ilt, inspectie leefomgeving en transport, inspecteur, controle, handhaving

ILT kan niet handhaven via Boordcomputer Taxi tot juli 2016

Een nieuwe faal in het BCT-dossier. De Boordcomputer Taxi kan pas halverwege 2016 uitgelezen worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer. Want pas dan is de volledige uitrol van de nieuwe specificaties klaar. Dat betekent dat taxibedrijven twee jaar lang verplicht in een kastje moeten investeren, waar de ILT niet mee kan handhaven.

Sinds 1 juli 2014 moeten taxi’s verplicht geïnvesteerd hebben in een BCT. De ILT doet dus twee jaar lang alleen zichtcontroles of het apparaat aanwezig is, op straffe van hoge boetes. Want ILT beschikt niet over de juiste software om de BCT-gegevens uit te lezen.

Uitlezen

De staatssecretaris geeft de fabrikanten de schuld van het niet kunnen uitlezen door ILT. “Er zaten ontwerpfouten in de door fabrikanten geleverde BCT’s”, noemt ze als eerste oorzaak van het niet kunnen handhaven door de ILT. Ook bestond er teveel interpretatieruimte bij een aantal specificaties, zegt ze.

Maar de fabrikanten vinden het opmerkelijk dat de staatssecretaris vindt dat zij het niet goed hebben gedaan. De apparaten zijn exact volgens de gestelde eisen ontworpen. Het was notabene de overheid zelf die de certificering verzorgde van de apparaten. Er is toen kennelijk niet gekeken door Infrastructuur en Milieu of de BCT’s aan de eisen van de ILT en de Belastingdienst voldeden.

Handhaven

De reden dat het nog tot juli 2016 gaat duren voordat de ILT kan gaan handhaven is dat de aangepaste regeling eerst moet worden goedgekeurd door Brussel. Die kan per 1 april 2015 in werking treden. Vervolgens moeten de fabrikanten de software aanpassen. Dat duurt 6 tot 9 maanden. Daarna moet de nieuw software gecertificeerd worden, wat weer drie maanden duurt. Daarna moet de nieuwe software op de BCT’s geïnstalleerd worden, wat ook weer enkele maanden in beslag neemt.

Het ministerie overweegt een deel bij te dragen in de kosten die de fabrikanten moeten maken voor de update. Maar een harde toezegging doet de staatssecretaris niet. “Het moet wel binnen de kaders van Europese staatssteunregelingen passen”, zegt Mansveld.

Kosten

De kosten van de nieuwe software-ontwikkeling bedragen volgens de ene fabrikant 30.000 euro. Volgens de andere fabrikanten ruim 300.000 euro. Het is de vraag in hoeverre klanten hiervoor gaan opdraaien. Want het is duidelijk dat diverse fabrikanten zelf geen geld hebben, blijkt uit het faillissement van zowel Quipment als Taxitronic.

De taxi-ondernemers zullen dus ook zelf in de buidel moeten tasten voor de nieuwe updates. Want er moet 60 aan RDW-kosten gemaakt worden voor een update. Daar komen de arbeidskosten maar te zwijgen om naar zo’n station toe te rijden en te wachten tot de update klaar is nog bij. Bovendien bestaat de kans dat enkele fabrikanten zich genoodzaakt voelen de klanten te laten betalen om de nieuwe software binnen te krijgen.

Marktaandeel

In totaal zijn er nu 30.000 BCT’s verkocht. Cabman heeft een marktaandeel van 63% (18.900 apparaten), Taxitronic (op dit moment failliet) heeft een marktaandeel van 23% (6900 stuks) en Qtwee (doorgestarte Quipment) heeft een marktaandeel van 14% (4200 BCT’s). De staatssecretaris verwacht dat Qtwee ‘op korte termijn’ de typegoedkeuring voor de BCT rond heeft.

Ook voldoen de huidige apparaten niet aan de wensen van de Belastingdienst, zegt Mansveld. Ook daarvoor moeten de apparaten worden aangepast. “Voor handhaving door de Belastingdienst heeft dit tot gevolg dat voorlopig de bewijskracht van de BCT niet volledig is tot realisatie van de aanpassingen. Er zijn aanvullende gegevens uit de bedrijfsadministratie nodig.”

BCT-gegevens

Wel kunnen de BCT-gegevens als ondersteunend bewijs dienen. “Voor de fiscale wetgeving geldt als uitgangspunt een vrije vorm van een administratie en bewijs, waarbij de BCT in beginsel toelaatbaar is als een onderdeel van bewijs”, licht Mansveld toe.

Overigens erkent Mansveld dat er op dit moment niet wordt voldaan aan de doelstellingen die voorwaarde waren om de BCT-verplichting in te voeren voor de taxibranche. “Met de software-update die nu wordt doorgevoerd (en dus 1 juli 2016 wellicht klaar is, red.) en gezien de nauwe betrokkenheid van de ILT en de Belastingdienst in het testtraject, zullen de eerder geconstateerde knelpunten worden opgelost en worden de doelstellingen van de BCT gerealiseerd”, aldus de staatssecretaris.

Verplichting

De vraag blijft waarom ILT en Belastingdienst dus kennelijk niet eerder zo nauw betrokken zijn bij het testtraject, voordat de taxibranche verplicht werd om duizend euro per voertuig te investeren. En de kosten blijven doorlopen voor de taxisector, omdat voor iedere update en storing naar de RDW gegaan moet worden voor een reset.

Bart Pals

Lees de betreffende brief van Mansveld aan de Tweede Kamer die vrijdagmiddag 16:30 uur is verstuurd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

75 reacties op “ILT kan niet handhaven via Boordcomputer Taxi tot juli 2016”

Dick Bakker|16.02.15|16:34

.

Chand Malik|16.02.15|16:36

WOENSDAG 18 FEBRUARI 2015 OM 14:00 UUR GROTE LANDELIJKE DEMONSTRATIE VAN TAXICHAUFFEURS UIT ROTTERDAM, DEN HAAG, UTRECHT EN AMSTERDAM OP HET MALIEVELD IN DEN HAAG TEGEN DE ILLEGALE PRAKTIJKEN VAN UBER GENAAMD “UBERPOP”.

KOM ALLEN !!

DIT IS DE KANS OM UW STEM TE LATEN HOREN!!

Dick Bakker|16.02.15|16:36

en duco sorrie hoor je schrijft dat je iedere dag contact heb met ilt etc. mag ik dan opmerken dat dat al veel opgelevert heeft? Denk je nu echt dat ze daar naar luisteren Pas als er een escalatie komt dat is in het verleden bewezen gebeurt er pas iets.

Marion van Dijk|16.02.15|16:38

laten we onze koppen bij elkaar steken ipv haantjes gedrag hier ben gelukkig een kippetje en kan nog heel veel eieren leggen.

Chand Malik|16.02.15|16:40

WOENSDAG 18 FEBRUARI 2015 OM 14:00 UUR
GROTE LANDELIJKE DEMONSTRATIE VAN TAXICHAUFFEURS UIT ROTTERDAM, DEN HAAG, UTRECHT EN AMSTERDAM OP HET MALIEVELD IN DEN HAAG TEGEN DE ILLEGALE PRAKTIJKEN VAN UBER GENAAMD “UBERPOP”.
KOM ALLEN !!
DIT IS DE KANS OM UW STEM TE LATEN HOREN!!
Locatie: malieveld den haag

Duco Douwstra|16.02.15|17:23

Oké Marion HBO’er Sociaal Juridische Dienstverlener.Voldoende uitleg, moeilijke jeugd bazige vader en nu al je frustraties hier botvieren, zonder nog steeds iets nuttigs te zeggen. Laten zien dat jij een grotere mond hebt dan al die stoere kerels. Maar we proberen op dit geweldige platform en nieuwssite, iets van elkaar te leren en positieve bijdrage aan elkaar te leveren.Oké dat lukt niet altijd, maar dat is wel de bedoeling.Je hoeft mij niet om toestemming te vragen,maar is een dagboekje iets?

Marion van Dijk|16.02.15|17:59

dit zegt meer over jou dan mij gelukkig. Succes met je strijd en even ter verduidelijking sneer niet over mijn ouders dit waren de beste ouders die je je maar kan wensen en die hebben hier niets mee te maken. Je laat zien hoe zielig je eigenlijk bent. Praat alsjeblieft niet meer tegen mij. Over zinnigheid gesproken

Bart van den Berg|16.02.15|19:06

Maak gebruik van het momentum van Uberpop. Koppen bij elkaar en ontwikkel een klantgericht systeem, laat het oude los. Dat kunnen we leren van Uberpop. Met deze demonstratie krijgt Uberpop kansen zich verder te verspreiden, dank zij de nodige free publicity. Als er gevochten moet worden (als), richt je dan op KIWA, TX-keur en aspecten van de BCT: De structuren die gretig misbruik maken van de door “ons” gecreëerde misstanden. Dat doet Duco, de man die er verstand van heeft en de weg weet.

Dick Bakker|16.02.15|20:22

Wow jouw paard voor de wagen dan zeker, dan kan het voor 80 cent de km. Snap echt niet waar je het over hebt. Leren van Uberpop? Weet je het verschil wel tussen Uberpop Uberblack en Uberlux? Snap niet waar je het over hebt. We moeten jouw inziens dus leren van snorders. En free publicity? Die krijgen ze al via de media hebben ze ons niet voor nodig. Idd moet je ook knokken tegen kiwa tx keur en de bct vind ik persoonlijk prima hoef niks meer in te vullen,

Dick Bakker|16.02.15|20:23

maandelijks 1 druk op de knop en ik weet wat ik omgezet en gewerkt heb helemaal goed. Heb niks te verbergen en werk zo als ze het graag willen en dat zijn voor mij uren zat. En dan de laatste zin, ga maar goed de berichten langs over D.D. Hier in Utrecht zijn de meningen daar zeer verdeeld over. Maar ja landelijk kan je nog alles wijsmaken, maar ik spreek je nog wel over een jaar of twee.

Dick Bakker|16.02.15|20:25

ps ik heb de cabman totaal geen problemen.

Ferd Hop|16.02.15|22:27

Heb even moeten wennen aan de bct, maar is nu routine
en functioneert naar volle tevredenheid. Soms lijkt het dat
je dat hier niet mag zeggen. Het is een beetje selectief
wat hier gecommuniceerd wordt, maar bij de meeste forums
is dat zo.

Duco Douwstra|16.02.15|23:57

Ik vind het heel fijn voor de mensen die wel blij zijn met de BCT.Maar het gaat om de verplichtingen,niet 1 werkende Nederlander heeft zoveel verplichtingen om gecontroleerd te worden,tot in het absurde en steeds weer iets anders.En heel veel bedrijven waren al lang volledig geautomatiseerd.Kijk eens om je heen hoeveel problemen er wel zijn.Dus het gaat er om dat de taxibranche onder het juk uit moet van steeds weer nieuwe verplichtingen door de overheid.Vrijheid van ondernemen voor iedereen.

Taxi Volendam|17.02.15|09:37

@Ferd, fijn dat jij tevreden bent met je bct.
De meeste gebruikers wachten nog steeds op de uitganspunten waaraan de bct moet voldoen. Lees die uigangspunten eens.(te veel om hier op te noemen)
Bovendien hebben de fabrikanten de BCT na de certificering massaal aangepast, (niet omdat ze deugdelijk zijn) waardoor certificering vervallen is. Met gevolg dat alle in gebruik zijnde bct’s niet voldoen aan de wet en ook jij dus in overtreding bent.
Lees de volkskrant van vandaag even.

Taxi Volendam|17.02.15|10:17

Even ter verduidelijking.
Er wordt gesproken over online updaten van je bct waar ook Volkskrant over schrijft.
Veel, misschien wel de meeste bct’s kunnen nooit online geupdate worden omdat die voorziening er niet in zit.
Er zitten veel ontwerpfouten in de bct,waardoor opgeslagen gegevens onbetrouwbaar zijn voor de belastingdienst.
Wanneer KNV ook stopt met medewerking van dit bct gedrocht komt er misschien minder papieren rompslomp, nu niet, omdat het systeem niet aansluit op je boekhouding.

Bart van den Berg|17.02.15|11:14

@ Dick: De BCT is Big Brother. En duur. Vrij ondernemerschap is waar het me om gaat. Met leren van Uberpop bedoel ik niet kopiëren, maar gezamenlijk nieuwe ideeën ontwikkelen en ten uitvoer brengen. Met de nadruk op gezamenlijk. Uberlux en Black kunnen we niet veel van leren, dat doen we al (met of zonder app). De markt verandert.

Hudson Taxi|17.02.15|12:54

Mansveld schrijft in juli 2013 dat ze van plan is de BCT in 2014 te gaan evalueren. Dat betekent storingen in de bct aanpassen.Die zijn niet te overzien ! Ze schrijft in deze brief: De evaluatie van de BCT kan leiden tot aanpassingen in de software van de BCT. Fabrikanten zullen ook in de periode tot de evaluatie updates van software willen uitvoeren. Het is een zaak van fabrikanten en vervoerders om over de kosten hiervan afspraken te maken. De overheid staat hier in beginsel buiten.

Hudson Taxi|17.02.15|12:56

Mansveld is duidelijk , die wil niet betalen.
Zullen de fabrikanten die een doorstart maken hun bct op hun kosten in orde maken zodat die kan voldoen ?
Ze geven nu al nergens garantie op, dat kunnen we vergeten.
Wie zal moeten betalen en hoeveel zal dat worden ?
Wij toch zeker niet!
Het is te hopen dat we eens een beetje doordenken en actie ondernemen om te voorkomen dat we volgend jaar weer met €2000 of meer onkosten geconfronteerd worden.

Rodney Barten|20.02.15|20:25

Ik update helemaal niets, ik krijg van zowel de fabrikant als leverancier nooit een bericht dat er een nieuwe update beschikbaar is. Daarnaast heb ik nog geen enkele brief van ILT ontvangen dat updates laten uitvoeren verplicht is.

Hudson Taxi|20.02.15|23:13

Rodney’
De bct kan niet uitgelezen worden. Daardoor moet er volgend jaar nieuwe software in je bct.
In de uitleg hierboven van Bart Pals staat dat de ondernemer zal moeten betalen.
Vanzelfsprekend moeten wij niet voor deze kosten op draaien.
Het zijn onze fouten niet.
Wat heeft certificering en keuring door de RDW voor zin gehad.
Knoeiwerk.
Ook dat hebben wij betaald.
En wie gaat die nieuwe software testen?
Wij voor de 2e een keer?
Zij die verantwoordelijk zijn moeten betalen.
Wij niet.

Rodney Barten|21.02.15|10:36

@ Hudson: Ik ga nu even mijn kop in het zand steken, wilt u mij even op de schouder kloppen wanneer dit hele BCT drama is opgelost:)

Tadon Personenvervoer|25.02.15|00:42

Mansveld zal straks wel naar de KLM gaan. Of zou Schultz haar voor zijn? Ach, met Camiel is het ook wel goed gekomen.

Mieke Heijnens|20.03.15|00:05

Mansveld alles af nemen, ook prive, hoeveel mensen heeft ze nu alweer in de vernieling gejaagd, ik vind dat de politiek prive ook aansprakelijk gesteld moet kunnen worden bij deze soap, onze democratie is door de bureaucratie en regelgeving veranderd in een dictatuur erger als de zwaarste vorm van communisme, dit is niet alles, het ILT wrijft zich in de handen, want ze hebben nu nog meer voer om het ons leven onmogelijk te maken, wij worden gestigmatiseerd door dit hypocriete beleid.

Taxi Rotterdam|27.03.15|08:56

Helemaal eens met Mieke

Jozef Niazi|19.02.16|20:32

Sorry, misschien een beetje rare vraag: maar ik vraag me oprecht af waarom moet de overheid van alles op de taxi branch opleggen? en waarom pikt de taxi branch alles wat overheid maar oplegt? hebben ze zo weinig zelfvertrouwen dat ze zelf niet kunnen regelen? of is het gebrek aan leiderschap? de overheid moet zich enkel bemoeien daar waar veiligheid in geding is; ze moet zich absoluut niet bemoeien met zaken waar mensen zelf overgaan. Ik vind tijd voor actie.

ILT kan niet handhaven via Boordcomputer Taxi tot juli 2016 | TaxiPro
ilt, inspectie leefomgeving en transport, inspecteur, controle, handhaving

ILT kan niet handhaven via Boordcomputer Taxi tot juli 2016

Een nieuwe faal in het BCT-dossier. De Boordcomputer Taxi kan pas halverwege 2016 uitgelezen worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer. Want pas dan is de volledige uitrol van de nieuwe specificaties klaar. Dat betekent dat taxibedrijven twee jaar lang verplicht in een kastje moeten investeren, waar de ILT niet mee kan handhaven.

Sinds 1 juli 2014 moeten taxi’s verplicht geïnvesteerd hebben in een BCT. De ILT doet dus twee jaar lang alleen zichtcontroles of het apparaat aanwezig is, op straffe van hoge boetes. Want ILT beschikt niet over de juiste software om de BCT-gegevens uit te lezen.

Uitlezen

De staatssecretaris geeft de fabrikanten de schuld van het niet kunnen uitlezen door ILT. “Er zaten ontwerpfouten in de door fabrikanten geleverde BCT’s”, noemt ze als eerste oorzaak van het niet kunnen handhaven door de ILT. Ook bestond er teveel interpretatieruimte bij een aantal specificaties, zegt ze.

Maar de fabrikanten vinden het opmerkelijk dat de staatssecretaris vindt dat zij het niet goed hebben gedaan. De apparaten zijn exact volgens de gestelde eisen ontworpen. Het was notabene de overheid zelf die de certificering verzorgde van de apparaten. Er is toen kennelijk niet gekeken door Infrastructuur en Milieu of de BCT’s aan de eisen van de ILT en de Belastingdienst voldeden.

Handhaven

De reden dat het nog tot juli 2016 gaat duren voordat de ILT kan gaan handhaven is dat de aangepaste regeling eerst moet worden goedgekeurd door Brussel. Die kan per 1 april 2015 in werking treden. Vervolgens moeten de fabrikanten de software aanpassen. Dat duurt 6 tot 9 maanden. Daarna moet de nieuw software gecertificeerd worden, wat weer drie maanden duurt. Daarna moet de nieuwe software op de BCT’s geïnstalleerd worden, wat ook weer enkele maanden in beslag neemt.

Het ministerie overweegt een deel bij te dragen in de kosten die de fabrikanten moeten maken voor de update. Maar een harde toezegging doet de staatssecretaris niet. “Het moet wel binnen de kaders van Europese staatssteunregelingen passen”, zegt Mansveld.

Kosten

De kosten van de nieuwe software-ontwikkeling bedragen volgens de ene fabrikant 30.000 euro. Volgens de andere fabrikanten ruim 300.000 euro. Het is de vraag in hoeverre klanten hiervoor gaan opdraaien. Want het is duidelijk dat diverse fabrikanten zelf geen geld hebben, blijkt uit het faillissement van zowel Quipment als Taxitronic.

De taxi-ondernemers zullen dus ook zelf in de buidel moeten tasten voor de nieuwe updates. Want er moet 60 aan RDW-kosten gemaakt worden voor een update. Daar komen de arbeidskosten maar te zwijgen om naar zo’n station toe te rijden en te wachten tot de update klaar is nog bij. Bovendien bestaat de kans dat enkele fabrikanten zich genoodzaakt voelen de klanten te laten betalen om de nieuwe software binnen te krijgen.

Marktaandeel

In totaal zijn er nu 30.000 BCT’s verkocht. Cabman heeft een marktaandeel van 63% (18.900 apparaten), Taxitronic (op dit moment failliet) heeft een marktaandeel van 23% (6900 stuks) en Qtwee (doorgestarte Quipment) heeft een marktaandeel van 14% (4200 BCT’s). De staatssecretaris verwacht dat Qtwee ‘op korte termijn’ de typegoedkeuring voor de BCT rond heeft.

Ook voldoen de huidige apparaten niet aan de wensen van de Belastingdienst, zegt Mansveld. Ook daarvoor moeten de apparaten worden aangepast. “Voor handhaving door de Belastingdienst heeft dit tot gevolg dat voorlopig de bewijskracht van de BCT niet volledig is tot realisatie van de aanpassingen. Er zijn aanvullende gegevens uit de bedrijfsadministratie nodig.”

BCT-gegevens

Wel kunnen de BCT-gegevens als ondersteunend bewijs dienen. “Voor de fiscale wetgeving geldt als uitgangspunt een vrije vorm van een administratie en bewijs, waarbij de BCT in beginsel toelaatbaar is als een onderdeel van bewijs”, licht Mansveld toe.

Overigens erkent Mansveld dat er op dit moment niet wordt voldaan aan de doelstellingen die voorwaarde waren om de BCT-verplichting in te voeren voor de taxibranche. “Met de software-update die nu wordt doorgevoerd (en dus 1 juli 2016 wellicht klaar is, red.) en gezien de nauwe betrokkenheid van de ILT en de Belastingdienst in het testtraject, zullen de eerder geconstateerde knelpunten worden opgelost en worden de doelstellingen van de BCT gerealiseerd”, aldus de staatssecretaris.

Verplichting

De vraag blijft waarom ILT en Belastingdienst dus kennelijk niet eerder zo nauw betrokken zijn bij het testtraject, voordat de taxibranche verplicht werd om duizend euro per voertuig te investeren. En de kosten blijven doorlopen voor de taxisector, omdat voor iedere update en storing naar de RDW gegaan moet worden voor een reset.

Bart Pals

Lees de betreffende brief van Mansveld aan de Tweede Kamer die vrijdagmiddag 16:30 uur is verstuurd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

75 reacties op “ILT kan niet handhaven via Boordcomputer Taxi tot juli 2016”

Dick Bakker|16.02.15|16:34

.

Chand Malik|16.02.15|16:36

WOENSDAG 18 FEBRUARI 2015 OM 14:00 UUR GROTE LANDELIJKE DEMONSTRATIE VAN TAXICHAUFFEURS UIT ROTTERDAM, DEN HAAG, UTRECHT EN AMSTERDAM OP HET MALIEVELD IN DEN HAAG TEGEN DE ILLEGALE PRAKTIJKEN VAN UBER GENAAMD “UBERPOP”.

KOM ALLEN !!

DIT IS DE KANS OM UW STEM TE LATEN HOREN!!

Dick Bakker|16.02.15|16:36

en duco sorrie hoor je schrijft dat je iedere dag contact heb met ilt etc. mag ik dan opmerken dat dat al veel opgelevert heeft? Denk je nu echt dat ze daar naar luisteren Pas als er een escalatie komt dat is in het verleden bewezen gebeurt er pas iets.

Marion van Dijk|16.02.15|16:38

laten we onze koppen bij elkaar steken ipv haantjes gedrag hier ben gelukkig een kippetje en kan nog heel veel eieren leggen.

Chand Malik|16.02.15|16:40

WOENSDAG 18 FEBRUARI 2015 OM 14:00 UUR
GROTE LANDELIJKE DEMONSTRATIE VAN TAXICHAUFFEURS UIT ROTTERDAM, DEN HAAG, UTRECHT EN AMSTERDAM OP HET MALIEVELD IN DEN HAAG TEGEN DE ILLEGALE PRAKTIJKEN VAN UBER GENAAMD “UBERPOP”.
KOM ALLEN !!
DIT IS DE KANS OM UW STEM TE LATEN HOREN!!
Locatie: malieveld den haag

Duco Douwstra|16.02.15|17:23

Oké Marion HBO’er Sociaal Juridische Dienstverlener.Voldoende uitleg, moeilijke jeugd bazige vader en nu al je frustraties hier botvieren, zonder nog steeds iets nuttigs te zeggen. Laten zien dat jij een grotere mond hebt dan al die stoere kerels. Maar we proberen op dit geweldige platform en nieuwssite, iets van elkaar te leren en positieve bijdrage aan elkaar te leveren.Oké dat lukt niet altijd, maar dat is wel de bedoeling.Je hoeft mij niet om toestemming te vragen,maar is een dagboekje iets?

Marion van Dijk|16.02.15|17:59

dit zegt meer over jou dan mij gelukkig. Succes met je strijd en even ter verduidelijking sneer niet over mijn ouders dit waren de beste ouders die je je maar kan wensen en die hebben hier niets mee te maken. Je laat zien hoe zielig je eigenlijk bent. Praat alsjeblieft niet meer tegen mij. Over zinnigheid gesproken

Bart van den Berg|16.02.15|19:06

Maak gebruik van het momentum van Uberpop. Koppen bij elkaar en ontwikkel een klantgericht systeem, laat het oude los. Dat kunnen we leren van Uberpop. Met deze demonstratie krijgt Uberpop kansen zich verder te verspreiden, dank zij de nodige free publicity. Als er gevochten moet worden (als), richt je dan op KIWA, TX-keur en aspecten van de BCT: De structuren die gretig misbruik maken van de door “ons” gecreëerde misstanden. Dat doet Duco, de man die er verstand van heeft en de weg weet.

Dick Bakker|16.02.15|20:22

Wow jouw paard voor de wagen dan zeker, dan kan het voor 80 cent de km. Snap echt niet waar je het over hebt. Leren van Uberpop? Weet je het verschil wel tussen Uberpop Uberblack en Uberlux? Snap niet waar je het over hebt. We moeten jouw inziens dus leren van snorders. En free publicity? Die krijgen ze al via de media hebben ze ons niet voor nodig. Idd moet je ook knokken tegen kiwa tx keur en de bct vind ik persoonlijk prima hoef niks meer in te vullen,

Dick Bakker|16.02.15|20:23

maandelijks 1 druk op de knop en ik weet wat ik omgezet en gewerkt heb helemaal goed. Heb niks te verbergen en werk zo als ze het graag willen en dat zijn voor mij uren zat. En dan de laatste zin, ga maar goed de berichten langs over D.D. Hier in Utrecht zijn de meningen daar zeer verdeeld over. Maar ja landelijk kan je nog alles wijsmaken, maar ik spreek je nog wel over een jaar of twee.

Dick Bakker|16.02.15|20:25

ps ik heb de cabman totaal geen problemen.

Ferd Hop|16.02.15|22:27

Heb even moeten wennen aan de bct, maar is nu routine
en functioneert naar volle tevredenheid. Soms lijkt het dat
je dat hier niet mag zeggen. Het is een beetje selectief
wat hier gecommuniceerd wordt, maar bij de meeste forums
is dat zo.

Duco Douwstra|16.02.15|23:57

Ik vind het heel fijn voor de mensen die wel blij zijn met de BCT.Maar het gaat om de verplichtingen,niet 1 werkende Nederlander heeft zoveel verplichtingen om gecontroleerd te worden,tot in het absurde en steeds weer iets anders.En heel veel bedrijven waren al lang volledig geautomatiseerd.Kijk eens om je heen hoeveel problemen er wel zijn.Dus het gaat er om dat de taxibranche onder het juk uit moet van steeds weer nieuwe verplichtingen door de overheid.Vrijheid van ondernemen voor iedereen.

Taxi Volendam|17.02.15|09:37

@Ferd, fijn dat jij tevreden bent met je bct.
De meeste gebruikers wachten nog steeds op de uitganspunten waaraan de bct moet voldoen. Lees die uigangspunten eens.(te veel om hier op te noemen)
Bovendien hebben de fabrikanten de BCT na de certificering massaal aangepast, (niet omdat ze deugdelijk zijn) waardoor certificering vervallen is. Met gevolg dat alle in gebruik zijnde bct’s niet voldoen aan de wet en ook jij dus in overtreding bent.
Lees de volkskrant van vandaag even.

Taxi Volendam|17.02.15|10:17

Even ter verduidelijking.
Er wordt gesproken over online updaten van je bct waar ook Volkskrant over schrijft.
Veel, misschien wel de meeste bct’s kunnen nooit online geupdate worden omdat die voorziening er niet in zit.
Er zitten veel ontwerpfouten in de bct,waardoor opgeslagen gegevens onbetrouwbaar zijn voor de belastingdienst.
Wanneer KNV ook stopt met medewerking van dit bct gedrocht komt er misschien minder papieren rompslomp, nu niet, omdat het systeem niet aansluit op je boekhouding.

Bart van den Berg|17.02.15|11:14

@ Dick: De BCT is Big Brother. En duur. Vrij ondernemerschap is waar het me om gaat. Met leren van Uberpop bedoel ik niet kopiëren, maar gezamenlijk nieuwe ideeën ontwikkelen en ten uitvoer brengen. Met de nadruk op gezamenlijk. Uberlux en Black kunnen we niet veel van leren, dat doen we al (met of zonder app). De markt verandert.

Hudson Taxi|17.02.15|12:54

Mansveld schrijft in juli 2013 dat ze van plan is de BCT in 2014 te gaan evalueren. Dat betekent storingen in de bct aanpassen.Die zijn niet te overzien ! Ze schrijft in deze brief: De evaluatie van de BCT kan leiden tot aanpassingen in de software van de BCT. Fabrikanten zullen ook in de periode tot de evaluatie updates van software willen uitvoeren. Het is een zaak van fabrikanten en vervoerders om over de kosten hiervan afspraken te maken. De overheid staat hier in beginsel buiten.

Hudson Taxi|17.02.15|12:56

Mansveld is duidelijk , die wil niet betalen.
Zullen de fabrikanten die een doorstart maken hun bct op hun kosten in orde maken zodat die kan voldoen ?
Ze geven nu al nergens garantie op, dat kunnen we vergeten.
Wie zal moeten betalen en hoeveel zal dat worden ?
Wij toch zeker niet!
Het is te hopen dat we eens een beetje doordenken en actie ondernemen om te voorkomen dat we volgend jaar weer met €2000 of meer onkosten geconfronteerd worden.

Rodney Barten|20.02.15|20:25

Ik update helemaal niets, ik krijg van zowel de fabrikant als leverancier nooit een bericht dat er een nieuwe update beschikbaar is. Daarnaast heb ik nog geen enkele brief van ILT ontvangen dat updates laten uitvoeren verplicht is.

Hudson Taxi|20.02.15|23:13

Rodney’
De bct kan niet uitgelezen worden. Daardoor moet er volgend jaar nieuwe software in je bct.
In de uitleg hierboven van Bart Pals staat dat de ondernemer zal moeten betalen.
Vanzelfsprekend moeten wij niet voor deze kosten op draaien.
Het zijn onze fouten niet.
Wat heeft certificering en keuring door de RDW voor zin gehad.
Knoeiwerk.
Ook dat hebben wij betaald.
En wie gaat die nieuwe software testen?
Wij voor de 2e een keer?
Zij die verantwoordelijk zijn moeten betalen.
Wij niet.

Rodney Barten|21.02.15|10:36

@ Hudson: Ik ga nu even mijn kop in het zand steken, wilt u mij even op de schouder kloppen wanneer dit hele BCT drama is opgelost:)

Tadon Personenvervoer|25.02.15|00:42

Mansveld zal straks wel naar de KLM gaan. Of zou Schultz haar voor zijn? Ach, met Camiel is het ook wel goed gekomen.

Mieke Heijnens|20.03.15|00:05

Mansveld alles af nemen, ook prive, hoeveel mensen heeft ze nu alweer in de vernieling gejaagd, ik vind dat de politiek prive ook aansprakelijk gesteld moet kunnen worden bij deze soap, onze democratie is door de bureaucratie en regelgeving veranderd in een dictatuur erger als de zwaarste vorm van communisme, dit is niet alles, het ILT wrijft zich in de handen, want ze hebben nu nog meer voer om het ons leven onmogelijk te maken, wij worden gestigmatiseerd door dit hypocriete beleid.

Taxi Rotterdam|27.03.15|08:56

Helemaal eens met Mieke

Jozef Niazi|19.02.16|20:32

Sorry, misschien een beetje rare vraag: maar ik vraag me oprecht af waarom moet de overheid van alles op de taxi branch opleggen? en waarom pikt de taxi branch alles wat overheid maar oplegt? hebben ze zo weinig zelfvertrouwen dat ze zelf niet kunnen regelen? of is het gebrek aan leiderschap? de overheid moet zich enkel bemoeien daar waar veiligheid in geding is; ze moet zich absoluut niet bemoeien met zaken waar mensen zelf overgaan. Ik vind tijd voor actie.