Taxibedrijven starten pilot beoordeling rijgedrag chauffeurs

Tien taxibedrijven in Nederland zijn een pilot gestart met het gebruik van Greenstar Statistics, een programma dat het rijgedrag van bestuurders meet en beoordeelt. “Gebruik van het systeem heeft een brandstofbesparing van 7 tot 8 procent tot gevolg. Dat blijkt uit de eerste resultaten die bij een Belgisch bedrijf met een wagenpark van 1.200 voertuigen zijn geboekt. We gaan die uitkomsten tijdens de pilots gebruiken om het product specifiek voor taxi- en personenvervoer te verbeteren”, aldus directeur Hans Schaap. 

Door middel van Greenstar Statistics kunnen onder andere taxichauffeurs en wagenparkbeheerders inzicht krijgen in het verschil in brandstofverbruik bij precies dezelfde voertuigen. Het gedetailleerde inzicht in het rijgedrag van de bestuurder geeft daarnaast bijvoorbeeld duidelijkheid over waarom de onderhoudskosten bij bepaalde voertuigen hoger liggen dan bij andere. “Het rijgedrag van de bestuurder geeft vaak antwoord op die vragen”, aldus Schaap.

Besparing

Greenstar Statistics publiceerde vrijdag de eerste resultaten van de eerdere proef met het programma bij een Belgisch overheidsbedrijf. In de periode van een jaar werd door het gebruik van het systeem een besparing van 7 tot 8 procent gerealiseerd, zo blijkt uit de cijfers.

“Reken maar uit wat een besparing van 8 procent oplevert. Een transportbus die 40.000 kilometer per jaar rijdt met een verbruik van 1 op 8 bespaart zo 400 liter brandstof per jaar. Zo’n 500 euro met de huidige dieselprijs dus. Daarbovenop komen nog besparingen in onderhoudskosten en op verzekeringspremies, geschat op zo’n 5 procent”, zo stelt de directeur.

Taxi

“Taxibedrijven hebben in het bijzonder baat bij onze oplossing, omdat ze veel kilometers rijden en veiligheid een cruciaal onderdeel in de dienstverlening aan klanten is. En zeker in de huidige lastige economie zijn structurele kostenbesparingen op brandstof en onderhoud zeer welkom.” Volgens Schaap gaan de pilots bij de taxibedrijven tot nu toe voorspoedig. “We krijgen positieve reacties. Ze kunnen voor het eerst heel precies zien hoe chauffeurs met hun wagens omgaan en dit stelt ze in staat om heel concreet in gesprek te gaan over verbeterpunten.”

Ook chauffeurs zelf zijn positief, laat de Greenstar-directeur weten. “Laatst gaf een bestuurder aan dat hij door onze oplossing nu ook privé 100 kilometer meer rijdt op een tank. Het wordt een sport om zo zuinig mogelijk te rijden.”

Rijgedrag

De methode van Greenstar is naar zeggen van de directeur ‘simpel en gebruiksvriendelijk’. Er hoeft geen installateur aan te pas te komen, zo wordt gesteld. De EcoBox kan met één klik in de taxi bevestigd worden. De box meet gedurende het rijden tien verschillende parameters, zoals remmen en snelheid. Op basis van die metingen wordt een score bepaald voor iedere afzonderlijke rit en krijgt de chauffeur naderhand gerichte verbeterpunten voor het rijgedrag.

Die terugkoppeling stelt chauffeurs in staat om het eigen rijgedrag te evalueren en zo nodig aan te passen. “Maar daarnaast krijgt de wagenparkbeheerder inzicht in het rijgedrag van alle bestuurders, zodat ze in één overzicht vergeleken kunnen worden en aangesproken kunnen worden op hun verbeterpunten”, zo stelt Schaap. “En het mooie is dat de oplossing niet alleen echt geld op blijkt te leveren. Het zorgt ook voor een verhoogd bewustzijn van veiligheid bij de chauffeur en daarnaast een reductie in CO2-uitstoot”, zo voegt hij toe.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

2 reacties op “Taxibedrijven starten pilot beoordeling rijgedrag chauffeurs”

Taxibelangen Nederland|07.07.14|09:21

In Nederland bepalen ambtenaren wat taxi’s in moeten laten bouwen.Als de overheid zich niet zo bemoeizuchtig en dwingend zouden bemoeien met de interne bedrijfsvoering,dan zou er al lang een deugdelijk systeem in alle taxi’s zitten,incl. een ecobox,printer,urenregistratie enz.Als ondernemers de vrijheid zouden hebben om zelfstandig te mogen ondernemen,dan waren alle moderne technieken al lang geïnstalleerd.Maar we staan door de ILT/IenM aan handen en voeten gebonden met de rug tegen de muur.

Fred Oudeboon|10.07.14|17:17

Het enige belang van bedrijven als ILT en alle andere overheids diensten is hun eigen baan te laten bestaan.
En dat ten kosten van een stel hard werkende Taxi Chauffeurs.
Die door al die instellingen ten gronden worden gericht.
En als die figuren daar mee klaar zijn,pakken ze de volgende groep hard werkende.
In dit land kan alles enkel probeer niet op een normalen manier je gezin te onder houden.
Je ziet nu weer een nieuw speeltje de go go cars ,maak de gezonde bedrijven maar kapot.

Taxibedrijven starten pilot beoordeling rijgedrag chauffeurs | TaxiPro

Taxibedrijven starten pilot beoordeling rijgedrag chauffeurs

Tien taxibedrijven in Nederland zijn een pilot gestart met het gebruik van Greenstar Statistics, een programma dat het rijgedrag van bestuurders meet en beoordeelt. “Gebruik van het systeem heeft een brandstofbesparing van 7 tot 8 procent tot gevolg. Dat blijkt uit de eerste resultaten die bij een Belgisch bedrijf met een wagenpark van 1.200 voertuigen zijn geboekt. We gaan die uitkomsten tijdens de pilots gebruiken om het product specifiek voor taxi- en personenvervoer te verbeteren”, aldus directeur Hans Schaap. 

Door middel van Greenstar Statistics kunnen onder andere taxichauffeurs en wagenparkbeheerders inzicht krijgen in het verschil in brandstofverbruik bij precies dezelfde voertuigen. Het gedetailleerde inzicht in het rijgedrag van de bestuurder geeft daarnaast bijvoorbeeld duidelijkheid over waarom de onderhoudskosten bij bepaalde voertuigen hoger liggen dan bij andere. “Het rijgedrag van de bestuurder geeft vaak antwoord op die vragen”, aldus Schaap.

Besparing

Greenstar Statistics publiceerde vrijdag de eerste resultaten van de eerdere proef met het programma bij een Belgisch overheidsbedrijf. In de periode van een jaar werd door het gebruik van het systeem een besparing van 7 tot 8 procent gerealiseerd, zo blijkt uit de cijfers.

“Reken maar uit wat een besparing van 8 procent oplevert. Een transportbus die 40.000 kilometer per jaar rijdt met een verbruik van 1 op 8 bespaart zo 400 liter brandstof per jaar. Zo’n 500 euro met de huidige dieselprijs dus. Daarbovenop komen nog besparingen in onderhoudskosten en op verzekeringspremies, geschat op zo’n 5 procent”, zo stelt de directeur.

Taxi

“Taxibedrijven hebben in het bijzonder baat bij onze oplossing, omdat ze veel kilometers rijden en veiligheid een cruciaal onderdeel in de dienstverlening aan klanten is. En zeker in de huidige lastige economie zijn structurele kostenbesparingen op brandstof en onderhoud zeer welkom.” Volgens Schaap gaan de pilots bij de taxibedrijven tot nu toe voorspoedig. “We krijgen positieve reacties. Ze kunnen voor het eerst heel precies zien hoe chauffeurs met hun wagens omgaan en dit stelt ze in staat om heel concreet in gesprek te gaan over verbeterpunten.”

Ook chauffeurs zelf zijn positief, laat de Greenstar-directeur weten. “Laatst gaf een bestuurder aan dat hij door onze oplossing nu ook privé 100 kilometer meer rijdt op een tank. Het wordt een sport om zo zuinig mogelijk te rijden.”

Rijgedrag

De methode van Greenstar is naar zeggen van de directeur ‘simpel en gebruiksvriendelijk’. Er hoeft geen installateur aan te pas te komen, zo wordt gesteld. De EcoBox kan met één klik in de taxi bevestigd worden. De box meet gedurende het rijden tien verschillende parameters, zoals remmen en snelheid. Op basis van die metingen wordt een score bepaald voor iedere afzonderlijke rit en krijgt de chauffeur naderhand gerichte verbeterpunten voor het rijgedrag.

Die terugkoppeling stelt chauffeurs in staat om het eigen rijgedrag te evalueren en zo nodig aan te passen. “Maar daarnaast krijgt de wagenparkbeheerder inzicht in het rijgedrag van alle bestuurders, zodat ze in één overzicht vergeleken kunnen worden en aangesproken kunnen worden op hun verbeterpunten”, zo stelt Schaap. “En het mooie is dat de oplossing niet alleen echt geld op blijkt te leveren. Het zorgt ook voor een verhoogd bewustzijn van veiligheid bij de chauffeur en daarnaast een reductie in CO2-uitstoot”, zo voegt hij toe.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

2 reacties op “Taxibedrijven starten pilot beoordeling rijgedrag chauffeurs”

Taxibelangen Nederland|07.07.14|09:21

In Nederland bepalen ambtenaren wat taxi’s in moeten laten bouwen.Als de overheid zich niet zo bemoeizuchtig en dwingend zouden bemoeien met de interne bedrijfsvoering,dan zou er al lang een deugdelijk systeem in alle taxi’s zitten,incl. een ecobox,printer,urenregistratie enz.Als ondernemers de vrijheid zouden hebben om zelfstandig te mogen ondernemen,dan waren alle moderne technieken al lang geïnstalleerd.Maar we staan door de ILT/IenM aan handen en voeten gebonden met de rug tegen de muur.

Fred Oudeboon|10.07.14|17:17

Het enige belang van bedrijven als ILT en alle andere overheids diensten is hun eigen baan te laten bestaan.
En dat ten kosten van een stel hard werkende Taxi Chauffeurs.
Die door al die instellingen ten gronden worden gericht.
En als die figuren daar mee klaar zijn,pakken ze de volgende groep hard werkende.
In dit land kan alles enkel probeer niet op een normalen manier je gezin te onder houden.
Je ziet nu weer een nieuw speeltje de go go cars ,maak de gezonde bedrijven maar kapot.