anwb, vlag

ANWB Automaatje past waarschijnlijk binnen wetgeving

Het ANWB Automaatje-project, waarbij de bond vrijwillige chauffeurs inzet om wmo’ers te vervoeren, valt waarschijnlijk binnen de huidige regels. Omdat de kilometervergoeding met 30 cent lager is dan de daadwerkelijke kosten van autovervoer, vallen de chauffeurs niet onder de taxiwet. Dat laat KNV Taxi desgevraagd weten.

“Ze voldoen op het eerste gezicht aan de wetgeving. Dus we zullen er niet chagrijnig over doen”, vertelt Hubert Andela, secretaris van KNV Taxi.

Vrijwilligersvervoer

Wat onder vrijwilligersvervoer valt is bepaald in de wet personenvervoer. Indien de som van alle geldstromen maximaal de kosten voor de auto en bijkomende kosten zijn, zoals brandstof, is er geen sprake van personenvervoer tegen betaling. Ook mag er geen sprake zijn van een beroep of bedrijf, want dan valt het sowieso onder de taxiwet.

“Wel stellen we het op prijs dat ILT ook even kijkt naar de eventuele subsidies die de betrokken welzijnstichting ontvangt. Want bij het bepalen of iets onder de taxiwet valt, moeten alle geldstromen bekeken worden”, licht Andela toe.

UberPop

Een groot verschil tussen UberPop en ANWB Automaatje is dat de chauffeurs bij UberPop er geld mee verdienen. En dat Uber als organisatie er ook geld aan verdient. Maar hier is geen sprake van een commerciële activiteit, zo heeft de ANWB laten weten aan KNV.

De rijksoverheid geeft aan dat vrijwilligerswerk onbetaald en onverplicht wordt gedaan, voor anderen of de samenleving. Voorwaarden zijn dat het werk in het algemeen of bijzonder maatschappelijk belang is, geen winstoogmerk heeft en het kost de arbeidsmarkt geen banen.

Taxichauffeurs

Het is wel de vraag of dergelijke vrijwillige chauffeurs dezelfde kwaliteit kunnen leveren als taxichauffeurs. Andela: “Het is niet voor niets dat taxichauffeurs een opleiding, maar ook verklaring omtrent gedrag en een medische verklaring moeten hebben. Evenals vaak extra opleidingen voor o.a. contractvervoer.”

“Er kleven risico’s aan het inzetten van chauffeurs die niet over dergelijke zaken beschikken. Een voorbeeld betreft een taxichauffeur, die werd afgekeurd wegens het niet meer verkrijgen van een medische verklaring. Deze chauffeur is na afkeuring als vrijwilliger in een buurtbus van een stichting gaan rijden, met mogelijk alle gevolgen van dien.”

Bart Pals

Lees ook: ANWB start vervoersservice met vrijwilligers: ANWB Automaatje

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “ANWB Automaatje past waarschijnlijk binnen wetgeving”

Rodney Barten|27.01.15|20:40

In een vorige artikel staat dat tijdens de pilot in 2015 geen lidmaatschapsgeld hoeft te worden betaald, daarna dus wel. Oftewel: De ANWB gaat er in de toekomst op verdienen, over de rug van de vrijwilligers heen.

Henk Schilperoort|28.01.15|14:22

Nou, dan heb ik voor de taxikeuring en mijn Bewijs omtrent gedrag en de nieuwe chauffeurspas even €230,00 in het water gegooid. Het is dat je die boevenbende in het buitenland nodig hebt, anders zei ik vandaag met terugwerkende kracht mijn lidmaatschap nog op.

Cor de Groot|29.01.15|09:44

Als een taxichauffeur niet door de medische keuring komt gaat deze bijna standaard aan het werk als vrijwiligerchauffeur bij de diverse thuishulpdiensten. Gewoon om wat bij te verdienen. De Medische keuringen die door de overheid verplicht zijn gesteld (en dat zijn er velen) zijn over het algemeen goed voor het banksaldo van de medici en de werkgelegenheid bij het CBR.

Johan Zevenbergen|29.01.15|11:48

“Er is dan ook sprake van personenvervoer in de uitoefening van een beroep of bedrijf, zodat de Wp2000 daarop van toepassing is. Daarom kan in het midden blijven of de kosten die de chauffeurs per kilometer hebben gemaakt de door hen ontvangen vergoeding overschrijden”, aldus de rechtbank. Het door de chauffeurs verrichte personenvervoer tegen betaling per auto is taxivervoer.

Paul Dijkhuizen|29.01.15|14:26

Misschien kan de heer Andela even aangeven waar in de WP2000 valt te lezen dat wanneer de vergoeding de autokosten niet overschrijdt dit niet onder de ’taxiwet’ valt? Hoezo valt dit onder algemeen of bijzonder maatschappelijk belang? Hoezo kost dit de arbeidsmarkt geen banen? Ook vraag ik me af hoe het zit met de personenautoverzekering, dekt deze nog wel de schade als er vervoer tegen betaling plaatsvindt? Zeker als de ANWB na verloop van tijd lidmaatschapskosten gaat rekenen is het commercieel

Benno van Osenbruggen|29.01.15|16:18

Wie bepaalt wat de kosten zijn van een auto heb ik een nieuwe of oud bakkie daar zit nog al wat KM prijsverschil tussen ,en het kan nog extremer koop een A8 van 2 ton nou die kost echt wel meer als 30 cent per km. Dus het is gewoon een verkapte manier om met je uitkering leuk bezig te zijn en er extra aan over te houden

Oma Gonnie Bredewoud|29.01.15|16:23

Die deze gaan doen rijden met eigen auto men moet EHBO hebben en naar mening ook chaffeurspas.want denk je je eigen auto gaat er aan.
deze kan nooit goed gaan.en extra verzekeren.en leeftijd dan????
Geef mij maar regiotaxi Gelderland veel vertrouwder.

Oma Gonnie Bredewoud|29.01.15|16:26

Zoals ik al vertelde is deze geen optie je auto gaat eraan en EHBO moet je hebben
en wat denkt men van de leeftijd
het kan helemaal niet

Rob van den Hoven|30.01.15|07:11

Dit betekent het einde van de goed opgeleide taxi chauffeur met Bewijs van Goed gedrag, BHV, Taxipas, Chauffeurs diploma en noem maar op !
Als de regering hier mee akkoord gaat dan mogen ze van mij meteen op stappen dit waardeloze linkse kabinet !

Harry Batterman|01.02.15|09:43

Als je met je prive auto gaat rijden voor 30 cent de kilometer dan kan je problemen krijgen met je autoverzekering. In bijna alle polissen staat dat je geen betaald werk mag doen in de vorm van kilometervergoeding. Krijg je een ongeluk dan kun je problemen krijgen met je autoverzekering.

Johan Zevenbergen|04.02.15|01:14

Snorren is strafbaar.
€0,30 km pp uit en thuis, een busje vol is €2.40 km excl.,de fooi die vast niet word opgegeven aan de belastingdienst
Bovendien rijd men onverzekerd rond, zie polis ANWB
En worden de extra geldstromen zoals bijv van de gemeente Barneveld onderschat, die doodleuk stelt het huidige vervoersaanbod te duur te vinden,dus dit niet meer aanbesteed.
Dus kost het werkgelegenheid,
Verder is de rechter duidelijk, de hoogte van de vergoeding maakt niet uit.
Kortom stoppen ANWB

Paul Dijkhuizen|06.02.15|14:35

Gevonden, WP2000 artikel 2 punt 5. De wet is niet van toepassing op vervoer van personen per auto, anders dan openbaar vervoer, indien de som van de betalingen voor dat vervoer de kosten van de auto en eventuele bijkomende kosten voor dat vervoer niet te boven gaat, tenzij vorenstaande wordt verricht in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld over de kosten van de auto en eventuele bijkomende kosten.

Paul Dijkhuizen|06.02.15|14:42

Nu vraag ik mij af hoe zo’n algemene maatregel van bestuur in zijn werk gaat, wie dat bepaald, of dat landelijk is of regionaal, of daar eisen aan zijn gesteld etc. Ook vraag ik mij af waar de grens ligt tussen wrijwilligerserk en werk, structuur van de organisatie, of subsidies hier invloed op hebben etc. Wie bepaald de kosten van de auto, en welke kosten vallen onder de bijkomende kosten? ik denk dat ik toch maar een ‘vrijwilligers organisatie’ opzet.

Paul Dijkhuizen|06.02.15|14:51

Ik geloof dat ik maar eens een vrijwilligers organisatie ga starten; Mijn personeel een uitkering, plus vrijwilligersvergoeding, reiskosten etc. Een klantenbijdrage voor o.a. autokosten, extra verzekeringen, overheadkosten (o.a. mijn salaris), overige kosten…niet meer hoeven voldoen aan (omzet) belasting, niks meer te maken met taxiwetgeving, BCT’s, chauffeursdiploma’s, ILT enz. Werklozen aan het werk dus dat staat mooi, overheid blij, klanten blij, ik blij… oh, en waar is dat subsidieloket?

Paul Dijkhuizen|06.02.15|15:21

Hier is een link waarin nader door de rechter wordt ingegaan op artikel 2 punt 5 van de WP2000; http://jure.nl/ECLI:NL:CBB:2009:BK1424 In artikel 5 punt 3 wordt de ‘werkingssfeer’ van deze regel uitgelegd… Dit artikel wordt ook wel de ‘carpoolbepaling’ genoemd, ‘is bedoeld om het echte carpoolen, met vrienden of collega’s van het werk, niet onder de vergunningplicht te brengen’

Johan Zevenbergen|23.02.15|13:07

Zag in de krant dat de gemeente Barneveld zelfs in samenwerking met de ANWB een advertentie had gezet om het automaatje te promoten, en inmiddels officiële van start is gegaan en een openingen feestje kon geven.
Aldus is er een duidelijke geldstroom.
Dus heren controleurs met spoed naar Barneveld,
En maak een einde aan deze banen kostende valse concurrentie, en illegale praktijken van deze gemeentelijke overheid.

ANWB Automaatje past waarschijnlijk binnen wetgeving | TaxiPro
anwb, vlag

ANWB Automaatje past waarschijnlijk binnen wetgeving

Het ANWB Automaatje-project, waarbij de bond vrijwillige chauffeurs inzet om wmo’ers te vervoeren, valt waarschijnlijk binnen de huidige regels. Omdat de kilometervergoeding met 30 cent lager is dan de daadwerkelijke kosten van autovervoer, vallen de chauffeurs niet onder de taxiwet. Dat laat KNV Taxi desgevraagd weten.

“Ze voldoen op het eerste gezicht aan de wetgeving. Dus we zullen er niet chagrijnig over doen”, vertelt Hubert Andela, secretaris van KNV Taxi.

Vrijwilligersvervoer

Wat onder vrijwilligersvervoer valt is bepaald in de wet personenvervoer. Indien de som van alle geldstromen maximaal de kosten voor de auto en bijkomende kosten zijn, zoals brandstof, is er geen sprake van personenvervoer tegen betaling. Ook mag er geen sprake zijn van een beroep of bedrijf, want dan valt het sowieso onder de taxiwet.

“Wel stellen we het op prijs dat ILT ook even kijkt naar de eventuele subsidies die de betrokken welzijnstichting ontvangt. Want bij het bepalen of iets onder de taxiwet valt, moeten alle geldstromen bekeken worden”, licht Andela toe.

UberPop

Een groot verschil tussen UberPop en ANWB Automaatje is dat de chauffeurs bij UberPop er geld mee verdienen. En dat Uber als organisatie er ook geld aan verdient. Maar hier is geen sprake van een commerciële activiteit, zo heeft de ANWB laten weten aan KNV.

De rijksoverheid geeft aan dat vrijwilligerswerk onbetaald en onverplicht wordt gedaan, voor anderen of de samenleving. Voorwaarden zijn dat het werk in het algemeen of bijzonder maatschappelijk belang is, geen winstoogmerk heeft en het kost de arbeidsmarkt geen banen.

Taxichauffeurs

Het is wel de vraag of dergelijke vrijwillige chauffeurs dezelfde kwaliteit kunnen leveren als taxichauffeurs. Andela: “Het is niet voor niets dat taxichauffeurs een opleiding, maar ook verklaring omtrent gedrag en een medische verklaring moeten hebben. Evenals vaak extra opleidingen voor o.a. contractvervoer.”

“Er kleven risico’s aan het inzetten van chauffeurs die niet over dergelijke zaken beschikken. Een voorbeeld betreft een taxichauffeur, die werd afgekeurd wegens het niet meer verkrijgen van een medische verklaring. Deze chauffeur is na afkeuring als vrijwilliger in een buurtbus van een stichting gaan rijden, met mogelijk alle gevolgen van dien.”

Bart Pals

Lees ook: ANWB start vervoersservice met vrijwilligers: ANWB Automaatje

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “ANWB Automaatje past waarschijnlijk binnen wetgeving”

Rodney Barten|27.01.15|20:40

In een vorige artikel staat dat tijdens de pilot in 2015 geen lidmaatschapsgeld hoeft te worden betaald, daarna dus wel. Oftewel: De ANWB gaat er in de toekomst op verdienen, over de rug van de vrijwilligers heen.

Henk Schilperoort|28.01.15|14:22

Nou, dan heb ik voor de taxikeuring en mijn Bewijs omtrent gedrag en de nieuwe chauffeurspas even €230,00 in het water gegooid. Het is dat je die boevenbende in het buitenland nodig hebt, anders zei ik vandaag met terugwerkende kracht mijn lidmaatschap nog op.

Cor de Groot|29.01.15|09:44

Als een taxichauffeur niet door de medische keuring komt gaat deze bijna standaard aan het werk als vrijwiligerchauffeur bij de diverse thuishulpdiensten. Gewoon om wat bij te verdienen. De Medische keuringen die door de overheid verplicht zijn gesteld (en dat zijn er velen) zijn over het algemeen goed voor het banksaldo van de medici en de werkgelegenheid bij het CBR.

Johan Zevenbergen|29.01.15|11:48

“Er is dan ook sprake van personenvervoer in de uitoefening van een beroep of bedrijf, zodat de Wp2000 daarop van toepassing is. Daarom kan in het midden blijven of de kosten die de chauffeurs per kilometer hebben gemaakt de door hen ontvangen vergoeding overschrijden”, aldus de rechtbank. Het door de chauffeurs verrichte personenvervoer tegen betaling per auto is taxivervoer.

Paul Dijkhuizen|29.01.15|14:26

Misschien kan de heer Andela even aangeven waar in de WP2000 valt te lezen dat wanneer de vergoeding de autokosten niet overschrijdt dit niet onder de ’taxiwet’ valt? Hoezo valt dit onder algemeen of bijzonder maatschappelijk belang? Hoezo kost dit de arbeidsmarkt geen banen? Ook vraag ik me af hoe het zit met de personenautoverzekering, dekt deze nog wel de schade als er vervoer tegen betaling plaatsvindt? Zeker als de ANWB na verloop van tijd lidmaatschapskosten gaat rekenen is het commercieel

Benno van Osenbruggen|29.01.15|16:18

Wie bepaalt wat de kosten zijn van een auto heb ik een nieuwe of oud bakkie daar zit nog al wat KM prijsverschil tussen ,en het kan nog extremer koop een A8 van 2 ton nou die kost echt wel meer als 30 cent per km. Dus het is gewoon een verkapte manier om met je uitkering leuk bezig te zijn en er extra aan over te houden

Oma Gonnie Bredewoud|29.01.15|16:23

Die deze gaan doen rijden met eigen auto men moet EHBO hebben en naar mening ook chaffeurspas.want denk je je eigen auto gaat er aan.
deze kan nooit goed gaan.en extra verzekeren.en leeftijd dan????
Geef mij maar regiotaxi Gelderland veel vertrouwder.

Oma Gonnie Bredewoud|29.01.15|16:26

Zoals ik al vertelde is deze geen optie je auto gaat eraan en EHBO moet je hebben
en wat denkt men van de leeftijd
het kan helemaal niet

Rob van den Hoven|30.01.15|07:11

Dit betekent het einde van de goed opgeleide taxi chauffeur met Bewijs van Goed gedrag, BHV, Taxipas, Chauffeurs diploma en noem maar op !
Als de regering hier mee akkoord gaat dan mogen ze van mij meteen op stappen dit waardeloze linkse kabinet !

Harry Batterman|01.02.15|09:43

Als je met je prive auto gaat rijden voor 30 cent de kilometer dan kan je problemen krijgen met je autoverzekering. In bijna alle polissen staat dat je geen betaald werk mag doen in de vorm van kilometervergoeding. Krijg je een ongeluk dan kun je problemen krijgen met je autoverzekering.

Johan Zevenbergen|04.02.15|01:14

Snorren is strafbaar.
€0,30 km pp uit en thuis, een busje vol is €2.40 km excl.,de fooi die vast niet word opgegeven aan de belastingdienst
Bovendien rijd men onverzekerd rond, zie polis ANWB
En worden de extra geldstromen zoals bijv van de gemeente Barneveld onderschat, die doodleuk stelt het huidige vervoersaanbod te duur te vinden,dus dit niet meer aanbesteed.
Dus kost het werkgelegenheid,
Verder is de rechter duidelijk, de hoogte van de vergoeding maakt niet uit.
Kortom stoppen ANWB

Paul Dijkhuizen|06.02.15|14:35

Gevonden, WP2000 artikel 2 punt 5. De wet is niet van toepassing op vervoer van personen per auto, anders dan openbaar vervoer, indien de som van de betalingen voor dat vervoer de kosten van de auto en eventuele bijkomende kosten voor dat vervoer niet te boven gaat, tenzij vorenstaande wordt verricht in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld over de kosten van de auto en eventuele bijkomende kosten.

Paul Dijkhuizen|06.02.15|14:42

Nu vraag ik mij af hoe zo’n algemene maatregel van bestuur in zijn werk gaat, wie dat bepaald, of dat landelijk is of regionaal, of daar eisen aan zijn gesteld etc. Ook vraag ik mij af waar de grens ligt tussen wrijwilligerserk en werk, structuur van de organisatie, of subsidies hier invloed op hebben etc. Wie bepaald de kosten van de auto, en welke kosten vallen onder de bijkomende kosten? ik denk dat ik toch maar een ‘vrijwilligers organisatie’ opzet.

Paul Dijkhuizen|06.02.15|14:51

Ik geloof dat ik maar eens een vrijwilligers organisatie ga starten; Mijn personeel een uitkering, plus vrijwilligersvergoeding, reiskosten etc. Een klantenbijdrage voor o.a. autokosten, extra verzekeringen, overheadkosten (o.a. mijn salaris), overige kosten…niet meer hoeven voldoen aan (omzet) belasting, niks meer te maken met taxiwetgeving, BCT’s, chauffeursdiploma’s, ILT enz. Werklozen aan het werk dus dat staat mooi, overheid blij, klanten blij, ik blij… oh, en waar is dat subsidieloket?

Paul Dijkhuizen|06.02.15|15:21

Hier is een link waarin nader door de rechter wordt ingegaan op artikel 2 punt 5 van de WP2000; http://jure.nl/ECLI:NL:CBB:2009:BK1424 In artikel 5 punt 3 wordt de ‘werkingssfeer’ van deze regel uitgelegd… Dit artikel wordt ook wel de ‘carpoolbepaling’ genoemd, ‘is bedoeld om het echte carpoolen, met vrienden of collega’s van het werk, niet onder de vergunningplicht te brengen’

Johan Zevenbergen|23.02.15|13:07

Zag in de krant dat de gemeente Barneveld zelfs in samenwerking met de ANWB een advertentie had gezet om het automaatje te promoten, en inmiddels officiële van start is gegaan en een openingen feestje kon geven.
Aldus is er een duidelijke geldstroom.
Dus heren controleurs met spoed naar Barneveld,
En maak een einde aan deze banen kostende valse concurrentie, en illegale praktijken van deze gemeentelijke overheid.