Taxitronic, BCT, One, Boordcomputer Taxi

‘In de lucht blijven datacommunicatie Taxitronic van groot belang’

Honderden taxi-ondernemers zitten in spanning hoe lang de datacommunicatie in hun Taxitronic BCT nog blijft werken. Ondanks het faillissement van Taxitronic, blijft de apparatuur voorlopig functioneren. “Maar als de verbinding tussen de voertuigen en de centrale wegvalt, heb ik een probleem”, vertelt Jan van Kasteren, directeur taxicentrale De Meierij uit Liempde. “Dan ligt alles plat.”

De Meierij gebruikt de Taxitronic-apparatuur niet alleen voor de BCT-functie, maar ook voor de datacommunicatie. Als de curator zou besluiten om de dienstverlening van Taxitronic uit de lucht te halen, dan kan hij geen ritten verzenden naar de taxi’s.

Opdrachtgevers

“Dat betekent dat ik niet meer kan voldoen aan mijn contractuele verplichting naar opdrachtgevers om gegevens aan te leveren van de gerreden ritten”, legt Van Kasteren uit. Ook zou het wegvallen van de service betekenen dat er een hoop extra handmatig gedaan moet worden, zoals ritten doorgeven aan chauffeurs en uren registreren voor de loonadministratie.

“Hopelijk komt er snel een oplossing”, zegt de taxi-ondernemer. “Voorlopig kunnen we alleen maar afwachten. We hebben bericht van Taxitronic ontvangen dat ze hopen dat een doorstart snel gerealiseerd wordt. Van de curator hebben we nog niets gehoord.”

Taxitronic

Mocht een doorstart van Taxitronic niet slagen, dan heeft De Meierij een probleem. “Dan zijn we gedwongen om weer opnieuw te investeren in apparatuur. Daar zitten we niet op te wachten, want dat hebben we net gedaan. Gelukkig heb ik al mijn data lokaal opgeslagen, dus die raakt niet kwijt.”

Toen BCT-leverancier Quipment vorig jaar failliet ging, bleek dat de data van historische ritten op de servers stond van het failliete bedrijf. En dat taxibedrijven dus niet altijd meer zelf over die data konden beschikken. “Dat was wel een waarschuwing dat de branche daar iets mee moet doen”, vertelt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.

Ritdata

“Daarom zijn we toen gestart met het bekijken van de mogelijkheden om als branche zelf de ritdata te bewaren. En daarvoor niet meer afhankelijk te zijn van één leverancier, want dan ben je toch kwetsbaar. Maar het faillissement van Taxitronic komt daarvoor te vroeg.” Overigens is het bij Taxitronic zo dat de taxibedrijven altijd de beschikking hebben over hun eigen data.

Andela onderstreept het belang voor de taxibranche dat Taxitronic voorlopig nog de communicatie tussen taxivoertuig en centrale blijft verzorgen. “Als de BCT-functie er opeens mee zou ophouden, is dat niet zo’n ramp. Want dan kunnen taxibedrijven de rittenstaat en werktijden gewoon weer handmatig bijhouden voor de ILT. Maar datacommunicatie is onmisbaar bij de huidige contractvervoerbedrijven.”

Inbouw

Mocht een taxibedrijf Taxitronic-klant zijn en nieuwe voertuigen in gebruik nemen de komende tijd, dan hoeft hij niet per se naar de boodschap van het ministerie te luisteren als het gaat om de verplichting tot inbouw van een BCT, vindt Andela.

“Als iemand nu een nieuwe taxi in gebruik neemt als Taxitronic-gebruiker en hij krijgt een boete van de ILT voor het niet hebben van een BCT, dan zullen wij deze ondernemer juridisch bijstaan. Maar ik ga ervan uit dat ook de ILT dan begrip voor de situatie heeft. Want hier is sprake van overmacht.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “‘In de lucht blijven datacommunicatie Taxitronic van groot belang’”

Tjerk Vinckx|06.02.15|04:22

Taxibedrijf de Meijerij anno 2012.
Want deze BCT registreert veel meer dan alleen de rij-uren of de rittenstaten.Met de gegevens uit dit apparaat kan de rijstijl van een chauffeur nog beter geanalyseerd worden bla bla bla om tot de bijna ideale chauffeur te komen.
4 december 2013.
Hiep hiep hoera, convenant getekend met Inspecteur-Generaal Inspectie ILT / Jenny Thunnissen.( u weet wel )
TX keurmerk,CO2 neutraal, social return niet huilen, komt goed.
Uhhh SP vragen WMO vervoer ssssst.

Taxi Volendam|06.02.15|09:42

Erg dom om je datacommunicatie afhankelijk te maken van je BCT fabrikant.
Te meer daar al jaren bekend is dat de bct fabrikanten er financieel slecht voor staan.
Geeft ook aan hoe onnozel KNV is geweest om akkoord te gaan met deze bct’s vol met gebreken daar dit van meet af aan bekend is bij KNV.
Er is nu slechts 1 optie.
Uitstel van een verplicht misbaksel, de BCT.
Deugdelijk maken en bedrijven schadeloos stellen.
Daar moet KNV en wij allemaal voor gaan.

Ed Van Eecke|06.02.15|15:04

Ik denk eerder dat I&M tijd probeert te trekken om een gedeelte van de verschuldigde € 2.600.000,- te storten aan de curator om Neone uit het faillissement te halen en zo de data te waarborgen van de BCT.

Duco Douwstra|06.02.15|23:45

Beste ED,van de IenM verwachten dat zij een bedrijf gaan redden,dat is het tegenovergestelde van wat de praktijk ons heeft geleerd. IenM kan uitsluitend taxibedrijven maar ook de BCT leveranciers zoveel mogelijk failliet laten gaan en ik moet zeggen daar zijn ze zeer bekwaam in.Chaos creëren en in stand houden,dan kan de ILT aan de politiek uitleggen dat ze niet zonder veel inspecteurs kunnen.Maar wat hebben ze de afgelopen 15 jaar bereikt? Drama, drama en nog eens drama

Ed Van Eecke|07.02.15|16:31

@Duco waarom dan tijd rekken door de verplichting te handhaven, of is het proberen de Quipment BCT zo snel mogelijk gecertificeerd te krijgen?
Dus ondernemers die eerst op quipment geinvesteerd en niet ontvangen hebben, zijn door gegaan met taxitronic en cabman, ik schat zo’n 50/50..dat zou beteken dat ruim 40% nu een taxitronic BCT heeft waarvan 10% via het faillissement van Quipment.. die ondernemers moeten nu weer een verbintenis aangaan met Quipment…? Het vertrouwen in Quipment is miniem.

Ed Van Eecke|07.02.15|16:36

Dit zou betekenen, dat bijna iedereen naar Cabman gaat…door de blijvende verplichting, want Cabman is de enige gecertificeerde BCT op dit moment…
Nu heb ik sinds eergisteren een nieuwe auto… ik ben geen Taxitronic klant, geen enkele zelfs… Maar ben nu dus verplicht een Cabman in te bouwen! Want keuze is er niet meer..

Ferd Hop|08.02.15|12:47

Dan kunnen ze als monopolist ook wat gaan verdienen; prijzen aanpassen, iedereen vooraf betalen.

Johan Zevenbergen|12.02.15|16:20

Surseance Chess Bct BV – FaillissementsDossier.nl Faillissementen en surseances
1 dag geleden – Op 11-02-2015 is aan Chess Bct B.V. te Haarlem (Noord-Holland) voorlopige surseance verleend. Als bewindvoerder is aangesteld mr.

‘In de lucht blijven datacommunicatie Taxitronic van groot belang’ | TaxiPro
Taxitronic, BCT, One, Boordcomputer Taxi

‘In de lucht blijven datacommunicatie Taxitronic van groot belang’

Honderden taxi-ondernemers zitten in spanning hoe lang de datacommunicatie in hun Taxitronic BCT nog blijft werken. Ondanks het faillissement van Taxitronic, blijft de apparatuur voorlopig functioneren. “Maar als de verbinding tussen de voertuigen en de centrale wegvalt, heb ik een probleem”, vertelt Jan van Kasteren, directeur taxicentrale De Meierij uit Liempde. “Dan ligt alles plat.”

De Meierij gebruikt de Taxitronic-apparatuur niet alleen voor de BCT-functie, maar ook voor de datacommunicatie. Als de curator zou besluiten om de dienstverlening van Taxitronic uit de lucht te halen, dan kan hij geen ritten verzenden naar de taxi’s.

Opdrachtgevers

“Dat betekent dat ik niet meer kan voldoen aan mijn contractuele verplichting naar opdrachtgevers om gegevens aan te leveren van de gerreden ritten”, legt Van Kasteren uit. Ook zou het wegvallen van de service betekenen dat er een hoop extra handmatig gedaan moet worden, zoals ritten doorgeven aan chauffeurs en uren registreren voor de loonadministratie.

“Hopelijk komt er snel een oplossing”, zegt de taxi-ondernemer. “Voorlopig kunnen we alleen maar afwachten. We hebben bericht van Taxitronic ontvangen dat ze hopen dat een doorstart snel gerealiseerd wordt. Van de curator hebben we nog niets gehoord.”

Taxitronic

Mocht een doorstart van Taxitronic niet slagen, dan heeft De Meierij een probleem. “Dan zijn we gedwongen om weer opnieuw te investeren in apparatuur. Daar zitten we niet op te wachten, want dat hebben we net gedaan. Gelukkig heb ik al mijn data lokaal opgeslagen, dus die raakt niet kwijt.”

Toen BCT-leverancier Quipment vorig jaar failliet ging, bleek dat de data van historische ritten op de servers stond van het failliete bedrijf. En dat taxibedrijven dus niet altijd meer zelf over die data konden beschikken. “Dat was wel een waarschuwing dat de branche daar iets mee moet doen”, vertelt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.

Ritdata

“Daarom zijn we toen gestart met het bekijken van de mogelijkheden om als branche zelf de ritdata te bewaren. En daarvoor niet meer afhankelijk te zijn van één leverancier, want dan ben je toch kwetsbaar. Maar het faillissement van Taxitronic komt daarvoor te vroeg.” Overigens is het bij Taxitronic zo dat de taxibedrijven altijd de beschikking hebben over hun eigen data.

Andela onderstreept het belang voor de taxibranche dat Taxitronic voorlopig nog de communicatie tussen taxivoertuig en centrale blijft verzorgen. “Als de BCT-functie er opeens mee zou ophouden, is dat niet zo’n ramp. Want dan kunnen taxibedrijven de rittenstaat en werktijden gewoon weer handmatig bijhouden voor de ILT. Maar datacommunicatie is onmisbaar bij de huidige contractvervoerbedrijven.”

Inbouw

Mocht een taxibedrijf Taxitronic-klant zijn en nieuwe voertuigen in gebruik nemen de komende tijd, dan hoeft hij niet per se naar de boodschap van het ministerie te luisteren als het gaat om de verplichting tot inbouw van een BCT, vindt Andela.

“Als iemand nu een nieuwe taxi in gebruik neemt als Taxitronic-gebruiker en hij krijgt een boete van de ILT voor het niet hebben van een BCT, dan zullen wij deze ondernemer juridisch bijstaan. Maar ik ga ervan uit dat ook de ILT dan begrip voor de situatie heeft. Want hier is sprake van overmacht.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “‘In de lucht blijven datacommunicatie Taxitronic van groot belang’”

Tjerk Vinckx|06.02.15|04:22

Taxibedrijf de Meijerij anno 2012.
Want deze BCT registreert veel meer dan alleen de rij-uren of de rittenstaten.Met de gegevens uit dit apparaat kan de rijstijl van een chauffeur nog beter geanalyseerd worden bla bla bla om tot de bijna ideale chauffeur te komen.
4 december 2013.
Hiep hiep hoera, convenant getekend met Inspecteur-Generaal Inspectie ILT / Jenny Thunnissen.( u weet wel )
TX keurmerk,CO2 neutraal, social return niet huilen, komt goed.
Uhhh SP vragen WMO vervoer ssssst.

Taxi Volendam|06.02.15|09:42

Erg dom om je datacommunicatie afhankelijk te maken van je BCT fabrikant.
Te meer daar al jaren bekend is dat de bct fabrikanten er financieel slecht voor staan.
Geeft ook aan hoe onnozel KNV is geweest om akkoord te gaan met deze bct’s vol met gebreken daar dit van meet af aan bekend is bij KNV.
Er is nu slechts 1 optie.
Uitstel van een verplicht misbaksel, de BCT.
Deugdelijk maken en bedrijven schadeloos stellen.
Daar moet KNV en wij allemaal voor gaan.

Ed Van Eecke|06.02.15|15:04

Ik denk eerder dat I&M tijd probeert te trekken om een gedeelte van de verschuldigde € 2.600.000,- te storten aan de curator om Neone uit het faillissement te halen en zo de data te waarborgen van de BCT.

Duco Douwstra|06.02.15|23:45

Beste ED,van de IenM verwachten dat zij een bedrijf gaan redden,dat is het tegenovergestelde van wat de praktijk ons heeft geleerd. IenM kan uitsluitend taxibedrijven maar ook de BCT leveranciers zoveel mogelijk failliet laten gaan en ik moet zeggen daar zijn ze zeer bekwaam in.Chaos creëren en in stand houden,dan kan de ILT aan de politiek uitleggen dat ze niet zonder veel inspecteurs kunnen.Maar wat hebben ze de afgelopen 15 jaar bereikt? Drama, drama en nog eens drama

Ed Van Eecke|07.02.15|16:31

@Duco waarom dan tijd rekken door de verplichting te handhaven, of is het proberen de Quipment BCT zo snel mogelijk gecertificeerd te krijgen?
Dus ondernemers die eerst op quipment geinvesteerd en niet ontvangen hebben, zijn door gegaan met taxitronic en cabman, ik schat zo’n 50/50..dat zou beteken dat ruim 40% nu een taxitronic BCT heeft waarvan 10% via het faillissement van Quipment.. die ondernemers moeten nu weer een verbintenis aangaan met Quipment…? Het vertrouwen in Quipment is miniem.

Ed Van Eecke|07.02.15|16:36

Dit zou betekenen, dat bijna iedereen naar Cabman gaat…door de blijvende verplichting, want Cabman is de enige gecertificeerde BCT op dit moment…
Nu heb ik sinds eergisteren een nieuwe auto… ik ben geen Taxitronic klant, geen enkele zelfs… Maar ben nu dus verplicht een Cabman in te bouwen! Want keuze is er niet meer..

Ferd Hop|08.02.15|12:47

Dan kunnen ze als monopolist ook wat gaan verdienen; prijzen aanpassen, iedereen vooraf betalen.

Johan Zevenbergen|12.02.15|16:20

Surseance Chess Bct BV – FaillissementsDossier.nl Faillissementen en surseances
1 dag geleden – Op 11-02-2015 is aan Chess Bct B.V. te Haarlem (Noord-Holland) voorlopige surseance verleend. Als bewindvoerder is aangesteld mr.