Hans Schaap, GreenStar Statistics, workshop

Rijgedrag-analyse van taxichauffeurs bespaart 8% brandstof

Als taxibedrijven op de juiste manier het rijgedrag van hun taxichauffeur trainen, kan er fors bespaard worden op brandstof. Dat blijkt uit gegevens van GreenStar Statistics. “We hebben vorig jaar een grote aanbesteding gewonnen in België, waarbij we in totaal een vloot van 1200 voertuigen monitoren. We meten nu een gemiddelde brandstofbesparing tussen de 7 en 8% per locatie”, zegt Hans Schaap, directeur GreenStar. “Ook uit onze projecten bij 25 taxibedrijven in Nederland komt deze besparing van 8% weer terug.”

Het Nederlandse bedrijf GreenStar is gestart vanuit Dation, de marktleider op het gebied van rijschooladministratie. Dation werkt met grote verkeersscholen die ook Het Nieuwe Rijden en code 95-trainingen geven aan taxi- en transportbedrijven.

Training

Schaap: “Vanuit hen is de vraag ontstaan om het rijgedrag na de training te blijven meten. Want het effect van de training geeft vaak een piek van een paar weken. Vervolgens valt men weer terug in de oude gewoontes.”

Na marktanalyse bleek volgens Schaap de meeste behoefte te zijn aan rijgedrag-analyse en -verbetering vanuit de taxi- en koeriersbranche. “GreenStar-dashboard is op maat gemaakt op basis van de feedback van de ondernemers en chauffeurs”, vertelt Schaap. Hij gaf een workshop op de Nationale Taxidag om nog meer feedback te krijgen vanuit de taxisector om zo het product verder voor hen te verbeteren.

Rijgedrag

Rijgedrag wordt gemeten op basis van zes parameters; stationair draaien van de motor, remmen, hard optrekken, snelheid, overmatig toerental en overmatig vrijlopen. Scores zijn vergelijkbaar met een rapportcijfer; 0 is de laagst haalbare score en 10 is de hoogst haalbare score.

Schaap: “Rijgedrag kan nu worden gemeten op chauffeursbasis. Dat is makkelijk aangezien er overdag een andere chauffeur in een voertuig kan rijden dan ’s middags. De wagenparkbeheerder ontvangt dagelijks het overzicht van de scores zodat excessen er uit gepikt kunnen worden. Vervolgens kan er direct actie worden ondernomen.”

Taxibedrijven

GreenStar biedt taxibedrijven standaard een proefperiode van twee maanden. Tijdens de proefperiode stelt GreenStar gratis de EcoBox ter beschikking en hoeft het taxibedrijf alleen de gebruikskosten van 17,50 euro per maand per voertuig te betalen. Besluit een taxibedrijf om door te gaan, dan koopt het taxi bedrijf de EcoBox alsnog.

“De aankoopkosten van 150 euro kunnen verwerkt worden in de maandelijkse gebruikskosten bij een 2-jarige overeenkomst. Net als bij een telefoonabonnement”, legt Schaap uit. “De prijs per voertuig neemt af bij een groter aantal voertuigen.  De besparing dekt de investering in ons systeem gemakkelijk, zolang de chauffeurs inzage krijgen en de kans om hun rijgedrag te verbeteren.

De EcoBox van GreenStar is hardware onafhankelijk. Hij is binnen drie seconden in de OBD-II poort van vrijwel ieder voertuig te klikken waarmee het rijgedrag direct wordt gemeten. Als taxi-ondernemingen hun eigen hardware hebben waarmee het rijgedrag wordt gemeten, kan Greenstar de analyse maken en de terugkoppeling geven.

Overzicht

Wekelijks ontvangt de taxi-ondernemer een wekelijks overzicht met scores in de vorm van een krantje. “Dat krantje wordt vaak in de kantine opgehangen zodat chauffeurs het bekijken en er een buzz ontstaat. Chauffeurs vinden het leuk om competitief zuinig te rijden”, vertelt Schaap. “En dat werkt. Want 90% van de pilots is inmiddels verlengd.”

“Vaak zijn chauffeurs zich er niet van bewust dat ze op een verkeerde manier rijden. Met ons systeem maak je dat snel inzichtelijk op basis van objectieve meetgegevens. Een paar simpele tips kunnen dan al veel effect hebben. Want ook een goede begeleiding op de rijstijl van de chauffeurs hoort bij professioneel personenvervoer.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Rijgedrag-analyse van taxichauffeurs bespaart 8% brandstof”

Lucas Alberts|05.11.14|11:17

De hele training aan de chauffeurs, de proefplaatsing van de eco-box, en later de aanschaf ervan maken de kosten hoger dan de besparing op brandstof.
Verder is de tijdsdruk op de chauffeurs zo hoog, dat ze wel snel en inefficiënt moeten rijden willen ze de klanten en werkgever tevreden te houden.
Uiteindelijk zal ook hier de rekening op het bordje van de chauffeur terecht komen, en is er weer een gezin verzekert van de grote werkloosheidsellende.

Hudson Taxi|11.11.14|10:39

Eerst goed overwegen of een analyse / cursus wel zin heeft bespaart misschien wel meer dan 8%. No cue no pay zou het uitgangspunt kunnen zijn.

Rijgedrag-analyse van taxichauffeurs bespaart 8% brandstof | TaxiPro
Hans Schaap, GreenStar Statistics, workshop

Rijgedrag-analyse van taxichauffeurs bespaart 8% brandstof

Als taxibedrijven op de juiste manier het rijgedrag van hun taxichauffeur trainen, kan er fors bespaard worden op brandstof. Dat blijkt uit gegevens van GreenStar Statistics. “We hebben vorig jaar een grote aanbesteding gewonnen in België, waarbij we in totaal een vloot van 1200 voertuigen monitoren. We meten nu een gemiddelde brandstofbesparing tussen de 7 en 8% per locatie”, zegt Hans Schaap, directeur GreenStar. “Ook uit onze projecten bij 25 taxibedrijven in Nederland komt deze besparing van 8% weer terug.”

Het Nederlandse bedrijf GreenStar is gestart vanuit Dation, de marktleider op het gebied van rijschooladministratie. Dation werkt met grote verkeersscholen die ook Het Nieuwe Rijden en code 95-trainingen geven aan taxi- en transportbedrijven.

Training

Schaap: “Vanuit hen is de vraag ontstaan om het rijgedrag na de training te blijven meten. Want het effect van de training geeft vaak een piek van een paar weken. Vervolgens valt men weer terug in de oude gewoontes.”

Na marktanalyse bleek volgens Schaap de meeste behoefte te zijn aan rijgedrag-analyse en -verbetering vanuit de taxi- en koeriersbranche. “GreenStar-dashboard is op maat gemaakt op basis van de feedback van de ondernemers en chauffeurs”, vertelt Schaap. Hij gaf een workshop op de Nationale Taxidag om nog meer feedback te krijgen vanuit de taxisector om zo het product verder voor hen te verbeteren.

Rijgedrag

Rijgedrag wordt gemeten op basis van zes parameters; stationair draaien van de motor, remmen, hard optrekken, snelheid, overmatig toerental en overmatig vrijlopen. Scores zijn vergelijkbaar met een rapportcijfer; 0 is de laagst haalbare score en 10 is de hoogst haalbare score.

Schaap: “Rijgedrag kan nu worden gemeten op chauffeursbasis. Dat is makkelijk aangezien er overdag een andere chauffeur in een voertuig kan rijden dan ’s middags. De wagenparkbeheerder ontvangt dagelijks het overzicht van de scores zodat excessen er uit gepikt kunnen worden. Vervolgens kan er direct actie worden ondernomen.”

Taxibedrijven

GreenStar biedt taxibedrijven standaard een proefperiode van twee maanden. Tijdens de proefperiode stelt GreenStar gratis de EcoBox ter beschikking en hoeft het taxibedrijf alleen de gebruikskosten van 17,50 euro per maand per voertuig te betalen. Besluit een taxibedrijf om door te gaan, dan koopt het taxi bedrijf de EcoBox alsnog.

“De aankoopkosten van 150 euro kunnen verwerkt worden in de maandelijkse gebruikskosten bij een 2-jarige overeenkomst. Net als bij een telefoonabonnement”, legt Schaap uit. “De prijs per voertuig neemt af bij een groter aantal voertuigen.  De besparing dekt de investering in ons systeem gemakkelijk, zolang de chauffeurs inzage krijgen en de kans om hun rijgedrag te verbeteren.

De EcoBox van GreenStar is hardware onafhankelijk. Hij is binnen drie seconden in de OBD-II poort van vrijwel ieder voertuig te klikken waarmee het rijgedrag direct wordt gemeten. Als taxi-ondernemingen hun eigen hardware hebben waarmee het rijgedrag wordt gemeten, kan Greenstar de analyse maken en de terugkoppeling geven.

Overzicht

Wekelijks ontvangt de taxi-ondernemer een wekelijks overzicht met scores in de vorm van een krantje. “Dat krantje wordt vaak in de kantine opgehangen zodat chauffeurs het bekijken en er een buzz ontstaat. Chauffeurs vinden het leuk om competitief zuinig te rijden”, vertelt Schaap. “En dat werkt. Want 90% van de pilots is inmiddels verlengd.”

“Vaak zijn chauffeurs zich er niet van bewust dat ze op een verkeerde manier rijden. Met ons systeem maak je dat snel inzichtelijk op basis van objectieve meetgegevens. Een paar simpele tips kunnen dan al veel effect hebben. Want ook een goede begeleiding op de rijstijl van de chauffeurs hoort bij professioneel personenvervoer.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Rijgedrag-analyse van taxichauffeurs bespaart 8% brandstof”

Lucas Alberts|05.11.14|11:17

De hele training aan de chauffeurs, de proefplaatsing van de eco-box, en later de aanschaf ervan maken de kosten hoger dan de besparing op brandstof.
Verder is de tijdsdruk op de chauffeurs zo hoog, dat ze wel snel en inefficiënt moeten rijden willen ze de klanten en werkgever tevreden te houden.
Uiteindelijk zal ook hier de rekening op het bordje van de chauffeur terecht komen, en is er weer een gezin verzekert van de grote werkloosheidsellende.

Hudson Taxi|11.11.14|10:39

Eerst goed overwegen of een analyse / cursus wel zin heeft bespaart misschien wel meer dan 8%. No cue no pay zou het uitgangspunt kunnen zijn.