zijn voorganger. Achter de achterbank nam de laadruimte met vijf liter toe tot 490 liter.

Achterbank

De achterbank is nu in een 40 : 20 : 40 verhouding opgedeeld vergeleken met de 60 : 40 indeling van de vorige Estate. Daarmee biedt het interieur nu meer mogelijkheden, als vijf-, vier-, drie- of tweepersoons auto.

Praktische details garanderen dat de bagageruimte nog gemakkelijker in het gebruik is en nog meer op specifieke, individuele vervoerstaken ingericht kan worden. De rugleuning van de achterbank kan elektrisch via een druk op een knop ontgrendeld en neergeklapt worden om een grotere, vlakke laadruimte te creëren.

Achterklep

Het gebruiksgemak van de laadruimte kan optioneel nog verder vergroot worden met de Easy Pack achterklep en het Handsfree Acces systeem. Deze technologie opent en sluit de achterklep zonder die te hoeven aanraken. Enkel een beweging van een voet onder de achterbumper volstaat.

De nieuwe C-Klasse onderscheidt zich in visueel opzicht door een modern, dynamisch design met zowel emotionele als hightech accenten. Kopers kunnen kiezen uit twee fronts, met de sportgrille of met de exclusief aan de Exclusive Line voorbehouden luxegrille met de Mercedes-ster op de motorkap.

Design

Ongebruikelijk voor een auto met zo’n focus op maximale flexibiliteit en functionaliteit is het hoogwaardige interieur van de Estate, dat is overgenomen van de Limousine. Met vloeiende lijnen en het gebruik van kwalitatief hoogwaardige materialen staat het Estate-interieur garant voor een moderne, luxueuze en tegelijkertijd sportieve ambiance. Naast de basisuitvoering is er keuze uit drie specifieke design- en uitrustingsniveaus voor zowel het exterieur als het interieur.

Daarnaast draagt de Estate het kwaliteitslabel van het European Centre for Allergy Research Foundation voor een wetenschappelijk getest hoog anti-allergieniveau. Mercedes-Benz is de enige autofabrikant aan wie het ECARF-zegel is toegekend.

Touchpad

De door Mercedes-Benz ontwikkelde touchpad in de nieuwe C-Klasse Estate heeft een evolutie doorgemaakt. Net als bij een smartphone kunnen alle hoofdfuncties hiermee eenvoudig worden bediend. Het 65×45 mm oppervlak van de touchpad is geïntegreerd in de armsteun op de tunnelconsole en gehuld in een kwalitatief hoogwaardig metalen paneel dat zowel het hightech- als luxegevoel versterkt.

Een head-up display is eveneens een nieuwe feature voor de C-Klasse Estate. Net als in een straaljager projecteert het systeem belangrijke informatie rechtstreeks in het blikveld van de bestuurder, om afleiding tot een minimum te beperken. Het systeem informeert de bestuurder over de snelheid, snelheidsbeperkingen, navigatie-instructies en Distronic-signalen.

Koetswerk

Innovatieve oplossingen hebben geleid tot een lichtere koetswerkstructuur voor de nieuwe C-Klasse Estate, een goede basis voor uitstekende handlingeigenschappen, maximale onderdrukking van geluiden en trillingen, een buitengewone stijfheid en een hoog niveau aan botsveiligheid. Met een aandeel van 49 procent aan aluminium en een tot 65 kilogram lager gewicht is de Estate wat lichtgewichtconstructie betreft absoluut toonaangevend in zijn segment.

De krachtige, zuinige benzine- en dieselmotoren met ECO start/stopfunctie voldoen aan de Euro 6 emissienormen en staan garant voor sportieve prestaties en rijplezier. Vergeleken met het vorige model verbruiken ze tot ruim 20% minder brandstof. Voor de C-Klasse Estate verwacht Mercedes-Benz meerdere motoren die in de gunstige 20% bijtellingscategorie vallen.

Dieselmotor

De dieselversies van de nieuwe C-Klasse worden aangedreven door de verder doorontwikkelde viercilindermotor, die in de BlueTEC-uitvoeringen alle beschikken over SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction).

Daarnaast levert Mercedes-Benz een dieselmotor in combinatie met een hybridemodule. De C 300 BlueTEC HYBRID is voorzien van een viercilinder dieselmotor en een compacte elektromotor en levert een vermogen van 150 + 20 kW (204 + 27 pk). Ondanks het hogere vermogen verbruikt deze combinatie slechts 3,8 liter diesel op 100 km gecombineerd (NEDC), wat gelijk staat aan 99 gram CO2 per km.

Wielophaning

Verder beschikt hij over een nieuw ontworpen wielophanging. Dankzij een vierlink vooras zorgt de Estate tegelijkertijd voor zowel comfort als rijplezier. Berijders van de C-Klasse Estate krijgen een keuze uit twee uitvoeringen van de standaard stalen wielophanging, waarvan er één een sportieve setup heeft.

Als alternatief biedt Mercedes-Benz in dit segment voor het eerst het luchtveringssyteem AIRMATIC, dat het gat overbrugt het tussen maximaal rijcomfort en optimale dynamiek. AIRMATIC voorziet daarnaast rondom in niveauregeling voor een optimaal rijcomfort, ook wanneer de auto zwaarbeladen is.

Direct-Steer

Alle modellen binnen de C-Klasse-familie zullen in de toekomst standaard beschikken over het elektromechanische Direct-Steer systeem. Dit systeem combineert snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met een stuuroverbrenging die varieert op basis van de stuurhoek op dat moment. De bekrachtiging via de tandheugel-en-rondsel besturing treedt wanneer nodig in werking, wat bijdraagt aan een grotere efficiency.

De C-Klasse Estate krijgt bijna alle nieuwe assistentiesystemen van de S- en E-Klasse, die verder zijn uitgebreid met belangrijke functies. De assistentiesystemen verhogen zowel het comfort als de veiligheid. Mercedes-Benz noemt dat Intelligent Drive.

Veiligheid

De C-Klasse Estate wordt standaard geleverd met Attention Assist, dat de bestuurder waarschuwt voor onoplettendheid en vermoeidheid. De gevoeligheid van het systeem kan worden ingesteld en het verschaft de bestuurder informatie over het vermoeidheidsniveau en de verstreken rijtijd sinds de laatste pauze.

Collision Prevention Assist Plus maakt eveneens deel uit van de standaarduitrusting. Naast het Adaptieve remassistentiesysteem, dat bijdraagt aan het voorkomen van aanrijdingen bij snelheden boven 7 km/u, heeft deze technologie nu een extra functie gekregen: wanneer de kans op een aanrijding bestaat en de bestuurder niet reageert, is het systeem in staat autonoom een  remingreep uit te voeren bij snelheden tot 105 km/u (200 km/u in combinatie met DISTRONIC PLUS), om zo de impact van aanrijdingen met langzamere of remmende auto’s te beperken. Ook remt het systeem als reactie op stilstaande auto’s bij snelheden tot 50 km/u en kan het kop-staartaanrijdingen bij snelheden tot 40 km/u voorkomen.

Assistentiesystemen

Nieuwe assistentiesystemen met verbeterde functies zijn optioneel te bestellen, waarbij gegevens afkomstig van diverse sensortechnologieën als onderdeel van het Intelligent Drive concept worden gecombineerd om het comfort en de veiligheid verder te vergroten:

  • Distronic Plus helpt de bestuurder een veilige volgafstand te handhaven.
  • Distronic Plus met stuurassistent en Stop&Go Pilot helpt de bestuurder een veilige volgafstand te handhaven en is in staat de voorganger in langzaam rijdend verkeer automatisch te volgen. De stuurassistent is nieuw en helpt de bestuurder de auto op de rijbaan te houden, zelfs in subtiele bochten.
  • Bas Plus met kruispuntassistent verhoogt de door de bestuurder uitgeoefende remdruk afhankelijk van de situatie, tot aan een noodstop indien de situatie daar om vraagt, en detecteert ook kruisend verkeer en voetgangers.
  • Actieve spoorassistent waarschuwt voor ongewenste rijbaanoverschrijdingen via trillingen in het stuurwiel en voert een corrigerende eenzijdige remingreep uit bij een doorgetrokken streep. Nu grijpt het systeem ook in via eenzijdige remingrepen in het geval van onderbroken rijbaanmarkeringen wanneer zich op de naastgelegen rijbaan tegemoetkomend verkeer bevindt of bijvoorbeeld snellere, inhalende auto’s.

Tot de beschikbare optionele assistentiesystemen behoren onder meer:

  • Actieve parkeerassistent voor automatisch inparkeren met actieve stuur- en remingrepen, in parkeervakken in lengte- en dwarsrichting.
  • Verkeersbordenassistent met waarschuwingsfunctie voor spookrijden die de bestuurder attendeert op snelheidsbeperkingen, inhaalverboden en eenrichtingsverkeer.
  • Adaptieve grootlichtassistent plus voor een beter zicht door permanent ingeschakeld grootlicht, waarbij de lichtbundel buiten het bereik van andere auto’s gehouden wordt.

Airbags

Naast driepunts veiligheidsgordels met pyrotechnische gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers voor de bestuurder, voorpassagier en de buitenste passagiers achterin, bieden tal van airbags bescherming aan de inzittenden bij een ongeval. Daartoe behoren:

  • Gecombineerde borst/heup sidebags voor de bestuurder en voorpassagier
  • Een geoptimaliseerde windowbag
  • Sidebags voor de buitenste zitplaatsen achterin (optie)
  • Een knieairbag voor de bestuurder

Wereldprimeur: online met Mercedes connect me

Met de nieuwe C-Klasse Estate gaat Mercedes-Benz in Europa een nieuw pakket aan services introduceren onder de noemer ‘Mercedes connect me’. De ‘Mercedes connect me’ services kunnen worden gebruikt via een KOM-module met een eigen SIM-kaart die in de auto wordt geïntegreerd.

Tot de services behoren bijvoorbeeld het melden van ongevallen, onderhoud en pech onderweg. Tegelijkertijd kunnen berijders vanaf elke locatie en op elk willekeurig moment via ‘Mercedes connect me’ verbinding maken met hun auto om, onder andere, het resterende brandstofniveau te raadplegen of het ventilatiesysteem in of uit te schakelen, of in te stellen.

Bekijk alle gegevens van de nieuwe C-Klasse Estate via: www.mercedes-benz.nl/c-estate.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse Estate bijna bij de dealer | TaxiPro
Mercedes-Benz C 250 BlueTEC, T-Modell (S 205) 2014, station, Estate

Nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse Estate bijna bij de dealer

Mercedes-Benz heeft de C-Klasse-familie uitgebreid met de nieuwe C-Klasse Estate. De Estate onderscheidt zich door een modern en tegelijkertijd sportief design, meer beenruimte achterin, innovatieve technologie, flexibiliteit en een bagageruimte die groter is geworden ten opzichte van het voorgaande model. De C-Klasse Estate is vanaf 30 juni te bestellen, in september arriveert hij in de showrooms.

Dankzij de vele nieuwe assistentiesystemen biedt de nieuwe Estate een hoog veiligheidsniveau. Verder beschikt hij over een lichtgewichtconstructie, aerodynamica en nieuwe, zuinige motoren. De C-Klasse Estate vormt bovendien het platform voor de wereldprimeur van de “Mercedes connect me” services.

Achterpassagiers

De nieuwe C-Klasse Estate is aanzienlijk gegroeid. Naast een 80 mm grotere wielbasis (2.840 mm) is het nieuwe model 96 mm langer (4.702 mm) en 40 mm breder (1.810 mm) vergeleken met zijn voorganger. De grotere ruimte die daaruit voortvloeit, komt vooral ten goede aan de achterpassagiers, die nu 45 mm meer beenruimte hebben. Ook is er ten opzichte van het vorige model meer ruimte voor de schouders, ellebogen en het hoofd.

De groei heeft ook zijn invloed gehad op de bagageruimte. Onder de sportief gestylde achterzijde van de nieuwe Estate gaat een laadvermogen van 1.510 liter (volgens ISO 3832) schuil. Daarmee is hij tien liter ruimer dan zijn voorganger. Achter de achterbank nam de laadruimte met vijf liter toe tot 490 liter.

Achterbank

De achterbank is nu in een 40 : 20 : 40 verhouding opgedeeld vergeleken met de 60 : 40 indeling van de vorige Estate. Daarmee biedt het interieur nu meer mogelijkheden, als vijf-, vier-, drie- of tweepersoons auto.

Praktische details garanderen dat de bagageruimte nog gemakkelijker in het gebruik is en nog meer op specifieke, individuele vervoerstaken ingericht kan worden. De rugleuning van de achterbank kan elektrisch via een druk op een knop ontgrendeld en neergeklapt worden om een grotere, vlakke laadruimte te creëren.

Achterklep

Het gebruiksgemak van de laadruimte kan optioneel nog verder vergroot worden met de Easy Pack achterklep en het Handsfree Acces systeem. Deze technologie opent en sluit de achterklep zonder die te hoeven aanraken. Enkel een beweging van een voet onder de achterbumper volstaat.

De nieuwe C-Klasse onderscheidt zich in visueel opzicht door een modern, dynamisch design met zowel emotionele als hightech accenten. Kopers kunnen kiezen uit twee fronts, met de sportgrille of met de exclusief aan de Exclusive Line voorbehouden luxegrille met de Mercedes-ster op de motorkap.

Design

Ongebruikelijk voor een auto met zo’n focus op maximale flexibiliteit en functionaliteit is het hoogwaardige interieur van de Estate, dat is overgenomen van de Limousine. Met vloeiende lijnen en het gebruik van kwalitatief hoogwaardige materialen staat het Estate-interieur garant voor een moderne, luxueuze en tegelijkertijd sportieve ambiance. Naast de basisuitvoering is er keuze uit drie specifieke design- en uitrustingsniveaus voor zowel het exterieur als het interieur.

Daarnaast draagt de Estate het kwaliteitslabel van het European Centre for Allergy Research Foundation voor een wetenschappelijk getest hoog anti-allergieniveau. Mercedes-Benz is de enige autofabrikant aan wie het ECARF-zegel is toegekend.

Touchpad

De door Mercedes-Benz ontwikkelde touchpad in de nieuwe C-Klasse Estate heeft een evolutie doorgemaakt. Net als bij een smartphone kunnen alle hoofdfuncties hiermee eenvoudig worden bediend. Het 65×45 mm oppervlak van de touchpad is geïntegreerd in de armsteun op de tunnelconsole en gehuld in een kwalitatief hoogwaardig metalen paneel dat zowel het hightech- als luxegevoel versterkt.

Een head-up display is eveneens een nieuwe feature voor de C-Klasse Estate. Net als in een straaljager projecteert het systeem belangrijke informatie rechtstreeks in het blikveld van de bestuurder, om afleiding tot een minimum te beperken. Het systeem informeert de bestuurder over de snelheid, snelheidsbeperkingen, navigatie-instructies en Distronic-signalen.

Koetswerk

Innovatieve oplossingen hebben geleid tot een lichtere koetswerkstructuur voor de nieuwe C-Klasse Estate, een goede basis voor uitstekende handlingeigenschappen, maximale onderdrukking van geluiden en trillingen, een buitengewone stijfheid en een hoog niveau aan botsveiligheid. Met een aandeel van 49 procent aan aluminium en een tot 65 kilogram lager gewicht is de Estate wat lichtgewichtconstructie betreft absoluut toonaangevend in zijn segment.

De krachtige, zuinige benzine- en dieselmotoren met ECO start/stopfunctie voldoen aan de Euro 6 emissienormen en staan garant voor sportieve prestaties en rijplezier. Vergeleken met het vorige model verbruiken ze tot ruim 20% minder brandstof. Voor de C-Klasse Estate verwacht Mercedes-Benz meerdere motoren die in de gunstige 20% bijtellingscategorie vallen.

Dieselmotor

De dieselversies van de nieuwe C-Klasse worden aangedreven door de verder doorontwikkelde viercilindermotor, die in de BlueTEC-uitvoeringen alle beschikken over SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction).

Daarnaast levert Mercedes-Benz een dieselmotor in combinatie met een hybridemodule. De C 300 BlueTEC HYBRID is voorzien van een viercilinder dieselmotor en een compacte elektromotor en levert een vermogen van 150 + 20 kW (204 + 27 pk). Ondanks het hogere vermogen verbruikt deze combinatie slechts 3,8 liter diesel op 100 km gecombineerd (NEDC), wat gelijk staat aan 99 gram CO2 per km.

Wielophaning

Verder beschikt hij over een nieuw ontworpen wielophanging. Dankzij een vierlink vooras zorgt de Estate tegelijkertijd voor zowel comfort als rijplezier. Berijders van de C-Klasse Estate krijgen een keuze uit twee uitvoeringen van de standaard stalen wielophanging, waarvan er één een sportieve setup heeft.

Als alternatief biedt Mercedes-Benz in dit segment voor het eerst het luchtveringssyteem AIRMATIC, dat het gat overbrugt het tussen maximaal rijcomfort en optimale dynamiek. AIRMATIC voorziet daarnaast rondom in niveauregeling voor een optimaal rijcomfort, ook wanneer de auto zwaarbeladen is.

Direct-Steer

Alle modellen binnen de C-Klasse-familie zullen in de toekomst standaard beschikken over het elektromechanische Direct-Steer systeem. Dit systeem combineert snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met een stuuroverbrenging die varieert op basis van de stuurhoek op dat moment. De bekrachtiging via de tandheugel-en-rondsel besturing treedt wanneer nodig in werking, wat bijdraagt aan een grotere efficiency.

De C-Klasse Estate krijgt bijna alle nieuwe assistentiesystemen van de S- en E-Klasse, die verder zijn uitgebreid met belangrijke functies. De assistentiesystemen verhogen zowel het comfort als de veiligheid. Mercedes-Benz noemt dat Intelligent Drive.

Veiligheid

De C-Klasse Estate wordt standaard geleverd met Attention Assist, dat de bestuurder waarschuwt voor onoplettendheid en vermoeidheid. De gevoeligheid van het systeem kan worden ingesteld en het verschaft de bestuurder informatie over het vermoeidheidsniveau en de verstreken rijtijd sinds de laatste pauze.

Collision Prevention Assist Plus maakt eveneens deel uit van de standaarduitrusting. Naast het Adaptieve remassistentiesysteem, dat bijdraagt aan het voorkomen van aanrijdingen bij snelheden boven 7 km/u, heeft deze technologie nu een extra functie gekregen: wanneer de kans op een aanrijding bestaat en de bestuurder niet reageert, is het systeem in staat autonoom een  remingreep uit te voeren bij snelheden tot 105 km/u (200 km/u in combinatie met DISTRONIC PLUS), om zo de impact van aanrijdingen met langzamere of remmende auto’s te beperken. Ook remt het systeem als reactie op stilstaande auto’s bij snelheden tot 50 km/u en kan het kop-staartaanrijdingen bij snelheden tot 40 km/u voorkomen.

Assistentiesystemen

Nieuwe assistentiesystemen met verbeterde functies zijn optioneel te bestellen, waarbij gegevens afkomstig van diverse sensortechnologieën als onderdeel van het Intelligent Drive concept worden gecombineerd om het comfort en de veiligheid verder te vergroten:

  • Distronic Plus helpt de bestuurder een veilige volgafstand te handhaven.
  • Distronic Plus met stuurassistent en Stop&Go Pilot helpt de bestuurder een veilige volgafstand te handhaven en is in staat de voorganger in langzaam rijdend verkeer automatisch te volgen. De stuurassistent is nieuw en helpt de bestuurder de auto op de rijbaan te houden, zelfs in subtiele bochten.
  • Bas Plus met kruispuntassistent verhoogt de door de bestuurder uitgeoefende remdruk afhankelijk van de situatie, tot aan een noodstop indien de situatie daar om vraagt, en detecteert ook kruisend verkeer en voetgangers.
  • Actieve spoorassistent waarschuwt voor ongewenste rijbaanoverschrijdingen via trillingen in het stuurwiel en voert een corrigerende eenzijdige remingreep uit bij een doorgetrokken streep. Nu grijpt het systeem ook in via eenzijdige remingrepen in het geval van onderbroken rijbaanmarkeringen wanneer zich op de naastgelegen rijbaan tegemoetkomend verkeer bevindt of bijvoorbeeld snellere, inhalende auto’s.

Tot de beschikbare optionele assistentiesystemen behoren onder meer:

  • Actieve parkeerassistent voor automatisch inparkeren met actieve stuur- en remingrepen, in parkeervakken in lengte- en dwarsrichting.
  • Verkeersbordenassistent met waarschuwingsfunctie voor spookrijden die de bestuurder attendeert op snelheidsbeperkingen, inhaalverboden en eenrichtingsverkeer.
  • Adaptieve grootlichtassistent plus voor een beter zicht door permanent ingeschakeld grootlicht, waarbij de lichtbundel buiten het bereik van andere auto’s gehouden wordt.

Airbags

Naast driepunts veiligheidsgordels met pyrotechnische gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers voor de bestuurder, voorpassagier en de buitenste passagiers achterin, bieden tal van airbags bescherming aan de inzittenden bij een ongeval. Daartoe behoren:

  • Gecombineerde borst/heup sidebags voor de bestuurder en voorpassagier
  • Een geoptimaliseerde windowbag
  • Sidebags voor de buitenste zitplaatsen achterin (optie)
  • Een knieairbag voor de bestuurder

Wereldprimeur: online met Mercedes connect me

Met de nieuwe C-Klasse Estate gaat Mercedes-Benz in Europa een nieuw pakket aan services introduceren onder de noemer ‘Mercedes connect me’. De ‘Mercedes connect me’ services kunnen worden gebruikt via een KOM-module met een eigen SIM-kaart die in de auto wordt geïntegreerd.

Tot de services behoren bijvoorbeeld het melden van ongevallen, onderhoud en pech onderweg. Tegelijkertijd kunnen berijders vanaf elke locatie en op elk willekeurig moment via ‘Mercedes connect me’ verbinding maken met hun auto om, onder andere, het resterende brandstofniveau te raadplegen of het ventilatiesysteem in of uit te schakelen, of in te stellen.

Bekijk alle gegevens van de nieuwe C-Klasse Estate via: www.mercedes-benz.nl/c-estate.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.